Paardenrusthuis van der Kruis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:48

L_iek schreef:
Eilandje schreef:
Hallo allemaal, ook ik kom me melden in dit topic. Wij verhuizen morgen ons paard naar de “dikkertjesgroep” in Leende. Het gaat om een 22-jarige merrie met een verleden van hoefbevangenheid.

Heeft er nog iemand uit dit topic een paard in deze groep staan?


Ben hier heel benieuwd naar!


Is een groep paarden die soberder gevoerd moeten worden bijv. omdat ze hoefbevangen geweest zijn. De staleigenaar noemde dat tijdens de bezichtiging de dikkertjesgroep, geen idee of ze die altijd zo benoemen.

Of was je net als ik benieuwd of er al iemand een paard in die groep heeft staan? :D

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:07

Hi Boemel,

we hebben onze ruin in september naar een natuurweide gebracht. Hieronder zie je twee printscreens van een filmpje van toen we hem naar de weide brachten, en een foto van een bezoekje een paar weken later. Dan heb je een idee van de grootte van zijn weide.

We zijn er van 't weekend nog geweest. Ze worden nu bijgevoerd, en rondom de ruwvoerplaats is 't wel blubberig. De weide is echter zo groot en er zit hoogteverschil in, dus er is zeker nog een plek om droog te liggen en buiten het stuk rondom de voerplaats ziet er ook gewoon goed uit.

We maakten ons in het begin ook wel zorgen, onze ruin is gek op aandacht. Maar hij heeft echt zijn plek gevonden. De groepen zijn een paard of 15 - 17 groot, gok ik, dus er zijn altijd wel een paar waar ze aansluiting bij vinden. Als we nu langs gaan, dan reageert hij op zijn naam, en vindt 't heerlijk als je even kriebelt op de plekken waar ze zelf slecht bij kunnen, maar dan zoekt hij ook gewoon zijn vrienden weer op.

Heel in de verte links zie je wat paarden staan.
Afbeelding

Hier zie je hoe dze weide eigenlijk een L-vorm heeft, in vergelijking met de vorige foto kijk je hier nog een stuk naar rechts.
Afbeelding

En hoe de groep er in oktober bij stond.
Afbeelding

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:18

Schitterende plek!

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:36

De weides zijn echt prima momenteel nog. Ben er vorige week nog geweest. Er zijn inderdaad natte en droge plekken, maar het viel mij ontzettend mee na alle regenval.

Ik vond/vind het erg lastig om mijn paard daar achter te laten. Ze heeft het goed daar, maar ik mis haar wel.

De betrokkenheid en goede communicatie ervaar ik zelf wel anders dan hoe fijn het hier wordt geschetst, maar ik heb niet het idee dat het wordt gewaardeerd als ik een appje stuur.. Ik heb het idee dat het erg cerschilt per locatie.

En ja, de paarden worden dagelijks gecontroleerd, maar als je paard op dat moment stil staat, dan zien ze natuurlijk dan niet dat het kreupel is.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 15:32

Op de Facebookpagina van Paardenrusthuis van der Kruis wordt (werd, want de pagina wordt niet meer bijgehouden lijkt het) regelmatig verwezen naar foto’s op de website. Op de website is er een mogelijkheid om in te loggen. Is dat voor de mensen die er een paard hebben staan en worden er nog steeds foto’s geplaatst? Weet iemand dit?

Ons paard is ondertussen een dikke week geleden verhuisd. Toen ik na drie dagen ging kijken leek het goed te gaan in de groep. Komend weekend weer de auto in naar daar :D Het gaat precies nog even duren voor ik niet meer de behoefte voel om ieder weekend te gaan.

Kimtennessee
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:02

Eilandje schreef:
Hallo allemaal, ook ik kom me melden in dit topic. Wij verhuizen morgen ons paard naar de “dikkertjesgroep” in Leende. Het gaat om een 22-jarige merrie met een verleden van hoefbevangenheid.

Heeft er nog iemand uit dit topic een paard in deze groep staan?


Mijn paard gaat over een maand naar vd Kruis en komt dan ook in die groep!

