Extreme prestatiedruk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthe_Roos

Extreme prestatiedruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 17:22

(Ik weet niet of dit hier goed staat.)
Het zit me ontzettend dwars. Elke keer ga ik vol goede moed en in een vrolijke bui op wedstrijd, en kom ik compleet teneergeslagen weer terug. Dit gebeurt bij de dressuur binnen ,en bijna altijd bij het springen. Als ik de baan binnenkom raak ik zo gefixeerd op perfect willen presteren dat het compleet de soep in loopt. Mijn pony is erg gevoelig voor de stemming van de ruiter, en daarnaast behoorlijk schrikkerig. Dan gaat het tijdens het inrijden probleemloos, en tijdens de proef of het parcours wil ze niet bij de ingang weg of door de hoek(en) lopen. Daardoor ben ik eigenlijk altijd ontevreden. Zijn er nog tips om dit te verlichten en meer plezier te krijgen in het rijden. Het probleem begon zich voor te doen halverwege de L1, in de B liep alles op rolletjes.

Anoniem

Re: Extreme prestatiedruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:26

Een aantal keer HC starten, oefenparcoursen rijden.. Dan gaat het 'nergens om', je kunt niet winnen of verliezen dus dan zou jij je in principe niet druk hoeven te maken.

En het belangrijkste: Je rijd paard voor je lol, het moet leuk blijven en wedstrijden is geen moeten.

Myrthe_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 17:29

Heb ik zelf ook al bedacht, maar het is geen druk van ik wil winnen, maar meer van een goed resultaat willen behalen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:29

ga het toch zien als een oefenrondje, maak je gewoon nergens druk om.

Gaat het niet zoals je wil, dan haal je eruit wat jij of jullie beiden ervan hebben geleerd.

Ik heb dit ook jaren gehad toen ik jonger was.

Voor mij is elke wedstrijd, op enkele wedstrijden na natuurlijk, gewoon oefenen oefenen oefenen, kijken waar we staan, wat ik zelf persoonlijk moet verbeteren en waar ik ons 2en beter kan maken.

Niet op concours gaan met het doel om het perfect te doen!
Niemand doet het perfect, gewoon met minder genoegen nemen.

Relaxe! O:)

Myrthe_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 17:31

Ik moet idd gewoon rustig aan doen, en me niet druk maken. Maar hoe...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:33

Myrthe_Roos schreef:
Heb ik zelf ook al bedacht, maar het is geen druk van ik wil winnen, maar meer van een goed resultaat willen behalen.

Ga aan iets anders denken , zing een liedje in hoofd en geef het op om het perfect te willen doen. Dat bestaat niet want er is nog nooit iemand die 100% heeft gescoord. Een van mijn kinderen had er vroeger ook last van, zo hard getrained en weer ging het fout. Heb haar geadviseerd om te denken dat de jury in z'n blote kont zat, het hielp, geen wp want ze lag in een deuk maar wel weg de zenuwen. Bijna nooit weer last van gehad, bedenk vooral dat je daar voor jezelf rijd om te kijken hoe ver je in je training staat en niet voor wp of foutloze rondjes. Een paard voelt een vlieg op zijn huid dus jij hoeft maar één spiertje erger aan te spannen en het gaat verkeerd.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:34

Wees gewoon minder streng voor jezelf. Het is 'maar' een wedstrijd. Wat gebeurt er wanneer jij nou erg slecht zou presteren? Toch gewoon niets ? Waarom leg je dan de druk zo hoog? Probeer gewoon te genieten van je paardje!

Myrthe_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 17:57

Bedankt voor de tips, ik zal ze in mn achterhoord houden. Volgende wedstrijd gewoon lol proberen te hebben en niet zo stressen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:04

Ga voor je wedstrijd ook na wat dan dat goed is... ga je eigen eisen eens kritisch bekijken en ga een klein haalbaar doelstellen waar je ook zelf wat aan kan doen. Dus niet ik moet een 8 scoren op het halthouden... want je kan de jury niet opleggen dat die een 8 opschrijft.. maar je kan wel iets doen aan het halthouden zelf en bedenken dat die iig niet beter kan dan tijdens het trainen maar bijvoorbeeld dat je graag wil dat jezelf netjes recht zit tijdens het halthouden... daar kan je wat aan doen. (en dan ook echt tevreden zijn als je recht hebt gezeten of dat halthouden nou een 5 of 9 heeft opgeleverd :+ )