Veulen of een compleet beleerd paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Veulen of een compleet beleerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:51

De liefde voor paarden zit in de familie. Zo heeft mijn vader als jonge vent een aantal paarden gehad en ook bij hem is de liefde nooit over gegaan. Met zijn 55 jaar (en niet al te beste gezondheid) is hij bijna 10 jaar geleden nog op een Belg gestapt voor een pittige buitenrit. Wanneer mijn vader met pensioen gaat (max. 2,5 jaar) wilt hij graag weer een paard kopen, het rijden en de verzorging weer oppakken zoals vroeger.

Friezen hebben hem altijd aangesproken.

We zaten gister om de tafel met z'n twee om het er over te hebben. Enerzijds zou hij graag een veulen willen en zodoende het dier zelf op te leiden, op te voeden etc. Beessie mag dan de komende 3 a 4 jaar lekker op het land baby zijn. Dit is een afweging, we zouden dan al eerder dan gepland het veulen willen kopen zodat we er net wat meer mee kunnen doen als mijn vader met pensioen gaat.

Anderzijds zou een compleet beleerd paard ook een optie zijn. Dit zou tijd en geld kosten met de opvoeding en het beleren. Anderzijds weet je nooit exact wat voor verleden het dier heeft gehad.

Ik was benieuwd naar de mening van Bokkers toen jullie een afweging maakten tussen beleerd en onbeleerd/veulen. Wat was doorslaggevend voor jullie? Hadden jullie het in het vervolg anders willen doen? Brand los! :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:54

Met de leeftijd van paps zou ik eerder geneigd zijn om te zeggen 'een routinée-paardje' :)

Een veulen is lief en schattig, maar beleren moet ook gebeuren en de schrik/valkans bij zo'n jong paard is altijd wat groter denk ik dan?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:54

Ik zou vooral een brave en iets oudere zoeken die al heel wat ervaring heeft opgedaan, gaat hij er meer plezier van hebben met zijn leeftijd. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:55

Opleiden en opvoeden vereist ook ervaring!
Heeft je vader dat voldoende?
Dan doen. ..leuk!

Zo niet, dan zou ik kiezen voor een beleerd paard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:57

Het 'probleem' met veulens is dat je nooit weet of een dier waarmee je een klik hebt aan de hand en die jij opvoed ook onder het zadel geschikt is voor je. Dan kunnen ze soms ineens een hele onverwachte instelling laten zien. Helemaal gezien je vaders leeftijd zou ik voor een beleerd dier gaan zodat je direct kan inschatten of het qua karakter onder het zadel bij jullie past.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:59

Wat een pittige papa *\o/*
Eerlijk gezegd zou ik voor een wat bevestigder paardje gaan, ik heb ook een jong paardje gekocht en het karakter is toch anders uitgevallen dan ik dacht, ook al is hij met liefde en rust opgevoed en vriendelijk ingereden, het karakter kan je niet van te voren voorspellen.
Daarentegen is het idee van een veulen opvoeden natuurlijk wel onwijs leuk <3 het heeft beide zijn voor en nadelen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:01

Ik heb laten meespelen dat ik meteen "lol" wou met mijn nieuwe paard. En de lol die ik zocht was onbezorgd erop klauteren voor een buitenritje, na een drukke werkdag een ontspannend galopje gaan maken.

Mijn andere paard heb ik van zadelmak af en we hebben best onze ups en downs gehad tijdens het doorrijden. Daarom dus bewust voor een ouder dier erbij gegaan waar ik meteen ontspannen mee naar buiten kon. Mijn nieuwe merrie is 16 jaar en heb al heel veel plezier met haar gehad :)

Hangt dus af van wat je vader wil. Vindt hij het juist wel leuk, dat hele proces van opleren, doorrijden, enz? Dan een veulen. Wil hij gewoon lekker ongecompliceerd de bossen in, zou ik gaan voor een beleerd paard waar het mee klikt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:02

Je kunt ook gaan voor een 3/4-jarige die net beleerd is. Zo weet je hoe hij/zij het doet onder het zadel. En ook kun je dan beter zien of het paard wel bij jullie past.
Ben het met mijn voorgangers eens dat een veulen ivm de leeftijd van je vader wel een beetje trikkie is. Je weet nl. niet hoe je vader tegen de tijd dat het paard beleerd kan worden is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:02

