Staken tijdens rijden; zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Staken tijdens rijden; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 12:22

Hallo allemaal,

Er komt waarschijnlijk een heel verhaal aan, maar ik ga alles zo duidelijk mogelijk typen op mijn telefoon. Mocht er iets niet duidelijk zijn kun je het altijd vragen. Het paard in dit verhaal is mijn bijrijdpaard die ik normaal gesproken 2x in de week rijd. Nu het vakantie is ben ik daar zo goed als iedere dag.

Een vriendin van mij wilde ongeveer een jaar geleden graag een paard kopen. Ze is toen naar een stal geweest en daar zag ze een merrie staan. Een draver van inmiddels 6 jaar jong. Mijn vriendin heeft het paard daar een week gehuurd, dit is allemaa goed gedaan, het paard stapte, draafde en galoppeerde onder het zadel. Er was geen vorm van protest aanwezig. Ze heeft besloten het paard te kopen en deze is uiteindelijk niet gekeurd.
Toen ze eenmaal 'thuis' stond heeft mijn vriendin een zadel van iemand anders overgekocht en we zijn hier mee gaan rijden. Het zadel lag wel oké, het paard liep er normaal onder en we ondervonden weer geen vorm van protest. In het bos was ze vaak wat schrikkerig en rennerig, maar ik had het idee dat het de leeftijd was.

Een paar maanden verstreken..

Het paard begon ietwat te staken, als in boos kijken, af en toe een bokje. Toen ik haar op een dag pakte en in de bak wilde gaan rijden, trapte ze met haar achterbenen naar haar buik toen ik been gaf. Ze wilde niet lopen. Ik heb haar toen afgezadeld en terug op de paddock gezet. We hebben het daarna nog eens geprobeerd, maar er gebeurde hetzelfde.
Mijn vriendin heeft toen een zadelmaker laten kopen, die heeft het paard opgemeten etc etc. En uiteindelijk heeft mijn vriendin een nieuw zadel gekocht. De zadelmaker heeft het zadel helemaal aangepast op de rug. Helaas liep ze nog steeds niet helemaal lekker. We kregen de tip om te gaan longeren met alleen het zadel op, kijken hoe ze reageert. Dat ging goed, ze deed netjes wat we van haar vroegen en we zagen geen enkele vorm van staking. Toen we er uiteindelijk op wilden gaan zitten aan de longeerlijn verliep het goed. Paard liep braaf zijn rondje, af en toe zelfs een beetje in de aanleuning en ze liep goed.
Maar helaas, telkens als we de longeerlijn los klikte wilde ze niet meer vooruit. Mijn vriendin heeft toen een osteopaat gebeld en die heeft haar los gemasseerd. De osteopaat vertelde dat ze vast zat in haar bekken, dat heeft zij los gemaakt. Ik moest 4 dagen alleen maar stappen, waarna ik 3 dagen rustig aan mocht longeren. Dit heb ik netjes gedaan. De osteopaat vertelde ons ook dat ze vond dat het zadel niet goed lag. Huh, hoe kan dat? Ze heeft dit zadel nog geen maand? De osteopaat vertelde dat het zadel is ingezakt + dat we hem iets verder naar achter moesten leggen zodat de schouder vrij was. Afijn, dat hebben we gedaan.

Een paar dagen geleden konden we na die 3 dagen longeren weer opstappen. Ze zette geen stap. Af en toe, als je haar met je stem ertoe zette liep ze wat. We wilden haar niet teveel pushen, want een paard doet niet zomaar iets. Toch hebben we even de longeerzweep erbij gepakt. Ze liep meteen door. Ze stapt goed, ze stapt netjes over en loopt los (dankzij de osteopaat). Wanneer je been geeft om naar draf te gaan legt ze haar oren in haar nek, bokt ze of gaat ze weer met haar achterbenen naar voren trappen. Dit werd hem niet, dachten we al..

