Compleet vastgezet? Of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Farome

Compleet vastgezet? Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 19:10

Ik zit in een dubio, ik ben zelfs zo gefrustreerd dat ik eigenlijk niet eens naar mijn paard kan kijken zonder direct boos en verdrietig te zijn, niet op hem maar op de situatie.
Ik probeer het even duidelijk op een rijtje te zetten?

Mijn ouders hebben voor mij een paard gekocht waar ik in het begin niks aan bij hoefde te betalen.
Toen hij verhuisde van stalling (noodzakelijk) ging het stalgeld 100,- omhoog.
Ik heb beloofd deze 100,- te betalen want dat was het zéker waard.
Mijn stiefvader reed Farome al vanaf het begin 1/2x per week, hij is nooit een serieuze ruiter geweest en ik was dat ook niet echt.
Nu is het 1,5 jaar verder, heb die 100,- iedere maand bijgelegd +hoefsmid +entingen/wormenkuren,
Maar ik heb de afgelopen maanden
Spoiler:
(al ruim een half jaar)
ontzettend veel last van mijn stiefvader S , ik ben serieus aan het lessen en probeer echt verder te komen.
S heeft een lange tijd 1x per week gereden dat ging dan zo:
Zo: S rijden (Farome doet wat hem uitkomt en wat hij wil)
Ma: Longeren (om hem wat fijner te krijgen)
Di: Erop (om vervolgens een half uur met een koppig/ suuuper stug paard te vechten, hierna is hij fijn.)
Wo: paard spierpijn, rustig aan wat rijden/longeren
Do:rust
Vr: Erop ( hij loopt fijn)
Za: Erop/rust

Het frustreerd mij enorm dat ik vaak enorm met Farome moet vechten. Dit schema gaat om 1x per week S erop.
Nu is het zo dat S vaker gaat rijden. Nadat hij heeft gereden moet ik hoe dan ook longeren, anders is het een grote ramp, de dag erna is het altijd vechten, de dag daarna is hij fijn maar doe ik rustig aan, enz.
NU S er dus vaker op gaat rijden blijft er voor mij weinig lol over.
Het is zelfs zo erg dat ik er helemaal klaar me ben, en dat zeg ik niet als stomme puber (ik ben 16) maar omdat ik dat echt ben. (ik heb dit écht al langere tijd goed doordacht)
Iedere week gevecht en overnieuw beginnen, een hoop spanningen en stress.
Maar nu komt het: Ik mag niet stoppen van mijn ouders, ze zeggen dat ik heb gekozen die 100,- bij te leggen dus dat ik dat maar ook doe. 100,- plus die smid en iedere maand is er wel weer iets extra's... is voor mij veel geld, en dat voor iets waar ik ECHT geen plezier meer in heb.
Een bijrijder mag ook niet, Stoppen mag ook niet.
Ik heb al meerdere gesprekken gevoerd met S en mijn moeder, maar er valt niks te bespreken.
Wat te doen, ik ben ontzettend gefrustreerd, voel me niet begrepen, en alsof niemand me snapt: Het is nogal wat om afstand te doen van je grootste vriend: dan is die frustratie écht wel heel serieus.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:14

Heeft je stiefvader geen les? En jij?
Dan kan je stiefvader wat 'minder storend' gaan rijden dan hij nu doet, en dan kan jij leren hoe je het sneller fixt als jij weer gaat rijden.

Volgens je profiel wordt je paard in oktober dit jaar pas 6, wellicht speelt dat ook mee...
Laatst bijgewerkt door stefje op 28-07-16 19:24, in het totaal 4 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:14

TAO -> PP

Daniquebyoux

Re: Compleet vastgezet? Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:17

Heb je enkel besproken om te stoppen? Heb je het gesprek over het probleem al aangedaan, waarbij je oplossingen bied in plaats van weglopen van het probleem? Bespreek of hij evt kan gaan lessen of dat jij hem misschien wel wilt helpen

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 19:22

Ik heb nou al 2x een stuk getypt maar ik zie het steeds niet staan als ik het plaats... apart.

