Paardrijden niet diervriendelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmylhh

Paardrijden niet diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 21:48

Hoi,
Sorry als dit topic verkeerd staat, ik wist niet waar ik het anders zou moeten plaatsen...
Waarschijnlijk klinkt dit super stom, maar dit is echt iets waar ik mee zit...
Ik heb mezelf altijd als een dierenliefhebber gezien, maar paardrijden is eigenlijk helemaal niet diervriendelijk... Je doet een super strakke singel om het paard zn buik, duwt een ijzeren staaf in zijn mond en gaat vervolgens op zijn rug zitten en jij kiest waar je hem naartoe stuurt. Het paart zelf heeft geen keuze en je dwingt hem ertoe om iets te doen... Ik wil niet iemand zijn die dieren dwingt om dingen te doen die ze niet willen doen, maar ik kan me ook geen leven voorstellen zonder paarden erin... Is dit egoïstisch? Moeten we niet eerder denken aan het welzijn en geluk van de paarden?
Sorry dat ik jullie hiermee lastig val maar ik zit er echt mee... Ik heb er nog nooit zo naar gekeken en ik wil niet on-diervriendelijk zijn...
En ja, ik weet dat heel veel mensen waarschijnlijk gaan zeggen dat dit onzin is of dat ik me niet moet aanstellen, maar ik moest het gewoon even kwijt en ik hoop dat iemand me nuttig advies kan geven of me wat beter kan laten voelen...
Alvast bedankt!

MarlindeRooz

Re: Paardrijden niet diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:52

Ik zit er vaak zelf ook over te denken. Dieren houden is inderdaad egoïstisch. Paarden opsluiten in kleine hokken en rijden is sociaal geaccepteerd. Wat mijn mening precies is weet ik nog niet.

Soms is je kop in het zand steken makkelijker. :o

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:55

kimmylhh schreef:
Hoi,
Sorry als dit topic verkeerd staat, ik wist niet waar ik het anders zou moeten plaatsen...
Waarschijnlijk klinkt dit super stom, maar dit is echt iets waar ik mee zit...
Ik heb mezelf altijd als een dierenliefhebber gezien, maar paardrijden is eigenlijk helemaal niet diervriendelijk... Je doet een super strakke singel om het paard zn buik, duwt een ijzeren staaf in zijn mond en gaat vervolgens op zijn rug zitten en jij kiest waar je hem naartoe stuurt. Het paart zelf heeft geen keuze en je dwingt hem ertoe om iets te doen... Ik wil niet iemand zijn die dieren dwingt om dingen te doen die ze niet willen doen, maar ik kan me ook geen leven voorstellen zonder paarden erin... Is dit egoïstisch? Moeten we niet eerder denken aan het welzijn en geluk van de paarden?
Sorry dat ik jullie hiermee lastig val maar ik zit er echt mee... Ik heb er nog nooit zo naar gekeken en ik wil niet on-diervriendelijk zijn...
En ja, ik weet dat heel veel mensen waarschijnlijk gaan zeggen dat dit onzin is of dat ik me niet moet aanstellen, maar ik moest het gewoon even kwijt en ik hoop dat iemand me nuttig advies kan geven of me wat beter kan laten voelen...
Alvast bedankt!

Alle dieren houden is niet diervriendeijk als je dan toch bezig bent.
Vogels horen vrij te vliegen en niet in de kooi.
Honden zijn zo doorgefokt voor het plezier van de mens.
Katten zijn vaak onbegrepen.
Kleine hokjes voor konijnen en cavias.
Koeien zitten vaak te lang in de stal en niet vaak buiten bij sommige boeren.
Varkens worden in kleine hokken gepropt en staarten afgeknipt. Soms pletten ze hun biggen.
Kippen zitgen vaak ook alleen maar opgesloten.

Zo kan je op elk dier wel wat noemen.
De een laat het paard beter wennen aan het rijden en de anderen pleirt er bij 2 jaar een zadel op en gaat intensief rijden.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:56

Het is ook totaal niet diervriendelijk, maar paarden zijn er nou eenmaal al 10tallen jaren voor gebruikt. Als ze alles echt niet leuk vinden, zijn ze zo weg: een paard is niet te houden als hij zijn wil na streeft. Op mijn manege zijn genoeg paarden die genieten van rijden, of buiten alles eng vinden en ontzettend blij zijn met hun stal etc.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:58

Yentaah schreef:
Het is ook totaal niet diervriendelijk, maar paarden zijn er nou eenmaal al 10tallen jaren voor gebruikt. Als ze alles echt niet leuk vinden, zijn ze zo weg: een paard is niet te houden als hij zijn wil na streeft. Op mijn manege zijn genoeg paarden die genieten van rijden, of buiten alles eng vinden en ontzettend blij zijn met hun stal etc.

