Paard kopen en gedeeltelijk mee betalen. Goed idee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Paard kopen en gedeeltelijk mee betalen. Goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 20:58

Ik weet niet zeker of dit topic zo goed staat, zo niet dan mijn excuses :)

Zoals in mijn onderschrift staat ben ik nu op zoek naar een leuk verzorgpaard, tot nu toe nog niks gevonden.

Nou krijg ik van een vriendin iets heel erg leuks te horen, zij wil namelijk misschien een paard gaan kopen, en deze vervolgens gaan stallen hier in de buurt. Alleen nou kan zij net niet de maandelijkse kosten van het weiland betalen, als ik er nog 15 euro bij op doe zijn die kosten rond. Dan zouden we het paard dus soort van delen en zou ik er ook mee mogen rijden etc. :) Zij gaat dan ondertussen ook geld wegleggen voor andere kosten, zoals dierenarts, hoefsmid e.d. Het paard koopt zij trouwens, niet ik!

Klinkt natuurlijk wel super leuk, als het door zou gaan ga ik ook mee kijken naar het paard, of de klik er met ons allebei is. De kosten kan ik mij voorlopig (zeker 1,5 jaar lang) ook veroorloven.

Zijn er meer mensen die zoiets als dit gedaan hebben? Is het eigenlijk wel een goed idee? Of zijn er ook nadelen aan, of belangrijke punten waar we op moeten letten?

Het is nu nog slechts een idee, er is dus nog niks vastgelegd :) Verstandige meningen/adviezen zijn welkom!

laura1987

Re: Paard kopen en gedeeltelijk mee betalen. Goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:00

Zo te horen zou het voor jou gewoon een bijrijdpaard worden waar je iets voor betaald, dat is in mijn regio heel normaal.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:01

Maar 15 euro per maand bij betalen?
Dat is zo'n klein bedrag, dan deel je het paard toch niet.

Dat zijn kosten die een bijrijder soms moet betalen.
In ieder geval lijkt het me dat het gewoon het paard is van je vriendin, en jij een kleine bijdrage levert om te mogen rijden.
Het lijkt me gewoon dat jij bijrijdster wordt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 31-07-16 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:01

VSW -> PP

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:02

Ik zou het niet doen. Stel je krijgt problemen? Wat dan?

Wat ik wel zou voorstellen is dat jij bijvoorbeeld die 15 euro betaald in ruil voor te rijden.

Dan ben je in principe gewoon een bijrijder zonder meteen mee te betalen aan het paard zijn stalling.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:02

Eigenlijk zie je jezf dan als betalende bijrijder. Dat zou prima zijn. Dan is 15 euro niet duur.

Je vriendin moet echter wel goed weten wat een paard kost etc. Als ze de maandelijkse kosten al niet kan betalen.

Daarnaast moet je bedenken wat jullie vrienschap waard is. Het wordt wel op de proef gesteld. Jullie zullen het vast iet overal over eens zijn. En wie weet op den duur andere ambities hebben. Het is dan wel haar paard en zij kan dan het eindbesluit nemen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:03

Als ze die 15 euro hard nodig heeft om het gat te dichten lijkt het me voor haar niet verstandig om een paard te kopen.
Wat gebeurd er als jij er dan mee stopt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:03

Als je vooraf goede afspraken maakt dan moet het kunnen. Zoals ik het lees zou jij dat een soort betalende bijrijder zijn. Maar bespreek wel eerst wie wat doet. Wie is er verantwoordelijk voor het paard en neemt de eindbeslissingen, hoeveel dagen mag je rijden, welke rechten en plichten heb jij. Kan ze hem nog wel betalen als jij er mee zou willen stoppen?

