Ik heb het weeral gedaan, mezelf ingeschreven voor een wedstrijd, en in de laatste week afgebeld. Ik denk dat het nu ongeveer sinds januari de 10 de keer is dat ik heb afgezegd, ik heb maar 2 keer effectief gereden.
Tot vorig jaar ging ik altijd met mama op concours, maar nu mama plots de strijd met kanker verloren heeft, wil ik het voor haar allemaal perfect doen. Zelf met de trailer rijden deed ik al (maar toch, als er niemand naast zit is het echt veel enger dan met 2). Alleen een paard laden is ook een hele kunst geworden. 2 proeven vanbuiten leren lukte vroeger zonder problemen, en nu lijkt het alsof ik ze niet meer geleerd krijg, terwijl ik ze vroeger ook zonder voorlezer reed. Met andere woorden, mijn zelfvertrouwen is verdwenen.
Ik heb niet de mogelijkheid om iemand anders mee op wedstrijd te nemen, ja wel eens een vriendin, maar niemand die altijd mee kan (vriend en papa met onregelmatige shiften). Dus ik moet het alleen doen, en ik vind dat vreselijk eng, waar ik vroeger best eens alleen ging omdat mama wou gaan winkelen, schrijf ik mij nu telkens uit.
Nochtans rij ik helemaal niet slecht, haal bijna altijd winst, en zit graag op het paard en wordt graag gejureerd. Het is net alles daarrond dat me angst aanjaagt: de trailer, alles inladen, niets vergeten, naar het secretariaat gaan, paard alleen opladen, tijd in het oog houden bij het losrijden, afzadelen alleen zonder iemand om tegen te zeggen hoe goed of hoe slecht het wel was, terug paard alleen laden, achteraf alleen iets gaan drinken tijdens het wachten op de prijsuitreiking, en dan alleen naar huis rijden.
Als ik het lees klinkt het verschrikkelijk zeurderig, want ik heb het jarenlang alleen of samen met mama gedaan, en nu lukt het me allemaal niet meer.
Hoe krikken jullie je zelfvertrouwen op? Ik zou bijna denken aan een betaalde groom om mee te nemen, maar zo rijk ben ik niet.
Dat klinkt niet als een gebrek aan zelfvertrouwen, maar als het gemis van een paar extra handen Heb je niet een leuk meisje op stal die het leuk zou vinden om met je mee te gaan op wedstrijd? Om je wat werk uit handen te nemen, de tijd in de gaten te houden, te helpen etc? Eventueel in ruil voor eens een lesje op jouw paard bijvoorbeeld. Iedereen blij!
Je moet het niet allemaal alleen doen. Er is op concours altijd iemand die wil helpen laden of voorlezen, maar dan moet je wel vragen. Het gemis aan de vertrouwde hulp zal meer het probleem zijn.
Heftig, nog gecondoleerd Snap het wel hoor. Denk dat het geen zelfvertrouwen is maar gemis en rouw!
Wat je zelf zegt je wilt gejureerd worden, je rijdt nette punten, zit graag op t paard. Je mist gewoon hulp. Wellicht iemand van bokt die het leuk vindt om mee te gaan? Als familie en vrienden afvallen.
En anders, leg doelen voor jezelf, bepaalde punten score? Zover keer die ... plaats. Gaan shoppen van je prijzengeld? Wel reëel blijven, anders leg je misschien te veel druk op jullie. Misschien kan je jezelf op die manier motiveren?!
Heb je een twee paardstrailer? Misschien is er iemand in je omgeving die ook wedstrijden wilt rijden, die geen trailer heeft. zo zouden jullie elkaar kunnen helpen.