De meeste paarden worden al tientallen jaren niet meet gebruikt waarvoor ze zijn ontstaan.
En dat is niet dressuur springen of andere sport.
En somige paarden worden mentaal zo mishandeld dat ze niks durven doen dus dan doen ze maar braaf hun rondje.
Dit is niet bij elke ruiter zo maar ik zie het vaak genoeg

Als ze het echt leuk vonden kon je zo zonder zadel of bit en dat allemaam wegrijden.
Maar wat mensen tegwnoordig allemaal voor hulpstukken erop hebben niet te geloven

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:00

Hier komen de veganisten hoor :')

Nee maar, totaal eens met AfricanLady. Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden, maar doe dat dan ook met al die dingen :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:04

Als ik mijn hond uitlaat kan ze ook niet zelf kiezen waar ze heen wil, dan loopt ze ook achter mij aan.
Zo kan je alles we zielig noemen. Niet teveel over nadenken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:09

Na gegaan waar voedsel en eten vandaan komt?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:11

Er zit een kern van waarheid in, maar vergeet niet dat die paarden (in de meeste gevallen) er een dak boven hun hoofd, eten en een hoop aandacht voor krijgen. Volgensmij hebben de meeste mensen het beste met hun paarden voor, ook al gebeuren er onbewust ook dingen die misschien minder leuk zijn. Maar als ik kijk naar m'n eigen soms gedwongen niet leuke werkweek en m'n paard die 1 uur per dag werkt wat voor ons beide plezier geeft dan hoop ik dat hij niet zou klagen als hij dat zou kunnen :')

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:19

Bv dieren slachten is ook zielig want het is voor ons eten.
Dieren eten elkaar alleen als ze het nodig hebben.
Mensen eten gewoon omdat ze het willen.

Ik eet vlees ja, maar wel met respect voor de dieren.
Ik ben nu aan het leren voor kok en ik vind het reuze interesant waar elk stuk vlees, vis, schelp of schaaldier wegkomt.
Welk vlees bij wel gedeelte uit de koe en hoe je het vlees het meest tot recht kan laten komen.

Heb respect voor het dier en dan heeft het dier dat voor jou.
Oke behalve slakken want die eten gewoon alles in mijn moestuin op XD
En muggen die mep ik ook dood want die eten mij op haha

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:27

AfricanLady schreef:

Dat ze wat bloed van me nemen, prima. Maar zo'n vervelende enorme rode bult neerkwakken hoeft voor mij dan weer niet :n.
Niet dat ik ze doodsla hoor, ik verontschuldig me nog tegenover een fruitvlieg als ik hem weg wil jagen. Maar ik val wel onder een heel erg uiterste denk ik :').

Maar TS, eet jij vlees, draag je leer, etc.? Ik vind dat namelijk schokkender dan een band opbouwen met een paard die je dan op zijn rug laat. Je dwingt hem helemaal niet, als hij jou er echt van af wilt hebben zal je gewoon gaan zandhappen hoor :=. Er zit toch iets van vertrouwen, of zelfs een vriendschap tussen mens en paard, zelfde met andere (huis)dieren. Zonder allerlei voorwerpen (zweep bijvoorbeeld) kunnen wij bijna helemaal niks. Als jij kan samenwerken met je paard zonder al die dingen, denk je dan echt dat het nog onder dwang is?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:28

Ik word ook gedwongen belasting te betalen enzo en moet werken >;) ben ik het ook niet mee eens! Maar zou dan liever een paard zijn, een stuk minder zorgen in ieder geval...

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:34

Ik vind het heel goed dat je hierover nadenkt. Voor mij zit het m in de manier waaróp je iets doet; je kunt agressief, bot , lomp, dominant rijden en alleen aan jezelf denken. Je kunt je ook verdiepen in hoe een paard leert, veel met beloning werken, eerlijk zijn, empatisch en je steeds zelf als ruiter positief blijven ontwikkelen. En, heeft je paard als hij vrij heeft genoeg bewegingsruimte, vriendjes, voldoende ruwvoer? Past het zadel, bied je genoeg afwisseling in het werk etc? Blijf leren, zoeken, ontwikkelen en geef je paard wat het nodig heeft. Rijd alleen op maneges waar de paarden het goed hebben.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:40

onbarefeet schreef:
AfricanLady schreef:

Dat ze wat bloed van me nemen, prima. Maar zo'n vervelende enorme rode bult neerkwakken hoeft voor mij dan weer niet :n.
Niet dat ik ze doodsla hoor, ik verontschuldig me nog tegenover een fruitvlieg als ik hem weg wil jagen. Maar ik val wel onder een heel erg uiterste denk ik :').

