Wat kan ik doen voor deze arme pony en ezeltje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superauke

Wat kan ik doen voor deze arme pony en ezeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 16:11

Ik ben sinds een paar dagen op vakantie in Zuid-Frankrijk en vandaag liep ik eens een stukje langs de camping om te zien wat er daar allemaal was.
Ik liep een stukje over het pad en ik schrok me kapot! Er stond een klein ezeltje midden op het fietspad!
Ik dacht eerst dat hij ergens ontsnapt was maar het arme beestje blijkt aan een ketting te zitten, midden in de zon, zonder water! ;(
Na wat verder rondkijken merkte ik op dat er naast het pad ook nog een pony in de berm te staan… zelfde principe, geen water, geen schaduw, niks!
Blijken ze van het circus verderop te zijn! Heb het een beetje in de gaten gehouden vandaag maar ze hebben van ’s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat niks gehad!
De arme beestjes zien er ook niet al te best uit… de hoeven zien er niet uit, ze zitten helemaal onder de vliegen/dazen en ze hebben krasjes op hun kont die lijken van een zweep te zijn..
En buiten dat zijn ze doodsbang van mensen… ik ben er al een aantal keer naartoe gegaan en ik heb een bak water bij de twee gezet… de pony drinkt eruit maar het ezeltje is doodsbang voor de bak en blijft er zo ver mogelijk in paniek vanaf staan.
Ik heb zo’n medelijden met de twee en ik wil wat voor ze doen maar weet niet goed wat… hebben jullie nog tips/ideeën?
Xx Auke

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:17

Kijken wat het nummer is van de dierenbescherming daar? Als ze het hebben..

JoyCiej007

Re: Wat kan ik doen voor deze arme pony en ezeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:22

Ik vrees dat je hier weinig tegen kan doen.

Buiten dat; ik ken wel meer pony's die aan een touw/ketting/stick worden gezet; meestal gaan die snachts weer op stal of weide.
Strepen op de kont kan ook van schuren zijn, dat hoeft echt niet van een zweep te komen. Ook kunnen ze best een paar uurtjes zonder water; wie weet komt er regelmatig iemand ze even laten drinken.

Ik wil niets goed praten, maar tegenwoordig vind men al gauw iets enorm 'zielig' terwijl men de reden niet weet achter bepaalde dingen.
Een hoefbevangen shet die in een zandpaddock staat met wat modder (heel fijn, geeft pijnverlichting voor de voetjes) en af en toe een plukje hooi krijgt, vind men ook vaak 'zielig'. Terwijl dat ook echt wel een zeer belangrijke reden heeft waarom die pony er zo bij staat.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:24

TAO -> YRT

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:25

la-spa.fr is de dierenbescherming.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:26

zijn ze verbrand?
zijn ze mager?(GEEN eten geven, wie weet zijn ze te gevoelig of allergisch!)
verder, kijken of er een dierenbescherming is als ze verbrand zijn en mager, niet bij een heel klein beetje zichtbare ribben meteen de dierenbescherming bellen, dan nemen ze het niet serieus
kijk anders of je ouders kunnen bellen, een kind gaan ze niet serieus nemen! (niet gemeen bedoeld!)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:27

Super dat je je hier druk om maakt.
Zou je het aandurven om met de eigenaar van het circus te gaan praten (met je ouders erbij natuurlijk). Wellicht kunnen zij je geruststellen. En als dat niet lukt dan zou ik dit geval melden bij de lokale politie.

Misschien kan de campingeigenaar ook nog wat doen.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 30-07-16 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:28

EllyC schreef:
Super dat je je hier druk om maakt.
Zou je het aandurven om met de eigenaar van het circus te gaan praten. Wellicht kunnen zij je geruststellen. En als dat niet lukt dan zou ik dit geval melden bij de lokale politie.

dit kan natuurlijk ook! en inderdaad super dat je je bekommert om die pony en ezel! :j

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 16:34

JoyCiej007 schreef:
Ik vrees dat je hier weinig tegen kan doen.

Buiten dat; ik ken wel meer pony's die aan een touw/ketting/stick worden gezet; meestal gaan die snachts weer op stal of weide.
Strepen op de kont kan ook van schuren zijn, dat hoeft echt niet van een zweep te komen. Ook kunnen ze best een paar uurtjes zonder water; wie weet komt er regelmatig iemand ze even laten drinken.