Vind het wel spannend, aangezien het 1,5u rijden is. Maar gister wezen kijken en gelijk een goed gevoel. Hij is nu 24 en al 5 jaar met pensioen, dus ik hoop dat hij daar nog wat jaartjes van zijn oude dag kan genieten <3

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:54

Eilandje schreef:
Op de Facebookpagina van Paardenrusthuis van der Kruis wordt (werd, want de pagina wordt niet meer bijgehouden lijkt het) regelmatig verwezen naar foto’s op de website. Op de website is er een mogelijkheid om in te loggen. Is dat voor de mensen die er een paard hebben staan en worden er nog steeds foto’s geplaatst? Weet iemand dit?

Ons paard is ondertussen een dikke week geleden verhuisd. Toen ik na drie dagen ging kijken leek het goed te gaan in de groep. Komend weekend weer de auto in naar daar :D Het gaat precies nog even duren voor ik niet meer de behoefte voel om ieder weekend te gaan.


Ik weet van niks in ieder geval

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 09:59

Kimtennessee schreef:
Eilandje schreef:
Hallo allemaal, ook ik kom me melden in dit topic. Wij verhuizen morgen ons paard naar de “dikkertjesgroep” in Leende. Het gaat om een 22-jarige merrie met een verleden van hoefbevangenheid.

Heeft er nog iemand uit dit topic een paard in deze groep staan?


Mijn paard gaat over een maand naar vd Kruis en komt dan ook in die groep!

Vind het wel spannend, aangezien het 1,5u rijden is. Maar gister wezen kijken en gelijk een goed gevoel. Hij is nu 24 en al 5 jaar met pensioen, dus ik hoop dat hij daar nog wat jaartjes van zijn oude dag kan genieten <3


Ik stuur je een pb!

Hen001
Berichten: 61
Geregistreerd: 22-02-14

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:17

Wat is het verschil tussen de locaties van Peter en Hans? Dat zijn broers, of vader-zoon? Kijken zij naar de juiste locatie of ‘kies’ je naar wie je gaat?

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:40

Hen001 schreef:
Wat is het verschil tussen de locaties van Peter en Hans? Dat zijn broers, of vader-zoon? Kijken zij naar de juiste locatie of ‘kies’ je naar wie je gaat?


Ik wilde die van mij graag op een natuurweide hebben, dus daarom Peter gebeld. Bijkomend voordeel is dat mijn schoonmoeder daar in de buurt woont, ze gaat af en toe kijken :)

salamaleque
Berichten: 988
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:35

Hen001 schreef:
Wat is het verschil tussen de locaties van Peter en Hans? Dat zijn broers, of vader-zoon? Kijken zij naar de juiste locatie of ‘kies’ je naar wie je gaat?


Mijn ruin gaat in mei naar de Groepsstalling bij Hans en Maria. Ik wil hem in de winter niet dag en nacht buiten dus de natuurweide valt dan al af. Hij hoeft ook niet ‘s nachts op stal dus dat viel voor mij ook al af. Wel houdt hij erg van eten en kan eigenlijk niet goed tegen voordroog dus even kijken hoe dat gaat.
Ze sturen bij waar nodig, alles in overleg dus ik ga ervan uit dat het goed komt. Ik ben twee keer wezen kijken en heb met ze overlegd wat het beste zou zijn.

Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:11

Hallo allemaal, ik zie dat zich wat nieuwe paardjes en eigenaren gemeld hebben :)
Welkom en heel veel succes met de verhuizing of gewenning van jullie lieverds. Het gaat goed komen. Het is een prachtige plek. Die van mij gaat inmiddels jaar 3 in en ik had geen betere keuze voor haar kunnen maken :)

Even een vraagje aan de mensen die voor de kerst van 2023 al bij van der kruis stonden. Hebben jullie dit jaar een kerstkaart ontvangen? Ik namelijk niet maar we zijn ook verhuisd en ik heb wel mijn adreswijziging doorgeven maar vraag me nu af of de kerstkaarten niet meer verstuurd zijn of dat er iets mis is gegaan bij mij.

Ik hoor jullie graag :)

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:31

Wij hebben wel een kerstkaart gehad. :)

En inderdaad veel nieuwe paarden. Zal in het begin wennen zijn, maar komt helemaal goed! Ze zijn in goede handen.

mireilledons
Berichten: 912
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Tienhoven (Ut)

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:14

Ik heb ook een kerstkaart gekregen. Super leuk!

Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:44

Dankjewel voor jullie reactie. Dan ga ik even checken of onze verhuizing goed is doorgekomen.

