piezze schreef:Tja kom je vaak op maneges? Dat zou ik niet aanraden. Ploeteren tot ze erbij neervallen. Steeds anderen erop en als beloning een enkeltje Italië. Mwôh
Er zijn vast hele beste maneges, maar uiteindelijk draait het toch om geld en niet om het belang van die ponies.
Dat is wel heel ver gezocht! Er zijn zat manege's die wel anders doen!
Kom geregeld op andere manege's voor de fotografie en zie dan ook echt wel hoe ze met de beestjes om gaan.
Om een voorbeeld te geven op mijn eigen manege, ik sta hier in pension;
- Ponys lopen gemiddeld 1 uurtje per dag, met uitzondering van de woensdag en zaterdag (laatste max 3 uur), met als ze vaker lopen maximaal 2 uur achter elkaar.
- Als er een pony oud is of kwalen krijgt, zoeken ze er op de manege een baasje voor, deze neemt hem dan over en als die echt op is, worden ze ingeslapen (verhaal Italie is dus in dit geval helemaal niet waar).
Wij hebben zat pony's waarvan de vorige eigenaren zeiden NOOIT komt ie op de manege, wordt zijn dood, kan die niet aan, helemaal niet gelukkig, houdt niet van zoveel verschillende kinderen.
Nu ze zien hoe de pony's het doen, zijn ze blij. Bij ons blijven ze staat tot ze echt niet meer kunnen, zullen nooit verhuizen naar een andere stal. Staan met 90+ vriendjes en komen (zeker nu) dagelijks op het land!
Als mijn pony ooit verkocht moet worden, dan gaat ie ook naar de manege. Ik kan hem altijd opzoeken!!
___
Terug op de vraag van de TS.
Natuurlijk wil je zelf het allerbeste voor je pony, je kent hem het beste, maar toch moet je hem ook los kunnen laten. Zeker in deze categorie verhuizen ze vaak van eigenaar naar eigenaar omdat ze (helaas) weer te groot worden. Je moet eigenlijk kijken wat JIJ echt het allerbelangrijkste vind voor je pony en ik denk dat dat LIEFDE is.
Als de manege's bij jou in de buurt zijn, ga er eens kijken, hoe het voelt, hoe je vind dat de kids met de pony's om mogen gaan ect. ect. Wij hebben er ook zat die op stal niet zo lief zijn, maar dat leren de kinderen vanzelf, terwijl met rijden ze de beste zijn.
Als je hem naar een grote weide doet, denk je dat je hem daar blij mee maakt? Weinig contact met mensen, niet meer onder het zadel? Denk er goed over na!