eerste zoektocht naar een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

eerste zoektocht naar een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 17:52

Ik ga het proberen zo kort mogelijk te houden.
Ik heb 2 jaar geleden mijn eerste eigen paard gekregen, als verrassing dus er is geen zoektocht aan voor af gegaan. Jammergenoeg moet ik haar verkopen want ik kom terug naar België na 3 en een half jaar in zuid amerika te hebben gewoond. De transportkosten zijn enorm hoog en ik weet niet of het ook de goede beslissing zou zijn voor haar, om haar mee te nemen.
Ik ben nu een weekje in België, waarin ik wat afspraken heb gemaakt om paarden te proberen.
25 augustus verhuis ik definitief terug om op 1 september mijn laaatste jaar aan de paardenhumaniora Bilzen te volgen. Dan zou ik in principe al een paard moeten hebben. Maar ik wil niks overhaasten want ik lees toch veel verhalen van 'verkeerd paard gekocht, of mank na een week,...'
Ik ben nu aan het twijfelen wat voor een paard ik zou kopen. Ik heb een redelijk budget maar ik begon na te denken over of ik wel zoveel zou besteden. Ik ga studeren na volgend jaar dus dan kan ik sowieso niet meer zo intensef rijden en al helemaal niet ieder week wedstrijd rijden.
Als ik dan een 'duur' paard zou kopen zou hij eerder erop achteruit gaan, ik ben dan ook geen topruiter.
Miscchien kan ik dan beter een wat gemiddelder paard kopen?

Voor de rest ben ik er gisteren het eerste paardje gaan proberen, waar ik me goed bij voelde dus nu heb ik een vroegere kennis, oud lesgeefster aan de humaniora gevraagd om eens te komen kijken, en als zij niets verkeerd ziet, het wel vind passen, een dierenarts mee te vragen.
Wat zijn de afspraken voor röntgenologisch keuren, als hij wordt afgekeurd ben je het geld kwijt? Hoe wordt dat geregeld in de paardenwereld?

Zo een beetje onduidelijk, maar ik weet zelf niet goed hoe het allemaal verloopt. Ik wil natuurlijk geen miskoop begaan. Als iemand nog algemene tips, belangerijke aandachtspunten heeft, laat maar komen :)

Saaams

Re: eerste zoektocht naar een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:55

Je maakt zelf afspraken en zet deze duidelijk op papier wie betaald bij afkeuring. Een normaal gefokte kwpner van 2500/3000 euro kan je ook prima naar de L rijden. Evenals een willekeurige pony of koudbloed. Dus ik zou me niet vast pinnen op een niveau.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 17:57

Het is dat ik beide wil doen, dressuur en springen.
Ik ben een ervaren ruiter, maar onzeker bij het springen.
En gisteren bijvoorbeeld sprong het paard, zelfs bij slechte afstanden, en duidelijke angst van mij :D
Dus dat vind ik wel al heel belangerijk.
Dus ik wil sowieso een paard met de nodige ervaring (wedstrijd), want een paard leren springen zou niets voor mij zijn. Wel samen hogerop geraken.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:00

Mijn pony heeft altijd zelf moeten springen, zichzelf moeten redden (kleine lage kruisjes) en ik heb altijd de grond van dichtbij gezien.
Samen zijn we aan het springen begonnen, elke week les en we rijden inmiddels al hindernissen van 90cm. Maar dat komt omdat ze nooit weigert, ze red zichzelf altijd of gaat er dwars doorheen maar ze stopt nooit en dat geeft vertrouwen. Dan maakt het niet uit of je net begint samen. Hier op stal een volleerd springpaard, ging altijd over de 1,20. 1 parcours ging zo slecht en sindsdien gaat hij niet eens meer over de meter heen uit angst. Wil dus echt niks zeggen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:02

voor 5000 euro moet je een leuk paard kunnen kopen.
Voor hogere opleiding, knap of bijzonder kleurtje ga je dan meer betalen en kan het een veelvoud van dit bedrag worden (wat de gek er voor geeft).
Bij lagere bedragen is mijn ervaring dat het of een project is, het paard de keuring niet doorkomt (dat hoeft overigens niet altijd een probleem te zijn, afhankelijk van de risico's en waar je het voor wil gaan gebruiken) of andere gebruiksonvriendelijk eigenschappen heeft. Of je moet natuurlijk gewoon heel veel geluk hebben.

Laat altijd rontgologisch keuren (350 tot 700 euro) door een eigen dierenarts (of in ieder geval niet die van de verkoper).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:05

TAO -> PP

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:08

Is de aanschaf van een jong paard geen optie? Omdat je gaat studeren? Daar hoef je de eerste paar jaren niet zoveel tijd en energie in te steken mbt training ed.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 16:14

@roycemack; neen want ik begin 1 september aan de paardenhumaniora en het moet toch al een goede basis hebben.
@Ellyc; ja ik zit boven dat budget, dus ik ben er van overtuigd wel iets passend te vinden, maar is natuurlijk niet een zoektocht die snel snel moet gebeuren..

