Vraag ik dan zoveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliquee18

Vraag ik dan zoveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 22:44

Met heel veel pijn en moeite, na lang wikken en wegen, heb ik mijn pony te koop gezet.
Ik vind het verschrikkelijk, maar dit is echt het meest eerlijke tegen over mijn pony.

Puntje bij paaltje, eindelijk ponylief te koop gezet...
Maar omg, wat een reacties :oo

Ik vraag niet veel, gewoon een leuk baasje, waar de klik er mee is.
Die hem liefde geeft, en een leuke thuis.

Dusty is 15 jaar, 1.28, niet de allermakkelijkste kinderpony, ( met rijden dan ) dus ik besefte al dat dit echt niet makkelijker ging worden.

Maar ik krijg biedingen van 50 - 100 euro, daar reageer ik al niet eens op. Het is toch geen "ding"

Mensen die hem gelijk op willen halen, zonder ook maar eerst proef te rijden, of de klik er wel is ect.

En staat duidelijk bij, geen maneges ect.
Hoeveel "treurige" berichten ik al niet heb, dat ze nog een pony zoeken voor de manege, zorgboerderijen ect.

Is het dan zo moeilijk om in deze tijd een pony te verkopen?
Vind het al zo'n lastig iets.. En als het dan ook nog op deze manier moet -O-

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:48

Ja welkom in de echte wereld. Wil je zekerheid? Adviseer ik je het paardje te houden.

Dit formaat ponies is gedoemd om van kind naar kind te gaan of op een manege te eindigen.

Misschien nog een idee hem voor de wagen te beleren? Dan heeftie al wat meer kans op een blijvend huisje.

En ja ik voel wel met je mee, verkopen is altijd rot.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 22:54

Ik heb echt al alle opties bekeken, om hem te houden. Maar het is echt niet meer haalbaar. :(
Ook verzorgsters, leasen alle opties.. alles al gehad.

Daar ben ik inderdaad ook bang voor.
Ik wil kinderen niet afkraken hoor, maar vaak gaat dit wel zo.. :(
Of ze groeien er uit, of ze gaan over een tijd naar iets "groters"
Niet iedereen is even klein als mij helaas :(

Ik zoek gewoon iemand die hem een geweldig thuisje kan geven tot het einde.. maar op dit moment zakt de moed me even in de schoenen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:59

In mijn ogen is dan de enige optie weggeven als grasmaaier/weide maatje. Goed contract opstellen en klaar.

Helaas zijn pony's met deze grote en leeftijd cru gezegd niks meer waard. Voor jou is dat natuurlijk niet zo want je bent er heel erg gek mee. Maar ik ben heel erg bang dat je hem niet naar een blijvend huisje gaat verkopen voor leuk geld.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:02

Petrichor schreef:
In mijn ogen is dan de enige optie weggeven als grasmaaier/weide maatje. Goed contract opstellen en klaar.

Helaas zijn pony's met deze grote en leeftijd cru gezegd niks meer waard. Voor jou is dat natuurlijk niet zo want je bent er heel erg gek mee. Maar ik ben heel erg bang dat je hem niet naar een blijvend huisje gaat verkopen voor leuk geld.

Geen enkel contract kan iets zeggen zodra de pony is weg gegeven, geen optie dus.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 23:03

Ik begrijp je inderdaad helemaal.
Geld zal me inderdaad nog een worst wezen.
Als ik weet dat hij goed terecht is ben ik al blij.

Zat al ergens te bedenken, zal er niet ergens een kudde zijn in de natuur, waar die lekker oud kan worden.. :+
Maar dat is in Nederland ook onhaalbaar volgens mij.

Dan weet je in ieder geval dat hij "gelukkig" is in de natuur en tussen de kudde.
En dat hij niet in verkeerde handen terecht kan komen..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:07

Het klinkt misschien heel bruut.Maar je hebt een kleine pony waar praktisch geen volwassen iemand op past die niet echt geschikt is voor de maat kinderenwaar hij wel op past.
Hij is al van middelbare leeftijd kent niks bijzonder is niet intressant voor de fok.Technisch gezien alleen de slachtprijs waard dus dat zal een 200 euro zijn misschien.Dan krijg je idd biedingen van handelaren en manege's of mensen met zielige verhalen die hem alsnog doorverkopen.

