Vrijdag avond, laatste hand gelegd aan het wassen en knippen, waarbij dat knippen, nou dat is een dingetje. Na al die jaren weet ik het nog steeds voor elkaar te krijgen dat er nog net geen hoongelach uitbarst als ze mijn knipwerk zien op de keuring.
Maar ik was helemaal tevreden en zette keurig schoon paard terug in de wei....
@#$%@#$%%@$%^ Hepsie, varken!!!!!
Hoef het niet uit te leggen neem ik aan, die viel meteen om in een hoop zand, gaat je poets en was werk!
Zaterdag ochtend, vroeg, gaap
. Paard acceptabel schoon, gelukkig er genoeg glans spay en antiklit overheen gejaagd zodat het zand van de avond ervoor er eigenlijk al weer af was, paar vlekken weggewerkt, staart geplozen en klaar voor de reis. Gelukkig was de keuring maar klein stukje rijden.
De normale locatie was niet beschikbaar, maar ze hadden meer dan prima vervangende locatie gevonden in Lexmond.
Op locatie aangekomen stond Arie enthousiast te parkeermeesteren en zette iedereen op zijn plek, letterlijk in dit geval.
Heps was met staart in vuilniszak nog netjes schoon
, in de jaren wordt je creatiever zal ik maar zeggen. En we hadden leuke buren links en rechts. De dames rechts wou iemand me wel van voorlezen voor de diploma B proef, top! van die meiden. Diploma rijden.
Die week op het laatste moment besloten om mijn nog niet doorgereden jonkie toch diploma proeven te laten rijden, aangezien er zelden springen wordt georganiseerd en nu was het er wel. En onder het motto nooit geschoten is altijd mis, me ingeschreven.
Klein probleempje... De wedstrijd bak, was ook de inrij bak en verder kon je niet echt lekker inrijden, dan is met mevr. opwindkip-wil-een-diploma wel lastig, dus besloten gooi te doen naar het als 1e kunnen starten.
Dit is daar mogelijk omdat er op zo'n dag GEEN startlijst is, iedereen komt en gaat gewoon en geloof het of niet, dit gaat in vrede!
Gezelligheid kent geen tijd nietwaar?
In de tussentijd sprong er een andere fjord vrolijk met 4 benen van de grond in de rondte en bezorgde zijn jonge bijrijder toch wat grijze haren. Heps was wel druk, maar goed te hebben, drukke werd minder, maar de spanning en drukte bleef nog wel iets de hele dag en dan krijg je er onder het zadel geen nette stap uit, dan gaat ze rommelen. Nieuw was de bok bij het aan galopperen (moet dat nou Heps?)
De jury bleek vermist..... die moesten ook nogal een eind rijden, dus kan gebeuren dat je keer wat later bent. Maar zoals al eerder gezegd, gezelligheid kent geen tijd! Toen de jury arriveerde zat ik ondertussen in een flinke regenbui
just my luck.Stond daar met 3 andere dames die vroeg wilden starten, ik zou als 1e.
Dus hopla op naar de jury, aangemeld, had niet mijn protocol, maar wel die van Piet, Klaas, Jan en Joop, nou die stonden geen van 4ren daar, maar Truus, Antje, Els en ik stonden er... Gelukkig was er een mevrouw die toen ik voorstelde om dan maar te paard bij het secretariaat de protocollen te gaan halen, riep: "dat doe ik wel gauw!"
Grote dank dus aan deze anonieme mevrouw! namens Truus, Antje, Els en ik (oke, fictieve namen).
Nog steeds in de regen aan mijn proefje gestart.....nadat er voor mijn al geleende ondertussen verdwenen voorlezer een vervanger was gevonden
Ook dank aan de vervangende lezer! Hoe bluf ik mijn niet doorgereden paard een proef door in een ring zonder hekjes? Nou dat viel nog niet mee, want aanleuning aan een bakrand is in zo'n geval best handig! Gelukkig kan ze wel netjes met stelling en buiging rond tippelen. Galop netjes aanspringen was alleen wel een dingetje, dingetje dat ze begin van de week nog niet kon
. Rechter galop zat ze dan ook eerst verkeerd (was niet genoeg aan mijn rechterbeen, maar ja in die hoek MOET je...), maar op de korte zijde meteen kunnen corrigeren! Dankje Heps! (Dat lukt me thuis nooit als het eerst mis gaat, want dan wordt ze druk).Stilstaan was net wat scheef en stap door haar druk doen onregelmatig, maar dit zou een proef moeten zijn met voldoende punten, toch?? Of niet??
