Trainen 6 jarige Shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dasjexx

Trainen 6 jarige Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:48

Hey daar,

Ik zit een beetje in de knoop met het trainen van een Shet. En aangezien ik niet echt meer weet hoe ik het verder aan moet pakken zou ik jullie graag om wat hulp willen vragen.

Ik ben begonnen met het oppakken van een 6 jarige Shetlander merrie. Ze kende al wel wat dingen, maar moest nog wel veel bijleren. Ze kan nu braaf blijven staan met borstelen en gedraagt zich goed langs de weg.
Vorige week heb ik haar voor het eerst gelongeerd. Vandaag voor de 2e keer, en het gaat alweer beter. Ze begint het nu een beetje te begrijpen en reageert op de commando's.

Nu wilde ik haar graag vaker oppakken, maar hoe vaak per week? En wat zouden jullie doen ter afwisseling?

Ik ben niet erg ervaren in het opleiden van pony's dus alle tips zijn welkom. Ze moet uiteindelijk gebruikt kunnen worden voor kinderlessen.

-------------------

Nog een klein vraagje :D

Ik verzorg nu 11 pony's (ze staan wel allemaal op dezelfde plek). Zo in de vakantie lukt dat prima met mijn tijd, maar als de school weer begint, denken jullie dat ik er dan ook nog genoeg tijd voor over houd?

Ik rijd ook nog 2 paarden bij, maar die staan ergens anders.

(Vorig jaar stonden er maar 5 Shetlanders en reed ik geen paard, vandaar de vraag.. ;) )

Bedankt alvast :j

lotje_elmo

Re: Trainen 6 jarige Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:28

Allereerst, hoe oud ben je?

Reken maar met 13 pony's die je allemaal wilt rijden/trainen/verzorgen + genoeg aandacht geven niet gaat lukken. Als je dan ook nog een bijbaantje hebt en je hebt vriendinnen en eventueel ook een vriendje dat je helemaal in tijdsnood komt. Ik weet het, waar een wil is is een weg. Maar school gaat nogsteeds voor, en ik vind dat je je sociale leven ook op gang moet houden.

Is het je allergrootste droom om te kunnen zeggen dat je 13 verzorgpaarden hebt? Of zeg je liever dat je 2 beestjes rijdt waar je ook echt de tijd voor neemt?

(Ik zou t 2e kiezen)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:44

Ik heb helaas moeten stoppen met 1 van mijn verzorgponys vanwege tijd, en ik had er 2. nu een en daar heb ik het al druk mee helaas... Als je slim bent laat je school voorgaan, erg moeilijke keuze!
Je kan het altijd proberen maar reken erop dat het misschien niet gaat lukken!

Dasjexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 21:14

Hey,

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben 16, ga naar 5 havo. Er staan 13 pony's ja, die moeten worden gevoerd etc., maar ik werk er maar met ong. 4 a 5.

School komt zeker voor, maar ik wil niet onnodig veel werk op m'n hals halen. Vandaar..

Iemand nog tips voor mijn vraag over de Shet? :)

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:21

Ik zelf heb nu een bijna 4 jarige pony van bijna 2 maanden onder het zadel en ik rijd haar 3 meer per week 20/30 min en verder longeer ik haar nog een keer per week.

Ik heb ook nog een grote shetlander van 6 jaar, maar die kent al bijna alles en heeft dus al goede conditie, maar voor afwisseling met haar doe ik bv. Fietsen aan de hand, vrijspringen, lange lijnen, vrijheidsdressuur en gewoon spelen in de bak.

Dasjexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 21:48

Bedankt!

Ik denk dat ik haar 3 tot 4 keer per week wil gaan longeren. Klinkt dit goed?

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:13

Dasjexx schreef:
Bedankt!

Ik denk dat ik haar 3 tot 4 keer per week wil gaan longeren. Klinkt dit goed?

Ja zeker!

Marow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:15

Ik verzorg zelf een Shet van 3 jaar en zij moet ook nog helemaal worden getraind.
Ik wandel met haar, doe vrijheidsdressuur en leer haar al wat termen zoals het commando van stap, draf, galop, terug, halthouden etc.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:40

Ik zou persoonlijk niet zo vaak longeren, mede omdat dit vrij belastend en ook nog vrij saai is voor je Shet. Ga lekker fietsen, grondwerk(oefeningen) doen, vrijheidsdressuur, dubbele lange lijnen, wandelen, recht richten aan de hand, vrij springen, los werken.... Heb zelf ook een Shet van inmiddels 7 en we doen er van alles mee, behalve rijden. Ze is superslim en werkt, loopt en springt heel graag. Maar wel met lekker veel afwisseling... Succes!! :-)

dewishet11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:43

Hallo ik ga mischien over 2 maanden een shetje kopen die al ingereden maar heel ondeugend is . ik mag er zelf niet meer op maar mijn buurmeisje wel. Hoe kan ik hem het best trainen dat hij haar er niet afgooid ?