En nu zijn we hier.. De zadelmaker is weer gebeld en die komt ergens volgende week als het goed is. We gaan niet meer rijden totdat de zadelmaker is geweest, ik wil alleen een beetje met haar stappen en draven aan de hand als ze dat zelf ook okey vindt. Wanneer ik haar aan de longeerlijn zet, doet ze af en toe haar oren in haar nek als ik haar vraag naar de draf te gaan.

Ik weet niet zo goed meer wie we er nog bij kunnen halen om haar te laten checken. We willen het paard absoluut geen pijn doen, we willen dat ze blij kan zijn, ook wanneer we met haar werken. Aan de hand is ze ook echt een blij ei, ze staat de hele dag buiten op de paddock, in de wei, samen met vriendjes.

Onwijs bedankt als je dit hele verhaal gelezen hebt. Ik wil zo graag weten wat er mis is, we willen niet dat ze ook ergens maar pijn heeft. (In de weide rent ze met haar vriendjes de hele tijd heen en weer, vandaag galoppeerde ze nog als een vrolijk ding door de wei).

Anna79

Re: Staken tijdens rijden; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:32

Allereerst mijn complimenten dat jullie goed naar het zadel en de rug laten kijken!

Afgaande op het gedeelte waarin je vertelt dat het paard als je erop zit aan de longe wel goed loopt maar zodra je haar losklikt gaat staken zou ik denken dat je haar wat strenger aan mag pakken. Wellicht is er wel een oorzaak geweest waardoor ze in de eerste plaats is gaan staken maar het kan nu ook een dingetje zijn geworden omdat jullie elke keer stopten zodra ze ging staken.

Als het zadel goed ligt en ze loopt goed zou ik even doorpakken.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 12:35

Anna79 schreef:
Allereerst mijn complimenten dat jullie goed naar het zadel en de rug laten kijken!

Afgaande op het gedeelte waarin je vertelt dat het paard als je erop zit aan de longe wel goed loopt maar zodra je haar losklikt gaat staken zou ik denken dat je haar wat strenger aan mag pakken. Wellicht is er wel een oorzaak geweest waardoor ze in de eerste plaats is gaan staken maar het kan nu ook een dingetje zijn geworden omdat jullie elke keer stopten zodra ze ging staken.

Als het zadel goed ligt en ze loopt goed zou ik even doorpakken.

Bedankt! We zijn bang dat we iets kapot maken, ik vind haar nog wel wat jong namelijk haha.
Het kan inderdaad ook een dingetje zijn geworden. Het is voornamelijk als we aandrijven (dus: benen in haar buik) dat ze echt boos wordt, echt boos. Iniedergeval bedankt, dat stelt me een beetje gerust :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:46

Als ze medisch helemaal goed is, kan het niet een beetje onzekerheid zijn?

Mijn Draver hing in het begin met het rijden heel erg aan mij. Door vertrouwen is dit opgelost en zoekt hij mij niet elke keer op als hij iets spannends vindt.

Zoek eerst maar uit of het door het zadel of een ander probleem komt. Succes!

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:54

Gekke vraag misschien : is/was ze hengstig? Sommige groene merries willen wel eens reageren op je been dan en als ze dan leren dat je stopt met rijden dan leren ze dat heel snel en heb je een dingetje :D

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 18:07

Het zou kunnen dat ze hengstig was inderdaad. 21 augustus komt de zadelmaker weer geloof ik en dan maar kijken of het beter gaat als het zadel weer netjes gevuld is :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:17

Snapt ze de beenhulpen wel goed? Je zegt dat er aan de longeerlijn niets aan de hand is maar zodra je haar losklikt ze niet meer wil lopen. Wat doet ze als je haar zonder lijn longeert met de zweep en degene die er op zit op dat moment de been hulp geeft. Dus dat ze via de longeerzweep de beenhulp leert. Zo heb ik het mijn paard ook geleerd. Ze gaat dan de beenhulp leren met behulp van de zweep. En inderdaad wat hier hoven gezegd word. Merries kunnen erg reageren op beenhulp als ze hengstig zijn. Mijn respect voor jullie om hoe jullie dit proberen op te lossen.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:22

Ik heb een beetje het zelfde gehad met mijn merrie.
Ontzettend bang haar pijn te doen of dat ze ergens last van had.
Uiteindelijk bleek ze lichamelijk goed te zijn, het lag dus echt aan het rijden.
Ik denk dat jou paard doorheeft dat je onzeker bent en daar gebruik van maakt. Ze heeft misschien aangeleerd dat als ze boos doet, ze weer afgezadeld wordt.
Probeer eens wat strenger te zijn, waarschijnlijk zul je dan al verschil merken. Zeker omdat je zegt dat zw wel door loopt als je een zweep gebruikt.