LisaBoogie
Berichten: 5
Geregistreerd: 16-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:23

Hi Allemaal,
Mijn pony Boogie Man staat sinds eind Oktober ‘23 bij van der kruis locatie Soerendonk. Helaas wegens een teruggekeerde blessure op acuut vervroegd pensioen moeten sturen.

Via via enorm goede verhalen gehoord over van der kruis. Zaterdag wezen kijken en maandag mochten we al meteen komen.

Wij gaan iedere 3 weken bij hem langs. Hij doet het onwijs goed in de kudde ondanks dat het een dominant mannetje is en geen Cushing medicatie meer krijgt.

Mochten andere bokkers ook daar staan mijn pony is te herkennen aan zijn bijzonder lichte koffievos kleur, een enorm grote brede bles en 4 witte benen(nu al tijdje niet meer wit hahaha).


Afbeelding

mireilledons
Berichten: 912
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Tienhoven (Ut)

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:37

Oooooo wat leuk! Mijn Rico staat ook op jouw foto van Boogie Man Welkom en fijn dat jouw paard het ook zo goed doet in de kudde.

salamaleque
Berichten: 988
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:50

Zijn er al paarden nieuw in de groepsstalling? Mijn paard gaat volgende maand en ik zie er als een berg tegenop :( Hij heeft net 3 weken op de kliniek gestaan en moet nog een beetje bijkomen voordat hij gaat. Ik begreep dat er nog maar 1 stuk met gras “open” is omdat het zo nat is.

Hoe gaat het met de nieuwelingen en natuurlijk met de eigenaren :) ?

LisaBoogie
Berichten: 5
Geregistreerd: 16-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:21

salamaleque schreef:
Zijn er al paarden nieuw in de groepsstalling? Mijn paard gaat volgende maand en ik zie er als een berg tegenop :( Hij heeft net 3 weken op de kliniek gestaan en moet nog een beetje bijkomen voordat hij gaat. Ik begreep dat er nog maar 1 stuk met gras “open” is omdat het zo nat is.

Hoe gaat het met de nieuwelingen en natuurlijk met de eigenaren :) ?


Ik was er 3 weken geleden nog toen niets gemerkt dat er gras dicht was of iets dergelijks. Het heeft wel enorm geregend inderdaad en was mega blubberig. Zag er niet uit alsof ze er zelf last van hadden omdat er altijd genoeg kuilgras staat. Ik vind het fijn dat je altijd even kan appen en dan krijg je een update met leuke foto. Mijn pony staat er sinds eind oktober en is toen van zijn Cushing medicatie afgegaan waardoor ik nu beetje ongerust raak of hij wel goed door zijn vacht gaat komen maar kreeg meteen antwoord dat dat wel goed gaat komen en ze anders helpen met even borstelen.

salamaleque
Berichten: 988
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:02

LisaBoogie schreef:
salamaleque schreef:
Zijn er al paarden nieuw in de groepsstalling? Mijn paard gaat volgende maand en ik zie er als een berg tegenop :( Hij heeft net 3 weken op de kliniek gestaan en moet nog een beetje bijkomen voordat hij gaat. Ik begreep dat er nog maar 1 stuk met gras “open” is omdat het zo nat is.

Hoe gaat het met de nieuwelingen en natuurlijk met de eigenaren :) ?


Ik was er 3 weken geleden nog toen niets gemerkt dat er gras dicht was of iets dergelijks. Het heeft wel enorm geregend inderdaad en was mega blubberig. Zag er niet uit alsof ze er zelf last van hadden omdat er altijd genoeg kuilgras staat. Ik vind het fijn dat je altijd even kan appen en dan krijg je een update met leuke foto. Mijn pony staat er sinds eind oktober en is toen van zijn Cushing medicatie afgegaan waardoor ik nu beetje ongerust raak of hij wel goed door zijn vacht gaat komen maar kreeg meteen antwoord dat dat wel goed gaat komen en ze anders helpen met even borstelen.


Ah dat is superfijn zeg! Mijn paard doet het niet heel goed op kuilgras (krijgt heel erg last van mestwater) en heeft onlangs met beginnend einschuss door mok gestaan dus ik vind het allemaal wat spannend. Nu kan ik alles nog in de gaten houden en straks moet ik dat toch echt loslaten …

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:20

Ik heb daar nog nooit kuilgras gezien, of toch geen kuilgras zoals ik dat ken. Ik ben maar één keer in de grote groepsstalling in Leende geweest (bij de bezichtiging, maar wij hebben niet voor die formule gekozen dus ben er daarna niet meer geweest) en heb daar toen aan het hooi gevoeld en dat was gewoon droog hooi (wel ingepakt geweest in plastic veronderstel ik). Misschien kan dat wat geruststellen?