Maar TS, eet jij vlees, draag je leer, etc.? Ik vind dat namelijk schokkender dan een band opbouwen met een paard die je dan op zijn rug laat. Je dwingt hem helemaal niet, als hij jou er echt van af wilt hebben zal je gewoon gaan zandhappen hoor :=. Er zit toch iets van vertrouwen, of zelfs een vriendschap tussen mens en paard, zelfde met andere (huis)dieren. Zonder allerlei voorwerpen (zweep bijvoorbeeld) kunnen wij bijna helemaal niks. Als jij kan samenwerken met je paard zonder al die dingen, denk je dan echt dat het nog onder dwang is?

Hahaha dat gezoem is noet goed voor mijn nachtrust.
Dan eerder prikken prima maar dan wil ik hem ook niet horen XD

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 08:44

[/quote] Maar TS, eet jij vlees, draag je leer, etc.? Ik vind dat namelijk schokkender dan een band opbouwen met een paard die je dan op zijn rug laat. Je dwingt hem helemaal niet, als hij jou er echt van af wilt hebben zal je gewoon gaan zandhappen hoor :=. Er zit toch iets van vertrouwen, of zelfs een vriendschap tussen mens en paard, zelfde met andere (huis)dieren. Zonder allerlei voorwerpen (zweep bijvoorbeeld) kunnen wij bijna helemaal niks. Als jij kan samenwerken met je paard zonder al die dingen, denk je dan echt dat het nog onder dwang is?[/quote]

Ja, ik eet vlees (alleen biologisch trouwens, ik hoef echt geen vlees te hebben van dieren die de hele dag opgesloten zitten). Ik draag alleen nepleer, maar heb jij wel eens nagegaan waar een zadel of hoofdstel van gemaakt wordt? :P (no hate)
Ik vind vlees eten toch iets anders, want paardrijden doen we voor ons plezier, en vlees eten doen we om te overleven. Ik weet dat ik waarschijnlijk nu heel veel reacties krijg van vegetarische mensen die zeggen dat je geen vlees nodig hebt, en hier kan je een urenlange discussie over houden, maar in mijn mening zit er in vlees belangrijke voedingsmiddelen en stoffen in die je nodig hebt om gezond te blijven.
Laatst bijgewerkt door kimmylhh op 15-08-16 08:47, in het totaal 3 keer bewerkt

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 08:45

Iedereen bedankt voor het reageren! Als een paard echt niet zou willen als je op hem zou zitten zou je binnen 2 seconden op de grond liggen :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:48

Het is eigenlijk heel simpel: als je er geen goed gevoel bij hebt moet je het vooral niet doen.

Je kan discussieren tot je een ons weegt maar zolang de paarden zelf niets kunnen zeggen is het pure speculatie in de ruimte.
Er is in iedergeval niets natuurlijks aan en dat geld ook eigenlijk voor alle huisdieren.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:53

Citaat:
Alle dieren houden is niet diervriendeijk als je dan toch bezig bent.
Vogels horen vrij te vliegen en niet in de kooi.
Honden zijn zo doorgefokt voor het plezier van de mens.
Katten zijn vaak onbegrepen.
Kleine hokjes voor konijnen en cavias.
Koeien zitten vaak te lang in de stal en niet vaak buiten bij sommige boeren.
Varkens worden in kleine hokken gepropt en staarten afgeknipt. Soms pletten ze hun biggen.
Kippen zitgen vaak ook alleen maar opgesloten.

Zo kan je op elk dier wel wat noemen.
De een laat het paard beter wennen aan het rijden en de anderen pleirt er bij 2 jaar een zadel op en gaat intensief rijden.

daar is een logische reden voor: de boeren knippen de staarten af/laten de staarten afknippen omdat sommige varkens andere varkens hun staart afbijten. dan gaat dat ontsteken en dat wil je ook niet. dus uit voorzorg knippen ze de staarten af. voor de rest ben ik het met je eens :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:54

Yentaah schreef:

Ik ken helaas geen manegepaarden die genieten van t rijden!!!!! Heeft een paard een keuze om weg te komen als ie wil?? Lijkt me niet.. Een paard schikt zich in zijn lot dat is iets heel anders.
Mijn streven is om t t paard zo fijn mogelijk te maken..En gelukkig wil ze mijn wens om geregeld op haar te gaan zitten accepteren!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:57

kamille schreef:
Ik vind het heel goed dat je hierover nadenkt. Voor mij zit het m in de manier waaróp je iets doet; je kunt agressief, bot , lomp, dominant rijden en alleen aan jezelf denken. Je kunt je ook verdiepen in hoe een paard leert, veel met beloning werken, eerlijk zijn, empatisch en je steeds zelf als ruiter positief blijven ontwikkelen. En, heeft je paard als hij vrij heeft genoeg bewegingsruimte, vriendjes, voldoende ruwvoer? Past het zadel, bied je genoeg afwisseling in het werk etc? Blijf leren, zoeken, ontwikkelen en geef je paard wat het nodig heeft. Rijd alleen op maneges waar de paarden het goed hebben.

