Ik weet het niet meer! hellup

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Ik weet het niet meer! hellup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 18:48

Ik heb een ontzettend lieve en knappe welsh A, kyano, misschien wel bekend bij de meeste.
Ik heb hem vanaf klein veulentje en hij is nu alweer 4. We hebben een goede band, ik ken hem goed ondertussen en hij vertrouwt mij eigenlijk ook blindelings.

Ik rij met hem voor de wagen. dat gaat gewoon prima, ondertussen. In het begin niet altijd makkelijk geweest maaaaaar nu zijn we alletwee ervaren genoeg en hij is nu gewoon een brave, nuchtere, meestal zelfs een vrij dooie menpony.

Kyano is stuk kleiner en ook enorm veel smaller geworden dan verwacht gezien ouders en voorouders. Niet dat ik er anders wel op had kunnen rijden ofzo; maar hij is wel echt 'klein'. Het werk in enkelspan is zwaar voor hem. Natuurlijk is het ondertussen een sterke pony, hij moet wel.

Maar die bosritten zijn zo best tja, minder leuk. Ik denk alleen maar constant 'arme pony'. Die ruiterpaden zijn niet te doen man, voor hem met een koets. leuk dat je er een tweespan friezen zonder problemen overheen kan jagen, die samen misschien 1/3 van hun eigen gewicht sjorren, maar Kyano loopt met meer dan zijn eigen gewicht door dat mulle zand heen.

Het valt me dus eigenlijk best wel 'tegen'. Ik wil niet alleen dressuur rijden... ik wil ook gewoon lekker het bos in. Eigenlijk zou ik best onder de man het bos in willen, zou toch wel verdomd makkelijk zijn als ik er op kon zitten. Dan had ik ook andere takken van sport kunnen doen. Ik vind namelijk zoveel leuk..... Waarom ik dan Kyano heb gekocht? Tja toen was het de pony 'erbij', ik had mijn rijpaard merrie nog. maar toen ik een huis kocht kon ik ze niet beide houden. Ik heb jarenlang het rijden niet gemist, maar nu kriebelt het enorm...

Ik zit stiekem te kijken en ik weet eigenlijk bijna zeker, ik wil een (paar) ma(a)t(en) groter, zodat ik er ook buiten op kan rijden EN voor de koets en evt nog allerlei andere dingen mee doen.
Maaaar Kyano weg? Ik heb hem een dag te koop gehad, maar dat kan ik dus echt niet :') Maar twee is financieel ook niet echt handig. Ik zeg niet dat het niet kan, maaar dan moet ik wel (drastische) andere keuzes maken in andere hobby's (auto's), en dan wordt de paardenhobby wel het enige nog waar mijn hele leven dan omheen zal draaien.

Waarom ben ik nooit ergens gelukkig mee :(

Yenni

Re: Ik weet het niet meer! hellup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:54

En een tweede welsh erbij?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:55

Als je nou eens bijrijder wordt bij iemand? Kun je kijken of je het echt wilt met rijden etc en hoeft het niet veel geld te kosten.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:04

tja een dilemma

Je moet de beide dingen tegen elkaar afwegen. Je zegt dat wat jij wil niet meer geheel past bij wat voor jouw pony mogelijk is en waarschijnlijk leuk.
Je zegt ook dat je hem NIET Kan verkopen.
Deze twee dingen moet je tegen elkaar afwegen, dat kan niemand anders doen.
Of je gunt hem een leuke nieuwe baas, hij heeft alles mee dus waarom zou dat niet gaan lukken? Hij kan ergens anders ook een top plekje krijgen.
Of je kan het echt niet, dan moet jij een deel van je dromen/ wensen aanpassen en er afscheid van nemen voor een heel lange tijd.
Twee paarden lijkt me niet handig als je zelf aangeeft dat dit financieel heel lastig wordt. Een bijrijder vind ik persoonlijk ook een zorg. Waarom dan niet verkopen aan een zeer goed nieuw thuis?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:15

Lastige keus daar kan alleen jij zelf in beslissen.
Denk dat je voor kyano best een heel fijn baasje kan vinden maar je moet denk ik eerst bij jezelf nagaan of als je een grotere pony hebt waar je op kunt rijden je niet na een tijd weer iets anders wilt....
Want als dat het geval is krijg je miss weer heel erg spijt dat je hem weg hebt gedaan.
Sterkte met je beslissing.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:27

Daarom misschien eerst eens een ander paard bijrijden.
Bevalt dat dat is je keus straks misschien ook wel makkelijker.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 07:32

Yenni: Voor als in Tweespan bedoel je? Ja dat is een optie, echter ben ik altijd alleen, en Kyano enkelspan durf ik alleen wel het bos mee in (dat is om de hoek), ik weet dat het niet de meest ideale situatie is, maar ik ben eigenlijk altijd alleen. tweespan zou ik niet aan durven.

