veulen bij 11 jarige pony zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamie_xjeee

veulen bij 11 jarige pony zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 13:05

hoiii,
ik wil graag een 11 jarige haflinger overnemen daarbij wil ik ons shetlander veulentje zetten. Maar ik heb van mensen gehoord dat ze daar ongelukkig van worden omdat ze niet dezelfde leeftijd hebben.
Is dat echt zo of kunnen ze gewoon bij elkaar staan?

Groetjes *\o/*

czarina

Re: veulen bij 11 jarige pony zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:14

Ze kunnen prima bij elkaar. Je haf voed het veulen op en is nog jong zat om lekker te spelen.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:27

Hier in de tijd mijn veulen ook bij een 10 jarig paard gezet. Ze doen het prima samen :) !

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:37

Kan. Wij hebben een 11jarige welsh a bij een minipaardjes veulen. Maar haf en shet hebben wel een groot verschil in grootte.
Mijn haf kon de mini eerst niet luchten of zien, dus stonden ze apart omdat ik bang was dat ze een keer een tik zou uitdelen en zijn lichtje direct uit zou slaan.
Inmiddels kunnen ze goed samen, alleen is de kleine een hengst en de haf een merrie, dus alleen onder toezicht mogen ze samen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:38

kan prima....als de haf lief is en hem niet vernielt

Jamie_xjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 13:40

En wat als ik ervoor kies om het veulentje eerst een jaar in de weibte zetten met alleen haar moeder, en daarna gaat moeder weer terug naar de eigenaar en komt ervoor haar in de plaats een hafflinger?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:49

Ik vind het zelf niet kunnen. Een veulen zonder andere veulens laten opgroeien. Een 11 jarige kan ze prima opvoeden, maar nooit voldoen als leeftijdsgenootjes.

Een kleuter laat je toch ook niet alleen bij een volwassene opgroeien zonder een vriendje of vriendinnetje waar ze mee kunnen spelen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:51

EliseXJoelle schreef:
Ik vind het zelf niet kunnen. Een veulen zonder andere veulens laten opgroeien. Een 11 jarige kan ze prima opvoeden, maar nooit voldoen als leeftijdsgenootjes.

Een kleuter laat je toch ook niet alleen bij een volwassene opgroeien zonder een vriendje of vriendinnetje waar ze mee kunnen spelen?

Leeftijd zegt niet alles.
Hier onze kruising volbloed van 18 met onze mini van 1 jaar:
https://youtu.be/9RRl8LfJr1Y

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 13:54

Gewoon er lekker bij zetten.
We hebben hier een 15 jarige ruin een 17 jarige merrie en een jaarling bij elkaar.
De 2 ouderen leefden helemaal op met de jaarling er bij.
Ik zou er juist voorstander van zijn om dat jonge grut bij oudere paarden te zetten omdat de opvoeding veel beter gaat en de ouderen lekker opleven.
Ipv 20 pubers bij elkaar waarbij er altijd een paar brutale apen uit komen en altijd een paar die het onderspit delven.

Een ander veulen er bij zou evt voor speel kameraadje kunnen dienen maar hier word ook gewoon gespeeld met de jaarling door de ouderen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 14:06

eilleen333 schreef:
EliseXJoelle schreef:

Leeftijd zegt niet alles.
Hier onze kruising volbloed van 18 met onze mini van 1 jaar:
https://youtu.be/9RRl8LfJr1Y

Ze zullen best met elkaar kunnen spelen, maar echt vervangen niet.

Ik kan mijn veulen ook thuis laten opgroeien met een 2 en 6 jarige, maar kies er bewust voor haar in de opfok te zetten waar ze én met oudere én met jonge paarden staat.
De 2jarige had ik daar ook heen willen brengen, maar gezien die uit een nare situatie gehaald is en geen paarden gewend was (sta ik dus ook niet achter) heb ik hem eerst de paardentaal in een klein clubje paarden geleerd.

Zeker de eerste 2-3 jaar is het belangrijk dat ze veel met leeftijd genootjes kunnen spelen en ravotten. Ze worden ze steeds volwassener en kunnen ook beter op tegen de grote paarden.
De oudere paarden zijn wel vanaf het begin van grootbelang voor opvoeding.

Alleen volwassenen met 1 veulen of alleen een groep kleuters zijn ook weer 2 uiterste natuurlijk.

Is het niet mogelijk om nog een veulen bij je veulen en 11 jarige te zetten?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:28

kan prima! je moet dan wel een lieve haf hebben die niet andere paarden haat ofzo, want dat is nou zielig voor het veulen :(

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:33

het kan geen kwaad hoor, in een "wilde" kudde worden er ook opgevoed, verzorgd en gespeeld door en met de oudere paarden, in de opfok zijn ze allemaal van dezelfde leeftijd en alleen maar aan het ravotten zonder leraar. Dat is waarom een hoop mensen daar toch van terug komen

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:47

realmagic schreef:
het kan geen kwaad hoor, in een "wilde" kudde worden er ook opgevoed, verzorgd en gespeeld door en met de oudere paarden, in de opfok zijn ze allemaal van dezelfde leeftijd en alleen maar aan het ravotten zonder leraar. Dat is waarom een hoop mensen daar toch van terug komen

Dat zijn vele opfok's maar lang niet allemaal hoor :) mijn veulen staat in een opfok met gemengde kudde. Is klein schalig en per jaar maar een aantal veulens per groep er bij. Lopen oudere dieren (alfa's zoals die heten) en jongere dieren. De 3-4 jarige gaan jaarlijks terug naar de eigenaren.

Een opfok met enkel veulens zou ik zelf niet voor kiezen. En waarom er hier zoveel opfok's van zijn is mij een raadsel.