Te LAAT!!
Ondertussen ingeschakeld als voorlezer voor iemand zijn M2 diploma proef, dus Heps geparkeerd bij haar groom en staan lezen. Was nog niet klaar of ze kwamen van het keuringsterrein aan lopen, met He!!! Jij!! Je rubriek is al gestart!!!! Je moet de ring in! OEPS! Maar ja, gezelligheid kent geen tijd he!? Dus wij in een sukkeldrafje (gestrekte draf zou het moeten zijn, maar dat haal ik niet) richting de ring, gauw tussen de al opstellende paarden geschoten. En bbrrrrrrr
wat had ik het koud, had mijn natte rijbroek nog niet kunnen wisselen voor mijn droge witte keurings broek.
36 punten en een 1e premie was het resultaat
en een ontzettend smerige rijbroek 
Nou paardje voeren en op de trailer, ik zei op de trailer, HEPSSSSssssss, wat doe je nou!!! Madam had het ondertussen wel gehad met het geheel en mijn ik loop altijd zo de trailer op en kan je voor je uit de trailer opsturen pony, verrekte het
. Met wat hulp beige brutale nerf erin gekregen. Ter verdediging voor haar.... ze had voor haar doen al echt veel gedaan. Maar uche, niet willen laden vind ik not done... Lunch! en lekker bijkletsen met anderen, over
En oh.. moest ook mijn theorie deel van het diploma rijden even doen, dankjewel Esther dat ik meteen de theorie van het springen mocht doen en daarmee wist ik dat Heps geslaagd was voor haar B diploma dressuur! Mijn dag was dus al meer dan goed! Want hier was ze al niet helemaal klaar voor. Volgende onderdeel zou zijn bestgereden fjorden paard en daar wou ik natuurlijk ook aan mee doen, paard gezadeld en we waren er klaar voor! De laatste diploma proeven en wedstrijd proeven onder het zadel waren bezig. Oeps...... Zoals al gezegd, gezelligheid kent geen tijd.... Er waren ook nog x combinaties die hun mendiploma wouden halen, dus paard weer afgezadeld
want dat ging nog wel een uur duren. Bestgereden
Jup, serieus aan meegedaan met mijn Keetje Tippel en braaf dat ze was en moe...
, maar Heps is Heps en deed echt haar best, maar nog steeds hectisch in stap. But it's a miracle! Ze werd 3e en nee, er waren niet maar 3 deelnemers
!!!! Er waren er veel meer! Helemaal trots! Wel weer die spanning in stap en volkomen terecht door de jury afgestraft meteen 4! Goed gezien! Verder 7vens en 7.5ven. Ondertussen was het al na 6sen, maar ja, gezelligheid kent geen tijd!
En hier ook de diploma uitrijking, waren er maar weinig geslaagd, heel weinig.... Maar Heps had haar B diploma met een prachtige 195 punten! En wederom goed gezien door de jury het geklooi en stap, daar zit nog een berg werk!!! Weet het niet zeker, maar volgens mij had ze de hoogste punten van de diploma's, mijn ukkie, mijn kleutertje
Er waren beste veel combinaties gezakt, maar ter verdediging van deze combinaties, aantal ervan heeft echt wel een overwinning behaald, de ruiter van de 4 voetjes van de vloer pony, heeft toch haar proef uiteindelijk nog durven rijden echt top! En als je nooit proefjes rijdt is het echt niet makkelijk om dat ineens wel te doen en dan netjes te rijden en dan ook nog geen afgesloten ring te hebben (waren er een paard die een detour buiten de bordjes om deden
). Einde van de dag? NEE!
