[VOLG] Mijn ultieme droom gaat in vervulling..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VOLG] Mijn ultieme droom gaat in vervulling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:15

Ja echt! Ik kan het zelf eigenlijk niet geloven dat mijn meisjesdroom in vervulling gaat. Met een handgeschreven brief van wel acht kantjes lang waarin ik alle nodige zaken beschreef, hebben mijn ouders mij het magische ja-woord gegeven. Ik krijg mijn eerste eigen pony. Althans krijgen, ik betaal uiteraard alles zelf. Ik had alleen de toestemming van mijn ouders nog nodig.

Nou vervolgens heb ik eerst een kwartier bij mijn ouders uitgehuild van geluk en inmiddels ben ik wel redelijk bijgekomen van de schrik. :')

Momenteel heb ik een bijrijdpaard waar ik in principe elke dag naar toe mag om lekker ons ding te gaan doen maar de behoefte en drang naar 'eigen, verantwoording, vastigheid..' die werd steeds sterker. Ik heb in de tijd dat ik in het paardenwereldje zit (nu al meer dan 12 jaar) altijd bijrijdpaarden gehad. De eigenaresse van mijn bijrijdpaard is tevens ook de staleigenaar en inmiddels heb ik haar gesproken en mag mijn toekomstige pony zich bij de kudde aansluiten! Bijrijdpaard mag ik ook blijven doen. :)

Goed, ik wil jullie graag meenemen in mijn zoektocht om van mijn ultieme droom werkelijkheid te maken. Meenemen in de bezoekjes die ik maak aan verschillende pony's en uiteindelijk tot het definitieve besluit. En natuurlijk tot de tijden daarna die volgen. :D

Ik heb lang nagedacht, ik heb immers 19 jaar de tijd gehad :') en eigenlijk zijn er veel rassen die op de nominatie staan. Maarja nu het moment daar is, weet je ineens toch maar niet wat je wilt.. Mijn grote doel is om een kleine pony te vinden om kilometers mee te gaan maken op de kar. Ook zou het leuk zijn als de pony net aan groot genoeg is voor mij om kleine buitenritjes mee te maken. Op den duur zou een klein ruitertje erg leuk zijn die er mooi op past, maar dat is bijzaak. Mijn vader is echt een paardenman, hij heeft meerdere paarden gehad vroeger en door hem is het hele virus eigenlijk ontstaan (thanks dad :)) ). Hij zei dat ik inderdaad beter naar een groter maatje moest gaan kijken zodat ik er nog op kan rijden, maar nogmaals dat was niet mijn hoofddoel. Ik heb zo onwijs veel lol in mennen, geniet er echt met volle teugen van.

De leeftijd van de pony maakt in principe niet uit, een veulen of jaarling lijkt mij een fantastisch project. Maar wellicht is een wat oudere, meer ervaren pony ook een goede leermeester voor mij. De voorkeur gaat uit naar een ruin of een merrie. Aan kleurtjes hecht ik niet heel veel waarde.

Volgen jullie me mee in dit fantastische avontuur wat nu toch echt gaat beginnen? Ook al staat ze nog in de kinderschoenen. *\o/*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jintexx

Re: [VOLG] Mijn ultieme droom gaat in vervulling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:19

Is een leuke haflinger of fjord niks? Die kunnen mooi voor de wagen, en zijn fijn onder het zadel voor jong en oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:26

Heb in het verleden gemend met Fjorden en Haflingers en vindt ze toch wat te massief, hoe iemand dat mooi kon omschrijven. Alles is wat groter etc. Dus wil toch naar de rassen die een slag kleiner zijn kijken. :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:28

Aaah wat gaaf zeg! Ik ben jaloers :)) Ik ga je zoektocht zeker volgen!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:30

Aaaah, Do, wat gaaf! Hoop dat je je droompaardje snel tegenkomt!

