Bon-Aparte aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneeee

Bon-Aparte aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 21:58

Hoi allemaal :wave:

Gisteren heeft een stalgenootje haar camera meegenomen en een paar hele mooie plaatjes geschoten van een aantal paarden op stal. Voor Bon was het haar eerste shoot sinds ze bij mij is. Ik heb Bon sinds december, en sinds een half jaartje ben ik wat serieuzer met dressuur bezig. We hebben af en toe les en krijgen onwijs goede begeleiding. Ik ben nooit echt een dressuurruiter geweest, ik reed altijd gewoon rondjes door de bak en ging vaak op buitenrit. Maar sinds ik haar heb begin ik het steeds leuker te vinden!

Ik hoop dat we volgend jaar goed genoeg zijn om aan een (onderlinge) wedstrijd (B) deel te kunnen nemen :) Graag wil ik haar nog wat voorwaartser hebben. Ook zou ik nog graag wat meer recht op willen zitten, minder streng zijn met mijn handen/handen meer naar voren willen hebben, mijn hakken meer naar beneden hebben en ik vind dat ik te vaak kapstok tenen heb

We hebben veel plezier van elkaar en ik vind het een geweldig dier. Ook ben ik super trots op haar hoe ze alles doet en oppakt. Verder doe ik rustig aan en zie hoe het loopt.

paspoortje:

Naam:Bon-Aparte
Ras: Gelderse KWPN
Geslacht: Merrie
Leeftijd: 10 jaar

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

Opbouwende kritiek mag (graag :) ), maar hou het netjes :j Ik weet dat er nog wat verbeterd moet worden

Mo_mootje

Re: Bon-Aparte aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:13

Ziet er ontspannen uit. Je lijkt wel vaker in deze momentopnamen contact te verliezen met de binnenteugel

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:26

Mag ik vragen waarom je jezelf een strenge hand vind hebben?
Ja, bij foto 7 en 8 zie ik een strenge hand waardoor een gespannen aanleiding maar dat zijn ook de enige 2 foto's waar ze niet achter de loodlijn loopt. Op de rest van de foto's zie ik een boogje in je teugels en haar hoofd achter de loodlijn/gekanteld.. Natuurlijk is het een moment opname maar het valt mij op omdat het bij het grootste deel van de rij-foto's voorkomt
Doe je op die momenten bewust je teugels losser? Ben wel benieuwd :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:32

Wat een prachtig paard <3 echt een plaatje om naar te kijken en je setje overigens ook :D

Een tip die ik mag geven, gooi die beugels eens 3 gaten langer.. krijg er bijna pijn van aan mn enkels haha! Je hebt het over je hakken die je naar beneden moet houden maar je kunt zo ook moeilijk uitdrukken als je beugels zo kort zijn.

Veel succes samen!

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 20:53

L0veMyHorse schreef:
Mag ik vragen waarom je jezelf een strenge hand vind hebben?
Ja, bij foto 7 en 8 zie ik een strenge hand waardoor een gespannen aanleiding maar dat zijn ook de enige 2 foto's waar ze niet achter de loodlijn loopt. Op de rest van de foto's zie ik een boogje in je teugels en haar hoofd achter de loodlijn/gekanteld.. Natuurlijk is het een moment opname maar het valt mij op omdat het bij het grootste deel van de rij-foto's voorkomt
Doe je op die momenten bewust je teugels losser? Ben wel benieuwd :)

Ik heb vaak het idee dat ik meer mijn handen naar voren moet hebben omdat ik anders te streng ben met mijn handen (ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen). Misschien dat ik daarom soms ook wel mijn teugel losser doe omdat ik anders denk dat er te veel druk op staat...?

Het is ook goed om je zelf zo een keer te zien, hiervoor had ik er nog niet zo na gekeken. Ik zal proberen om mijn teugels op 1 lengte te houden en niet af en toe de teugels te laten vieren :P

Maureen_M schreef:
Wat een prachtig paard <3 echt een plaatje om naar te kijken en je setje overigens ook :D

Een tip die ik mag geven, gooi die beugels eens 3 gaten langer.. krijg er bijna pijn van aan mn enkels haha! Je hebt het over je hakken die je naar beneden moet houden maar je kunt zo ook moeilijk uitdrukken als je beugels zo kort zijn.

Veel succes samen!

Bedankt! Ik vond ze ook erg kort lijken, had het idee dat ik meer in 'springzit' zat als in 'dressuurzit'. Het gekke is dat ik ze laats een gaatje korter heb gedaan omdat ik het lekkerder vond zitten :') :j (misschien omdat ik altijd op veelzijdigheidszadels heb gereden :P)
Ik zal ze weer wat langer doen, misschien dat het er beter van word :P

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:27

Als je inderdaad altijd in veelzijdigheidszadels hebt gereden zijn korte beugels veel prettiger en geeft dat ook dat vertrouwde gevoel terug.