Ik heb het natuurlijk besproken, niet alleen dat ik wil stoppen, maar dat hij les moest gaan nemen omdat hij echt niet alleen mij in de weg zat, ook het paard.
Hij heeft nu les, maar ik zie gewoon maar zo weinig vooruitgang over zo'n lange tijd.
Ik heb ook les, maar ben steeds opnieuw bezig om die ontspanning er opnieuw te krijgen, lekker laag en RUST RUST RUST. Maar ik kom nooit verder omdat ik hier iedere week opnieuw mee bezig ben.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:22

Als je niet mag stoppen en geen andere oplossing ziet dan 1 er maar 1 mogelijkheid en dat is je eigen verwachting bijstellen en ipv met hem vechten kijken wat je wel kan doen. Ik snap wel dat dat niet leuk is maar als je geen keus hebt is het zo.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 19:23

lucifertje schreef:
Als je niet mag stoppen en geen andere oplossing ziet dan 1 er maar 1 mogelijkheid en dat is je eigen verwachting bijstellen en ipv met hem vechten kijken wat je wel kan doen. Ik snap wel dat dat niet leuk is maar als je geen keus hebt is het zo.

Het gaat me vooral om dat geld wat ik een soort verplicht ben te blijven betalen? Ik vind het een beetje krom.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:38

Dan vertel je dat je stopt met rijden en wil je stiefvader blijven rijden hij voor alle kosten op draait. ze kunnen je niet dwingen om te rijden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:41

Tja... en paard maar weer verkopen? Want stoppen met betalen betekend ook stoppen met rijden. Je hebt het paard omdat je stiefvader ook ging rijden... en dat het nu niet gaat zoals je wilt dat betekend niet dat je meteen uit de situatie kan stappen.

Maar... verwachtingen bijstellen lijkt me iig stap 1... dat vechten doe je echt zelf. Natuurlijk is het voor het paard een beetje onduidelijk als er twee zeer verschillende ruiters op rijden... maar na verloop van tijd (en dat zijn echt maanden) kunnen de meeste wel onderscheid maken als je maar rustig, vriendelijk en consequent blijft rijden. Je stiefvader heeft al les (ik hoop van dezelfde instructeur als jij) en probeert zichzelf dus wel te verbeteren... nu jij nog.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:44

Je wilt er het liefste helemaal mee stoppen? Met paardrijden? Met je eigen paard? Is het je te duur op dit moment? Of wil je niet dat je stiefvader er nog op rijdt?
Wat zou jouw ideale oplossing zijn? Bekijk dan wat haalbaar is. Blijf ook in gesprek met je ouders hier over. Leg uit waar je tegenaan loopt. En hoe dat jou belemmerd in de training en plezier van je paard. Laat je ouders meedenken over oplossingen.
En bedenk ook goed wat jij wilt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:56

Heb je je paard al is medisch laten onderzoeken. Een 6 jarige met zo een schema zou niet vast horen te zitten.
Zeker ook omdat je aangeeft dat je paard mag doen wat hij wil bij S.
Een paard wat mag doen wat hij wil een keer per week zou daardoor niet volledig vast behoren te zitten.
Denk eerder dat jij meer wil dan dat je paard aankan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:57

Het is een heel jong paard. Jij hebt een jaar lang ook niet serieus gereden, en nu sinds een paar maanden wel. "Niet serieus rijden" met een paard van vier lijkt me al geen strak plan maar dat terzijde.

Ineens bedenk je dat je wel serieus wil gaan rijden. Wat er dan in de hele situatie verandert ben jij.

Zie het als een leerzame uitdaging. Jullie hebben een jong, verreden paard. Waar je nu mee aan de gang wil. Komt vast wel goed, het is geen verzuurde bok van 15 en je kunt er vast nog wel veel aan redden.

