34 en voor het eerst een buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexaV

34 en voor het eerst een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 15:54

Hallo iedereen!

Ik ben 34, rij ongeveer 5 jaar paard en ga morgen voor het eerst een bos en duinrit maken.

Ik kan je zeggen, ik ben nerveus en hoe!!! En onzeker, dat toch ook!

Ik wil al zo lang buiten rijden en nu gaat het bijna gebeuren!

Hellup!! Wat moet ik aan, wat kan ik verwachten, ga ik dit kunnen als "die mevrouw die op latere leeftijd heeft leren rijden"?
Gaat de galop hard, is het heel anders dan in een bak rijden?

En nog het aller belangrijkste, hoe ga ik zorgen dat ik er heel erg van ga genieten?

Ahhhh, ik heb er zo een zin in!! *\o/*

Hobbyhorse

Re: 34 en voor het eerst een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:57

Ooooh wat superleuk! Gewoon go with the flow morgen ;)
Je gaat heel veel plezier hebben want buiten rijden is super, geniet ervan!

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 16:01

Hobbyhorse schreef:
Ooooh wat superleuk! Gewoon go with the flow morgen ;)
Je gaat heel veel plezier hebben want buiten rijden is super, geniet ervan!

Dankjewel! Het zal ook zeker goed komen en waarschijnlijk wil ik straks niets anders meer.

Maar voor nu heb ik de zenuwen in mijn buik als een klein meisje op Sinterklaasavond :D

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:03

Die zenuwen zijn nergens voor nodig hoor , je zal zien het gaat allemaal van zelf, de paarden genieten er ook van om naar buiten te gaan.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:04

Wat moet je aan?
Ik zou zeggen, rijkleding en cap op je kop haha :D
Ze zullen wel rekening houden met je ervaring denk ik? :)
Hebben ze gevraagd of je de verlichte zit kan, of echt alleen de 3 gangen?
Want met verlichte zit, is de kans dat de galop wel wat sneller zal gaan :P
Maar joh, lekker genieten en inderdaad Go with the Flow!!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:06

Wat leuk! Heel veel plezier, geniet ervan. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:07

Go with the flow inderdaad :-)

Ga je met een manegerit mee?

In vergelijking met rijden in de bak heb je wat minder controle. Immers in de bak bedenk jij dat je bij C in draf gaat of dat je meer stelling op de volte wilt. Op een buitenrit kan het zijn dat het paard al weet dat dit het 'drafpad' is en dus alvast maar aandraaft of voor het gemak plat door de bocht gaat ipv even netjes de bocht af te ronden.
Gewoon blijven ademhalen en je bedenken dat het paard waarschijnlijk wel zal weten wat hij doet :-)

Vraag om een braaf paard :-)

Qua kleding, gewoon je normale paardrijkleren. Geen hele warme jas, dan heb je alleen maar zweet op je rug binnen 10 minuten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:44

Leuk joh, en de galop gaat meestal wat harder maar waarschijnlijk ga je alleen rechtuit dus is het veel makkelijker uit te zitten. Sterker nog een lekkere galop rechtuit is ideaal om rustig aan je houding te kunnen sleutelen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:52

Heel veel plezier! Als deze meneer na zijn 30e kan beginnen met lessen en ook ergens op zijn 34e zijn allereerste buitenrit had kun jij het ook! ;)

Ik was gewend 45 tot 60 minuten in de bak en mijn allereerste buitenrit was er een van 3 uur en in Toscane. _O-

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:32

Het verschilt heel erg per paardje: de een vindt het wat eng en gaat sneller, de ander geeft geen kik. Aanpassen aan je paardje dus. Ik zelf vind buitenritjes echt leuk, op het juiste paard :)

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:01

YamaSaki schreef:
Wat moet je aan?
Ik zou zeggen, rijkleding en cap op je kop haha :D
Ze zullen wel rekening houden met je ervaring denk ik? :)
Hebben ze gevraagd of je de verlichte zit kan, of echt alleen de 3 gangen?
Want met verlichte zit, is de kans dat de galop wel wat sneller zal gaan :P
Maar joh, lekker genieten en inderdaad Go with the Flow!!

Rijkleding en een cap lijken me een goed begin idd!

Ik heb expres gevraagd om een rit zonder rengalop. Ookal kan ik de verlichte zit, wil het voor de eerste keer toch een beetje rustig houden.

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:03

Apple schreef:
Go with the flow inderdaad :-)

Ga je met een manegerit mee?

In vergelijking met rijden in de bak heb je wat minder controle. Immers in de bak bedenk jij dat je bij C in draf gaat of dat je meer stelling op de volte wilt. Op een buitenrit kan het zijn dat het paard al weet dat dit het 'drafpad' is en dus alvast maar aandraaft of voor het gemak plat door de bocht gaat ipv even netjes de bocht af te ronden.
Gewoon blijven ademhalen en je bedenken dat het paard waarschijnlijk wel zal weten wat hij doet :-)

Vraag om een braaf paard :-)

Qua kleding, gewoon je normale paardrijkleren. Geen hele warme jas, dan heb je alleen maar zweet op je rug binnen 10 minuten.