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:30

ik wordt er zelf helemaal enthousiast van!! ik ga volgen :)

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:31

Jeej, je aankomende stalgenoot volgt mee! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:33

Wat ontzettend leuk voor je! *\o/*
Ik kan me je blijdschap goed voorstellen. :j
Heel veel plezier met alle 'voor stapjes', dat is al een heel avontuur op zich.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:35

Wat leuk voor je! Kan mij voorstellen dat je ontzettend blij bent! Is een welsh (cob) niks voor je? Kan prima voor de kar, onder het zadel etc.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:49

Leuk zeg!
Ja ik dacht ook aan een welsh cob.
Wij hebben er één op stal, een grote B maat pony.
Hij wordt voor de wagen gebruikt maar ook onder het zadel.
Het zijn stevige en robuuste pony's dus je kan er alle kanten mee op.

Maar er zijn natuurlijk zoveel leuke soorten pony's, succes met je zoektocht hoor! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 11:55

_Dominique schreef:
J De eigenaresse van mijn bijrijdpaard is tevens ook de staleigenaar en inmiddels heb ik haar gesproken en mag mijn toekomstige pony zich bij de kudde aansluiten! Bijrijdpaard mag ik ook blijven doen. :)

Een kudde? In Den Haag? Benieuwd welke stal dat is dan :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:07

Je kan toch ook met een iets groter model mennen. Dan kan je beide leuk doen. Merkloos is trouwens een super ras O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:08

Wil je wedstrijden gaan rijden? Of alleen recreatief?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:10

Wat een leuke reacties, dankjulliewel! :D

Voorlopig wordt het lekker recreatief en als het een veulen of jaarling wordt, wordt het voorlopig lekker knuffelen en baby zijn. :j

Welsh Cob is een goede om te onthouden. Welshjes ansich staan hoog op de nominatie. Hoop dat ik snel de knoop door kan hakken qua welke sectie..

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:14

Ik volg ook mee, ben benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.
Ik heb weinig verstand van mennen, maar bij mij kwam inderdaad ook de Welsh Cob naar boven toen ik je wensen las. Of gewoon op zoek naar een leuk NRPSje, veel variatie dus vast wel iets te vinden wat bij je past :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:15

Leuk voor je dat je droom in vervulling gaat! Nu een spannende, maar ook leuke tijd met paarden selecteren en bezoeken. Geniet er van.

Als je er ook wil rijden kom je wel op een d-pony uit, lijkt mij.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:18

Wat leuk zeg!! Ook leuk dat je hoofddoel mennen is!
Ik dacht ook meteen welsh cob, een grote C of kleine D, kun je ook prima mee rijden! Gaaf joh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:21

_Dominique schreef:
Wat een leuke reacties, dankjulliewel! :D

Voorlopig wordt het lekker recreatief en als het een veulen of jaarling wordt, wordt het voorlopig lekker knuffelen en baby zijn. :j

Als je ooit enkelspan marathon wilt gaan tijden (en je weet maar nooit welke kant het op gaat in de toekomst ;) ) dan heb je ook het meest aan een d-pony, denk ik. Wij hebben een C en een D en ik vind de C persoonlijk al wat klein voor dat zware werk in het enkelspan.

Aan een veulen of jaarling zou ik niet beginnen. Dan is het maar afwachten hoe het uitgroeit qua bouw en karakter. Voor hetzelfde geldt constateer je twee-drie jaar verder dat het toch niet de koele, goed gebouwde menpony geworden is waar je op hoopte.

