Een dagje uit 't leven van ...... een Engels showpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmb

Een dagje uit 't leven van ...... een Engels showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 00:42

Of nou ja , gewoon een dagje op het Engelse platteland, waar de lokale club een evenement had georganiseerd, waar werd gesprongen, gedressuurd en geshowed (en natuurlijk niet te vergeten de hondenshow en de gymkhana, maar hier geen foto's van helaas).

Ter introductie:Peterman is mijn leasepaard (sinds een jaar), een 13 jarige volbloed ruin, in een vorig leven op de renbaan gelopen en daarvoor door Ian stark ingereden en uitgebracht in de eventing. Hij is 17 hh (ongeveer 1.75m) en paard met een groot gouden gouden hart

We hadden ons ingeschreven in 4 klasse's:

* Working Hunter Class over 15 hh*
Bij binnenkomst moest je je melden bij de jury (die staat in de ring) en daarna rij je een parcours over 8 natuurlijke hindernissen (waaronder een wal die in twee richtingen genomen moest worden, een keer eraf en een keer erop). Na de laatste hindernis, show je je paard direct in de linker en rechtergalop, en een keer een stukje rengalop. Voor mij de eerste keer, voor Peterman volgens mij ook.

Hindernis 1
Afbeelding

Hindernis 8
Afbeelding

Helaas sprong ie min of meer in hindernis 5, waar niet veel van overbleef. Hierdoor werden we 4de van de zes.

* Dressuur Preliminary test (Vergelijkbaar met een B dresssuurproef)
Hij liep op zich wel lekker, soms wat rennerig als ie uit balans was (arena was ook niet waterpas), en ik denk dat proef wat overgewaardeerd is met 67.5 %. Maar mij hoorje niet klagen hoor, we hebben ons nu gekwalificeerd voor de Sunshine Tour in Hickstead *\o/* .

Afbeelding

* Springen - 90 cm*
Rondje springen, 12 hindernissen, door de hitte en de vorige twee klasse was de tank inmiddels half vol. Iets te dicht onder hindernis 3 (balkje) maar meneer kwam meer en meer in zijn ritme en de laatste twee hindernissen zien eruit als 60 cm hindernissen. Wellicht zijn we toe aan een B-parcoursje *D

Hindernis 11
Afbeelding

Hindernis 12
Afbeelding

* ROR - Retraining of Racehorse - Show klasse*

Einde van de dag, niet heel veel mensen meer gemotiveerd, en dus een klasse met welgeteld twee paarden (nummer drie had zich afgemeld).
Grootste compliment van de dag kwam van deze jury. Ze kon eigenlijk niet zien dat ik hulpen gaf, maar Peterman was elke keer heel erg aan mijn hulpen en volgde ze direct en correct op.
Overigens waren we eerste :Y) .

Afbeelding

Afbeelding

En een eerbetoon aan mijn groom en vriendlief (heb ik hem ooit al eens uitgelegd dat je schoenen aan moet bij een paard..... :j )

Afbeelding

Een leuke vermoeiende dag. Heel veel verkleden (showen met showkleren,dressuur en springen in normale wedstrijdkleding), bruin zadel, zwart hoofdstel, wel / geen peesbeschermers, wel geen quartermarks.... etc etc etc :o
Laatst bijgewerkt door Kimmb op 15-08-16 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 00:54

leuke foto's en mooi paard. hou daar wel van; een vos zonder aftekeningen.
Dat lichtbruine hoofdstel staat hem trouwens echt heel gaaf. Die op foto 3

en natuurlijk succes met de Sunshine Tour.................wat houdt dat precies in?

Kimmb

Re: Een dagje uit 't leven van ...... een Engels showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 01:06

Vos heeft mij nooit aangesproken, doe mij maar een zwarte...... maar heb inmiddels wel mijn smaak aangepast, als de zon er goed opstaat en hij gaat koperkleurig glanzen :~

Dat cognac hoofdstel is ook mijn favouriet. Kan het alleen niet in de showring gebruiken, daar willen ze alles ouderwets bruin (havana). Op de laatste, die neusriem is het meest gepaste voor een show.

Op de Sunshine tour komen alle "winnaars"(1-4) van de lokale Sunshine tour qualifying wedstrijden bijeen. Je kon je vanaf het begin van het jaar kwalificeren. Ik denk dat er hier in de buurt gemiddeld een keer per maand ofzo een qualifier is geweest,

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 01:13

aw wel jammer dat ze daar nog zo streng in zijn...dat cognac hoofdstel is zo gaaf

overigens ben ik ook geen vos fan..al rijd ik er nu wel een...maar zonder aftekeningen vind ik ze wel weer leuk.
Maar schimmel is toch wel mn favoriet
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-08-16 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 01:14

Ik zie een zeer mooi en correct gereden paard!