En wees blij dat je op de 16e -en dus ook al op je 15e of 14e- een eigen paard hebt! Als je 'm niet meer wil delen doordat jij ineens van opvatting verandert is dat voor niemand handig maar misschien dat je eens dankbaar kunt zijn voor wat je hebt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:03

Ik weet het niet zeker, maar kan een paard zo 'verpest' worden als er af en toe een ruiter opzit die het niet helemaal goed doet?
Ik bedoel, manegepaarden hebben toch ook meerdere ruiters met verschillende niveaus.

Het lijkt mij ook eerder dat het paard nog niet in staat is hetgeen te doen wat jij er van vraagt.
Dat is je paard sowieso niet gewend, hij is gewend bij jullie beiden om niet echt te hoeven werken.

Op wat voor manier moet je dan met je paard vechten?
Wat wil je bereiken waar je paard tegen vecht?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:06

super vervelend dat je moeder en s zo doen.
je moet een keer met s alleen praten en dan duidelijk maken wat je ervan denkt, reageert ie weer zo raar,laf? dan zeg je gewoon dat ze je niet kunnen dwingen te rijden en dat je er gewoon heelmaal mee stopt en dat geld niet meer geeft! tenminste, als je dat wilt. wil je wel helemaal stoppen?

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 20:22

Ik denk dat ik het niet helemaal duidelijk heb uitgelegd hoe ik me erbij voel, wat we hebben besproken en hoe het is verlopen. Ik kom hier nog op terug maar nu even niet, even "op adem" komen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:53

Ik snap dat dit heel vervelend voor je is :(:). Maar probeer te kijken wat je zelf kan doen om de situatie te verbeteren.
Waarom heeft je paard op woensdag spierpijn? Dan heb je op dinsdag echt teveel gedaan.

Probeer het wat rustiger aan te doen. Met een jong paard ga je altijd door verschillende fases heen. Ook als je als enige rijdt heb je periodes dat het voor geen meter gaat helaas. Als je een paard eenmaal wat beter voor elkaar hebt dan hoef je echt niet telkens van voren af aan te beginnen ook al heeft iemand anders met minder ervaring gereden. Dat is nu nog teveel gevraagd maar uiteindelijk gaat je dat heus wel lukken :j

Ik zou kijken of je het plezier weer terug kunt krijgen. Stel je doelen bij en ga geen gevecht meer aan. Rijd hem gewoon rustig los, dan duurt het maar wat langer. Raak je gefrustreerd? Stap even met lange teugel, denk aan leuke dingen, bedenk hoe leuk het eigenlijk is dat je een eigen paard hebt (of hoe lief hij is of wat dan ook), en pak dan de teugels weer op. Gelijk weer frustratie? Prima, teugels maar weer los dan. Desnoods even afstappen.
Je gaat door een moeilijke tijd maar het kan echt wel weer goed komen. Het zou zonde zijn als je stopt en later spijt hebt. Zie het als een kans om jezelf te ontwikkelen! Niet alleen wat betreft paardrijden maar ook wat betreft omgaan met tegenslagen.

Als je stiefvader meer gaat rijden zou het inderdaad wel eerlijker zijn als jij en/of je ouders minder zouden betalen en hij wat meer.

Het komt vast goed :(:)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:17

Als S er maar 1 keer in de week op zat kan je hem waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak noemen dat jullie paard is zoals die is. :o

Zou eerst een lichamelijk probleem uitsluiten of/en mogelijk overschat je je eigen rij kunsten. :o

Wanneer je er niet meer voor wilt betalen, dan dit gewoon bespreken met elkaar, je bent nog een puber. In je leven veranderd zoveel waaronder ook je interesses en prioriteiten.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:46

Ik mis de communicatie... Het zou al veel oplossen als je eens rond de tafel zou gaan zitten met S en jullie instructeur zodat jullie gezamenlijk jullie doelen met het paard kunnen bespreken en dan ook een passend schema kunnen maken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:14