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 21:52

Ik heb als een 'beginner' een pony gekocht die echt een wedstrijd pony was. Hij was M2 gestart en Z getraind en L/M bij springen. Ik was toen 10 en had 6 jaar rij-ervaring. Ik heb daarvoor naar veeeel paarden gekeken en hij zou de laatste zijn en daarna zouden we het laten rusten voor een tijdje, we liepen naar de stal en we kregen bijna tranen in onze ogen. Het klikte meteen. Ik moet zeggen dat ik blij ben dat mijn ouders zo'n ervaren paard hebben gekocht voor mij ook al had ik in het begin niet veel interesse in de wedstrijden. Dit werd wel een keer meer maar heb toen een paar jaar gestopt. Nu zit ik weer helemaal in de dressuursport. En nu is het zover dat mijn 2e paard eraan komt maar deze zal (bijna helemaal) onbeleerd zijn :j Een tip is kijk dat hij (röntgenologisch en) klinisch (recent) goedgekeurd is zo krijg je geen onverwachte verassingen. Kijk goed naar een paard hoe hij reageert op bepaalde dingen dus bv als jij opeens je had omhoog doet. Koop niet het eerste beste paard maar kijk naar meerdere zodat je zeker weet dat de klik er echt is. Vraag de verkopers veel over het paard en wees bewust over alles wat het paard doet. Zie je dat hij van iets simpels al schrikt zou ik er goed over na denken. Succes met de zoektocht!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 21:07

ik ben vandaag voor de tweede keer naar het paard gaan kijken met een lesgeefster aan de paardenhumaniora. Ondanks het toch wel 'zihchtbaar' is dat hij niet meer intensief wordt gereden, was haar mening positief. We zouden nog veel kunnen leren samen, en ze zag meteen dat hij een mooie ruim draf heeft en mij helpt bij het springen (in plaats van andersom). Paard is zelf doodbraaf; opstappen met lange teugel blijft stil staan, geen een keer verschrokken, ook niet toen het paard voor zich verschrok, ik heb even aan zijn oren gekrabt, geen reactie, mocht mijn hand laten rusten op zijn achterhand,.. Dus vrijdag komt de dierenarts mee op klinisch te keuren en hij neemt zijn apparatuur mee om foto's te maken moest hij iets opmerken!
Ik ben opgewonden en nerveus.. zou het heel jammer vinden moest hij worden afgekeurd.

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:18

paar kopen is altijd lastig, volg je gevoel. laat bloedje prikken om te checken of ze hem geen muizen hebben gegeven. zal niet het eerste superbrave paard zijn bij aanschaf wat vervolgens niet te hanteren is. hoop voor je dat het allemaal goed komt heb je een foto :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 21:30

zééééér slechte kwaliteit foto's heb ik wel :+

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nanoukkie op 25-07-16 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 08:13

vind het wel een leuke match :)

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:36

ziet er leuk uit :) ben benieuwd naar het eind resultaat succes !

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:44

Ik ben een "domme Hollander" :+. Wat is een paardenhumaniora?
Als we weten waarvoor je het paard wil gebruiken kunnen we je beter adviseren.

En idd, altijd laten keuren. Minimaal klinisch maar bij voorkeur ook röntgenologisch. Hier in NL is het niet abnormaal om af te spreken dat bij goedkeuring (eigenlijk moet je zeggen positief aankoopadvies) de kosten voor de koper zijn, en bij afkeuring voor de verkoper. Een uitzondering kan zijn wanneer het paard nog vrij recent (foto's max. 3 mnd oud) volledig gekeurd is dat de keuring, ongeacht de uitkomst, kosten koper is. Maar dan heb je als koper wel een veel kleiner risico dan bij een paard wat nog nooit een keuring heeft ondergaan.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 20:39

Ik zal sowieso een topic openen eens ik een nieuw paardje heb!
En het paard is rontgenologisch gekeurd, 5 jaar geleden :+ Dat is dus zeker en vast niet meer geldig.
Vrijdag ochtend gaat de da mee..

Een paardenhumaniora is gewoon onderwijs (aso heb ik gekozen, is ook tso en bso) en dan rijd ik gewoon tussen de uren door, paard aan de paardehumaniora, op 5 min fietsen van de school.
Dus s'morgens moet ik om half 8 stallen gaan mesten en dan heb ik iedere dag 1 u paardijles. In het weekend neem ik het paard mee naar huis, op de weide.
Dus eigenlijk ja een paardenschool, waar je veel bij leert, iedere maand oefenwedstrijden zijn, je paard gestald staat,..

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 20:41

Dus op het begin wordt iederen gegroepeerd volgens 'niveau'.
Ik heb gisteren de toelatingsproef moeten rijden, en daarin ben ik geslaagd.
Je moet dus beschikken over een goede dressuur en springbasis. Maar dat doen beide ik alvast!