En die moet ook gestald worden.... Die kunnen samen dan misschien wel in een paardenbox, maar als dat dan niet gaat moet je nog volledig stalgeld betalen

Overzee: Ik gun hem ook wel een nieuwe baas, en ik gun een nieuwe baas ook zeker hem wel, maar verkocht is verkocht. Je weet nooit 100% zeker of ze het echt goed hebben en of hij wel genoeg aandacht krijgt en of ze hem na paar jaar weer 'gewoon' doorverkopen...

Ik kan inderdaad eens kijken of ik een paardje kan 'bijrijden', maar moet wel zeggen dat 'mijn' type paard niet echt op deze stal staat. Mijn oude rijpaard merrie mag ik wel op rijden als ik wil, maar die is toen ook naar nieuwe baas gegaan omdat ze met rijden nogal typisch/lastig is en daar heb ik ook niet altijd zin in. En een paardje vinden met eigenaren waarmee het klikt EN paard waarmee het klikt is lastig, dat heb ik in al die jaren nooit gevonden, daarom ooit een eigen paard gekocht haha.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:50

Alleen jijzelf kan de knoop doorhakken..
Wees eerlijk tegenover jezelf en Kyano, want die is zich van geen kwaad bewust dat je zo twijfelt.

Zou ook eens naar de spieren (laten) kijken van kyano, want als ie nog geen 100 kg wagentje door het mulle zand kan trekken en door bos kan trekken dan zit dat niet lekker. Hier alle 4 met 2 vingers in de neus enkelspan flinke ritten maken en op tempo, dus het is geen toeval of puur op karakter.
Dus dat is ook een punt waar je aan kunt werken en zien of het voor jezelf en pony verbeterd. Want dat vind ik toch een zorgelijk puntje (ook mede als je m verkoopt voor mennen doeleindes)

Toen ik de overstap van het springen naar mennen maakte heb ik er ook goed over nagedacht, maar eigenlijk wist alles in mijn hoofd al dat ik wou gaan mennen. Dus dan moet je ook eerlijk zijn en een goed huis zoeken voor je paard. (En mogelijk met kyano lukt dat prima; want gewoon alleen verkopen als jij je er 100% goed bij voelt.)
In mijn hoofd was de keuze al lang gemaakt, maar het daadwerkelijk uitspreken is dan ff pittig.

We gaan zo gewoon lekker hier rijden met de pony's, keuze's maken kan altijd nog +:)+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 07:55

Misschien eens aan je instructeur en andere menners vertellen dat Kyano eventueel te koop is. Misschien dat je via via iemand vindt die hem kan gebruiken voor een twee- of vierspan. Dat duurt vaak wat langer dan op Marktplaats zetten maar de kans dat je een goed huisje vindt lijkt me wel iets groter.

het vinden van leuk bijrijdpaard inclusief leuke eigenaars is inderdaad nog moeilijker dan een goed eigen paard vinden maar ook niet onmogelijk en misschien als je nu weer zelf beetje gaat rijden weet je straks ook beter wat je zoekt in je eigen paard.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 14:36

Mel: was super leuk vanochtend, dank je wel! Heb ook weer ingezien dat ik nog LANG niet klaar ben met Kyano, ik heb nog zoveel te leren en Kyano moet nog zoveel sterker worden. Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij niet weggaat.

Maar toch ga ik geld opzij zetten voor aankoop tweede pony, dat ik misschien over een jaar een gave Cob erbij kan zetten, Kyano zal tegen die tijd waarschijnlijk wel dan half verleased worden als kinderpony, zodat ie wel zijn aandacht en beweging krijgt, hij vind kinderen prachtig. Voor nu moet hij nog iets meer doorgereden worden onder het zadel voordat hij echt random inzetbaar is als kinderpony.
En er moeten wel een paar auto's uit, maar daar sta ik eigenlijk toch wel achter.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:47

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 14:50

MelanieB schreef:
Alleen jijzelf kan de knoop doorhakken..
Wees eerlijk tegenover jezelf en Kyano, want die is zich van geen kwaad bewust dat je zo twijfelt.