TS, de grootste belemmeringen zitten vaak in je eigen hoofd, niet in de situatie. Leer kritisch te kijken naar je eigen tekortkomingen. Er is altijd genoeg te verbeteren. Met of zonder S.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:19

Natuurlijk is het vervelend als iemand anders je paard 'verpest'. Maar ook tussen jou en je paard zit iets fout. Als jij nadat S heeft gereden een half uur tegen je paard vecht voor hij doet wat jij wil, en de volgende dag heeft je paard zo'n spierpijn dat hij dat ook laat zien (waarbij paarden vluchtdieren zijn die echt alleen pijn laten zien als ze die écht niet meer kunnen verbergen), dan is er ook veel ruimte voor verbetering in je eigen rijden en ook rij-mentaliteit.

Het is natuurlijk onhandig dat je paard bij de ene ruiter veel meer mag dan bij de andere, maar dat leidt helemaal niet automatisch tot het bovenstaande scenario. Zoals iemand anders al schreef: een manegepaard krijgt per dag misschien wel 4 verschillende ruiters op zijn rug, van beginner tot gevorderd. Paarden kunnen ruiters prima van elkaar scheiden. Ik denk dat het grootste probleem zit in dat jij in de vechtmodus gaat als je paard niet precies doet wat jij wilt. Een karakterpaard zal meteen de tegenaanval inzetten en dan ben je inderdaad een half uur en veel spierpijn verder tot je het verzet van je paard 'gebroken' hebt.

Ik denk dat je paard prima 1 of 2 dagen per week door een beginner gereden kan worden als jijzelf gewoon beter leert omgaan met je paard. Een hele goede zou zijn om op de dinsdag nadat S heeft gereden niet zelf te gaan rijden maar een les te nemen van een instructeur die superstreng is op overmatig gebruik van druk en dwang door de ruiter en die jou dwingt om vanuit je paard te rijden in plaats van vanuit jezelf. Even een extreem voorbeeld: een instructeur die dus niet accepteert dat als het paard links gaat ipv rechts dat de ruiter dan met de linkerspoor erin hakt en net zo lang aan de rechterteugel gaat hangen tot het paard zich laat omtrekken. Een instructeur die bij een stijf paard niet spreekt van stout doen of verzet, maar van een stijf paard dat dus weer soepel gebogen moet worden zodat hij linksom en rechtsom probleemloos jouw hulpen kan volgen. Het feit dat een paard aan de teugels trekt, betekent namelijk niet dat de ruiter terug moet trekken - dat is een persoonlijke (en foute) keuze van de ruiter. Net zoals het feit dat een paard het ruiterbeen negeert ook niet betekent dat de ruiter dus harder moet schoppen.
En ja, dan zal je de komende maanden op die dinsdag steeds weer terug moeten gaan naar de basis van rechtrichten vanuit ontspanning. Dus niet tegen je paard véchten zodat hij de oefeningen voor hem doet, maar hem te hélpen met oefeningen om sterker en soepeler te worden en jou beter te begrijpen.
Een paard is er namelijk niet voor de dressuur, maar de dressuur is er voor het paard. En misschien nog wel belangrijker: als je leert om zelf uit jouw eigen vechtmodus te stappen dan wordt het trainen stukken leuker, omdat je dan echt iets vóór je paard doet in plaats van tegen je paard. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:21

Farome schreef:
Ik denk dat ik het niet helemaal duidelijk heb uitgelegd hoe ik me erbij voel, wat we hebben besproken en hoe het is verlopen. Ik kom hier nog op terug maar nu even niet, even "op adem" komen.