Ik zou hierbij eerder afvragen wat er met het dier gaat gebeuren als vader niet meer kan rijden, of het dier niet meer zou kunnen verzorgen.

veulen is mooi.. maar betekent wel dat vader met 60+ dan pas aan het beleren kan beginnen..
En als het dier 30 wordt dan is vader wel 85..

als vader in goede gezondheid oud wordt (maar dat is momenteel al niet het geval?), kunnen ze gelijktijdig op paardenpensioen zeer zeker.. Maar mocht vader onverhoopt eerder ouderdomskwalen krijgen, dan moet er denk ik wel gelijk vanaf de start al een duidelijke afspraak zijn over wat er dan met het dier moet gebeuren. Iemand moet dit dan overnemen (de verzorging), of vader moet accepteren dat er een afspraak is gemaakt dat het dier dan verkocht zou worden (die discussie pas aangaan als het dier 15 is en vader een koppige 70+ is niet aangenaam)..

veulen of onbeleerd nu, dat kan vader denk ik het beste gewoon zelf inschatten, mits de ervaring er voldoende is om een veulen ook echt op te voeden en te beleren.

Isabel

Re: Veulen of een compleet beleerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:08

Ik zou dan voor een beleerde 4jarige gaan. Kun je toch nog opvoeden en naar je eigen hand zetten, maar er zitten veel minder risico's aan dan een veulen kopen en later beleren.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:12

Ik heb zelf bij me beide ponys er voor gekozen om als veulen te kopen.

Reden daar voor: We groeien ergens met elkaar heen. We groeien/bouwen band op naar het beleren toe. En kan ze helemaal naar eigen hand zetten. En weet hoe ze beleerd zijn/worden.

Nadja kocht ik toen ze net geboren was. Geboren op de kinderboerderij waar ik een bbl opleiding deed.
Toen Nadja half jaartje beleerd was kwam het idee om er een jonkie bij te kopen want ze stond met een ruin van 22 jaar die niet echt speelde. En Nadja was net beleerd dus kon ik Nadja lekker door rijden terwijl het veulen lekker baby kon zijn en met Nadja kon spelen.
Dus in okt 2014 is Bailey er bij gekomen.

Dit is mijn erg goed bevallen. Maar iedereen ervaart het natuurlijk anders. Zou wel rekening houden dat opvoeden vanaf veulen niet altijd makkelijk is. Tenminste die 2 van mij hebben me geregeld uitgeprobeerd van o ik dacht dat het niet mocht maar probeer het toch lekker weer even ect.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:15

Gezien de leeftijd van de heer, lijkt me het wijs om vooral een beleerd/betuigd paard te kopen. Liefst eentje die al wat gezien heeft en meerdere kilometers heeft gemaakt.
Veulentjes zijn hartstikke leuk, echt waar, maar je doet er per saldo eigenlijk niets mee. De eerste 3 jaar kun je het aaien en er naar kijken maar de echte lol begint pas later. Niet eens zozeer het beleren zelf (let op: dat kan nog best gevaarlijk zijn ook!) maar de lol die je krijgt nadat het dier gewoon netjes aan de hulpen staat en je er echt mee kunt gaan samenwerken.

Een veulen koop je als je een volwassen versie van dat exemplaar waarschijnlijk niet kunt betalen. Hetgeen anno 2016 eigenlijk niet meer aan de orde is omdat de meeste veulens te koop staan voor veel te veel geld en dikwijls duurder zijn dan de volwassen versies van 5 jaar die alles al hebben geleerd. Bovendien zijn de volwassen Friese paarden op dit moment verre van duur.

Willen je vader écht genieten van zijn hobby, laat hem zichzelf een mooie Friese stermerrie van 5-6 jaar gunnen, liefst met 'vol' papier. Daar kun je echt jaren plezier van hebben en dan heeft hij ook een mooi paard. Waar hij misschien ook nog zelf een veulentje mee kunt fokken.

Dat zou mijn advies zijn, ware dit mijn vader.