lastig paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nika101

lastig paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 19:32

Heey bokkers,
ik huur nu al een half jaar een new forest pony (Ruin), hij is heel lief en zal je nooit een trap verkopen.
Ik heb ook niet zn hele goede band met hem voor mijn gevoel hebben jullie tips voor mij?
Maar hij is wel lastig kwa rijden, hij rent het liefst onder je vandaan met zn hoofd omhoog, ik vind dit heel lastig want ik wil juist dat hij rustig doet en nagevelijk wordt.
en ik pak hem ook soms best wel flink aan, en dan aan het eind denk ik `jeetje dit wil ik helemaal niet, ik wil niet de hele tijd boos op hem zijn want hij verdiend dat niet.` Mijn les gever zegt dat ik met een martigaal moet gaat rijden, maar dat wil ik niet, ik wil juist dat hij uit ontspanning naar beneden gaat, sommige mesen zeggen dat hij ook een beetje in een dip zit.
Weet iemand raad?

Bedankt :) Groetjes! Nika en Tinus (mijn paard)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:34

Een halfjaar is niet heel veel hoor! Ik heb mijn verzorgpony nu een jaar en pas nu luisterd ze naar wat ik wil ("leeeeeet op" en hup ze zit in gallop). Het is een kwestie van tijd en vertrouwen. Vrijheidsdressuur kan hierbij helpen, de tijd kan hier bij helpen, en veel knuffelen en vooral belonen kan hierbij helpen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:39

Als je nu zo aan het vechten bent is een martingaal helemaal geen raar idee. Dan kan jij het misschien ook meer loslaten en gewoon rustig met je handen blijven en rustig gaan rijden.

Daarnaast de lat ook niet te hoog leggen... dus als hij gaat rennen weer rustig terug. Misschien dat je dan een heel uur alleen maar aan het stappen bent. zorgen dat je er rust in krijgt is kwestie van geduld. En stoppen als het wel even goed gaat.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:42

Mijn paard deed precies hetzelfde. Ik heb haar nu ongeveer 7 maanden en de laatste tijd begint ze eindelijk lekker te ontspannen en fijn te lopen met rijden. Longeren met een dubbele longe heeft ons onwijs geholpen naar de ontspanning toe. Ik kan het echt iedereen aanraden!

Mijn gouden tip voor een goede band/communicatie is er gewoon veel zijn. Spelen, poetsen, en gewoon zitten. Je leert op die manier zo veel van je paard waardoor de combinatie ook steeds beter gaat..

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:42

Inderdaad als het heel goed gaat belonen en stoppen, dan doet hij het daarna weer!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:12

Lastig paard... Je paard wil jou iets duidelijk maken. Jullie communicatie is nog niet op elkaar afgestemd, dat heeft tijd nodig.
Verder heel herkenbaar. Hier een new forest die gelijkaardig gedrag vertoonde. New forest pony's zijn grosso modo pony's met potentieel, maar ook pit, wat hen niet altijd gemakkelijk maakt om te rijden voor onervaren of jonge ruiters. Ga allereerst na of alles in orde is met de pony (geen lichamelijke gebreken? geen tandproblemen? goed onderhouden hoeven? enz enz). Bekijk ook het harnachement: ligt het zadel goed? passen zadel en hoofdstel? Hoe is het bit voor het paard? enz enz. Kijk ook naar je eigen rijstijl: wat doet het met jou als de pony onder je uit wil lopen? Je wordt boos; wat doe je als je boos bent? Welk effect heeft dat op je pony? Hoe is jou houding op de pony? enz enz?
Als er geen medische problemen zijn en zadel en hoofdstel passen nog goed zou ik:
- grondwerk doen om jullie onderlinge communicatie te verbeteren
- veel tijd samen doorbrengen zodat jullie elkaar beter leren kennen (en dan bedoel ik niet alleen rijden, maar ook gewoon bij elkaar zijn, bv een keertje aan het halster gaan wandelen naast de pony enz enz).
- blijven verder lessen....
- meer letten op jouw eigen houding, je eigen gedachten en gedrag
- toch eventueel harnachement aanpassen.

Als ik kijk naar mijzelf en mijn pony: we hebben grondwerk gedaan wat al heeft geholpen om de communicatie te verbeteren. Ik heb lessen centered riding genomen om mijn houding, ademhaling enz enz te verbeteren (heel leerzaam én helpend), mijn zadel is nagekeken en wordt aangepast, we doen meer dingen die we beide leuk vinden (bv wandelen),...
In het begin reed ik ook met een martingal. Dit hielp bij zulk gedrag niet en die gebruik ik nu eigenlijk ook niet meer. Heb ook even met een straffer beter gereden omdat hij zijn bit vastpakte (wel jaren geleden); dit maakte het alleen maar erger (hij kon het bit niet meer vastpakken, maar liep des te meer onder mij uit), ik heb gereden met een hoofdstel met sperriempje en dit strak gedaan (ook niet echt een heel gunstig effect, ook niet echt slecht maar goed)... Ik ben bitloos beginnen rijden en dat icm de hierboven vermeldde stappen (en nog enkele anderen) heeft mij heel ver gebracht! Hij is een stuk rustiger daarmee (klinkt misschien vreemd, maar is wel zo).
En verder... een new forest is slim en heeft mentale uitdaging nodig; zet 'm dus ook maar goed aan 't werk, dat vinden ze wel fijn. En probeer ook niet altijd je pony in te houden. Uiteraard, jij bepaalt het tempo, maar als ik kijk naar mijn new forest... die heeft het gewoon soms even nodig om lekker te kunnen rennen, die momentjes dat hij even "mag" rennen, gun ik hem nu ook. Maar dit alles doe je best onder begeleiding en niet in je eentje.