Mijn paard staat er sinds begin januari. Eerst in de kleine groepsstalling (dikkertjesgroep) maar dat was niet zo’n succes. Daarna verhuisd naar de individuele winterstalling met de bedoeling haar in de zomer weer 24/7 buiten bij de oorspronkelijke groep te zetten. Maar daarna nog eens veranderd van concept, ze blijft uiteindelijk het hele jaar ’s nachts op stal gaan. Het “loslaten” is ook wel wat anders verlopen dan eerst gedacht, ik rijd (bijna) ieder weekend van België naar Nederland :D

LisaBoogie
Berichten: 5
Geregistreerd: 16-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:26

Eilandje schreef:
Ik heb daar nog nooit kuilgras gezien, of toch geen kuilgras zoals ik dat ken. Ik ben maar één keer in de grote groepsstalling in Leende geweest (bij de bezichtiging, maar wij hebben niet voor die formule gekozen dus ben er daarna niet meer geweest) en heb daar toen aan het hooi gevoeld en dat was gewoon droog hooi (wel ingepakt geweest in plastic veronderstel ik). Misschien kan dat wat geruststellen?

Mijn paard staat er sinds begin januari. Eerst in de kleine groepsstalling (dikkertjesgroep) maar dat was niet zo’n succes. Daarna verhuisd naar de individuele winterstalling met de bedoeling haar in de zomer weer 24/7 buiten bij de oorspronkelijke groep te zetten. Maar daarna nog eens veranderd van concept, ze blijft uiteindelijk het hele jaar ’s nachts op stal gaan. Het “loslaten” is ook wel wat anders verlopen dan eerst gedacht, ik rijd (bijna) ieder weekend van België naar Nederland :D


Ik sta ook niet op de groepstalling in Leende maar in Soerendonk. Hier kunnen ze zelf kiezen inloopstal, betonplaten met kuil/hooi ruifen(staan er geloof ik 8 of 9 kunnen ongeveer 10 paarden eten tegelijk per ruif) of het gras. En als het nodig is worden paarden in een soort provisorische stal bijgevoerd. Ik wilde eerst ook ‘s nachts op stal maar daar was het vol en ik was op stel en sprong op zoek naar plek want nog langer op stal zou hem niet goed doen. Mijn pony is altijd te dik geweest dus maakte me niet echt zorgen of hij genoeg zou eten het is ook een best karakter dus staat zijn mannetje prima. Nu zie je vooral dat de spieren er niet meer zijn dus zijn billen en nek zijn wat geslonken maar die buik is prima gevuld. Ik rijd iedere 3-4 weken vanaf noord-Holland die kant op.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:41

Salamaleque gaat naar de groepsstalling in Leende las ik hierboven :D
Daar was de weide wel deels dicht toen we in de winter gingen bezichtigen maar geen idee of dat nu nog zo is.

LisaBoogie
Berichten: 5
Geregistreerd: 16-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 11:45

Eilandje schreef:
Salamaleque gaat naar de groepsstalling in Leende las ik hierboven :D
Daar was de weide wel deels dicht toen we in de winter gingen bezichtigen maar geen idee of dat nu nog zo is.


Oooh dat had ik niet gelezen excuses.
In Soerendonk veel blubber maar achterin nog voldoende grasjes. Was die van mij laatst kwijt. Heeeeeleeemaaal achteraan. Bleek ook mn laars lek dus natte sokken

salamaleque
Berichten: 988
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:39

Eilandje schreef:
Salamaleque gaat naar de groepsstalling in Leende las ik hierboven :D
Daar was de weide wel deels dicht toen we in de winter gingen bezichtigen maar geen idee of dat nu nog zo is.



Ja klopt. Ik denk dat er voordroog wordt bedoeld. Daar doet mijn paard het ook wat wisselend op.
Een kennis heeft haar paard met Pasen gebracht en toen was nog maar een stukje wei open omdat het gewoon te nat was. Wat ik daarvan zag was heel veel aarde/modder en hier en daar wat groen. Hopelijk gaat de zon nu echt schijnen en blijft het wat meer droog.