Geschikte bit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberH

Geschikte bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 15:33

hallo,

Wij mogen werken met een 3 jarige Trakehner merrie die nog niks kent.
We mogen haar zadel mak maken maar ze heeft nog geen hoofdstel.
Welk bit kan ik het best voor haar kopen ?????

groetjes Amber

Laurievc

Re: Geschikte bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:38

Ik heb een dubbelgebroken kneveltrensje in mijn 3-jarige hangen nu. Iemand die vaak paarden zadelmak maakt neemt enkelgebroken kneveltrens. Mijn ruintje is zadelmak gemaakt op een enkelgebroken bustrens en mijn merrie op een dubbelgebroken watertrens :) Even kijken wat je paard accepteert :)

AmberH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 15:44

dankjewel

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:45

Geen te dik bitje pakken, verder is het afwachten wat ze prettig vind. Wat zegt je begeleiding dat je het beste kan nemen? Ik neem aan dat je het niet helemaal alleen gaat doen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:48

Even in de ruitersportzaak vragen welke maat je nodig hebt, en dan gewoon een simpel bit. Ze kunnen je daar vast wel helpen met e.e.a.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:49

antje_vip schreef:
Even in de ruitersportzaak vragen welke maat je nodig hebt, en dan gewoon een simpel bit. Ze kunnen je daar vast wel helpen met e.e.a.

Maat hangt toch echt af van je paard zijn mond... :) Ken zelfs een pony dat met een groter bit loopt dan mijn paard. Soort bit gaan zij je inderdaad ook wel iets kunnen aanraden maar maat zou ik zoiezo wel even nemen

AmberH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 15:51

dankje voor de tips

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:53

Laurie, hoe meet je dat op dan? Ik heb dat serieus nog nooit gedaan of gezien

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:55

Kun je niet beter bitloos beginnen? Als het dan misgaat, zit je ook niet perongeluk in de mond. Je hebt in het begin ook nog geen bit nodig en afhankelijk van het doel wat je voor ogen hebt met het paard, heb je misschien nooit een bit nodig.

En weet je zeker dat er geen wolfskiesjes in de weg zitten voor het geval je er wel een bit in doet?

Mocht je dan toch met een bit willen rijden, laat dan eerst een bitfitter komen, die kan het beste beoordelen wat past. Zo voorkom je een hele hoop ellende. De eerste ervaringen die een paard heeft, neemt hij voor de rest van zijn leven mee namelijk :)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:55

ik gebruik met zadelmak maken liever geen bit maar een kaptoom om eerst de teugel hulpen te bevestigen en later overgaan naar bit. ik heb gemerkt dat paarden op deze wijze sneller door hebben wat de bedoeling is. als ik een bit in hang is het een dubbel gebroken of een ongebroken trens in combo met een hele stille hand.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:05

antje_vip schreef:
Laurie, hoe meet je dat op dan? Ik heb dat serieus nog nooit gedaan of gezien

Geen idee of er een goede manier voor is, haha. Ik heb zoiezo een aantal bitjes liggen van mijn andere paarden en heb daar gewoon even naar gekeken. Misschien met een touwtje even door de mond ofzo? Zeg nu maar iets, is het eerste wat in me opkomt :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:56

Laurievc schreef:
Geen idee of er een goede manier voor is, haha. Ik heb zoiezo een aantal bitjes liggen van mijn andere paarden en heb daar gewoon even naar gekeken. Misschien met een touwtje even door de mond ofzo? Zeg nu maar iets, is het eerste wat in me opkomt :)

Dus je geeft advies terwijl je geen idee hebt waar je over praat?
"ga eerst maar even meten"
Hoe dan?
"geen idee"

:+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 16:58

Runa schreef:
Kun je niet beter bitloos beginnen? Als het dan misgaat, zit je ook niet perongeluk in de mond. Je hebt in het begin ook nog geen bit nodig en afhankelijk van het doel wat je voor ogen hebt met het paard, heb je misschien nooit een bit nodig.

En weet je zeker dat er geen wolfskiesjes in de weg zitten voor het geval je er wel een bit in doet?

Mocht je dan toch met een bit willen rijden, laat dan eerst een bitfitter komen, die kan het beste beoordelen wat past. Zo voorkom je een hele hoop ellende. De eerste ervaringen die een paard heeft, neemt hij voor de rest van zijn leven mee namelijk :)

Wolfstanden zijn ook een goede, mijn 3 jarige merrie gaat ze ook krijgen maar ik zie ze zelf nog niet.

Eerst bitloos en eventueel later een bit zou zeker ook mijn keuze zijn.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:58

antje_vip schreef:
Laurievc schreef:

Hoe dan?
"geen idee"

Zoals ik al zei heb ik nooit moeten 'meten' omdat ik bitjes had die passen voor mijn 3-jarige ;).

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:15

Ik vind Runa's idee ook wel leuk, gewoon bitloos beginnen and go from there :)
Als dat niet lukt of als je dat niet wil, zou ik heel erg mild gaan beginnen. Gewoon dubbelgebroken bustrens of watertrens lijkt mij wel een goed idee. Bustrens ligt stiller in de mond, maar uit mijn ervaring is een watertrens fijn bij gevoelige paarden. Veel succes!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:03

Ben ik erg flauw als ik zeg, niet aan beginnen maar eerst ervaring opdoen met een ervaren persoon die deze vragen niet op bokt hoeft te stellen?

Toen ik voor mezelf paarden zadelmak ging maken had ik eerst al veel mee geholpen bij een ervaren man.
Door hem geleerd wat zadelmak maken inhield, wat jonge parden rijden inhield, waar allemaal op te letten, en dus ook kennis gekregen over bitten.

Tegen de tijd dat ik het voor mezelf ging doen, waren dit soort vragen niet meer nodig.
Nu heb ik dan toch het idee dat de kennis mist om een paard kundig op te leiden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:43

antje_vip schreef:
Laurievc schreef:

Hoe dan?
"geen idee"

Wat is dit nu voor een reactie. De maatnemen is niet eenvoudig bij een groen paard, je stopt niet zomaar even een touwtje of meetlat in de muil. Ik heb maar wat gegokt toen ik in die situatie zat en mocht indien het niet paste het bit weer ruilen bij de paardenwinkel. Ik vind het idee om wat bitjes te lenen en het zo uit te proberen ook een goede. Je kunt misschien een bitfitter laten komen... als je daar het geld voor over hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:53

Er zijn paardenmond breedte meters.
Die zitten aan elkaar als een passer (is gewoon van kunststof), en daarmee meet je de buitenzijde van de mond.

Gaat dus niet in de mond.
Vorig jaar er in meegenomen bij de HE.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 00:24

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 05:46

Ik zeg zeker geen enkel gebrokenbit,dit omdat het een notenkrakers effect heeft en in geheemelte prikt.
dubbelgebroken kan maar dan zou im wel de kneveltrens dubbelgebrokn pakken.licht rustiger in de mond .
zelf pak ik altijd een ongebroken bit dit ligt stil in de mond,prikt niet buigt niet. En deze heb je ook met knevels.
en de mt zul je wel weten let wel op bij watertrens pak ik altijd bit ringen zodat niet vel van de mond tussen de ringen in komt.