Paardenrusthuis van der Kruis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:23

Is dat een nieuwe locatie? Ook natuurweides of met schuilmogelijkheid?

mireilledons
Berichten: 912
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Tienhoven (Ut)

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:04

Klopt, dit is een nieuwe locatie. Heeft een inloopstal en hooistations op betonnen platen. En natuurlijk weiland

Unicornetto
Berichten: 2386
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:48

De kerstkaart is weer binnen! <3

Afbeelding

Afbeelding

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:12

Super leuk hè! Hier ook!

Afbeelding
Afbeelding

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 17:35

Wij zijn vandaag in Soerendonk wezen kijken, mijn stalgenootje en ik zullen ons paard hier naartoe gaan verhuizen! Een heel stuk rijden voor ons, maar een hele fijne plek voor de paarden. :D

Wiens paarden staan er nog meer op deze locatie?

Die van mij is pas 8. Staan er nog meer ‘jonge’ paarden?

mireilledons
Berichten: 912
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Tienhoven (Ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:49

Minoes schreef:
Wij zijn vandaag in Soerendonk wezen kijken, mijn stalgenootje en ik zullen ons paard hier naartoe gaan verhuizen! Een heel stuk rijden voor ons, maar een hele fijne plek voor de paarden. :D

Wiens paarden staan er nog meer op deze locatie?

Die van mij is pas 8. Staan er nog meer ‘jonge’ paarden?


Mijn paard Rico (Enrico Mobile) staat er nu ook een maand. Hij was snel thuis en toen ik vorige week weer op bezoek ging, was hij na 5 minuten alweer uitgekeken op mij en de wortels. Hij ging liever met zijn vriend op pad.

Rico is 14, dus ook nog helemaal niet oud.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:36

Afbeelding

Hier was ook afgelopen weekend de kerstkaart weer binnen <3! Is altijd de allerleukste van het hele jaar.
Ik zet elk jaar weer even de foto's onder elkaar dus ook nu weer een hele collage gemaakt, haha:
Afbeelding

Ondanks dat ik het de leukste kaart van het jaar vind, blijf het ook weer een moment waarop ik altijd beetje emo word. Nu 4 kerstkaarten op rij, dat betekent dat ze al zo lang hier weg is, dat ik al zo lang niet meer dagelijks met haar kan knuffelen, kan rijden.. Ik ga volgend jaar trouwen, en had dolgraag foto's gemaakt met mijn beide paarden. Maar ik kan het haar niet aandoen om een uur de trailer op te komen om hier met mij op de foto te gaan natuurlijk. Tsja lang verhaal kort, ik mis haar gewoon!

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:35

Mag ik vragen hoe mensen dat gedaan hebben toen ze in de winter hun paard wegbrachten? Als in: van stalpaard met deken naar groepsstalling zonder?
Dat vind ik nog wel spannend.

Unicornetto
Berichten: 2386
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:56

Toen wij kwamen kijken gaven ze aan dat ze in de winter niet inscharen.

Die van mij is op het nippertje op 31 oktober gekomen. Kon wel merken dat hij die winter heeft ingeleverd qua gewicht. Nu hij er langer staat gaan de winters gewoon goed en blijft hij op gewicht.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:16

Die van ons staat er nu sinds eind juni. Ook altijd een stal en deken gewend, en best een koukleum met een serieuze hekel aan regen. Bewust in de periode eind voorjaar/begin zomer gebracht zodat hij er qua weersomstandigheden rustig in kon "groeien".

Hij staat in de natuurwei, dus 24/7 buiten, en hij heeft het erg naar zn zin. Hij is (uiteraard) wel wat bespiering kwijt en wat schraler geworden maar hij doet het nog altijd prima.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:16

Toen ik kwam gaven ze ook aan dat ze sowieso na november geen paarden meer in de kudde toe gingen voegen...
Mijn paard stond al sinds april 24/7 buiten (bij mn oude pensionstal) en heb ik eind september naar vd Kruis gebracht. Ondanks dat ze het gewend was, heeft ze de eerste winter wel wat ingeleverd. Maar logisch ook, met een verhuizing. Nu levert ze eigenlijk niks meer in in de winter (wat best zou mogen haha).