Ik heb het ook voorgehad met mijn pony,wij hebben ze uiteindelijk voor de kar beleerd en ik heb ze gehouden.De mijne was trouwens wel braaf en nog groter ook.Maar ik dacht ieder kind wat haar nu koopt groeit er uit en dan word ze weer verkocht en ze word er ook niet jonger op.Wij gingen emigreren de uiteindelijke emigratie kosten van de pony waren ook meer dan dan de hele pony ooit gekost had of waard was :') .Maar ze is bij ons gestorven en letterlijk haar laatste adem in mijn schoot uitgeblazen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:09

Vera96 schreef:
Petrichor schreef:

Geen enkel contract kan iets zeggen zodra de pony is weg gegeven, geen optie dus.

Dan hou je toch gewoon zelf het paspoort/eigendoms papieren. Ben jij wettige eigenaar, jij blij en andere mensen blij.

Er is vast en zeker zoiets te regelen. :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:11

Misschien dat het er ook wel op neer komt dat je wat water bij de wijn moet doen.

Pony verkopen is niet makkelijk, helemaal niet voor een blijvend huisje. Maar stel dat dat je hem aan een gezin verkoopt en die verkopen hem na een aantal jaar weer. Is toch niet zo n ramp.

Net als manege ponies, mijn vriendin heeft haar pony toen verkocht aan een kleinschalige manege, beest was zeer gelukkig en op zijn plek. Heeft daar nog 6 jaar meegelopen in de lessen en toen met pensioen als poets pony.

Net als kinder ponies die worden doorgehandeld. Heb liever dat hij nog meerdere baasjes heeft die er plezier van hebben dan dat je hem verkoopt en hij na een jaar staat weg te kweinen als grasmaaier.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:14

Tja kom je vaak op maneges? Dat zou ik niet aanraden. Ploeteren tot ze erbij neervallen. Steeds anderen erop en als beloning een enkeltje Italië. Mwôh

Er zijn vast hele beste maneges, maar uiteindelijk draait het toch om geld en niet om het belang van die ponies.
Laatst bijgewerkt door piezze op 30-07-16 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:14

Paspoort moet altijd bij pony aanwezig zijn mrt de huidige regelgeving en is sowieso geen bewijs. Een van de weinig aantoonbare dingen die aangeeft van wie het paard is, is degene die de kosten betaald. Gaat in dit geval nirt op.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:16

Celiien schreef:
Paspoort moet altijd bij pony aanwezig zijn mrt de huidige regelgeving en is sowieso geen bewijs. Een van de weinig aantoonbare dingen die aangeeft van wie het paard is, is degene die de kosten betaald. Gaat in dit geval nirt op.

Dat is inderdaad waar en niet meer zo aan gedacht!

Ts, goed je ogen en oren openhouden. Er zijn vast ook nog mensen die wel te vertrouwen zijn. Misschien kan je iets op de bokt markt plaatsen?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:21

Hey, ik ken jou van Facebook haha. Misschien herken je mij wel, het meisje van Enzo en Lola. Ik had het bericht gezien dat jij je pony ging verkopen. Ik hoop dat hij een goed huisje krijgt want het is echt rot om je pony weg te doen na zoveel tijd. Misschien kan je is langs gaan bij de koolhoeve in Zevenhoven, daar zit een boer die paarden koopt. Hij koopt of krijgt de paarden en uiteindelijk gaan ze nooit meer weg. Mijn pony's staan daar ook en dan af en toe mag ik dan wel is een paardje pakken om te poetsen. Misschien kan je een deal sluiten met hem als er geen normale serieuze reacties meer komen op je advertentie.

In iedergeval heel veel sterkte met de verkoop, ik hoop dat je pony een leuk nieuw baasje krijgt. En hoop voor je dat hij niet op een of andere manege terecht komt want dat verdient de pony ook niet. :(:)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 23:47

@ beatje, helemaal eens hoor. Hij zit gewoon net in een rot leeftijd en hoogte.
Je moet maar net geluk hebben met een "kleiner" volwassen persoon, die hem echt een blijvend thuisje kan bieden.

Hier aanhouden is helaas echt geen optie. Hij heeft geen haast om weg te gaan hoor, maar ik kan dit ook niet maar uit blijven stellen.
Ergens moet ik toch een keer een keuze maken voor hem.

