Monty, 'mijn' pony met een hart van goud

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Larissajulia

Monty, 'mijn' pony met een hart van goud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 17:36

Helaas is dit geen leuk topic...

Misschien kennen een paar van jullie dit topic nog: [ITP] 2015, een jaar vol tranen voor ons

Monty is een 31 jarige Welsh x Arabier. Hij was mijn eerste pony, en wat voor een... Hij staat inmiddels alweer een jaar bij zijn vorige eigenaar. Hij heeft daar echt een geweldig plekje! Alles is helemaal gegaan zoals ik het wilde, hij heeft het daar beter dan hij het bij ons had kunnen hebben, ik heb nog ontzettend goed contact met zijn eigenaren en ze zeiden zelfs dat je altijd nog een klein beetje van 'mij' blijft. Natuurlijk mis ik hem enorm, maar alle foto-updates die ik van hem krijg maken het verdriet een stuk minder! Heel bijzonder ook om de foto's van Monty en het zoontje van de eigenaar de zien, wat voor een klik die twee vanaf het begin al hadden is heel bijzonder.

Nu vroeg ik laatst weer eens hoe het met Monty ging, zoals ik wel vaker doe. Helaas kreeg ik een berichtje terug waardoor de tranen gelijk in mijn ogen sprongen. Het gaat nu nog redelijk met hem, hij heeft geen pijn, maar hij gaat erg achteruit. Vorige winter is hij ook al moeilijk doorgekomen, en daarom is er een keuze gemaakt.. Om hem veel lijden te besparen, zal hij voor de winter worden ingeslapen.

Ik vind het verschrikkelijk, maar ik snap het helemaal. Als er iets is wat die pony niet verdient, is het wel een lange lijdensweg. Hij heeft zó zijn best voor iedereen gedaan, nu moeten we allemaal ons best voor hem doen. Dit is het eerlijkst voor Monty, en dat verdient hij, hoe moeilijk het ook is.

Waarom dit topic? Ik weet het niet. Ik wil Monty zo graag bedanken voor alles wat hij voor mij heeft betekend. Hij heeft me van een stil meisje van 10 jaar dat moeilijk vrienden maakte veranderd in iemand die weer vrolijk is, geniet van de kleine dingen in het leven, en nog veel meer. Hij heeft me zoveel laten inzien over het leven. Ik had het soms best wel moeilijk, maar dankzij hem kon ik dat vergeten, en keek ik weer uit naar de volgende dag. Zo ben ik ook een hele tijd onzeker geweest, dankzij hem is dit zo goed als weg. Hij gaf mij zoveel vertrouwen! Ik kon zo zonder zadel en hoofdstel het bos in, omdat ik op hem vertrouwde dat het allemaal wel goed zou komen. In een parcours hoefde ik maar te kijken naar een hindernis, en Monty stuurde zichzelf en zorgde dat hij goed uitkwam. Hij had echt een wedstrijdmentaliteit, en we kwamen echt elke wedstrijd met prijzen thuis.
Maar die prijzen waren voor mij lang niet het belangrijkste. De vriendschap die ik met hem had, nee, heb, kan ik nog steeds niet beschrijven. Het was allemaal zo bijzonder. Als ik bij hem was kende ik geen angst meer. Ik kon echt alles met hem.

Monty, bedankt voor alles jongen. Zo'n pony als jou ga ik nooit meer tegenkomen. Dankzij jou ben ik enorm gegroeid als persoon, maar ook in de omgang met paarden. Jij was de minst egoïstische persoon die ik ken, altijd zette je voor iedereen je beste beentje voor. Ik wou dat ik voor jou kon doen wat jij voor mij hebt gedaan, maar dat kan ik niet. Wat jij voor mij hebt betekent is onbetaalbaar, een sprookje. Elke keer als ik bij jou was voelde ik me zo bijzonder. Ik zei het al vanaf dat ik je kende, was je maar twintig jaar jonger. Ik ben ontzettend dankbaar dat jij in mijn leven bent geweest. Zes jaar lang was jij het licht in mijn leven.