Mijn merrie wil ook nog wel eens boos kijken als ze iets moet doen wat ze moeilijk vind. Misschien is ze onder de man nog helemaal niet in balans en tijdens het longeren wel of meer en laat ze door boos te doen zien dat ze het nog moeilijk vind.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:34

IsabelHx schreef:
Ik heb een beetje het zelfde gehad met mijn merrie.
Ontzettend bang haar pijn te doen of dat ze ergens last van had.
Uiteindelijk bleek ze lichamelijk goed te zijn, het lag dus echt aan het rijden.
Ik denk dat jou paard doorheeft dat je onzeker bent en daar gebruik van maakt. Ze heeft misschien aangeleerd dat als ze boos doet, ze weer afgezadeld wordt.
Probeer eens wat strenger te zijn, waarschijnlijk zul je dan al verschil merken. Zeker omdat je zegt dat zw wel door loopt als je een zweep gebruikt.

Mijn merrie wil ook nog wel eens boos kijken als ze iets moet doen wat ze moeilijk vind. Misschien is ze onder de man nog helemaal niet in balans en tijdens het longeren wel of meer en laat ze door boos te doen zien dat ze het nog moeilijk vind.

Hier sluit ik mij volkomen bij aan. Mijn merrie heeft dit ook gedaan toen ik vanwege een blessure wat onzeker was. Zodra er iemand op zat die bij wijze van spreken met het mes tussen de tanden reed was er niks aan de hand. Nu rijd ik zelf ook weer wat zekerder en is ze braaf. Ze gaat wel eens wat op de handrem lopen, maar dan pak ik de zweep van de kant en loopt ze als een zonnetje, Flink aanpakken dus.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:37

Of misschien blaasontsteking?
Kan toch dat ze last heeft van iets in haar buik?
Of de singel?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 09:35

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, tips en ideetjes. Dinsdag om 12u komt de zadelmaker, als het zadel goed ligt en de zadelmaker er vrij weinig op aan te merken heeft ga ik haar maar eens wat flinker aanpakken. Ik longeer haar nu bijna dagelijks en dat gaat goed. Maar als ik haar naar de draf vraag springt ze als het ware omhoog met haar voorbenen (een soort hupje) en kijkt dan erg boos. Iemand enig idee of dit iets zou kunnen betekenen?

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:40

Hoe galoppeert ze aan de longe? Springt ze rustig aan? Galoppeert ze weleens overkruist?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 09:43

horzel schreef:
Hoe galoppeert ze aan de longe? Springt ze rustig aan? Galoppeert ze weleens overkruist?

In de weide galoppeert ze zoals ieder paard. Aan de longeerlijn galoppeert ze alleen als ze of vanuit een hele snelle draf erin mag vallen of als we haar laten aan springen in galop in een hoek. Ze galoppeert niet overkruist en ze springt vrijwel nooit contra aan.
Bedankt voor je reactie :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:46

Kan ze geen last van haar rug hebben? Is er wel eens een dierenarts bij geweest om Kissing Spines uit te sluiten? Als je er op zit zit er namelijk gewicht op haar rug.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 17-08-16 10:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:46

Heb je het gebit al eens na laten kijken?

Ik zou ook foto's van haar rug laten maken, het kan best zijn dat daar iets helemaal fout is.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 09:50

Wesco schreef:
Kan ze geen last van haar rug hebben? Is er wel eens een dierenarts bij geweest om Kissing Spines uit te sluiten? Als je er op zit zit er namelijk gewicht op haar rug.