Ik kan nog eens goed zoeken naar een leaser ect. Maar dat is ook weer in zijn geval heel lastig, omdat je toch meer op "kinderen" terecht komt.
En het om 2 plaatjes gaat, en tijd, en een financiële plaatje.

Voor de kar zou hij prima kunnen, alleen heb ik de ervaring niet om hem te beleren.

@ alice, als ik zou weten dat hij weer goed terecht kom, zou dat geen probleem zijn.
Maar die garantie heb je gewoon niet..
En over 5 jaar, is dat ventje ook alweer 20..
Als manege pony is hij helaas echt niet geschikt, het is echt een vertrouwenspony.
Die je echt moet leren kennen om er lekker mee overweg te kunnen.
Dus die optie valt zoiezo af..
Dat beestje heeft al zoveel op zijn dakkie gekregen in het verleden, en als hij dan ook nog laten we even zeggen in de komende 10 jaar weer meerdere nieuwe baasjes krijgt.
Weet ik niet of ik hem er gelukkiger mee maak...

@ rianne, ik weet het idd haha! Jij stond of staat bij wim toch?

Ik ga eens even bekijken, dankje wel !

Lazypony

Re: Vraag ik dan zoveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:53

Ik stond bij Wim ja, daar zijn we weg gegaan vanwege de sfeer en de rotzooi. We staan nu in Zevenhoven bij de koolhoeve. Is lekker rustig, schoon en je weet zeker dat de paarden daar veilig en goed staan. Bij Wim liep Lola nog wel is op het erf in de avond, omdat iemand de deur niet goed sloot ook :')

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 00:00

Haha ja zo is het daar altijd geweest..
Ik heb daar van m'n 4e tot 19e gestaan haha.
Veranderd ook nooit :+

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 00:09

Maar een huisje geven tot het einde als voorwaarde, daarmee beperk je jezelf wel. Kort door de bocht, lever je dat zelf tenslotte ook niet. Waarom moet een nieuwe eigenaar dat dan wel beloven? Dat kun je nooit.
Laatst bijgewerkt door Pauline op 31-07-16 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 00:10

Nee inderdaad. :') Maarja we staan nu wel iets verder weg van huis maar wel veel prettiger, de paarden worden goed behandeld en de boer doet niet moeilijk als je iets vraagt aan hem. Hij heeft zelf ook 4 paarden die hij heeft gekocht en gekregen, voor de rest staat er nog een fries van een stalgenoot, en nog 2 andere paarden van een pensionklant. Dus ook lekker rustig, kan altijd alles gebruiken wanneer ik er zin in heb en geen geroddel meer want dat was ik echt zat. _/-\o_

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 00:18

Ik vind het altijd een illusie en niet realistisch om te zeggen dat hij een baasje moet krijgen waar hij tot het einde moet blijven. Daarbij hoeven pony's het met verkopen helemaal niet slecht te treffen, is een aanname maar echt niet altijd werkelijkheid. Ik zou in het hier en nu kijken. Jij kan hem niet houden en geen blijvend tehuis bieden ook al was je dat wel van plan. Zoek naar een passende eigenaar voor nu. Hij moet weg dus ik zou dan ook zeggen, probeer emotioneel afstand te nemen. Hij gaat niet voor niks weg en weg is weg, je hebt dan geen controle meer. Wat mij opvalt (niet zo zeer TS) dat veel mensen het idee hebben dat zij de enige zijn die goed voor hun beest zorgen en alle andere potentiele kopers zijn bij voorbaat slecht, handelaren zijn slecht, alle maneges zijn slecht.....kort door de bocht in mijn ogen... Ik heb een kennis die in pony's handelt en deze komen allen bij een zeer liefdevol huisje terecht!!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 00:35

Zonnetje81 schreef:
Ik vind het altijd een illusie en niet realistisch om te zeggen dat hij een baasje moet krijgen waar hij tot het einde moet blijven. Ik zou in het hier en nu kijken. Jij kan hem niet houden en geen blijvend tehuis bieden ook al was je dat wel van plan. Zoek naar een passende eigenaar voor nu.

