vrijheidsdressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 19:18

hoi iedereen. sinds kort doe ik aan vrijheidsdressuur (grondwerk).
ik vind het heel leuk maar ik weet nog niet precies welke trucjes ik kan doen en hoe ik dat het beste aan kan leren. iemand tips?
groetjes

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:23

Hoi :) Jaja ik heb tips :D
Nou om te beginnen kan je het beste eten weigeren, hand touch en meelopen leren: Dat houd ook in dat je elkaar 100% vertrouwd :j Want je moet haar/hem loslaten in de paddock etc. en dan gaan lopen en hij moet meelopen, dan gaan draven en hij moet meedraven (dit hoeft niet perse maar maakt band beter!) Als je de basis dan kan kan je overgaan tot kusje, hinniken etc. en dan leer je het zelf al :) En pas echt laat beginnen met liggen, zitten, en als je het wilt steigeren (kan de pony misbruik van gaan maken...) Voor uitleg van kusje leren enzo pb *\o/*
Laatst bijgewerkt door Arabier op 04-08-16 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

imke1

Re: vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:25

ik volg :o :P

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 19:27

madhatter schreef:
hoi :) jaja ik heb tips :D
nou om te beginnen kan je het beste eten weigeren, hand touch en meelopen leren: dat houd ook in dat je elkaar 100% vertrouwd :j want je moet haar/hem loslaten in de paddock etc. en dan gaan lopen en hij moet meelopen, dan gaan draven en hij moet meedraven (dit hoeft niet perse maar maakt band beter!) als je de basis dan kan kan je overgaan tot kusje, hinniken etc. en dan leer je het zelf al :) en pas echt laat beginnen met liggen, zitten, en als je het wilt steigeren (kan de pony misbruik van gaan maken...) voor uitleg van kusje leren enzo pb *\o/*

steigeren doe ik sowieso niet omdat hij als vrij snel de lucht in kan gaan, en pben doe ik je sowieso al :o
verder bedankt voor de tips *\o/*

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:31

Vrijheidsdressuur uitleg van Hannah de expert! :')

Voor de basis is voedsel weigeren het belangrijkste zodat hij het niet alleen voor het voedsel doet.
Verder vind ik het heel belangrijk als hij de stemcommando's, halt, stap, draf en galop kent. Dan kan je echt beginnen. Even twee voorbeeldjes, de jambette em het flemen :

Jambette :

Jambette is dat je paard zijn voetje naar voren houd, zolang als word aangegeven. Wat je kan doen is met een zweepje achter zijn been kietelen, en als je wilt een comando geven. Bijvoorbeeld, voet, of, schopje! Uiteindelijk heeft hij door dat hij met Voet! Of Schop! Dat moet doen.

Flemen :

Hoe ik het heb gedaan is met een worteltje of zacht kriebelig bosteltje om zijn neus kriebelen, terwijl je je commando doet, bijvoorbeeld lachen of flemen. Als hij zijn bovenlip een beetje omhoog doet geef je hem een snoepje, daarna geef je hem alleen nog maar snoepjes als hij iets meer doet!

Hopelijk heeft het geholpen!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 19:39

thx!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 20:11

verder nog tips? ik hoor het graag

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:13