Precies dit.

Van het weekend met de paarden op vakantie geweest in Burgh-Haamstede, ze hebben genoten! Mijn fries vond het prachtig om door de golven te lopen de golven tegen zijn benen te zien slaan. Als hij niet gereden zou worden dan zou hij dit ook nooit mee hebben kunnen maken. Paard rijden verrijkt als het goed is ook de wereld van je paard. Maar ik geloof dat het wel afhangt van hoe je het doet. It all depends.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:00

kimmylhh schreef:
Iedereen bedankt voor het reageren! Als een paard echt niet zou willen als je op hem zou zitten zou je binnen 2 seconden op de grond liggen :=

Zo simpel ligt het niet. Een paard is van nature een volger met een groot aanpassingsvermogen. Dat is zijn overlevingsstrategie. Daarmee kan hij zichzelf en zijn kudde in stand houden. Dus het willen samenwerken met de mens zit genetisch verankerd en in het paard gefokt. Een paard keert zich niet zo snel tegen de mens. Alleen als je hem echt slecht behandeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:00

Heel goed dat je er over na denkt! Veel te veel mensen volgen gewoon de massa zonder na te denken en proberen het op allerlei manieren voor zichzelf goed te praten terwijl ze diep van binnen ook weten dat scherpe sporen en dubbele bitten en zware trainingen nooit fijn kunnen zijn voor een paard.
We zullen onze paarden natuurlijk nooit helemaal vrij kunnen laten, ze kunnen moeilijk nog zelf overleven in onze wereld, maar je kan er wel naar toe werken om een paar op een zo natuurlijk mogelijke manier te houden met gezelschap van andere paarden, genoeg ruimte en beweging en genoeg natuurlijk eten.
Ook rijden kan veel vriendelijker dan simpelweg je paard rondom vastsnoeren en jouw kant op te dwingen. Paarden werken vaak juist graag met ons samen en als je een goede band hebt met je paard dan zal die je ook zonder tuig volgen, en zal die onder het zadel naar je luisteren als je iets vraagt, in plaats van dat je hem moet dwingen.
De singel zit gelukkig op een plek waar het paard er geen last van heeft, en hoeft ook helemaal niet super strak als een zadel goed past. En een bit kun je ook op een vriendelijke manier gebruiken, maar ook bitloos rijden is goed mogelijk bij de meeste paarden.
Ik zou eens wat info opzoeken over natural horsemanship en misschien eens een kijkje gaan nemen bij zo'n stal bij jou in de buurt. Dat is erg interessant voor je denk ik :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:11

Sommige dingen zijn diervriendelijk en sommige niet.

Paarden kunnen in Nederland gewoon niet meer in het wild leven... en er is in het wild echt geen ruimte voor alle paarden die niet in het wild leven.

Ik denk dat wanneer je met respect met het paard om gaat, op de juiste manier traint, op tijd een dierenarts, hoefsmid, tandarts etc etc. laat komen, en je paard voldoende bewegingsvrijheid heeft + soortgenoten, goed hanarchament en vooral... dat je luisterd naar je paard, het diervriendelijk is.

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:16

Ik denk dat veel niet paardenmensen en sommige paardenmensen deze vraag zich naar de proeven/ springen van op het os hebben gezien ook afvragen. Gister las/zag ik weer dat een springruiter even zijn agressie kwijt moest omdat het paard voor de 2de keer weigerde. De dressuur was ook om te huilen...open monden, erg veel spanning en dan nog dat overmatig spoorgebruik....Dan ga je inderdaad denken waar zijn we mee bezig? En is het inderdaad wel diervriendelijk??

We houden nu eenmaal dieren, maar denk dat menig mens wel graag wilt dat een paard paard kan zijn (zo ver dat nog kan in deze wereld waar niet veel ruimte meer overblijft) Je moet doen wat goed voelt en als jij denk dat je goed bezig bent en je hebt een blij paard dan doe je het vast goed!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:19

Maar het is ook best dier onvriendelijk als ik hem wel laat lopen waar hij wil.

*splatsh dat was de vrachtwagen met 80 km per uur*