Eerst maar eens wat foto's. Een aantal zullen jullie al gezien hebben, want ik heb natuurlijk weinig nieuwe foto's. Maar ik wil graag nog eens wat mooie momenten delen.

1.
Afbeelding

2. De eerste keer liggen op commando
Afbeelding

3. Een van onze eerste dressuurwedstrijdjes
Afbeelding

4. En een van onze laatste..
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. De laatste foto bij ons thuis...
Afbeelding

7. Een foto die veel voor mij betekent. De eerste keer dat we je weer opzochten, je leek me echt nog te herkennen gelukkig! Samen met het zoontje van de eigenaar.
Afbeelding

8. Een van de eerste wedstrijden, wat een prijzen!
Afbeelding

9. Toch wel mijn mooiste foto met jou
Afbeelding

10. Wat je het allerliefste deed.
Afbeelding

En nog wat filmpjes

Volgende week woensdag ga ik naar hem toe, en dan ga ik donderdag weer terug. Ik zit alleen nog met een dilemma... Ik wil er zelf namelijk heel graag bij zijn als hij wordt ingeslapen. Ik heb het idee alsof dit mijn laatste 'dienst' voor hem kan zijn, dat dit de laatste keer is dat ik iets voor hem kan betekenen, dat ik het hem verschuldigd ben... Nou hoor ik alleen wel heel veel dat het vrij heftig is. Ik vind wel dat als ik erbij blijf, ik sterk voor hem moet blijven. Wat denken jullie hierover?

In ieder geval bedankt voor het kijken in dit topic.

Kabayo

Re: Monty, 'mijn' pony met een hart van goud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:42

Ah nee.. Niet lieve Monty!

Mijn moeder heeft hem wel een paar keer gejureerd bij de bixie en ik schreef meestal , herken hem wel!

Heel veel sterkte , mooie leeftijd Y;(

abrina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:50

Heel veel sterkte :(:)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:52

Veel sterkte... Wat een mooi eerbetoon...

Als ík jou was, bleef ik erbij. Ik heb het ook gedaan en heb er geen seconde spijt van gehad. Het was heel mooi en liefdevol. En enorm verdrietig natuurlijk. Desondanks voelde het fijn om tot op het laatst bij haar te zijn. Dat ze insliep met haar hoofd op mijn schoot. Totaal niet eng. Zo'n herinnering is ook dierbaar...

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:55

Heel erg veel sterkte, wat een geweldige combi!

Of je bij het inslapen wilt zijn moet je echt voor jezelf bepalen. Als het goed voelt, gewoon doen. Het is geen leuk gezicht om de pony te zien wankelen en dan te zien vallen maar mijn zusje heeft er heel erg veel baad bij gehad om bij het inslapen van haar pony te zijn. Je moet bedenken dat hij het vallen al niet meer voelt en hij op dat moment al lekker ligt te slapen. Het kan erg goed voelen om te weten dat hij op zijn laatste moment bij jou was.

Sterkte!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:57

Is Monty toevallig gefokt door van Duyn uit Kesteren? Hij komt me bekend voor.

En sterkte, valt niet mee om afscheid van je maatje te nemen.
Laatst bijgewerkt door piezze op 19-07-16 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:58

Och jeetje die goude ouwe Monty.

Vreselijk nieuws Julia... heel veel sterkte :*

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:06

Heel veel sterkte Julia, het is een geweldig dier!

Ik denk dat je er bij moet zijn, anders krijg je er later spijt van. Ik denk ook niet dat hij zich nog zal verzetten, hij vertrouwd op jullie en weet dat het goed is, hij is er klaar voor. Verzet zie je denk ik meer bij jongere paarden die bijvoorbeeld door een blessure niet meer verder kunnen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:11

Het ziet eruit alsof jullie enorm van elkaar genoten hebben!
En wat een prachtige leeftijd, ookal komt een afscheid altijd te vroeg'
Alvast heel erg veel sterkte.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 18:26

Bedankt allemaal!