Zou ook eens naar de spieren (laten) kijken van kyano, want als ie nog geen 100 kg wagentje door het mulle zand kan trekken en door bos kan trekken dan zit dat niet lekker. Hier alle 4 met 2 vingers in de neus enkelspan flinke ritten maken en op tempo, dus het is geen toeval of puur op karakter.
Dus dat is ook een punt waar je aan kunt werken en zien of het voor jezelf en pony verbeterd. Want dat vind ik toch een zorgelijk puntje (ook mede als je m verkoopt voor mennen doeleindes)

Toen ik de overstap van het springen naar mennen maakte heb ik er ook goed over nagedacht, maar eigenlijk wist alles in mijn hoofd al dat ik wou gaan mennen. Dus dan moet je ook eerlijk zijn en een goed huis zoeken voor je paard. (En mogelijk met kyano lukt dat prima; want gewoon alleen verkopen als jij je er 100% goed bij voelt.)
In mijn hoofd was de keuze al lang gemaakt, maar het daadwerkelijk uitspreken is dan ff pittig.

We gaan zo gewoon lekker hier rijden met de pony's, keuze's maken kan altijd nog +:)+

Even oftopic; heb jij je mooi tinkie Bonny nog steeds?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:02

Mul zand is nooit leuk voor een menpaard, maar ik zou hem inderdaad ook eens goed na laten kijken. Ik had het laatst met een dierenarts/chiropractor over welke blessures bij welke sport horen en zij vertelde dat een groot deel van de menpaarden gevoeligheden/kneuzingen/blessures hebben in de borst op de plek waar het schoudergewricht (het gewricht tussen schouderblad en opperarmbeen) naar voren beweegt en van binnenuit de borstspieren 'plet' tegen de borstriem van het tuig. Ik had daar nog nooit bij stilgestaan, maar misschien dat Kyano daar ook last van heeft als hij trekken door mul zand zwaar vindt?

Een andere optie is om het gewicht voor hem te verminderen door een sulky te gebruiken ipv een koets, en je zou dan ook nog voor extra brede banden of zelfs strandbanden kunnen kiezen (die rolstoelen voor op het strand hebben), dan maak je het trekken over mul zand ook een stuk makkelijker.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 15:27

xyzutu: Ja dat klinkt best logisch!

Kyano is laatst nog voor behandeling geweest, ivm castratie op de tafel (klophengst) is hij nagelopen. Hij liep ook niet zo fijn meer namelijk dressuurmatig. Maar dat is nu weer helemaal goed; hij loopt ook echt weer een stuk beter.
Moet erbij zeggen dat Kyano gewoon een pony is die ook niet zo sterk is van achter van nature, en behoorlijk lui aangelegd, dus die maakt alles ook erger dan het is, hoor :P Op de terug weg kan hij vaak ineens wel doorlopen.

Ik blijf ruiterpaden toch vaak best wel slecht vinden hoor, ook op de veluwe (die oversteek van de hei bij Ede was op het MENpad notabene echt dierenmishandeling :P Hoor ik ook van veel andere pony menners, die gaan daar allemaal op het fietspad), maar vooral bij ons in het bos. Ze gooien er hier lukraak bergen zand op en doen dan niets meer, zelfs paarden onder het zadel vinden het zwaar. Moet je nagaan dat Kyano dan nog moet trekken. Misschien zit het meer in mijn hoofd hoor, moet ik hem er gewoon doorheen zetten, hij wordt vanzelf sterker.

