Bang op de grond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Bang op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 20:53

Alvast excuus voor als dit verkeerd geplaatst is!

---

Ik heb een lichte angst ontwikkeld nadat ik door mijn vorige merrie omver ben gelopen omdat ze schrok (jaren geleden maar kwartje viel laatst pas). Nu heb ik sinds 4 weken een nieuw paard.
Ik ben dus op de grond, naast mijn paard, gauw gespannen als ik merk dat hij gespannen is. Zeker als hij het hoofd omhoog doet waardoor ik me gelijk nog kleiner en kwetsbaar voel. Hij is 167 cm en ik 170 cm. Laatst had het geonweerd en hij was één brok spanning en liep stuiterend met me mee naar de wei. Om hem op veilige afstand te houden zwaai ik met mijn hand of touw. Dat helpt natuurlijk totaal niet om hem rustig te krijgen maar helpt mij wel want dan voel ik me veiliger en weet ik dat hij mij ziet en dus niet zal botsen...

De cirkel is simpel: paard gespannen, ik gespannen, paard nog meer gespannen! Ik krijg mezelf niet heel makkelijk kalm. Dit is zowel wandelend als bijvoorbeeld poetsend het geval. Mijn huidige paard kan ook zo lekker plotseling schrikken en springt dan kort de lucht in, soort mini ontploffing. Ik krijg nog eens een hart stilstand!

Het grappige is: óp paarden ben ik een stuk minder bang! Dan ben ik veel kalmer en rustiger, met meer vertrouwen in het paard. Dan voel ik me ook niet zo kwetsbaar en klein. De laatste én enigste keer dat ik van een paard viel is 12 jaar geleden vanwege te losse singel... Geen nare dingen te paard meegemaakt dus... Niet dat ik nooit bang ben óp een paard maar iig stuk minder!

Iemand tips hoe ik MIJN grondgedrag kan verbeteren, zelfverzekerder kan worden?

Ik ben al begonnen met vrijheidsdressuur, zijn nog met targetten bezig. Ook zijn we in de ton goed op elkaars lichaamstaal ingespeeld, ik kan hem in vrijheid alles laten doen op lichte signalen en commando's (tempo, sturen, stoppen). Ook oefen ik met NH zoals achteruit op commando, wat in de ton keurig gaat, maar hij is redelijk afgeleid daarbuiten dus dan werkt 'back!' niet zo goed meer. Voor mijn gevoel zijn we dus goed opweg maar zou mezelf graag ook buiten de ton zelfverzekerder zien.

Hoor het graag :-)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:04

Is het een idee om grondwerk les te krijgen?
Er zijn tegenwoordig genoeg mensen die grondwerkles geven zodat je meer vertrouwen in elkaar krijgt vanaf de grond.

Gewoon een paar sessies proberen en dan verder kijken.
Zoals je zelf zegt zit je nu in een cirkel en hopelijk kan je daarmee geholpen worden zodat het omgaan met je paard leuk blijft.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:05

RUI -> PP

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:12

Ik zou een leuke instructeur/instructrice zoeken en samen met deze persoon je angst te overwinnen en samen met je paard, op de grond, een goed werkend team te worden.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 21:12

Deni11 schreef:
Is het een idee om grondwerk les te krijgen?
Er zijn tegenwoordig genoeg mensen die grondwerkles geven zodat je meer vertrouwen in elkaar krijgt vanaf de grond.

Gewoon een paar sessies proberen en dan verder kijken.
Zoals je zelf zegt zit je nu in een cirkel en hopelijk kan je daarmee geholpen worden zodat het omgaan met je paard leuk blijft.

Klopt! Dank je. Heb hier al naar gezocht. In Nederland zijn best veel lessen inderdaad maar niet waar ik woon helaas. Hier op ons eiland is NH niet zo populair en er is gewoonweg minder vraag&aanbod... Ik zal 's verder zoeken, heb pas 1 poging gedaan :o

Jetta_2015

Re: Bang op de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:54

Grondwerk is wel het antwoord op je probleem, zoek anders ook eens via youtube de filmpjes hierover. Kun je best veel van leren. En inderdaad nog even goed zoeken naar iemand die je persoonlijk les kan geven.