En in mijn optiek moet je met veulens niet teveel willen doen. Het zijn geen knuffelbaby's. Af en toe een halstertje aan, voetje geven en aan een borsteltje wennen, maar verder lekker in een kudde laten lopen. Daar worden ze opgevoed.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:23

Wat leuk, een droom in vervulling!
Ik denk dat een Welsh A (Welsh Mountain) en B (Welsh Pony) heel erg leuk zijn voor het mennen, maar de A zal te klein zijn voor het rijden. Als je klein en licht bent zou de B nog kunnen, die gaat tot ongeveer 137 cm. Of misschien een kleinere Welsh D (Welsh Cob)? Welsh pony's en Dartmoors blijven mijn favoriete rassen. :D

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:44

Oh zo leuk!! *\o/*

Je kan voor je eigen wel uitmaken wat wel/niet kan qua bouw/hoogte (ivm je paardgelateerde doelen) maar verder moet je echt gewoon meerdere paarden/ponies gaan bekijken.

Ik wou geen jong paard en 6maand later zat er een 4 jarige net beleerde ruin in mijn stal. Hij was heel angstig omtrent alle nieuwe zaken, waardoor hij door veel stalgenoten (en soms mezelf) te paniekerig en te jong leek. Steigeren, rondhuppelen en slaan. Maar als ik er op zat, was het een lammetje, had hij vertrouwen. Iets in mij geloofde er 200% in. En nu 1jaar later heb ik een 5 jarige waarmee ik echt overal doorkan, volledig bomproof. En waar ik uiteindelijk veel meer vertrouwen in heb dan in mijn vorige paard van 12jaar. Net omdat ik geleerd heb om zijn angst te lezen en te begrijpen. Die angst kwam uit onzekerheid waarbij hij nood had aan een duidelijke leider.

Met de verkeerde aanpak had het héél ander kunnen verlopen. Zou hij snel veranderen in een heel angstig en gevaarlijk dier. Zet je dus zeker niet vast op leeftijd maar op de combinatie van jullie karakter :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:45

ik zeg een leuk dartmoortje!

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:50

Je kunt ook kijken voor een fell pony D maatje lekker veelzijdig en stevig

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:55

Wat leuk!
Zelf nu dik een jaar een pony, mijn grote vriend. :)
Hier kon ik al jaren niet meer rijden fysiek en had daardoor besloten om te switchen naar de mensport.
Op dat moment weinig ambities maar ik ben met deze eisen gaan zoeken:
- niet te groot
- niet te jong, vanaf 10-12 jaar
- ik wilde er zelf nog op passen voor een ritje
- een leuke sportpony, ik wilde niet starten maar gewoon een alleskunner qua bouw, mindset en pit, geen dooie dus en fatsoenlijke gangen.
- bij voorkeur wat aparts, maar dat lukte vast niet.

Ik kwam na een pony bezichtigen thuis met een welsh B, een zwarte van 15 jaar oud.
Rank, 1,32, een echte alleskunner en loopt altijd en kan lopen om van te kwijlen. :)
Erop kan nog net, maar doe ik enkel voor een stapritje soms.

Mijn advies: ga meerdere keren kijken en probeer goed uit of de pony netjes doet wat jij vraagt, niet alles laten doen maar zelf rijden/mennen.
Probeer vooruit te kijken, zorg dat je pony mee kan groeien in jou ambities zodat je later niet met een pony zit die jou ambitie niet aankan of deelt.
Daar ben ik zelf heel blij mee dat ik dat toen zo gedaan heb tenminste. :)

CharlotteR1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 12:57

Welsh Cob zijn leuke paarden voor in de koets! Onze hadden wel veel bloed en konden eens raar doen in de koets. Of misschien een ijslander? Zijn super lief, koel in het hoofd zijn tussen 1m30 en 1m40. Zijn leuk om mee te gaan wandelen en kan je ook een kleiner kindje mee laten rijden (ook kan een volwassene er op hoor :D ). Hebben allebei de rassen gehad, allebei top, maar wel verschillend

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 13:01

Kleine haflinger misschien? Verder echt respect dat je nog tijd hebt voor een eigen paard op jouw leeftijd. Ik zou het niet kunnen combineren met mijn studentenleven in ieder geval := (En ook niet betalen trouwens!)
Oh ik zie nu dat je haflingers al hebt afgeschoten, oeps.