Pony kopen voor mij en dochter van anderhalf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

Pony kopen voor mij en dochter van anderhalf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 15:38

Ik twijfel heel erg om weer te gaan beginnen in de paarden. Ik heb mijn ponys verkocht in de zwangerschap. Opzich geen spijt van, ze hebben een toffe nieuwe eigenaar en meer kansen gekregen dan waar mijn interesse lag.

Toch blijft het kriebelen. Mijn dochter is nu anderhalf jaar en krijgt interesse in beestjes. Ook is het thuis wat makkelijker en ik krijg als huisvrouw toch meer vrijheid. Dan zit ik wel eens te dromen over een lieve pony voor mij en dochter om mee te keuvelen. Poetsen, wandelen maar niets intensief. Buiten ritten voor mijzelf en als must moet de pony in kudde verband op het land heel het jaar.

Maar is het de stap waard? Durf ik het weer aan? De kosten, de tijd, de zorgen. De volgende pony wil ik niet meer hoeven verkopen dus ik wil een spaarpot voor de pony hebben staan maar ook afspraken hebben gemaakt met mijn familie. Zonder hun hulp ( oppassen dochter met guur weer enz) gaat het sowieso niet door.

Welke moeders met jonge kinderen hebben hier nog een paard en hoe bevalt het je? En welke moeders hebben gekozen voor een kleine pony, meer voor kind dan voor jezelf?

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:52

Tja, niemand kan in je portemonnee kijken.
Zelf had ik net een paard gekocht, toen ik korte tijd erna zwanger bleek te zijn. Ik heb het paard gehouden en een bijrijdster genomen. Tijdens mijn "zwangerschapsverlof" van het paard heb ik er een tweede bijgenomen en dat systeem bevalt mij en de dames nog steeds.
Intussen is mijn dochter 8 jaar en ook helemaal paardengek. Ze krijgt les op een manege en mag af en toe mijn paard rijden, dat intussen al wat ouder is.
Mocht er een nieuwe moeten komen, dan zal ik zeker een paard/pony kiezen waar we beiden wat mee kunnen.
Is het geen optie om eerst zelf bijrijdster te worden of op een manege te gaan rijden? Dan kun je zien hoe een paard in je dagelijks leven past en of je kleine het na verloop van tijd nog steeds leuk vindt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:05

Ik had mijn paard al voordat ik kinderen kreeg. Geen haar op mijn hoofd gehad om haar weg te doen toen ik zwanger werd en ik heb haar nog steeds.
De combi gaat goed, ik nam mijn oudste regelmatig mee naar mijn paard wanneer ik die ging verzorgen en hij vindt het erg leuk op stal. Mijn dochter is er net iets te jong voor maar komt ook regelmatig in contact met mijn paard die dan een aaitje krijgt.
Ala het financieel kan en je wilt zou ik ervoor gaan. Maar dan zou ik een paard/pony kopen voor jezelf en niet gelijk voor je dochter. Die is daar imo nog te jong voor om daar bewust mee bezig te zijn.

antje_vip

Re: Pony kopen voor mij en dochter van anderhalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:18

Voor een kind van 1,5 jaar hoef je echt nog geen paard te kopen hoor :+ Kijk gewoon naar een leuk dier voor jezelf, je kind kan over 6 jaar ofzo altijd nog aanschuiven. Waar is papa trouwens? Die kan toch ook ff opletten als jij gaat rijden? :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:21

Een kind van 1 1/2 heeft niks aan een paard, wellicht vind ze straks voetbal veel leuker?

Zou een leuk paard nemen waar jij wat mee kan, gemiddelde paard kan je dochtertje straks als ze wat ouder is wel poetsen en een keer uitstappen.

Anders genoeg shetjes die ergens staan te verpieteren? Of een bijrijdpaard nemen kan je kijken hoe het jullie bevalt..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:22

Ik zou ook geen pony kopen voor een kind van anderhalf jaar oud, die is dan echt nog veel te jong om dat te beseffen. Als jij graag een paard in je leven wil en dit financieel (en qua tijd) haalbaar is dan zou ik voor een dier gaan dat geschikt is voor jou en aan jou eisen voldoet. Als je dochter het over een aantal jaar dan nog steeds leuk vindt, kan ze altijd nog op jou paard/pony gaan rijden. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:35

Ik kocht wel een pony voor mezelf, waar als er interesse was ook een kind op kon.
destijds was kind lief ook ongv 1,5 jaar, ze is echt zo dol op paarden en dat zonder dwang dat ze zelf nu met 3 jaar de pony uit de weide haalt en hem graag knuffelt poetst.
Maar het beste zijn natuurlijk de wandelingen op de pony buiten.....nu heeft momenteel het zelf sturen in de bak haar interesse...ze doet het echt met hart en ziel zo graag.
maar ze rijdt hoog uit eens in de 14 dagen max 20 min ivm de heupjes en de ontw daar van.
maar de pony staat hier aan huis en ze scharrelt vaak rond de pony en de pony rond haar over het erf.
Maar bedenk wel je tijd en financien zijn minder met een kindje immers die gaan voor!
had ik hier geen boeren erf gehad, had ik ook geen pony gehad maar spijd heb ik er niet van gehad ( al is het anders dan een rij paard)!

Afbeelding hier is ze dus 2 en het is een c pony

Afbeelding 3 jaar
Afbeelding
(en ze hebben echt samen iets heel byzonders)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 17:50

Bedankt voor de reacties. Ik ben niet van plan een pony voor mijn dochter te kopen maar mijn vorige ponys waren niet het soort waarbij je een kind kon meenemen. Ik had er mijn handen aan vol. Een volgende pony zal dus gewend moeten zijn aan kinderen en bij voorkeur ook gereden worden door (andermans) kinderen. Ik ben zelf niet zon paardrijder dus buiten een ritje is leuk maar verder niet. Het zal een lange zoektocht worden naar een geschikte pony.

Kwita dank voor je uitgebreide bericht. Zo te zien hebben jullie een hele leuke pony!

Mintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:19

tja ik zal gewoon een leuk paard voor je zelf nemen en dan mischien een falabella of mini shet voor je dochtertje