Sluit me bij bovenstaand punt helemaal aan. Blijvend huisje is een illusie. Dat hoeft inderdaad niet te betekenen dat ie het slecht gaat krijgen als die wel wordt doorverkocht na een x aantal jaar.
Mijn shet was ook 16 toen de vorige eigenaar haar kocht en op 21 jarige leeftijd nam ik haar over. En als ik haar niet meer kan/wil houden zijn er zat die haar zo over willen nemen.
Sportponys worden ook volop doorverkocht als de ruiters overgaan op paarden.
Niemand weet wat de toekomst brengt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:26

Nee het is meer dat je geen zeggenschap heb over het einde. Zo bekijk ik het. Als hij te oud is om te werken zou ik mijn paard graag het enkeltje italie of de paardemarkt willen besparen. Waarom zou een vreemde dat willen met een paard waar hij weinig emotionele binding mee heeft?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:29

Waarom zoek je dan geen leuke zorg boerderij op? :)
Daar weet je zeker dat je pony alle liefde krijgt :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:40

Ik zou het maar eens even rustig aankijken, een maandje of twee aan. Een pony van niet te groot formaat en eentje die zo braaf is, daar ga je volgens mij echt wel een goed huisje voor vinden. Gewoon rustig afwachten, er is echt wel een gezin dat een fijne, ongecompliceerde pony zoekt voor een jongste dochter. De rest van de mails gewoon een enkeltje prullenbak. :)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:02

piezze schreef:
Tja kom je vaak op maneges? Dat zou ik niet aanraden. Ploeteren tot ze erbij neervallen. Steeds anderen erop en als beloning een enkeltje Italië. Mwôh

Er zijn vast hele beste maneges, maar uiteindelijk draait het toch om geld en niet om het belang van die ponies.

Dat is wel heel ver gezocht! Er zijn zat manege's die wel anders doen!
Kom geregeld op andere manege's voor de fotografie en zie dan ook echt wel hoe ze met de beestjes om gaan.
Om een voorbeeld te geven op mijn eigen manege, ik sta hier in pension;

- Ponys lopen gemiddeld 1 uurtje per dag, met uitzondering van de woensdag en zaterdag (laatste max 3 uur), met als ze vaker lopen maximaal 2 uur achter elkaar.
- Als er een pony oud is of kwalen krijgt, zoeken ze er op de manege een baasje voor, deze neemt hem dan over en als die echt op is, worden ze ingeslapen (verhaal Italie is dus in dit geval helemaal niet waar).

Wij hebben zat pony's waarvan de vorige eigenaren zeiden NOOIT komt ie op de manege, wordt zijn dood, kan die niet aan, helemaal niet gelukkig, houdt niet van zoveel verschillende kinderen.
Nu ze zien hoe de pony's het doen, zijn ze blij. Bij ons blijven ze staat tot ze echt niet meer kunnen, zullen nooit verhuizen naar een andere stal. Staan met 90+ vriendjes en komen (zeker nu) dagelijks op het land!
Als mijn pony ooit verkocht moet worden, dan gaat ie ook naar de manege. Ik kan hem altijd opzoeken!!

___

Terug op de vraag van de TS.
Natuurlijk wil je zelf het allerbeste voor je pony, je kent hem het beste, maar toch moet je hem ook los kunnen laten. Zeker in deze categorie verhuizen ze vaak van eigenaar naar eigenaar omdat ze (helaas) weer te groot worden. Je moet eigenlijk kijken wat JIJ echt het allerbelangrijkste vind voor je pony en ik denk dat dat LIEFDE is.
Als de manege's bij jou in de buurt zijn, ga er eens kijken, hoe het voelt, hoe je vind dat de kids met de pony's om mogen gaan ect. ect. Wij hebben er ook zat die op stal niet zo lief zijn, maar dat leren de kinderen vanzelf, terwijl met rijden ze de beste zijn.
Als je hem naar een grote weide doet, denk je dat je hem daar blij mee maakt? Weinig contact met mensen, niet meer onder het zadel? Denk er goed over na!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:35

Alsof anderen hem naar italie laten vertrekken of de markt. Mensen zoals jij en ik doen dat niet. Zoals jij denkt over anderen....zouden ze zo ook over jou denken dan kon je nooit een pony kopen. Ik ken niemand die zijn fijne kinderpony op transport laat gaan.