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:03

Wij hebben onze paarden vandaag naar Soerendonk gebracht! Deze locatie is ook van Peter van der Kruis.

Afbeelding


Ik zou het leuk vinden om elkaar op de hoogte te houden van onze paarden. Helaas is het 1.5 uur rijden dus we zullen de paarden niet meer zo vaak zien. Wellicht is het leuk om een groepsapp te maken?

Dit zijn onze paarden:
Afbeelding

Ik heb een 8 jarige tinkermerrie, mijn stalgenootje een 23 jarige KWPN merrie.

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb haar manen maar vast kort geknipt omdat ik het niet meer zo vaak kan uitkammen nu :(

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:33

Ik zie op de laatste foto dat je paard een deken om heeft. Hoe heb jij dat gedaan? Patsboem in 1 klap de deken af?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:02

Die van mij heeft alweer 2 jaar geen deken meer op, was een oude foto! :)

Unicornetto
Berichten: 2386
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:03

Spannend Minoes, hopelijk vinden ze gauw hun draai.

Fitzroy schreef:
Ik zie op de laatste foto dat je paard een deken om heeft. Hoe heb jij dat gedaan? Patsboem in 1 klap de deken af?

Als je twijfelt, waarom niet na de winter verhuizen? Het is best wat anders naar ineens 24/7 buiten. Helemaal zonder echt goede wintervacht.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:48

Mij werd toen hetzelfde verteld. Utica ging in September echt ideaal zei Hans. Weinig insecten meer, nog lekker weer. Na September nam hij tot het voorjaar eigenlijk geen paarden meer aan voor in de groep.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:02

Ik heb een sober ras (New Forest) die nog relatief jong is en goed in conditie is aangekomen daar eind augustus, maar zij heeft het echt niet heel gemakkelijk. Ik zou mn paard niet in de winter brengen voor het 24/7 concept.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:35

Die van ons is ook begin september naar Van Der Kruis gegaan, naar de natuurweide. Ben blij dat hij niet onder een deken vandaan komt, hij heeft dit vachtje gekweekt inmiddels. Is tijdens de vachtwissel wat schraal geweest, dat is nu wel weer wat bijgetrokken. Zit wel geen spier meer op.

Afbeelding

salamaleque
Berichten: 990
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:47

Mijn bijna 23-jarige ruin gaat in mei naar de groepsstalling. Hij stond vorig jaar al op de nominatie maar hij knapte in de zomer op mijn huidige stal weer zo goed op dat ik hem in september niet kon wegbrengen. Nu is het weer winter en heel ingewikkeld qua beweging geven dus besloten dat we dit niet weer een winter gaan doen dus breng ik hem in mei dan kan hij rustig wennen richting de winter met lekker weer (en geen deken). Ik heb ook nog even om aan het idee te wennen dat hij komende zomer er niet meer is. In de groepsstaling staat ook zijn vroegere buurvrouw dus ik hoop dat ze elkaar nog herkennen.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:07

Hallo allemaal, ook ik kom me melden in dit topic. Wij verhuizen morgen ons paard naar de “dikkertjesgroep” in Leende. Het gaat om een 22-jarige merrie met een verleden van hoefbevangenheid.

Heeft er nog iemand uit dit topic een paard in deze groep staan?

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Paardenrusthuis van der Kruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 15:56

Ik zit eraan te denken mijn bijna 10 jarige merrie naar de natuurweide te brengen deze lente/ zomer.

Voordeel is dat ik denk dat mijn merrie het daar geweldig vindt, nadeel is de afstand en dat ik haar nog maar weinig zie. Voelt toch echt wel als afscheid nemen en haar loslaten. Hoe was dat voor jullie?

Hoe is het nu op de natuurweides qua nattigheid?
En hoe groot is zo’n weide?