Ik zal wel eens kijken of ik foto's kan maken of filmpjes hoever die koets in het zand zakt op sommige stukken en hoe zwaar kyano het dan heeft. Voor de beeldvorming.

maar goed ik vermijd die zware paden natuurlijk en hij wordt vanzelf wel beter, maar toch is bosrit onder het zadel toch wel fijner.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:21

Wat ik denk dat Kyano miste (op je vorige stal) is goed voer, ik vond hem daar vaak schraal en energie voor het trekken en spieropbouw heeft ook wat nodig. Wat ik aanraad is balkjes lopen niet alleen om zijn draf te verruimen maar ook om zijn achterhand sterker te laten worden. Verder waar je kan in het bos gewoon op de zandpaden rijden hij moet leren terrein rijden. Trekken waar het moet, lekker stappen waar het kan. Ik weet dat het in Kyano zit, ik heb hem meerdere malen gezien en zelf natuurlijk ook gereden, maar wat ik zo gok is dat hij ook erg slim is en denk als jij me niet achter de vodden aan zit, loop ik lekker mijn eigen tempo haha! Want toen die bosrit met Am en Kyano ging goed!
Hij is indd erg klein en smal, en zijn beenstand is misch niet helemaal optimaal maar dat zegt niet dat je er niets mee kan. Er zijn zat shetlanders die door de bossen crossen. :)
Hij is jong zijn spieren moeten groeien, in een jaar tijd vind ik hem al heel wat verbeterd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:44

Toydoll schreef:
Maar die bosritten zijn zo best tja, minder leuk. Ik denk alleen maar constant 'arme pony'. Die ruiterpaden zijn niet te doen man, voor hem met een koets. leuk dat je er een tweespan friezen zonder problemen overheen kan jagen, die samen misschien 1/3 van hun eigen gewicht sjorren, maar Kyano loopt met meer dan zijn eigen gewicht door dat mulle zand heen.

In deze zin geef je eigenlijk je grootste 'probleem' aan: het gewicht van de wagen + lading is te zwaar voor Kyano. Is het geen optie om een lichtere wagen aan te schaffen, zodat je met lading + wagen onder het gewicht van Kyano zit? De stelregel is namelijk:
- Verharde weg: 3x gewicht van de pony
- Weiland / stevige, onverharde paden: 2x gewicht van de pony
- (mulle) zandpaden en heuvelachtig terrein: 1x gewicht van de pony

In hele zware, mulle stukken zal het nog steeds lastig blijven. Zoveel mogelijk vermijden, en rustig opbouwen. Óf kiezen voor een kort rondje met moeilijkere stukken erin, óf kiezen voor een wat langer rondje over goed begaanbare bospaden.
Bedenk ook dat Kyano nog maar 4 is. Hij groeit nog. Dat kost ook energie, waarschijnlijk meer dan je je bewust van bent. Die energie heeft hij dan niet meer over om in het kweken van spieren te steken. En soms duurt het even voor het kwartje "dit is zwaar zand / dit is heuvelop, dus ik moet even aantrekken" valt. Bij onze Shet (inmiddels 6 jaar) heeft dat een klein jaar geduurd, maar na de winterstop had ze het ineens door. Inmiddels moeten we haar afremmen, anders beukt ze overal doorheen en is ze al bovenop de heuvel voordat je 'm zelf gezien hebt :')

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:19

Hillary; ze heeft al een gruwelijk lichte wagen; lichter kan niet. ;) kyano trekt het ook prima maar moet echt nog wel de spieren voldoende opbouwen. Dit kost even wat tijd.
Ze zit zelfs met deze wagen en belading onder kyano zijn gewicht, wetende dat de wagen 100 kg is, Romy zelf amper wat weegt en Kyano toch gok ik wel zo'n beetje rond 230 zal wegen als ik zie wat mijne wagen. Dus daar komt ze niet eens aan.

Kyaan heeft vandaag wel bewezen dat er nog zoveel in zit en gewoonweg nog spier moet gaan kweken. Ik zie een potentiële topper en als ie de goede kleur had geweest had ik m zo willen hebben. Gaat echt wel goedkomen, het is een topper.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:08

Ik denk dat je de pony vooral tijd moet gunnen. Het dier is nog maar 4. Je kent de plaatjes van bot, spier en peesontwikkeling denk ik wel?

Waarom niet wachten met zware buitenritjes? Het komt nu over alsof je probeert te voorkomen dat de pony zich 'kapot trekt'.
Ik ken het gevoel, ik ken de zware paden. Het heeft een jaar geduurd voordat mijn pony (nu 6 jaar) de kar door het mulle zand trok. Afgelopen weekend heb ik haar voor het eerst een stukje zandverstuiving laten doorkruisen. Dat ging goed. Eerder deed ik dat niet. De weerstand die een kar heeft in mul zand is niet niks. Ik heb dit zo lang mogelijk uitgesteld. Ik ben zuinig op mijn pony en wil niet dat ze zich kapot loopt. Mijn pony heeft minder dan 1 keer eigen gewicht te trekken, en loopt nu 20 km ritjes op de Utrechtse Heuvelrug.
De tankbanen in Ede vind ik niet 'grappig'. Ik wil haar geen hele stukken laten ploegen. We nemen daar alternatieve ruiterpaden. De pony heeft duidelijk veel meer plezier in minder zware paden. Wie ben ik dan om haar dan continue over dat soort zware paden te sturen? Nee, ik doe erg mijn best om routes uit te kiezen die voor ons beide leuk en haalbaar te zijn.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 22:23

