Op zoek naar "basis" informatie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zenaa

Op zoek naar "basis" informatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 20:22

Hallo allemaal!
Doordat onze dochter op ponyles ging, ben ik ook rijles gaan nemen. Heb nu een paar maanden les en ik ga het leuker en leuker vinden. Nu ben ik op zoek naar meer informatie. Maar wat is goed? Zijn er boeken die jullie me kunnen aanbevelen? Op internet wordt zoveel gezegd en geschreven dat ik door de bomen het bos niet zie. Ik zoek gewoon wat "beginnersinformatie". Zoals gedrag, communicatie. Dat soort dingen. En dan het liefst in een boek. Lekker ouderwets :-)
Alvast bedankt!

SennaNr1

Re: Op zoek naar "basis" informatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:42

Wat leuk dat je er steeds meer plezier in hebt!

Voor algemene informatie over welzijn, gedrag en voeding maar over de zintuigen en hoe paarden leren kan ik het boek "Het tevreden paard" aanraden.

Voor het rijden van manege paarden is "Manegeruiters rijden beter" een leuk en leesbaar boek, met veel nuttige en toepasbare informatie.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:51

Ik heb voor mijn opleiding het boek "door de ogen van het paard" van Annemarie van der Toorn. Dit boek kun je ook gewoon op bol.com of iets dergelijks kopen. Zeer interessant boek over gedrag(straining) van paarden met tussendoor leuke anekdotes van Annemarie zelf.

Zenaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 20:58

Zou dat niet te hoog gegrepen zijn? Ik ben echt een absolute beginner. Weet eigenlijk alleen dat een paard 4 benen heeft en hooi eet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:02

Ik heb 10 jaar geleden een boekje gekregen, het pony handboek. Er staat super veel basis informatie in, van alle soorten borstels tot hoe je een deken op moet leggen. :) Alleen is het dus wel een erg oud boekje.

Zenaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 21:04

Manegeruiters rijden beter ga ik in ieder geval opzoeken!
Het ponyhandboek klinkt ook leuk voor mijn dochter trouwens!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:15

Het boek van de FNRS is dan zeker een aanrader, is ook echt geschreven met de beginnende ruiter in het achterhoofd.

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:48

Leuk dat je op die manier geïnteresseerd bent geraakt :)
Zelf heb ik er heel veel aan gehad om gewoon een paardenencyclopedie (galgje-woord) een paar keer door te bladeren. Ik had een wat oudere van mijn nicht gekregen, waar ook een stukje in stond over het hebben van een eigen paard. Daar heb ik heel veel van geleerd :j
Toch komt de meeste ervaring wel met de tijd. Je merkt vaak ook wel wat je zelf fijn vindt qua trucjes. Zo werd ik altijd geleerd de beugelriem naast mijn arm te houden voor lengte, maar met mijn korte romp en lange benen kom ik dan altijd net iets te kort uit :')

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:56

Zelf vond ik dit boek als beginnende ruiter the bomb 'het paard fascinatie en mythe' met onderwerpen als smeedkunstenaars,afstamming van het paard, allerlei kleuren, showbusiness, extra gangen, het wilde westen etc etc
Mocht je toevallig uit Noord Brabant komen kan je dit boek komen halen!

sammie214

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:00

Ik heb een boek dat ik ontzettend aanraadt, het neemt je mee naar echt alle hoeken van de paardenwereld. Het boek heet Paarden Encyclopedie en is geschreven door Josée Hermsen. En alles wordt tot in details uitgelegd met afbeeldingen en al. En ik dacht dat het nog helemaal niet zo duur was gok zo'n 15 euro.

Zenaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 22:19

Kijk..., ik heb genoeg te lezen de komende tijd! Bedankt hoor!
Kom niet uit Brabant eefjah, maar bedankt voor je aanbod!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:31

De Aard Van Het Paard / The nature of the horse
een onderzoek naar evolutie, intelligentie en gedrag
Auteur: Stephen Budiansky Stuk basis over hoe paard in elkaar zit. In het engels beter te vinden helaas. Weet niet of je engels leest?

Er zijn veel interessante boeken, maar zonder eigen/verzorgpaard kan je er weinig van toepassen omdat je afhankelijk bent van de regels van je manege.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:32

Manege ruiters rijden beter vond ik zelf erg handig en leuk, maar ook het boek Paardrijden met gevoel (deel 1 en 2). Zijn vgm wel meer gericht op het rijden. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:33

Paardrijden voor dummies (ja bestaat echt) is ook een leuk boek. Ga gewoon eens gluren in de bieb of grote boekwinkel. Er zijn heel veel leuke paardenboeken te koop.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:41

Ik vind paardenpraatTV ook altijd wel erg leuk op YouTube. Is ook een beetje gericht naar de beginnende ruiter en ze leggen leuk uit. Het is natuurlijk niet heel diepzinnig allemaal, maar der zitten ook leerzame dingen in!

Zenaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 22:45

Mijn dochter kijkt dat graag! Ik kijk over haar schouder mee. En heb er inderdaad al een hoop van opgestoken!

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:54

Misschien een beetje kinderachtig, maar het blad "de Penny." Het is gericht op 9 jarige kinderen en er staat dus veel informatie voor beginnende ruiters maar dan met leuke afbeeldingen erbij haha.
Het is een blad dus je kan er op abonneren maar het ligt ook in alle supermarkten volgensmij.
Mijn moeder heeft er ook veel van geleerd haha. :)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:14

Zenaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 09:23

Ja super!