L_iek
Berichten: 9711
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:04

Eilandje schreef:
Hallo allemaal, ook ik kom me melden in dit topic. Wij verhuizen morgen ons paard naar de “dikkertjesgroep” in Leende. Het gaat om een 22-jarige merrie met een verleden van hoefbevangenheid.

Heeft er nog iemand uit dit topic een paard in deze groep staan?


Ben hier heel benieuwd naar!

Unicornetto
Berichten: 2386
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:09

Boemel, daar keek ik ook tegenop. Maar ik moet zeggen dat het me alles meevalt. Mijn pony heb ik ook al 13 jaar, dus om hem zover weg te hebben voelde heel gek. Maar op het moment dat ik zag hoe goed hij het daar heeft was dat gevoel helemaal weg. We gaan nu ook niet zo heel vaak meer naar hem toe, gewoon omdat ik me geen zorgen maak.
Ik heb hem nu 10x liever daar staan in de wetenschap dat hij het heel fijn heeft, dan in de buurt op een plek die weer 'net niet' is.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:16

boemel schreef:
Ik zit eraan te denken mijn bijna 10 jarige merrie naar de natuurweide te brengen deze lente/ zomer.

Voordeel is dat ik denk dat mijn merrie het daar geweldig vindt, nadeel is de afstand en dat ik haar nog maar weinig zie. Voelt toch echt wel als afscheid nemen en haar loslaten. Hoe was dat voor jullie?

Hoe is het nu op de natuurweides qua nattigheid?
En hoe groot is zo’n weide?


Voor ons is de afstand ook flink, ruim 2,5 uur rijden, en dus kwam het inderdaad wel neer op loslaten en afscheid nemen. Maar daar hebben we een half jaar naartoe geleefd. Het was in het begin even spannend hoe hij het zou gaan doen natuurlijk, maar hij werd snel opgenomen in de kudde en had ook al snel een goeie vriend. Wetende dat hij het er super naar zijn zin heeft, er heel goed op gelet wordt door deskundige mensen voelt het goed zo. We kunnen onszelf wijsmaken wat we willen, hij heeft allesbehalve een slecht leven bij ons gehad, maar nu hij alleen nog maar paard hoeft te zijn in een fijne kudde op een prachtige plek zal hij ons écht niet missen. Andersom was dat natuurlijk best wel zo, maar dat was ons "probleem", niet het zijne.

Je kunt ook altijd appen hoe het gaat, dan krijg je snel een reactie en meestal een foto of een filmpje wat dan die dag gemaakt is. En als er iets is word je ook meteen gebeld.

Qua natuurweides en nattigheid: wij zijn vorig jaar begin april wezen kijken, ook na een flink natte periode. Er stond hier en daar wel water in de weides (wat ook echt niet gek was) maar ook meer dan genoeg droge stukken. Geen idee hoe groot ze zijn, ik ben niet zo goed in afmetingen schatten, maar ze zijn wel echt heel groot!!

Ik kan je echt aanraden om gewoon eens een afspraak te maken om te gaan kijken, dan krijg je een grand tour langs o.a. alle natuurweides, dan zie je het met eigen ogen.
Als je naar je paard wilt komen kijken hoef je trouwens niet af te spreken, dat kan bij wijze van spreken dag en nacht, wanneer je maar wil en hoe vaak je wil.

boemel

Berichten: 8416
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:21

Dankjewel Unicornetto en Sandra,
Het klinkt wel heel fijn :o

Ik heb haar nu aan huis staan samen met nog 2 paarden.
Door de natte winter, is de beweegruimte van de paarden beperkt. Ik geef mijn merrie nu best regelmatig beweging in de vorm van grondwerk, longeren of een rustig bosritje, maar het beste voor haar zou veel vrije beweging zijn. En het zou mij ook veel rust brengen. Iedere keer staat ze nu aan het hek van ‘en ik dan?, mag ik ook even wat doen?’

Ik voel me iedere keer schuldig als het me niet lukt, maar ben ook iedere keer weer bang dat ik teveel van haar gevraagd heb als het wel gelukt is wat te doen.
Dus, ik denk ook wel dat het een opluchting is als ze ergens heel fijn staat.