De osteopaat heeft allerlei testjes uitgevoerd (en ook bepaalde drukpunten) om te kijken waar ze pijn heeft of vastzit. In de rug zat niets helemaal fout.
De dierenarts is er nog nooit bij geweest, heel erg bedankt voor je idee. Vorige week heeft een stalgenootje haar aan de longe gezet met een longeersingeltje en ben ik er zonder zadel op gaan zitten. Ze stapte heel braaf haar rondje (weer met de zweep erachter). Ik ben toen naar voren en achter gaan zitten, opzij gaan zitten, beetje gaan hangen en ze reageerde nergens op. Misschien dat het relevant is om te weten haha :)

Change3x schreef:
Heb je het gebit al eens na laten kijken?

Ik zou ook foto's van haar rug laten maken, het kan best zijn dat daar iets helemaal fout is.

Het gebit is sinds ze hier is nog niet nagekeken, bedankt ik had hier zelf niet aan gedacht. Ik ga het overleggen! Thanks!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:50

misschien ivm de melkuier? je zegt dat ze jong is , hoe jong is ze, en hoe groot? groeit ze nog?

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:51

Oke, paarden met serieuze bekkenproblemen herken je onder andere door het moeilijk aanspringen in galop en vaak overkruist gaan aan de longe namelijk. Bijv paarden met artrose in dat gebied. Heb je er al weleens een dierenarts naar laten kijken? Ik zou eerst zeker willen weten dat ze medisch oke is en dan, onder begeleiding of het liefst door een pro, rustig doorvragen. Ik ken een paard die dit ook deed en die was 100% gezond maar ik ken er ook 1 die dit gedrag vertoonde maar serieus veel pijn had. Het is lastig in te schatten dus ik zou een dierenarts inschakelen voor je verdergaat met bijvoorbeeld zadelmakers. Misschien bespaart je dat tijd en kosten.. Succes in ieder geval!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 09:56

croyslover schreef:
misschien ivm de melkuier? je zegt dat ze jong is , hoe jong is ze, en hoe groot? groeit ze nog?

Ze is nu 6 jaar en ongeveer 1.67 (ik weet het niet exact), ze staat voor op ijzers. Ik denk zelf niet nog dat ze groeit :o

horzel schreef:
Oke, paarden met serieuze bekkenproblemen herken je onder andere door het moeilijk aanspringen in galop en vaak overkruist gaan aan de longe namelijk. Bijv paarden met artrose in dat gebied. Heb je er al weleens een dierenarts naar laten kijken? Ik zou eerst zeker willen weten dat ze medisch oke is en dan, onder begeleiding of het liefst door een pro, rustig doorvragen. Ik ken een paard die dit ook deed en die was 100% gezond maar ik ken er ook 1 die dit gedrag vertoonde maar serieus veel pijn had. Het is lastig in te schatten dus ik zou een dierenarts inschakelen voor je verdergaat met bijvoorbeeld zadelmakers. Misschien bespaart je dat tijd en kosten.. Succes in ieder geval!

Nee ik heb er nog nooit een dierenart bijgehad, echt super bedankt!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:18

Ik zou ze ook eens goed laten onderzoeken door een dierenarts.
Als je aandraaft, maakt ze dan een 'hupje' om het zo maar te zeggen?

Heeft de osteopaat ook de knieën en kaak nagekeken?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:20

Umeo schreef:
Ik zou ze ook eens goed laten onderzoeken door een dierenarts.
Als je aandraaft, maakt ze dan een 'hupje' om het zo maar te zeggen?

Heeft de osteopaat ook de knieën en kaak nagekeken?

wat betekent dat dan?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:21

Ja moeilijk uit te leggen. Dan springt ze eigenlijk eerst omhoog en gaat dan pas voorwaarts naar draf. Een soort hupje :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:23

Een hupje hoeft niks met rugproblemen te maken hebben, als dat is waar je op doelt. :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:28

Mijn osteopaat heeft mij vertelt dat als een paard dat doet ze 9/10 keer een vastzittende rib hebben :j Mijn paard heeft het ook gehad en stampte ook naar haar buik :)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:29

Hoe is ze met opzadelen?