Ik heb 2 jaar geleden mijn eerste eigen paard gekregen, als verrassing dus er is geen zoektocht aan voor af gegaan. Jammergenoeg moet ik haar verkopen want ik kom terug naar België na 3 en een half jaar in zuid amerika te hebben gewoond. De transportkosten zijn enorm hoog en ik weet niet of het ook de goede beslissing zou zijn voor haar, om haar mee te nemen.
Ik ben nu een weekje in België, waarin ik wat afspraken heb gemaakt om paarden te proberen.
25 augustus verhuis ik definitief terug om op 1 september mijn laaatste jaar aan de paardenhumaniora Bilzen te volgen. Dan zou ik in principe al een paard moeten hebben. Maar ik wil niks overhaasten want ik lees toch veel verhalen van 'verkeerd paard gekocht, of mank na een week,...'
Ik ben nu aan het twijfelen wat voor een paard ik zou kopen. Ik heb een redelijk budget maar ik begon na te denken over of ik wel zoveel zou besteden. Ik ga studeren na volgend jaar dus dan kan ik sowieso niet meer zo intensef rijden en al helemaal niet ieder week wedstrijd rijden.
Als ik dan een 'duur' paard zou kopen zou hij eerder erop achteruit gaan, ik ben dan ook geen topruiter.
Miscchien kan ik dan beter een wat gemiddelder paard kopen?
Voor de rest ben ik er gisteren het eerste paardje gaan proberen, waar ik me goed bij voelde dus nu heb ik een vroegere kennis, oud lesgeefster aan de humaniora gevraagd om eens te komen kijken, en als zij niets verkeerd ziet, het wel vind passen, een dierenarts mee te vragen.
Wat zijn de afspraken voor röntgenologisch keuren, als hij wordt afgekeurd ben je het geld kwijt? Hoe wordt dat geregeld in de paardenwereld?
Zo een beetje onduidelijk, maar ik weet zelf niet goed hoe het allemaal verloopt. Ik wil natuurlijk geen miskoop begaan. Als iemand nog algemene tips, belangerijke aandachtspunten heeft, laat maar komen
Een tip is kijk dat hij (röntgenologisch en) klinisch (recent) goedgekeurd is zo krijg je geen onverwachte verassingen. Kijk goed naar een paard hoe hij reageert op bepaalde dingen dus bv als jij opeens je had omhoog doet. Koop niet het eerste beste paard maar kijk naar meerdere zodat je zeker weet dat de klik er echt is. Vraag de verkopers veel over het paard en wees bewust over alles wat het paard doet. Zie je dat hij van iets simpels al schrikt zou ik er goed over na denken. Succes met de zoektocht!