Als je je beugels langer maakt kun je je hakken beter uitdrukken, en zul je beter in 1 rechte lijn op je paard zitten. Het zal even wennen zijn want het voelt alsof je niks aan steun hebt

Wat bij mij overigens geholpen heeft die kapstokvoeten weg te krijgen is om mn knieen en kuiten om het paard heen te sluiten en vanaf mn knieen licht te rijden. Klinkt heel vreemd en het vergt een hoop inspanning maar uiteindelijk gaat dat automatisch. Ik kan je eventueel een pb sturen van voor en na dat dit ik toegepast heb :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:34

Het valt mij vooral op.. Dat als je al op je kont zit, dat je helemaal achter in het zadel zit.. Je zit vooral op je ''doos'' ipv op je kont. Ik denk ook zeker dat langere beugels geen slecht idee zijn. Je trekt nu je rug hol, en je kont omhoog. Het zou mij dan ook niks verbazen, als dit zadel het niet helemaal is voor jou. Al vind ik dat lastig te zeggen.. Omdat je eigenlijk nergens echt in het zadel zit ''zoals zou moeten''. Overigens is dit ook geen springzit.. Een springruiter zit ook nog steeds op zijn/haar kont.. :)
Misschien ergens eens een zitlesje mee pakken?

Overigens ben ik super fan van je paard en het setje! :D

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:38

Wat een leuk paard! Hoe is ze gefokt?

Je rijden ziet er heel vriendelijk uit. Met lekker veel overgangen, een rustige hand en wat buigoefeningen kom je volgens mij al heel ver :j Doe inderdaad je beugels wat langer, dan zit je rechter.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 06:14

Super gaaf paard!! Nog wat onbespierd maar de aftekeningen zijn echt tof!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:11

wat een gaaf dier! *\o/*

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:33

Wauw wat een bijzonder paard! Wat is haar afstamming?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:39

Wat een gaaf paard! <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:58

Alles is eigenlijk al gezegd. Beugels minimaal 2 gaten langer (misschien wel 3). Om de juiste maat te bepalen, ga je zonder beugels in je zadel zitten. Trek jezelf voorin het zadel en kantel je bekken (op je billen zitten). Haal dan je benen even zijdelings van het zadel af en laat ze opnieuw hangen. Dan de beugels op maat maken. Het zal je verbazen hoeveel langer je beugels kunnen. Als dat voor je gevoel te lang is doe je ze weer een gaatje korter maar niet korter dan dat. Je moet er dan gewoon aan wennen. Probeer met rijden je benen los te laten en de druk laag in de beugels te houden.
Verder is er niet zoveel op te merken. Probeer met sturen (op de buitenteugel) het contact op de binnenteugel niet helemaal te verliezen. En je handen even hoog te houden. De activiteit is mooi hoor. Succes met je leuke aparte paard. Daar val je wel mee op in de wedstrijdring. Als daar spieren op komen wordt ze alleen maar mooier.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:07

Ook ik vind het een prachtig paard. Er is al t eea opgemerkt en mij viel het achter de LL lopen ook op en je zit. Beugels wat langer zal zeker helpen , voel even wat voor jou nog lekker zit ( knip desnoods een extra gaatje in je beugelriem) . Denk er ook aan dat je je bekken kantelt en mee laat bewegen met de bewegingen van je paard en wat hierboven ook al een x geopperd is: lichtrijden vanuit je knieën ( veren in je knieën en enkels, bij mij helpt het ook enorm als ik eraan denk mn tenen naar binnen te draaien zodat je jezelf niet zo vast kan zetten en met je zit opwaarts voorwaarts te bewegen. Succes met zoveel enthousiasme komen jullie er wel :)

lorinvhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:18

Echt een heel gaaf paard! En je rijd super netjes vind ik :)

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:52

He! Is Bon Aparte eerst van Priscilla geweest? Volgens mij ken ik haar!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:14

Wat een super leuk dier! <3 <3 <3

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:12

Oh, wat leuk, Bonnie!! Ze heeft een tijdje bij ons op stal gestaan vorig jaar.

Het ziet er al goed uit. Fijn dat ze een leuk plekje gevonden heeft.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:18

Wat een prachtig paard heb je daar zeg. <3

Yennepenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:10

Ow wouw wat is ze mooi geworden . Ben blij dat ze het zo goed doet . Ik heb haar 3 maanden gehad . Ben blij dat ze het zo goed heeft en het zo goed doet .
<3 <3 /3 /3

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:35

Je hebt een erg leuk paardje onder je kont!

Veel tips zijn al gegeven.
Maar waarom heb je sporen om als je niet je tenen naar binnen kan draaien?
Je kan ze beter afdoen en voorlopig zonder rijden tot je je voeten stil kan houden en gewoon in een normale houding kan hebben zodat je niet meer onnodig in der buik prikt :)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:40

Gaaaaaaf paard <3

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:59

Wat een bijzonder paard en je lijkt haar vriendelijk te rijden!
Op de sporen na dan. Daar had ik ook mijn vraagtekens bij als ik lees dat je zelf ook door hebt dat je beenhouding niet ideaal is. Beter in de kast laten liggen tot je je voeten volledig onder controle hebt, nu stomp je haar alleen maar af en dat is zonde als je ze later echt nog voor verfijning wilt gebruiken.

Verder vraag ik me af of je niet onwijze last van je rug hebt? Ik heb een beetje eenzelfde houding als jij. En ik mis daardoor heel veel balans en ik krijg erg last van met zo'n holle rug rijden.