Springlessen op manegepaarden - omg R-dam of Den Haag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwerfkat

Springlessen op manegepaarden - omg R-dam of Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 22:22

Hoi iedereen!

Ten eerste wil ik me kort voorstellen; ik ben 21 jo en kom uit Polen (daarom bij voorbaat mijn excuses voor alle taalfouten, ik leer het Nederlands geen 2 jaar en soms heb nog veel moeite ermee om het meest geschikte woord te vinden en alle woorden in de goede volgorde te zetten :( ), rij sinds mijn 12de en had voor jaar of 4 mijn eigen springmerrie die ik helaas moest verkopen. Nadat ik mijn lieve paard had verkopen was ik gestopt met rijden en pas een paar maanden geleden durfde ik weer terug in het zadel te zitten :) Vanaf april rij ik op een manege . Het paardrijden verleer je niet zomaar, maar na zo 'n lange pauze voel ik me soms nog steeds als een hobbelende aardappelzak :P

Zoals ik zei, rij ik nu op een gezellige manege. Helaas op deze manege worden er geen springlessen gegeven en ik mis het toch enorm! Daarom ben ik op zoek naar een manege in omgeving Rotterdam of Den Haag (ik woon in Schiedam, werk in Rotterdam en studeer in Den Haag, ben eraan gewend dagelijks tussen deze drie steden te reizen... en de afstand maakt niet zoveel uit, tot ongeveer 30 kilometer van Schiedam zou het wel kunnen) die wekelijkse springlessen biedt.

Hier de lijst van mijn eisen:

- goed met paarden omgaan. Dus een plek waar de paarden wel in de wei/paddock mogen, passende zadels hebben, goed gevoerd worden, regelmatig netjes bekapt worden en niet te zwaar werken. O ja, en als een paard kreupel is dan roept iemend een dierenarts ipv dit arme beestje te dwingen in lessen te lopen :(

-klein aantal mensen in groepslessen en/of mogelijkheid om prive springlessen te nemen. Zeker geen 10 of 12 paarden die achter elkaar over een kruisje galopperen... zelfs afgezien van het feit dat op deze manier kan niemand iets leren, is dat gewoon niet veilig

-verderop goede instructeurs. Als ik betaal wil ik dan uiteraard iets leren, na verloop van tijd wat vooruitgang zien en niet alleen nutteloos rondjes draaien.

-last but not least - graag wat grotere paarden. Ik ben bijna 1,90 lang en vrij grof gebouwd, dus op een pony ga ik zeker niet passen :P zowel qua lengte als gewicht

Tot nu toe heb ik alleen een springles bij Manege Hitland gehad en ik vind het vreselijk hoe ze daar met die arme beestjes omgaan :(

Jessica_1998

Re: Springlessen op manegepaarden - omg R-dam of Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:27

Je zou een keer kunnen kijken bij de capelse manege, weet wel dat er springlessen zijn, maar niet of die vol zitten of iets in die richting!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:34

Misschien kan je een keer bij manege Prinsenstad gaan kijken? :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:36

Ik wilde ook Capelse Manege zeggen.
Helaas komen de paarden niet dagelijks buiten, maar de lessen zijn goed. Bovendien hebben de meeste paarden een luik en zijn er ruime stallen. In de lessen wordt er ook echt netjes met de paarden omgegaan. De dierenarts komt gewoon als het moet, er is zelfs een ouder paard geopereerd.

Prive is zeker mogelijk, maar ook de groepsles is top.

zwerfkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 00:26

Simbaa en Jessica_1998 helaas zitten alle springlessen op de Capelse Manege vol, ik heb hen al vorige week gemaild en in dit moment kunnen ze mij alleen een dressuur abonnement bieden + ik kan me wel voor de wachtlijst inschrijven. Beetje jammer hoor :(

Jellybeans dat ga ik zeker doen! Ik heb eraan al vroeger gedacht, maar ik hoorde mensen zeggen dat daar het niet zo best is qua paardenwelzijn (donkere stallen en te weinig tijd in de wei) en de commerciele sfeer... kan jij misschien iets meer over deze manege zeggen uit je eigen ervaring? :)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:55

zwerfkat schreef:
Simbaa en Jessica_1998 helaas zitten alle springlessen op de Capelse Manege vol, ik heb hen al vorige week gemaild en in dit moment kunnen ze mij alleen een dressuur abonnement bieden + ik kan me wel voor de wachtlijst inschrijven. Beetje jammer hoor :(

Jellybeans dat ga ik zeker doen! Ik heb eraan al vroeger gedacht, maar ik hoorde mensen zeggen dat daar het niet zo best is qua paardenwelzijn (donkere stallen en te weinig tijd in de wei) en de commerciele sfeer... kan jij misschien iets meer over deze manege zeggen uit je eigen ervaring? :)

Vooral vroeger was het qua welzijn helaas niet altijd top geregeld. Maar inmiddels is daar gelukkig wel verandering in gekomen.
De paarden en pony's komen buiten en ze lopen zeker niet teveel mee.
Als je een tijdje bij de manege komt leer je steeds meer mensen kennen en is het erg gezellig.
Ook zijn er veel paarden en pony's dus is er genoeg 'keuze'.
Sommige stallen zijn helaas wel wat donker, maar een groot gedeelte is gewoon goed.
De lessen zijn meestal wel wat druk. Al valt dat met de springlessen reuze mee. En er is ook mogelijkheid tot prive lessen.
Het is een manege waar in overleg veel mogelijk is.

cowboy7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:59

In Hazerswoude zit een privestal met merendeels sportpaarden. Afhankelijk van gewicht in combinatie met lengte is springen/ dressuur/ voltige enz mogelijk.
Paarden komen dagelijks in groepsverband buiten. Hebben op stal ook mogelijkheid voor contact.
Paardenwelzijn staat voorop!
Zeer geschikt voor wie openstaat om veel te leren.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:03

Op Hippisch centrum Nootdorp (makkelijk via de A12 te bereiken) start binnenkort ook weer een springcursus van een aantal weken! :j Ik weet niet of het vol zit, of het niveau. Lessen worden goed gegeven door een fanatieke instructrice die ook om techniek geeft. Dan zou je even moeten mailen voor meer informatie .

En voor jouw lengte zijn er zeker genoeg grote paarden :j Daar hoef je je niet druk om te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:04

Manege de [naam]! Je leert er geweldig springen en ze hebben geweldige paarden waar je veel van kan leren. Instructeurs zijn zelf ook zeer kundig en rijden onder andere mee op wedstrijden zoals het CHIO en NK. Ze weten heel goed over te brengen hoe het moet.

Ook hebben ze er voor wat grotere mensen grote paarden. Ik zou het wel weten als ik jou was. :j

En ik las dat eerder gezegd werd dat het Paardenwelzijn niet goed is... dat is top! Passend tuig voor alle paarden, 's zomers elke dag een enorme weide op en sommige staan daar dan zelfs permanent... er is nergens een stand te bekennen en als er iets mis is komt daar direct eem veearts bij. Ook zijn ze allemaal netjes bekapt. Er is zelfs een manegepaard wat niet goed reageert op een bit en daardoor wordt het dier nu bitloos gereden. Ik ben weinig maneges tegengekomen waar ze dat doen.

Ook zijn ze de stallen aan het aanpassen waardoor ze veel lichter worden. In de manegeponystal is het al klaar en in het voorjaar gaan ze de paardenstal aanpakken.