Mn paard had een botsing met de auto.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Mn paard had een botsing met de auto.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 20:40

Pffff ik moet het even van me afschrijven, ben zo geschrokken %)

Dacht vanavond even lekker te gaan rijden maar liep iets anders dan gepland. Ik was even in de stal bij mn paard en had de deur achter me dicht gedaan, alleen niet op het slot. Broertje stond ook voor de deur. Opeens besluit paard zich om te draaien en door de deur en broertje heen te beuken, recht op het nog openstaande hek af. Het is een automatisch hek en er was net een auto door gegaan, dus hij was nog net open. Als je dat hek uit ben kom je uit op een 80 weg. Waar finn dus op belandde. Hoorde een harde knal en op dat moment dacht ik echt dat ik mn paard kwijt was. Durfde me niet om te draaien omdat ik bang was voor wat ik aan kon treffen. Maar hij liep ongeschonden verder, hoe, geen idee. De auto heeft behoorlijke schade, maar mn paard is er aardig goed vanaf gekomen. Hij heeft wel een kneuzing op zn kont dus heb hem goed gekoeld en gesmeerd. Hij zal morgen wel behoorlijk stijf zijn maar hij is er echt heel goed vanaf gekomen het had zo veel erger gekund.. De mensen van de auto waren ook behoorlijk geschrokken maar hebben het netjes af kunnen handelen. Auto is er helaas niet zo goed vanaf gekomen. Gelukkig was het een grote auto en hadden de mensen die er in zaten niks. Met een koekblikkie was erger geweest.

Op het moment zelf was ik vrij rustig maar achteraf nu ben ik wel een beetje trillerig. en opgelucht. Mn broertje kan alleen huilen, die zag het gebeuren en is zo geschrokken.. wat ik hiermee wil bereiken, geen idee, gewoon even van me afschrijven .. en misschien heeft iemand nog een goeie tip wbt de kneuzing van mn paard.

abrina71

Re: Mn paard had een botsing met de auto.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:46

Jeetje wat zal jij geschrokken zijn. Ongelukje zit echt in een klein hoekje. Gelukkig is het nog redelijk goed afgelopen.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:50

Wow wat heftig! Snap dat je ontzettend geschrokken bent.. #) Gelukkig is je paardje er goed vanaf gekomen, wel balen van die auto. Wat betreft de kneuzing denk ik dat lichte beweging houden wel belangrijk is, dus gewoon wat wandelen of zo.. Succes ermee!

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:51

Hallo snap dat je geschrokken bent. Maar bel wel asap de DA. Paard moet nagekeken worden. Bij zo een klap kan er inwendig van alles mis zijn.
Als de auto zo zwaar beschadigt was dan heft het paard zeker letsel en misschien ook wel inwendig, Dat merk je altijd te laat.

Ik weet waar ik over praat, heb EHBO voor paarden. Meerdere malen ook op de paardenkliniek en in praktijk geholpen.

Koelen is altijd goed, maar helpt niet tegen inwendig letsel. Een paard laat dat niet meteen merken. Bloedwaardes, hartslag, bloedruk, kleur tandvlees etc. etc. moeten gecontroleerd.

Dus niet aarzelen, maar DA.

Veel sterkte

Jinks

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:53

Phoe, geluk bij een ongeluk dus :(:)

Gelukkig alleen blikschade en een gekneusd paard.
Paard wel goed in de gaten houden hoor, en koelen en navoelen.

Konden de mensen in de auto aangeven waar ze het paard geraakt hadden?
Of weet je broertje dat nog?

Sterkte ook voor je broertje :(:)
Laatst bijgewerkt door spatter op 19-07-16 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:54

He bah wat schrikken zeg! -O-

Is er een mogelijkheid dat je paard vannacht niet op stal staat? Maar in de binnenbak of buiten? Dan kan hij namelijk beter bewegen en wordt hij niet zo stijf.

xMalibu

Gelukkig is iedereen er goed van afgekomen maar dat is wel schrikken zeg! Zou hem morgen wel een beetje laten bewegen i.v.m. spierpijn en als hij qua gedrag of lichamelijk rare dingen vertoont de DA bellen, is toch een flinke klap geweest.

Iriswolf

Pfoeh dat is heftig! Ik zou persoonlijk morgen de da laten komen voor de zekerheid maar is eigen keuze natuurlijk :)
Veel sterkte!!!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:55

Dat word de eerste week rust en koelen dan 10 minuten stappen. Als het goed is zal hij er zo weer boven opkomen. :D
Veel geluk met je paardje.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:56

Ik had meteen de dierenarts gebeld %)
Heel veel sterkte :(:)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 21:06

Bedankt voor de lieve reacties.

Het is nu een paar uur geleden, ben net naar huis gegaan. De pension eigenaren letten goed op hem en ik kijk regelmatig en koelen. Hij vertoont geen raar gedrag, uit zichzelf draven, goed eten etc. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik helemaal niet aan inwendig letsel gedacht heb omdat hij zich later ook nog zo gewoon gedroeg. Op stal was ook niemand die daar iets over zei dus was eigelijk heel opgelucht. Maar die kans is dus wel groot?

Mijn broertje heeft het gezien ja. Hij draaide zich en heeft zn kont in de zeikant geplant zegmaar.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 21:40

Ben wel blij met de stal eigenaren nu hoor steeds kijken en koelen echt super. Hij vertoont niks raars hoor ik net.

Mn broertje ligt nog steeds te huilen in zn bed, zo zielig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:51

Houd hem maar goed in de gaten, want dat zal zeker spierpijn opleveren!