Dat je stiefvader meer wil rijden en jij serieuzer aan de slag wil is één probleem. Jouw emoties daarbij zijn het andere. Die twee zijn zo te lezen behoorlijk verstrikt. Haal ze eerst uit elkaar, en los ze los van elkaar op.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:15

Lastig, ik ken de situatie wel.
Ik heb ook 4 jaar een ruin gereden, die heerlijk liep.. toen zijn eigenaar 3 maanden niet kon rijden ivm operatie.
De keren dat eigenaar het paard ook reed (zon 2/3 keer per week) kon ik niks beginnen met het paard. Beetje vergelijkbaar verhaal/schema als het jouwe.

Alleen betaalde ik niets voor het paard en was die beste man gewoon de eigenaar.

Wat ik denk ik zou doen, is opzoek gaan naar een goedkopere stalling.
Liefst eentje die uit de richting is van je stiefvader. Misschien heel nasty, en ik ben niet op de hoogte van jullie gemaakte afspraken. Maar nu lees ik dat je verplicht bent om die 100 euro te betalen, terwijl jij eigenlijk niet kunt trainen met het paard door hem.
Ik zou dan als enige uitweg nog zien om het paard goedkoper te stallen, en dan zou ik gewoon als bijkomstigheid een stalling zoeken die wat verder weg ligt. Zodat je stiefvader het misschien opgeeft om elke week te rijden, omdat het te ver weg is. Is dat slecht van mij?

Anyway, moeilijke situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 00:42

Je hebt natuurlijk ook paarden die extreem eenkennig zijn, bij sommige rassen is dat er ook echt ingefokt zoals de Berber en sommige barokke rassen. Maar ook als dit paard qua karakter gewoon heel eenkennig is, dan is het zichtbaar en standaard spierpijn overhouden na 'vechtdagen' en niet na andere rijdagen toch wel iets om serieus naar te kijken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 02:05

Ik ben zelf iemand die geen paard zou kunnen delen. Ik ben gewoon een te grote control freak en kan er niet tegen als dingen niet gaan zoals ik denk dat goed zou zijn. Het heeft met perfectionisme te maken. (Niet dat ik per se altijd gelijk heb :o ). Voor mij dus bewust geen bijrijder en ik zou ook nooit een bijrijpaard nemen, ook al zou dat financiëel gezien wel beter zijn.

Het zou best kunnen dat jij ook zo iemand bent TS. Dat is op zich helemaal niet erg, alleen ben je dan gewoon niet geschikt om een paard te delen.
Je kunt gewoon zeggen: Ik kan deze constructie niet aan. Ik spaar liever die €100 een paar jaar op en koop dan een paard helemaal voor mezelf.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 05:21

Farome schreef:
S heeft een lange tijd 1x per week gereden dat ging dan zo:
Zo: S rijden (Farome doet wat hem uitkomt en wat hij wil)
Ma: Longeren (om hem wat fijner te krijgen)
Di: Erop (om vervolgens een half uur met een koppig/ suuuper stug paard te vechten, hierna is hij fijn.)
Wo: paard spierpijn, rustig aan wat rijden/longeren
Do:rust
Vr: Erop ( hij loopt fijn)
Za: Erop/rust

Ik lees uit bovenstaande dat het paard na een dag rust fijn loopt.

Dus na het rijden zondag heeft hij waarschijnlijk lichte spierpijn, door het longeren de dag erna wordt dat niet minder en de dag dat jij er op gaat is de spierpijn op z'n ergst.
Dan ga je er mee vechten waardoor er nog meer spanning op een al pijnlijk paardenlijf komt.
Dus woensdag is de spierpijn zo heftig dat je alleen wat longeert of rustig rijdt.
Dan mag ie een dag rust en kan daardoor zo ontspannen dat ie dat ie vrijdag lekker loopt.

Gewoon om de dag aan het werk en zo veel mogelijk vrije beweging.
Ga er lekker mee wandelen, laat hem lekker rechtuit lopen ipv longeren op een cirkel.

Overweeg magnesium om de spieren te ondersteunen en laat hem minder werken ipv meer en zo ongedwongen mogelijk.