Het gaat ook niet zozeer om deze pony, ik weet dat hij echt nog wel sterker kan worden, en gaat worden met de juiste begeleiding/aanpak.

Maar meer dat ik denk dat die zware buitenritten voor deze maat pony aangespannen nooit voor mij echt zullen zijn wat ik zoek en voor mijn pony denk ik ook niet. Je ben constant bezig idd met paden kiezen, omrijden, illegale paden nemen etc. Heb al meerdere keren op mn kop gehad van de boswachter maar er wordt gewoon ZERO rekening gehouden met het feit dat je een kleine (en ook nog jonge) pony voor de wagen hebt lopen. Levert op deze manier alleen maar frustratie op. Ik heb ze dan liever onder het zadel, buiten, is zoveel makkelijker, rijdt je ook niet CONSTANT tegen van die afsluitpalen aan die ze opslot hebben zitten.
Maar ik vind de mensport WEL heel gaaf en wil ook zeker blijven mennen gecombineerd met eens per week onder het zadel het bos in of zoiets.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 22:31

By the way, bedankt allemaal iig voor het mee denken :D Toch fijn om er over 'te praten' op deze manier, ik kon het al niet echt met mensen delen.

Ik weet eigenlijk wel zeker dat de uitkomst gaat zijn dat er een tweede pony bij komt. Maar niet nu, hoor, maar op termijn. Ik ben nog zeker niet uitgetraind met Kyano, nu mooi moment om langzaam wat voorbereidingen te treffen op maatje groter (ik moet dan koets, trailer etc inruilen; en een halve auto-vloot verkopen) en dan nog sparen voor een leuke en goede pony, ik wil niet met te weinig budget alsnog net niet kopen wat ik eigenlijk wil.
In al die tijd train ik natuurlijk door met Kyano en dan blijf ik wel die korte, aangepaste, illegale routes rijden, en misschien over een tijdje mag meneer ook onder het zadel naar buiten met een lief en leuk bijrijdruitertje ofzo.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:19

Komt wel goed Room geef hem wat tijd, en maak ook eens buitenritjes over het asvalt ik doe geregelt een rondje stapwerk buiten. Gezien ik geen bos om de hoek heb, maar wel eens naar toe ga is dat voor die van mij ook redelijk nieuw, maar toch trekt hij wel ik ben ervan overtuigd dat Kyaan dat ook (kan) gaan doen. Jou lichte wagen + jij als vlieg, komt misschien wel net overheen als mijn gewicht met wagen + groom voor Amadeus. Jij rijd al vaak alleen dus scheelt. Ik ben van de week in Epe geweest Roos van Joyce is ongeveer 1.15 a 1.18 ook niet grof gebouwd, en je wilt niet weten hoe die het bos door sjouwt.
Die van Mel (maar ben je al geweest zie ik) doen het ook super, waarom zo Ky het dan niet kunnen ? Denk dat hij wat langer de tijd nodig heeft.

Enne je bent welkom om eens hier met mij en Am t bos door te gaan hoor!
Ik zeg pak je wedstrijdjes weer op, je was zo leuk op weg met je winstpuntjes!
Een dip hebben we allemaal wel eens, en ik denk dat jij in een dip zit maar weet zeker dat jij zo een spijt krijgt als je hem weg doet...
Wel mooi/fijn dat er finacieel een pony bij kan komen, als je je auto-vloot verkoopt en je dat ervoor over hebt dan kun je toch eens proeven hoe het is van de andere kant. Ik denk namelijk dat je dat ook niet helemaal tof vind om met een grote in je eentje het bos in te gaan om te mennen. Wij hebben nu handzame maatjes waarmee je t bos nog wel onveilig kunt maken maar het blijft mennen natuurlijk.

En als je iets kwijt wil... altijd welkom. Je weet t. :)