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:59

Ach wat naar zeg!
Gelukkig is je paard er nog redelijk goed afgekomen.
En geef je broertje maar lekker veel knuffels, arm kind :(

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:32

Misschien toch nu nog even naar stal gaan en je broertje meenemen. Dan kan hij zien dat alles met je paard in orde is en heeft hij dat beeld voor zich in plaats van het ongeluk wat hij nu als laatste heeft gezien.

Verder zou ik de spoed DA even bellen voor advies en vragen of een check tot morgen kan wachten.

En ja, ik weet dat het al laat is ....;-)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:33

Gelukkig dat je paard amper 'schade' heeft (kan even niet op beter woord komen).

Het lijkt er zo meer op dat je broertje er erger aan toe is... hou hem ook maar scherp in de gaten en verwen hem maar een beetje.
Laat hem ook weten dat je hem niks kwalijk neemt en hij er niks aan kon doen! Dat kan voor zijn gevoel veel schelen, hij weet het misschien wel maar het letterlijk van jou horen kan echt veel schelen ;)

sterkte ermee!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:55

Sterkte TS. Wat zullen julie geschrokken zijn. Gelukkig lijkt het vooralsnog goed afgelopen.

Ik ga wel met een aantal van mijn voorgangers mee, mijn 1e gedachte was ook paard na laten kijken. Die moet een flinke klap hebben gehad als auto zo beschadigd is. Je zal niet de 1e zijn waar het in 1e instantie mee lijkt te vallen en je later toch onderliggende schade hebt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:57

Beter even bellen met de DA inderdaad, je weet maar nooit. Paarden laten niet meteen iets merken, en inwendig letsel merk je inderdaad pas als het te laat is. Zal hopelijk niets zijn, maar bellen kan nooit kwaad!

Heel veel sterkte voor jullie, wat een schrik zeg...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 22:59

Wat vreselijk naar voor jou en je broertje! Gelukkig is je paard er goed van af gekomen. En gelukkig hebben de mensen die hem aangereden hebben ook niets. Pffff. Heftig zeg.
Sterkte en beterschap voor je paard!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:04

finnens schreef:
Pffff ik moet het even van me afschrijven, ben zo geschrokken %)

Dacht vanavond even lekker te gaan rijden maar liep iets anders dan gepland. Ik was even in de stal bij mn paard en had de deur achter me dicht gedaan, alleen niet op het slot. Broertje stond ook voor de deur. Opeens besluit paard zich om te draaien en door de deur en broertje heen te beuken,

Dat is schrikken, en ik begrijp dat je je zorgen maakt over je paard...

Maar je broertje heeft dus wel keihard een paard en/of een staldeur tegen zich aangehad... ik zou hèm maar eens goed laten nakijken, wie weet is er bij hem wel iets beschadigd, wat door de schrik niet meteen opgevallen is!

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 23:08

pfoe heftig zeg, voor jou, het paard, je broertje, en zeker voor de autobestuurder.. :(:)

Ik zou inderdaad een bezoekje plannen van de DA.. Al is het maar voor de zekerheid, het is een hele klap die hij gehad heeft!

De auto bestuurder, hoe ging het daar mee? Hopelijk alleen de schrik! En zn auto, even kort door de bocht, die is maar van blik..

Voor jou en je broertje onwijs veel sterkte! Hopelijk komt je broertje er snel bovenop! En kan hij de schrik snel verwerken! De nacht zal wel een drama voor hem worden denk ik zo.. :(:) :(:)

Kop op! En we hopen op het beste voor jullie allemaal!! :(:)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 15:53

Mn broertje heeft inderdaad ook een klap gehad. Hij stond in de stal voor de deur. Ergens is het fijn dat de deur los was anders was broertje geplet. Hij heeft nog een uur bij finn gezeten en alweer redelijk rustig. Gelukkig heeft hij niks fysiek.

De automobilist we geschrokken maar erg kalm. Hij heeft ook echt heel goed gehandeld. Vanuit 80 op de rem, gelukkig is hij niet opzij gegaan dan zat hij op de tegenligger zei hij. Hij was vooral blij dat alleen de auto schade had, dat is op te lossen waren zijn woorden.

Heb vannacht geen oog dichtgedaan. Dat geluid van die klap kwam niet uit mn hoofd. Was ook best ongerust dus als zoiets weer gebeurd bel ik meteen een da ook al is het alleen voor mn eigen nachtrust :') Vanochtend was finn een klein beetje stijf maar na een paar rondjes was dat weer weg. Ik zie geen verschil in zn lopen. Hij heeft wel een zwelling op zn kont dus die koelen we goed dat vindt hij fijn. Zn temperatuur was goed, slijmvliezen mooi roze, gedraagt zich alsof er niks gebeurd is.. Volgens da niet nodig om nu nog te komen, wel de bult goed in de gaten blijven houden. t is wel een sterke pony.. Dit is de tweede keer dat hij een auto botsing heeft, vorige keer toen er iemand (anders) op zat. Die auto reed alleen veel zachter.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:14

Gelukkig lijkt het mee te vakken.

Bizar zeg, je paard 2x een autobotsing! Heeft hij geen auto trauma inmiddels? Zou me kunnen voorstellen dat hij nu niet meer erg verkeersmak is!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 19:11

Hij is heel verkeersmak, ook voor vrachtwagens etc. Ga alleen op mn nieuwe stal niet naar buiten omdat ik niet langs die 80 weg wil.. maar de auto's op het terrein vindt hij nu niet enger oid

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 20:00

finnens schreef:
Hij is heel verkeersmak, ook voor vrachtwagens etc. Ga alleen op mn nieuwe stal niet naar buiten omdat ik niet langs die 80 weg wil.. maar de auto's op het terrein vindt hij nu niet enger oid

Dat is mooi dan anders had je er nog een probleem bij. Sterkte ermee!