Paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2620

Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 19:50

Hallo bokkers,

Ik weet niet echt wat mijn doel is met dit topic, maar ik moet het even van mij afschrijven.

Een aantal weken geleden kreeg ik een berichtje van een vriendin dat ze een paard wist dat echt goed bij mij zou passen. Zij rijdt op een handelstal en krijgt regelmatig verschillende paarden onder haar kont om te trainen, maar op dit beestje was ze helemaal verliefd. Ik was niet echt op zoek naar een paard, had er wel al veel over gedroomd (en opgezocht, stal, hoefsmid, instructrice, iedereen stond maar een belletje weg :p), maar echt op zoek was ik niet.
In ieder geval, ik moest absoluut komen kijken want het was echt een geweldig paard dat goed bij mij zou passen. (Voor de duidelijkeid, ik en vriendin kennen elkaar al jaren en ze is een van mijn weinige echte vriendinnen, dus geen verkoopspraatjes, maar echt enthousiasme :Y) ) Dus, ik in de auto, gezellig naar stal, en inderdaad, leuk paardje. Weinig spieren, vrij mager, maar duidelijk fijn gereden en goed gemanierd. Nu vertrok ik een dag later voor drie weken op vakantie, en is een paard niet gekocht in een dag, dus afscheid genomen en gehoopt dat hij niet verkocht zou zijn na de vakantie. (Hij stond overigens nog niet geadverteerd omdat hij slechts sinds enkele weken in training stond en nog niet 'verkoopsklaar' was).
Een aantal dagen voor ik van vakantie terugkwam kwam hij op internet, en kreeg direct kijkers. De eerste vielen af, de tweede wilden hem wel graag. Gelukkig gingen zij op vakantie en wilden ze pas na hun vakantie keuren. Ik ben dus in tussentijd gaan kijken en heb gisteren na lang wikken wegen besloten dat ik hem wou kopen. Deze beslissing was zeer spannend voor mij, aangezien ik alles zelf moet betalen en dit mijn eerste eigen paard zou worden.
Deze morgen werd hij gekeurd (ik kon er door omstandigheden helaas niet bij zijn), en je voelt hem al komen: afgekeurd...
Tijdens het rijden/de rest van de keuring geen probleem, maar bij de de buigproef bleek hij bij het draven linksachter mank te lopen. Zware domper uiteraard, maar toch hield ik hoop dat we konden afspreken om foto's te maken van het been (kosten verkoper) om te kijken of er OCD/spat of iets anders aan de hand was. Immers, wie wilt er nu een afgekeurd paard kopen zonder duidelijkheid wat de oorzaak is?
Aan het eind van de namiddag werd de vriendin (ik zat in de auto met haar dus hoorde het gesprek) gebeld, dat iemand hem dus wou kopen. De handelaar vertelde dat hij het verhaal van de keuring had gedaan, maar dat deze 57-jarige vrouw vond dat hij er wel braaf uitzag en hem wou kopen om wandelingen te maken. Ze komt hem dus volgende week ophalen (zonder hem gezien of gereden te hebben). Buiten het feit dat ik het natuurlijk erg vind dat er nu geen kans is om foto's te laten maken, vind ik het ook een beetje vreemd om een wandelpaard te kopen zonde het gezien heb (het zou natuurlijk fijn zijn dat hij goed terechtkomt, niet ergens in de handel om terug als 'goed' doorverkocht te worden, terwijl dit helemaal niet zeker is, of zie ik nu spoken?)

Langs de ene kant denk ik: toch foto's laten maken (op eigen kosten) (ja, stiekem ben ik wel een beetje verliefd) en het risico lopen dat hij écht afgekeurd is en hem alsnog laten staan (en veel geld in foto's steken voor een paard dat ik dan waarschijnlijk niet koop), maar erg verstandig is dit natuurlijk niet... ;(

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:54

Niet doen, vergeten. Het moest niet zo zijn.
Er komen vast nog wel andere leuke paardjes.
Hoe zuur het ook is

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:58

Ja jammer is dat!
Maar er zijn inderdaad genoeg andere leuke paarden.

Behalve als je 100% voor dit paard wou gaan, en je al helemaal zeker was dat dit écht jouw paard zou worden en geen ander.
Dan moet je foto's laten maken op je eigen kosten en de gok nemen dat het paard wel/niet goed is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:07

Erg jammer voor je! Heb het dit jaar ook meegemaakt, hét paard ein-de-lijk gevonden en dan wordt hij afgekeurd. Dat is niet fijn!

Maar, wat ga je behalen met hem op foto te zetten? Stel dat de RX oke is, hij blijft dan nog steeds wel mank op de buigproef. Dat blijft een risico. Het enige zinvolle, vind ik dan, is het paard over 2 à 3 weken herkeuren. Dus, opnieuw een buigproef. Maar die mogelijkheid ga je allicht niet krijgen vermits er ev andere kopers zijn (als dat effectief het geval is ...).
Ik zou het paard laten staan hoor. Als je met deze problemen al moet starten ...

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:15

Als het een merrie was met goede papieren zou ik haar wel kopen als ik het echt een heel leuk paard zou vinden dan. Dan kun je er altijd mee fokken, rijden is leuk, maar hoeft niet beslist.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:18

Ik zou er verder geen woorden, tijd en geld meer aan besteden
Dit is toch blijkbaar niet het paard wat voor jou bestemd is.