En ja, hoor, snel terug naar de trailer, shabrak weer onder het zadel (mag niets onder het zadel hebben bij bestgereden), peesbeschermers om en op naar het springen! En ja, het was laat, maar er waren zelfs nog kijkers! (oke,.... allicht van aantal van de deelnemers, maar laat me nou gewoon even in die waan).
Diploma A de 1e ruiter, ajjjjjjjj, vergat waar 8 was.. oei.. bijna van de verkeerde kant.. pfffttt net op tijd gecorrigeerd.. En toen, toen was Heps, ik met mijn brakke lijf (moet helemaal niet willen springen) en met Heps die dit jaar 2 x had gesprongen, waarvan 1 x nadat ik wist dat we allicht springdiploma gingen rijden), dus groot deel van rondje in draf (45 cm hoog) en die verplichte verlichte zit de hele ronde, sorry.. dat had ik niet overleefd... Maar ze sprong alles! Braaf dier!
Daarmee was het A diploma in de pocket! Maar daar ging het ons niet om, voor ons was A (niet verplicht namelijk) het rondje inspringen voor de B (
zelfde parcours maar dan iets hoger( 60 cm - 80 cm, stond zeker geen 80 durf ik te zeggen ), dus ja hoor, daar ging ie dan, ons rondje B, in de verkeerde galop naar hindernis 5, maar paard was echt op! (ik nog erger
) Maar ze sprong alles braaf!!! En zo geschiede het wonder! Heps had ook haar B spring diploma gehaald!!!!
En om iets voor half 8 mochten we samen instorten (niet dat ik dat nog kon, want dan ws ik nooit meer overeind gekomen
) En ja, hoor.. ze verrekte het weer om de trailer op te gaan
Meteen gecapituleerd en buurpaard geleend, die op mijn trailer gezet en Heps ernaast en die er weer af, ging nog niet in 1x, maar had echt geen zin in uren lang gedoe.. volgende missie.. wil mijn altijd makkelijk te laden pony terug! Gezelligheid kent geen tijd, maar in de regen achter een trailer staan om 8 uur 's avonds na zo'n dag terwijl je je hondsberoerd voelt zag ik even de lol niet van in
Jury druk druk druk druk.
De jury leefde ook onder het motto gezelligheid kent geen tijd, die hebben geen eens pauze gehouden en hebben broodje in de auto opgegeten! Echt top! En de hele dag het volgehouden, en het was een lange dag! Hele lange dag! Met heel veel combinaties op allerlei niveaus. Maar ook natuurlijk dank aan de overige organisatie en alle vrijwilligers!
En waarom moest en zou ik die diploma's nou zo nodig hebben? Nou ja, 2 jaar geleden had Heps 37 punten op de keuring, maar die punten moet je verzilveren binnen 2 jaar door te laten zien dat je ook een werkwillig paard hebt, dat kan door een ibop onder het zadel, aangespannen of landbouw proef (uiteraard met een bepaald resultaat), of door je paard LL (L dressuur diploma met extra hoog aantal punten en om L te mogen moet je eerst B) en B springen te hebben, daar zijn we nu aan begonnen. (L is voor Heps nog te hoog gegrepen, nog te veel onconstanten) en helaas had ik de afgelopen 2 jaar de kans niet door omstandigheden om haar door te rijden en dus proeven te rijden en nu kwam het uit de lucht vallen, dus knullig voorbereid, maar wel bewust van dat ze het wel zou kunnen halen als ze niet helemaal blij druk zou worden en missie meer dan geslaagd!
Zo en toen stond Heps weer in de wei en had ik een zak friet verdient! Maar.. gezelligheid kent geen tijd en de friettent was dicht
Vanaf zaterdag ondergedoken, helemaal stuk, maar zooooo tevreden over de Heps!

kan er maar 1 houden en als ik een merrie zou hebben zou ik zeker weten een veulentje willen
Geloof niet dat ze het erg vinden.
, zo verschrikkelijk grappig (ik schoot iedere keer in de lach
zo'n dag. Noem het een kleine grève
.