Ik vraag me alleen wel af hoe ze wil gaan sparen voor de dierenarts als ze het nu op 15 euro niet rond krijgt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 21:05

Ja, hoe het in haar portemonnee gesteld is weet ik ook niet precies, uiteindelijk is zij natuurlijk verantwoordelijk voor het paard, de 15 euro kan ik missen maar hoe zij de rest doet weet ik ook niet precies :)

Goede afspraken lijkt mij inderdaad belangrijk!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:07

Als het voor haar op die 15 Euro die jij moet betalen afhangt moet ze zeker geen paard kopen. Een paard kost veel geld en met wat medische pech die iedereen kan overkomen ben je zo honderden Euros kwijt. Ik kan me voorstellen dat het voor jou als een leuk plan klinkt maar mij lijkt de hele aankoop al niet verstandig.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:10

Nou ja, zolang je niks vast legt op papier lijkt het me verder toch prima.
Voor die 15 euro ben je gewoon bijrijder, en dat is toch goed.
Ik zou zeker nooit beginnen aan een paard delen, mede eigenaar etc, daar krijg je alleen maar ellende van.
Je vriendin haar paard, haar verantwoordelijkheid.

Inderdaad vreemd dat het paard kopen af zou hangen van die 15 euro per maand.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:13

Voor jouw klinkt het allemaal leuk. als ik het goed begrijp heb je dan voor 15 euro een bijrijdpaard? maar voor je vriendin is het een slecht plan. als ze nu die 15 euro!!! maandelijks niet op kan hoesten, hoe wilt ze dan in godsnaam gaan sparen voor dierenarts, hoefsmid enz?

als ik je vriendin was zou ik daar eerst eens flink voor gaan sparen voordat ik aan een paard begon. ik had mijn paard net 7 weken en hij kon al naar de kliniek waar hij 2 weken gestaan heeft a 1500 euro.

de kosten van een hoefsmid komen al elke 8-9 weken terug a gemiddeld 35 euro. ALS het paard niet op ijzers moet want dan is ze gemiddeld 80-90 euro !!! kwijt. en dan denk ik zo, als ze nu die 15 euro al niet kan betalen dan kan ze die kosten zeker niet dragen.....

mijn paard heeft al heel wat gehad, pas weer medicatie a 70 euro per WEEK. daar is niet tegenop te sparen als je al met niks begint.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:14

eilleen333 schreef:
Als ze die 15 euro hard nodig heeft om het gat te dichten lijkt het me voor haar niet verstandig om een paard te kopen.
Wat gebeurd er als jij er dan mee stopt?

Dat is ook wat ik gelijk dacht.

Ik zou het gewoon gaan bespreken met je vriendin en goed uitzoeken wat je kwijt bent per maand met alles bij elkaar. Ook kosten zoals hoefsmid, entingen, spaarpot voor dierenarts kosten. En dan heb je natuurlijk nog het tuig, dekjes, dekens ed.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:16

Kort en bondig:
Nee.

zij komt maandelijks 15 euro te kort? Dat begrijp ik niet....
bovendien; ookal ben je zulke goede vriendinnen, en is dit meer een eigenaar/bijrijder constructie dan gedeelde eigenaren; vraag jezelf eens af of jij de vriendschap op het spel wil zetten voor een paard.

zoek maar eens op bokt hoeveel vriendenrelaties en zelfs moeder-dochter/vader-dochter relaties hieraan kapot zijn gegaan.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 21:19

JoyCiej007 schreef:
Kort en bondig:
Nee.

zij komt maandelijks 15 euro te kort? Dat begrijp ik niet....
bovendien; ookal ben je zulke goede vriendinnen, en is dit meer een eigenaar/bijrijder constructie dan gedeelde eigenaren; vraag jezelf eens af of jij de vriendschap op het spel wil zetten voor een paard.

zoek maar eens op bokt hoeveel vriendenrelaties en zelfs moeder-dochter/vader-dochter relaties hieraan kapot zijn gegaan.

Oke, die vriendin leest wel mee dus niet l*llig bedoeld voor haar: maar het is dus geen vriendschap van al jarenlang/beste vriendinnen, dit weet zij ook wel. We zijn bevriend, maar we hebben slechts enkele keren met elkaar afgesproken en spreken elkaar om de zoveel tijd op Whatsapp. That's it :P We kennen elkaar dus wel redelijk, maar geen hechte vriendschap o.i.d.

