[paard] (Uphill X Indoctro)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[paard] (Uphill X Indoctro)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:34

Mag ik jullie voorstellen aan mijn nieuwe dressuurpaard [paard].

Afbeelding

Ze is in april 4 jaar geworden en nu ongeveer drie kwart jaar zadelmak. Ik heb haar 19 mei gekocht. Deze twee filmpjes zijn van het proefrijden:

Draf

Galop

Hier een filmpje van het rijden thuis:

Sfeerfoto:
Afbeelding

Rijtechnisch commentaar is ook welkom!

Groetjes van ons :)
Laatst bijgewerkt door Nadia op 20-08-18 09:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: OP en titel op verzoek aangepast

Rindin

Re: Hannalore (Uphill X Indoctro)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:42

Je hebt een prachtig paard gekocht, maar je moet zelf goed om je manier van zitten denken. Het ziet ernaar uit dat je zelf weinig balans hebt een daardoor erg zwaar in het zadel terecht komt. Ook zoek jij nog erg veel steun aan de teugels.

Ruiterfitheidstraining of flexchairtraining zou voor jou heel waardevol kunnen zijn

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:44

Oh wat leuk , van horsea!
Heb daar stage gelopen toen hannah daar stond (zo noemde we haar)
Ze is zo leuk!

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:45

Daar ga je denk ik een heel fijn dier aan hebben, super! Succes verder

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:21

Heel leuk paard! Daar ga je idd nog veel plezier van krijgen denk ik!
Zo voor het oog lijk je niet heel comfortabel te zitten. Je komt met lichtrijden erg ver uit het zadel en hard weer neer en met de galop ook ver uit het zadel. Het lijkt een beetje of dat je je bovenbenen te veel klemt waardoor je in galop ver uit het zadel komt maar ook in draf. Probeer je eigen helemaal wat meer te ontspannen ook in je schouders zodat je wat meer mee bent met haar bewegingen aan de voorkant. Maar misschien heeft het ook te maken met stabiliteit wat hierboven gezegd wordt.
Probeer verder het aanspringen in galop meer naar voren te doen. Ze sprint nu omhoog aan ipv naar voren. Rij een beetje toe voor het aangalloperen dat mag best bij een jong paard. Niet als een bezetene in middendraf door de baan maar gewoon net wat toe rijden voor de hulp. Dit kun je later weer verkleinen als ze het goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:25

@ Rindin en Poown. Bedankt voor jullie tips. Dat ik nog zoekende ben in mijn balans klopt. Mijn andere paard is spring gefokt met erg vlakke gangen. Dit is de eerste keer dat ik een dressuurpaard rij en het is erg wennen met die ruime gangen om comfortabel te blijven zitten. Ik zal vanavond eens beginnen met proberen niet zover uit het zadel te komen met lichtrijden en me wat meer te ontspannen. Naar de ruiterfit trainingen heb ik eerder een keer gekeken, maar toen was dat ver uit mijn buurt. Ik kan nog wel eens gaan kijken wat er aangeboden wordt :) Rindin hoe bedoel je dat ik steun zoek aan mijn teugels? Ik krijg juist vaak te horen dat ik zo zacht ben in mijn handen. Naar mijn idee zoek ik geen steun op mijn teugels. Wel is het zo dat als ik mijn balans kwijt raak of me aanspan mijn handhouding daar automatisch ook door veranderd.

@ Kabayo: wat grappig dat je daar stage hebt gelopen. Ik heb haar daar inderdaad gekocht. Erg fijne stal!

@ Woodythepug: Dank je wel :)
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 12-03-17 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verzoek aangepast

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:45

Je heb inderdaad een erg fijn paard gekocht. Wat het commentaar betreft sluit ik me aan bij Rindin en Poown. Je hebt nog wat moeite om haar gangen te volgen en daardoor onbalans waardoor je af en toe zwaar in het zadel terecht komt.. Automatisch gevolg daarvan is dat je steun zoekt op de teugels op sommige momenten. Dat wil niet zeggen dat je dan een strenge hand hebt.
Ongetwijfeld zal je gaan wennen aan de gangen en zal het beter gaan. Misschien helpt een gaatje korter zitten al wat en inderdaad probeer dichter bij je zadel te blijven.
Het is van zo'n afstand moeilijk te beoordelen hoe je in het zadel zit, maar mogelijk zou een zadel met wat meer steun voor jou ook kunnen helpen.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:20

Ik ga mee in het commentaar van hiervoor. Ook vind ik het filmpje van thuis en nog instabieler uitzien dan de eerste 2 filmpjes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:09

Wat een leuk dier met een lieve oogopslag. Echt aan de teugels hangen doe je niet maar je blijft achter de beweging. Je bent niet 'mee' in de beweging.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:23

Gefeliciteerd! Pracht dier. Op de eerste filmpjes loopt het paard lekker in balans en ontspannen. Op het filmpje thuis zie je dat je paard veel zwiept met zijn staart en daarmee dus eigenlijk zijn onvrede uit. Ik zou de komende tijd proberen te trainen op een onafhankelijke en meegaande zit. Super moeilijk hoor met zo'n jong dier maar essensieel om samen veel plezier te hebben. Zacht leren zitten en ontspannen zou voor mij nu het hoofddoel zijn. Je hebt een super goed en jong paardje dus rust kan je redden

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:00

wat een mooi leuk paard! Veel plezier samen!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:15

Heey Knappe Hannah!! Hier ga je een heel fijn paard aan hebben.....ze was eerst van een oud stalgenootje maar die had geen klik met haar. Heb haar zelf toen geholpen en bij gereden.