Geschikt paard voor later?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Geschikt paard voor later?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 13:21

Hoi!

Ik zou wel een beetje hulp kunnen gebruiken :o
Ik heb nu 4 jaar een haflinger, schat van een beestje maar hij wordt wat oud. Hij begint ook wat last te krijgen van artrose in zijn schouder. Hij kan zeker nog wel even mee maar aangezien ik graag nog wel zou willen bijleren en lessen zou willen blijven nemen was ik aan het kijken voor een jong paardje. 1 à 2 jaar, liefst een koudbloed of toch een ras dat over het algemeen niet te heet wordt. Ik ben zelf 1,76m groot en mijn haflinger (1,48m niet heel smal gebouwd) is eigenlijk net te klein voor mij. Ik ben al sinds het begin verliefd op friese paarden maar vanwege hun slechte rug en zomereczeem doe ik dat liever niet. Haflingers ben ik ook echt verliefd op maar ben bang dat als hij/zij uitgegroeid is ze toch te klein gaat zijn voor mij. Ik ben dus opzoek naar een jong paard dat niet te snel heet wordt. Wie kan mij advies geven?

Edit: het is nog niet voor meteen, ik ga er eerst rustig over nadenken, met mijn ouders bespreken, fijne lesgever en opfok zoeken voor ik er effectief aan begin.

alvast sorry als het topic hier niet juist staat. :o

Willeke_

Re: Geschikt paard voor later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:33

Haflingers worden tegenwoordig groot gefokt. Is dat niks voor je? Een mooie grote Haflinger?
Je bent bekend met het ras, meestal geen heethoofden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:35

Een Tinker? Een Groninger? Zoeken naar een Fries zonder eczeem en met goede rug?

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:38

Een gelderse, leuke paarden vind ik zelf en voor alles geschikt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:40

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:49

Geen enkel ras met zoveel humor als Haflingers.
Als ik je verhaal zo lees, dan lijkt mij een kruizing Haflinger/Fries voor jou een hele leuke keuze.
Fries/Fjord zie je ook wel eens en die zijn vaak heel mooi van kleur.

De vermeende zwakte van de rug van een Fries zou ik zelf niet meer zo bang voor zijn. Verreweg de meesten zijn helemaal niet te zwak in de rug en daar kun je jarenlang van genieten.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:51

misschien een schwarzwälder fuchs?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:01

Gewoon een paard waar je je goed bij voelt. Genoeg BWP-ers die zich niet gek laten maken. Of rasloze paarden. Net zo goed als er andersom binnen de "koele" rassen ook best dieren zijn die bij wijze van spreken van hun eigen schaduw schrikken.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:02

Welsh Cob misschien iets?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 14:02

Schwarzwälder fuchs ziet er idd super uit voor mij maar de vraag is, is er een fokkerij in mijn buurt. Ik ben nog steeds afhankelijk van mijn ouders en ik snap het ook dat die niet het hele land willen doorrijden voor mij. Idem voor een Groninger.

Die kruising fries x haflinger/fjord is ook wel interessant maar waar vind ik die en tinkers zijn niet echt mijn ding.

Een haflinger is natuurlijk een optie maar zit dan toch met de angst dat hij/zij te klein blijft omdat ze nu redelijk smal gefokt zijn.

Welsh cob heb ik ook al naar gekeken en gezocht voor fokkerijen maar niet gevonden helaas...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:18

Of je zoekt een breed gebouwde haf :D Het oude type kom je best nog wel eens tegen.
Je kan ook zoeken naar een nog wat zwaarde koudbloed natuurlijk. Norikers bijvoorbeeld, maar ook franse trekpaarden zijn nog erg gezond. De belgische en nederlandse trekpaarden hebben heel vaak last van de benen, die hebben vrijwel allemaal CPL, dus die vallen af als je echt een gezond ras zoekt.
Of een shire? Ook heel gaaf!

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 14:23

Noriker of Shire ga ik zeker eens naar kijken!

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:27

Shire is leuk! Highland pony is misschien wat te klein of je moet geluk hebben?
Ja zo'n kruising vinden is echt puur geluk meestal. Ken ool iemand met een fjord x fries. Geweldig leuk paard maar behoorlijk pittig!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:17

Luca03 schreef:
Die kruising fries x haflinger/fjord is ook wel interessant maar waar vind ik die...

Kwestie van Marktplaats ed in de gaten houden. Met enige regelmaat staat er zo'n beestje op. Mogelijk niet perse 2 jaar oud. Je kunt ook eens bij Du Bois hengsthouder vragen - hun 'gele' hengsten worden ook best vaak gebruikt op Friese paarden en wellicht weten zij dan ook wel wat te koop staan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:27

Vrijepaarden in Friesland fokt kruisingen met Friese paarden en Barock Pinto's ('bonte friezen'), ook pony's.
Ze groeien op in de polders en komen niet (veel) echt in handen maar als je een jaarling of tweejarige kiest heb je al wat meer invloed zelf. Plus dat het karakter ook meespeelt, het ene jonge paard gaat er makkelijker mee om dan het andere.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:29

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 09:10

@Leo ziet er inderdaad heel interessant uit en hou ik zeker in gedachten maar daar duikt het probleem van de afstand weer op.

@mirmar die site ga ik ook zeker in het oog houden, bedankt!

l_aura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 07:31

Ik fok Welsh Cobs in het zuiden van Nederland, Tilburg. Kom gerust een keer kijken!