Edit: Dit moest ik er van haar bij zeggen: Ze heeft nu al wel een redelijk bedrag gespaard dus dat bedrag is er al, en ze wil mij ook graag een plezier doen en vindt het fijn dat ik haar daarbij help :)
Laatst bijgewerkt door Fearn op 31-07-16 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:22

Niet doen :)

Zoals hierboven ook al gezegd is, wordt geen mede-eigenaar van het paard maar dicht het gat van 15 euro mooi als bijrijdster.
Dan heb je nooit ruzie om wat er met het paard gebeurd en kun jij zo lang als het mogelijk is lekker blijven rijden :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 21:23

De bijrijder kwestie is verder prima :) Mede-eigenaar zal het inderdaad niet worden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:29

Ik zou het wel doen. Is een mooie kans voor de topicstarter om een bijrijdpaard te krijgen waar ze maar 15 euro per maand voor hoeft te betalen.
Hoe het verder zit met de kosten is toch niet aan de topicstarter maar aan de eigenaar van het paard. Het paard blijft altijd van de eigenaar dus ook haar verantwoording.

Als je op een advertentie reageert van iemand die een (betalende) berijder zoekt. Ga je toch ook niet vragen of ze het financieel wel redt om een paard te houden?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:31

Dan is het misschien wel een leuk idee. Alleen als bijrijder voor de 15 euro.

Ik ken wel mensen die alleen een paard hebben gekocht met de bedoeling een betalende verzorgster/bijrijder erbij te zoeken voor de kosten. Dat zou ik zelf nooit doen.
Laatst bijgewerkt door Debbie00 op 31-07-16 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 21:32

Vriendin vraagt wel of we om en om de hoefsmid kosten betalen :) En de 15 euro. De rest is dan aan haar.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:34

Gewoon duidelijke afspraken over maken en evt op papier zetten in een contract.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:38

dan ben je dus gewoon betalende bijrijder.
als jij de 15 euro hebt, en de hoefsmid om en om... ik vind het best een eerlijke ruil. Je maakt gebruik van paard en spullen, dus daar iets voor betalen lijkt mij niets raars.
spreek wel af wat julli doen met dierenartskosten, zadelproblemen etc... de onverwachte uitgaven zeg maar. wordt dat 50/50, komt het voor haar rekening?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:40

IsaCalixa schreef:
Vriendin vraagt wel of we om en om de hoefsmid kosten betalen :) En de 15 euro. De rest is dan aan haar.

Belangrijk dus om goeie afspraken te maken. Het is nu dus alweer anders.

Watsoen jullie met de spullen? Wie koopt dat?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 21:43

Joltsje schreef:
IsaCalixa schreef:

Belangrijk dus om goeie afspraken te maken. Het is nu dus alweer anders.

Watsoen jullie met de spullen? Wie koopt dat?

Dat is nog niet besproken, maar ik heb in ieder geval gezegd dat als we het gaan doen, dat ik sowieso van te voren alles goed wil bespreken en vastleggen :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:46

Ik zou nooit een bijrijder willen zijn waarbij het ervan hangt of het paard betaald kan worden. Mocht je om wat voor reden dan ook afhaken, laat je het paard 'vallen' en zo krijg je dus veel meer verantwoordelijkheid dan je -juist als bijrijder- zou moeten hebben.
Nu begint het bij de hoefsmid, dan is paard ziek en zit eigenaar krap, uit liefde voor het dier betaal je dat ook maar, want ja, eigenaar heeft geen geld en het paard is zo lief en kan het ook niet helpen. Ik zou die verantwoordelijkheid niet willen hebben. Of bijrijder zijn, al dan niet betalend vanwege het kunnen rijden, of zelf eigenaar zijn en dan ook zelf de eindverantwoording hebben.