Ja, ik ga met een manegerit mee. Niet mijn eigen manege en ken deze manege alleen van horen en zeggen. Zal mij benieuwen... Ben niet de beste op vreemd terrein met vreemde mensen. :o

Maar blijven ademen dus, ik ga het onthouden!! Go with The flow is dus het motto! Ik ben heel benieuwd... Heb er super zin in!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:04

Als mijn moeder van 45 die nog nooit op een paard had gezeten mee kan op een buitenrit van 2 uur in Kroatië, dan kan jij ook mee op deze buitenrit! :P

Gewoon rustig blijven ademhalen en om een braaf paard vragen. Buitenrijden is supergaaf.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 29-07-16 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:05

troi schreef:
Leuk joh, en de galop gaat meestal wat harder maar waarschijnlijk ga je alleen rechtuit dus is het veel makkelijker uit te zitten. Sterker nog een lekkere galop rechtuit is ideaal om rustig aan je houding te kunnen sleutelen.

Sleutelen aan mijn houding in galop zou top zijn!! Ben ook een beetje een bangerd in galop, hoop dat ik na deze rit wat meer zelfvertrouwen krijg!

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:06

Bagheera_206 schreef:
Heel veel plezier! Als deze meneer na zijn 30e kan beginnen met lessen en ook ergens op zijn 34e zijn allereerste buitenrit had kun jij het ook! ;)

Ik was gewend 45 tot 60 minuten in de bak en mijn allereerste buitenrit was er een van 3 uur en in Toscane. _O-

Ooooo, er is nog hoop! :+ hihi.

Dankjewel!

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:08

Ik zou wel iets tegen de muggen op doen. En ik vind buitenritten altijd heel relaxed. Op een braaf paardje hoef je eigenlijk vrij weinig te doen. Die manege paarden lopen wel achter de groep aan!

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:09

Felicxa schreef:
Als mijn moeder van 45 die nog nooit op een paard had gezeten mee kan op een buitenrit van 2 uur in Kroatië, dan kan jij ook mee op deze buitenrit! :P

Gewoon rustig blijven ademhalen en om een braaf paard vragen. Buitenrijden is supergaaf.

Wauw, super stoer van je moeder!

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:10

Kidrauhl schreef:
Ik zou wel iets tegen de muggen op doen. En ik vind buitenritten altijd heel relaxed. Op een braaf paardje hoef je eigenlijk vrij weinig te doen. Die manege paarden lopen wel achter de groep aan!

Goede tip! Dank je!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:12

Oh moet goed komen dan joh! :D
Bij welke manege ga je de rit doen? Ben nu wel benieuwd of k t toevallig ken :P

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:18

Ik rijd al jaren en heel veel buiten met mijn eigen paard. Draag gemakkelijke kleding, niet iets wat kan wapperen.
Ik ga nooit in verlichte zit buiten, bij twijfel lekker op je kont blijven zitten en goed contact houden met de mond.
Ook als je controle houdt, kun je genieten. Ken veel mensen die, als ze buitenrijden alles los gooien. Dat heb ik al vaak fout zien gaan.
Zelf ben ik buiten daar in tegen weinig/niet bezig met "aan de teugel" rijden etc.
Ik wissel in draf het been waarop ik lichtrijd af, hou controle en aanleuning(dit heeft dus niets met spanning of angst te maken) en geniet met volle teugen.

Heel veel plezier, een verslagje van je rit zou ik leuk vinden!

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:27

Yamasaki: manage Poelenburgh in Schoorl. Veel goede dingen over gehoord!

Marije1109: bedankt voor de tips! Als ik morgen weer op adem ben van de rit zal ik verslag doen!

Bianca_v_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:31

Bij Poelenburgh heb ik een paar jaar geleden een strandrit gemaakt. Leuke paardjes en mooie omgeving daar en inderdaad gewoon aangeven dat je een rustige wilt voor je eerste buitenrit. De paarden zijn allemaal gewend om buiten te komen dus dat moet goedkomen.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:34

Wat leuk! Ik lees al veel goede tips, maar ik mis er nog eentje: vergeet vooral niet om je heen te kijken! Wie weet spot je nog wel een hertje of een mooie vogel!

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:37

Ik heb er idd over gehoord dat de paardjes leuk zijn, de omgeving mooi en de begeleiding prima.

Ik heb direct aangegeven dat het mijn. Eerste buitenrit is en daar werd heel positief op gereageerd. Zal het morgen nogmaals aankaarten en zeker om een braaf paardje vragen!

AlexaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 19:38

Jaaaa een hertje! Dat zou echt leuk zijn!

Ik krijg er steeds meer zin en vertrouwen in!
Bedankt iedereen!