Ik wil niets goed praten, maar tegenwoordig vind men al gauw iets enorm 'zielig' terwijl men de reden niet weet achter bepaalde dingen.
Een hoefbevangen shet die in een zandpaddock staat met wat modder (heel fijn, geeft pijnverlichting voor de voetjes) en af en toe een plukje hooi krijgt, vind men ook vaak 'zielig'. Terwijl dat ook echt wel een zeer belangrijke reden heeft waarom die pony er zo bij staat.

ja dat snap ik ook wel... Ik denk altijd goed na of er nog redenen zouden kunnen zijn en vraag de mensen eromheen ook vaak even of hun er nog wat vanaf weten.
dat heb ik net ook nog even gedaan en de mensen zijden dat ze tussen 8 en 10 voor het circus worden gebruikt en voor de rest daar staan.
pony en ezel krijgen sochtends eten en water maar overdag, 'savonds en snachts niet.
wat ik wel opmerkelijk vind is dat het geen schaafwondjes zijn maar het is best diep, allemaal vliegen erop/erin natuurlijk... en hoeven zien er niet goed uit...
Ze hebben geen schaduw, zijn doodsbang voor mensen en staan op en net naast het fietspad met niet echt een lange ketting...
Misschien heb ik het fout en daarom vraag ik het hier ook...
Ik ga ze denk ik morgen wel weer wat water geven...

croyslover schreef:

ze zijn niet extreem mager maar de ribben zie je wel zitten. ik zal even vragen of mijn ouders eventueel zouden willen bellen.

Ik ga proberen met de eigenaar in contact te komen maar vrees wel dat dat morgen word ivm de show vanavond.

Wel bedankt voor de reactie

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:36

kan je een foto maken en hier op bokt zetten? dan weten we precies wat je bedoeld en of de dierenbescherming er echt bij moet komen kijken.
al geloof ik je op je woord, succes met overleggen!

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 16:42

doe ik! ik ben momenteel niet op de camping maar ik maak het straks of op z'n laatst morgenvroeg

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 17:01

superauke schreef:
doe ik! ik ben momenteel niet op de camping maar ik maak het straks of op z'n laatst morgenvroeg

is goed :j

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:18

leuk om jou weer te spreken :)
echt enorm zielig.
ik zou de dierenbescherming bellen als ze die hebben, en zo niet, soms doet de nederlandse dierenbescherming ook iets in het buitenland, en gelukkig ligt frankrijk dichtbij dus ik zou voor de zekerheid die bellen.

echt super triest :x ik zou idd elke dag water brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:10

Wat onwijs triest. :(

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:19

Als je er echt verder mee wil gaan dan moet je gewoon bij de plaatselijke gendarmerie langsgaan.

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:32

Heb je al een foto gemaakt?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:35

Niet banketstaaf bedoeld maar ik denk niet dat ze een 14-jarige serieus nemen. Je kan beter aan je ouders vragen wat zij hiervan vinden en desnoods of zij melding willen maken hiervan.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 09:05

Beste bokkers,
Sorry dat ik zo laat reageer maar de wifi op deze camping is zo slecht dat de bokt pagina laden vaak al niet lukt dus ik ben vandaag naar het dorpje gefietst. Ik heb gisteren al mn moed bij elkaar geraapt en ben met mijn ouders en nog wat andere mensen van de camping die het er ook mee eens zijn gaan praten met de eigenaar van het circus... we hebben gezegt dat zijn dieren er in onze ogen niet goed uitzien, en dat we zouden willen dat hij een paar  punten zou verbeteren en dat we anders de dierenbescherming moeten bellen. Het gesprek verliep gelukkig goed en het lijkt erop of de  eigenaar het heeft begrepen. Ik heb gisteren een oogje in het zijl gehouden en zowel de pony als het ezeltje staan nu op een stukje gras naast het fietspad waar zowel schaduw als zon is. Er staan twee emmers met water en de eigenaar zegt dat er overmorgen iemand komt die de hoeven gaat doen en zegt steeds dat we nog niet de dierenbescherming moeten bellen dus ik denk dat hij er een beetje bang voor is... einde deze week trekt het circus door en ik heb uitgezocht waarheen. Het is gelukkig niet heel ver weg dus daar rijden we nog een keertje langs of het daar nog steeds goed gaat en of de eigenaar zich aan zn woord houd. Ik vind dat er al een groot stuk verbeterd is. Wat vinden jullie?
Xx Auke

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:35

Top van jullie +:)+

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:48

wauw wat goed van je! top! hopen dat het zo blijft!

1Love2Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:50

Hopen dat het zo blijft. Goed gedaan :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:32

Super gedaan. Knap hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:56

Wat goed van je TS, en wat stoer dat je bent gaan praten! +:)+

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:42

Toppie!
Zie je nou maar weer! Praten met de mensen helpt!
Zolanf hij goed voor z'n beesten zorgt hoeft er natuurlijk ook geen dierenbescherming aan te pas te komen.
Heb je al gekeken naar de andere circusdieren? Hoe staan die er bij?