Super dikke proficiat! Doe zo verder!!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:58

Oooooh genieten dit voor mij als Anglofiel! Heerlijk, die kledij, je harnachement en als klap op de vuurpijl zo'n echt origineel poetspatroon op z'n billen :D

En dan ook nog prachtige ontspannen, fijne platen. Top!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:18

RT-HAW → RIJ-ITP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:28

Wat leuk om te zien! En het grappige is dat ik hem zoveel natuurlijker vind lopen dan dat je hier vaak op wedstrijd ziet. :)

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 10:18

Dank jullie wel! Het is best interessant om in een andere cultuur les te krijgen. Toen ik net met hem begon dacht ik laten we hem eerst maar even laag en diep krijgen... :o
Die Engelse krabben zich toen wel wat achter de oren. Kreeg ook veel commentaar over waarom ik zo hard ging (en ik dacht hard?! Ik wil gewoon voorwaarts...).
Uiteindelijk dus enkele dingen compleet tegenovergestelde gedaan, et voila, zes maanden later, zie hier t resultaat. :D

@Rije: quertermarks zijn redelijk simpel. Laagje water, mini scheutje baby olie, spons erover. Men neme een manenkam, trek drie strepen van onder naar boven. Beetje haarlak, klaar!
(sharkteeth ben ik alleen nog niet zo handig in, die heb ik maar overgeslagen deze keer)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:01

Grappig om te zien..het ziet er allemaal keurig uit en het lijkt me een ontzettend leuk paard. En zo'n hunterclass heel veelzijdig om te rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:05

Rije schreef:
Oooooh genieten dit voor mij als Anglofiel! Heerlijk, die kledij, je harnachement en als klap op de vuurpijl zo'n echt origineel poetspatroon op z'n billen :D

En dan ook nog prachtige ontspannen, fijne platen. Top!

Je haalt me de woorden uit de mond :D
Mooie combinatie zijn jullie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:10

Ik zit te genieten! Leuke foto's!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:21

Mooi paard en je lijkt hem heel netjes te rijden! Genot om naar te kijken!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:39

ziet er fijn uit!
je hebt alleen je sperriem niet goed zitten op de 3e foto ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:56

Wat leuk! Hij ziet er prima uit! Leuk dat hij zo als voormalig racepaard een tweede (inmiddels derde) leven heeft :-)

Leuke dag trouwens ook, met meerdere verschillende onderdelen die je kunt rijden :-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:04

Wat gaaf! Mooi paard, fijn gereden en lekker veelzijdig!

Ik vind dit soort engelse dingen toch wel erg leuk hoor! Wil ook graag nog een keer naar een echte County fair. :j

Woon je al lang in Engeland en blijf je daar ook wonen?

iw2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:44

Schitterende reportage waarvoor dank en met plezier gelezen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:47

Wat een gaaf paard! En wat ziet het er heerlijk herkenbaar Engels uit :Y)

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:48

Ziet er erg fijn uit! Gefeliciteerd met je goede resultaten.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 15:31

:) Dank jullie wel voor alle complimenten :) :)

(het is ook wel een klein beetje een kinderdroom die uitkomt. Ik had vroegâh een paardenboek, overduidelijk uit Engeland, waar kleine meisjes (net zoals ik) op veel te dikke ponys en zonder rijlaarzen reden.... en dat zag er altijd zooo mooi uit :) )

@ Emptywords: :o :o :o :o OMG en dat zie ik nu pas, wat erg! |o :o :o En , acherm, dan nog door blijven sjouwen. +:)+ :oo

@fransje23: Al een jaar of 7. Ik denk niet dat ik blijf, maar dat is weer een ander verhaal :7

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:37

Mooie combinatie, heel correct gereden en wat een verademing: geen bling! ;)

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:59

Ik vind ht bruine hoofstel verrassend mooi staan. Zou dat niet verwachten als je beide los hebt

Hanneke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:03

Wat heb je een prachtig paard, mooi veelzijdig ook. En wat ziet het er heerlijk Engels en netjes uit allemaal. Ben ook een echte Anglofiel en dit doet me zo denken aan plaatjes uit mn oude Penny's (daar hadden ze het ook altijd over gymkhana enzo) en paardenboeken van vroeger.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:14

Wat een leuk verslag! Ik blijf die Engelse manier van kleden erg grappig vinden, maar dan vooral als er nog een gelige broek wwordt gedragen en de rijbroek óver de chaps voor gedaan!
Lijkt me een heerlijk paard, proficiat!

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 23:22

:o ik Had een beige broek aan, en een spierwitte voor dressuur en springen.
Hadden eigenlijk foto's moeten maken van de gymkhana, was een hoop gejoel toen dat aan de gang was. *\o/*