Dat verhaal van het wandel paard vindt ik overigens ook wel erg vaag
Wat moet dat paard kosten?
Want je kan dan toch beter een pony kopen om mee te wandelen
Die zijn in onderhoud vaak toch ook wat goedkoper

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:18

Als je 'het' gelijk voelde bij dit paard, en je het moét hebben, en het financieel aankan, zeg ik doen!
Als dit niet het geval is, niet doen anders krijg je daar spijt en gedoe van.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:19

Gucci_ schreef:
Als het een merrie was met goede papieren zou ik haar wel kopen als ik het echt een heel leuk paard zou vinden dan. Dan kun je er altijd mee fokken, rijden is leuk, maar hoeft niet beslist.

Fokken met een merrie die mogelijk wat mankeert?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:23

Dat hoor je toch vaak genoeg dat paarden die niet meer verder kunnen in de sport worden ingezet als fokmerrie? Dat is toch niet raar.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:29

Spoiler:
Afbeelding

dit was het paard die ik bij een handelaar kocht(kreeg van mijn ma omdat ik smoorverliefd was, ik was toen 13!)
kon nog niks
had vlooien wormen bloedwormen en vanalles en nog wat
tot de dag van vandaag geen spijt gehad (ruim 3 jaar later)
MAAR het ene paard is het ander niet, en er is weinig kans dat het goed komt!
ik heb mazzel gehad , en dat zal iemand niet nog een keer gebeuren!
dit was hij een jaar geleden, maak niet zo vaak foto's in ieder geval is hij flink opgeknapt
Afbeelding
en bij deze, zou ik, als ik jou was, het niet doen! hoe hard het ook is!
Laatst bijgewerkt door croyslover op 13-08-16 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:30

ponyparadijs schreef:

Ik denk dat ze daarmee een paard bedoelen waarmee je buitenritten kan maken. In België noemen ze dat vaak een wandelpaard.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:40

Gucci_ schreef:
Dat hoor je toch vaak genoeg dat paarden die niet meer verder kunnen in de sport worden ingezet als fokmerrie? Dat is toch niet raar.

Dat is geheel persoonlijk
Maar een merrie die wat mankeert (beetje afhankelijk van wat natuurlijk) is niet geschikt om mee te fokken.

LesleyxLinn schreef:
Ik denk dat ze daarmee een paard bedoelen waarmee je buitenritten kan maken. In België noemen ze dat vaak een wandelpaard.

O op die manier

2620

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 21:11

Het gaat over een ruin, dus fokken is er sowieso niet bij, en heb ik overigens niet genoeg budget voor ;)
Met wandelpaard bedoelde ik inderdaad een paard om buitenritten te maken.
Ik ben een beetje een angstige ruiter, en met dit paard wist ik zeker dat hij fijn en rustig te rijden was omdat die vriendin hem al een tijd reed. Dat is ook een van de redenen waarom ik zo graag dít paard wil kopen, in plaats van op zoek te gaan naar een ander paard (dat ik niet ken).
Langs de andere kant heb ik maar één kans op een goed paard. Eens ik een paard koop, verkoop ik het niet zo snel, en twee paarden houden zie ik niet direct in mijn toekomst. Ik wil wel graag een gezond rijpaard uiteraard, maar ik wil ook een maatje voor het leven, waarvan ik 'weet' dat we samen passen. (Al zijn er natuurlijk nooit garanties)

Shalimar

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:19

Super jammer, maar je wil echt geen ellende als je na aankoop van dit paard weer van je roze wolk terug op aarde bent beland. Nu lijkt het nog overkomelijk maar ik weet uit ervaring dat veel kopzorgen over je grote liefde echt vreselijk stressvol zijn. Het is balen maar bewaar je geld en liefde maar voor een andere, die komt vast wel op je pad. Achteraf denk je meestal wel weer van, oja, daarom was het zo bedoeld door het lot.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:40

Ik zou zelf liever gokken op een paard dat goed door de buigproef loopt met een bemerking op de foto, dan andersom eigenlijk. Zelfs als hij hartstikke gaaf is op de foto, feit blijft dat hij op het moment van de buigproef ergens last van had. Als je er echt gek van bent zou je foto's kunnen maken en indien goed dan de buigproef over een week of 2 opnieuw doen en als hij er dan wel goed doorheen komt alsnog kopen.

Buiten dat, hoe slecht was hij? Echt slecht-slecht of eigenlijk net een pasje te gevoelig? Groot verschil tov de andere benen? Hoe was hij op de volte op het harde?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:17

ponyparadijs schreef:

Belgen noemen buitenrijden vaak wandelen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:30

Niet aan beginnen. De keuring is geweest, hij was niet goed. Daarnaast is hij verkocht aan iemand anders.
Er zijn echt nog genoeg andere paarden te koop waar jij ook een klik mee kun hebben. Zoals je zegt, je wilt er maar 1x geld aan uitgeven.
Dit kwam ook heel onverwachts voor jou. Neem even de tijd om het te laten bezinken. Stel daarna een profiel op van het paard wat je zoekt. Er zijn op bokt ook topics waar je je kunt melden als je een paard zoekt en waar veel mensen meedenken en advies kunnen geven.
Ik heb zelf in het verleden wel meer leuke paarden afgekeurd gehad. Dat is op dat moment enorm balen maar de teleursteling zakt ook wel weer weg. En op het moment dat je je droompaard gevonden hebt die wel goedgekeurd is dan ben je er vast heel bij mee dat het zo gelopen is ;)