@piezze, ik heb geen idee waar Monty is gefokt. Het enige wat we van zijn achtergrond weten is dat hij vroeger internationaal gelopen heeft. Zou zo kunnen dat dit zijn fokker is!

Het liefst wil ik er natuurlijk ook bij zijn. Ik denk dat ik dit ook maar gewoon ga doen. Ik denk inderdaad ook dat hij weinig weerstand zal bieden, zijn taak op aarde zit erop.. ;(

Ik kwam dit zinnetje nog tegen:
'Why do all the good people die first?'
'Because when you're in a garden, which flower do you pick?'
'The most beautiful one...'

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:29

Aw nee gossie, jullie zijn zo leuk samen! Sterkte meid! Y;(

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:02

Tja qua leeftijd zou het kunnen. De moeder van de monty die ik bedoel heette Jessica. Ik heb een volle broer of een halfbroer gehad. De vader daarvan was S. Marnix. Die broer leek erg veel op jouw Monty. Een vos met smalle bles. Kon ook super lopen. Heb pas gehoord dat die pony veel springwedstrijden had gewonnen. Die Monty was toen verkocht door de fokster naar Veenendaal.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:09

Ik herken jullie nog van uit je vorige topic, wat een leuke sprekende kop heeft die pony toch, ondanks zijn leeftijd kijkt hij nog zo enthousiast. Jullie zijn prachtig samen. Een oude pony die eigenlijk wel echt op is, gaat meestal wel "rustig/mooi", mijn twee paarden van halfverwege de 20 zijn heel mooi ingeslapen, je moet alleen tegen het vallen kunnen. Het ene paard lijkt alsof hij gaat liggen, de ander valt wat meer om. Je moet voor jezelf bedenken of je dit wilt/kunt zien. Je kunt natuurlijk er ook bij zijn en als je het op het laatste moment toch denkt niet te kunnen, even weg lopen/omdraaien.

Heel veel sterkte in ieder geval met alles, en met je beslissing. Jullie zijn fantastisch samen en super dat jullie hem zijn rust gunnen. <3

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 19:14

Allereerst heel veel sterkte.

Ik heb in een soortgelijke situatie ervoor gekozen om erbij te blijven. De merrie is ingeslapen in de kliniek. Bij ons kon kreeg de merrie eerst een sedatie. Toen werd ze naar de inslaap plek gebracht waar ze in banden is gehesen zodat ze niet hard viel.

De eigenaren van de merrie zijn toen weggegaan en ik ben bij het vallen erbij gebleven. De eigenaren zijn er toen bij de laatste spuit en dus het inslapen weer bijgekomen.

Als je overlegt met een dierenarts en je vindt dit samen met de eigenaar prettiger is dat vast wel mogelijk.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 21:49

Bedankt, ik ben eruit. Ik blijf erbij. Denk dat dat Monty en mij allebei toch een soort rust geeft en een soort 'afsluiting' van zijn trouwe jaren bij mij...

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:15

Ach gos.. dat kan toch haast niet waar zijn, is de tijd van gaan echt voor Monty gekomen... :(.
Laatst nog een aai over zijn koppie gegeven bij Birgit..

Jullie waren erg leuk samen!
Heel veel sterkte ..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:36

Heel aangrijpend geschreven, slik ... Mooi hoeveel jij van Monty houdt ...

Ik lees dat je besloten hebt erbij te zijn, ik denk ook dat dit je het meest rust zal geven maar indien je het niet aankan en van gedacht verandert, mag je nooit denken dat je hem in de steek laat hoor. Dat bewijzen deze topics.

Misschien eraan denken wat staarthaar te houden voor moest je achteraf nog graag een aandenken hebben?

Heel veel sterkte meid! Na al wat hij betekend heeft, zal het afscheid enorm zwaar vallen.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 14:58

Bedankt allebei.

@maartje_h, het is nog niet helemaal zeker, maar als hij niet vooruit gaat willen we hem niet met moeite de winter door laten komen. Dit zal dan te zwaar voor hem zijn.

@Lukasje, bedankt :o Gelukkig heb ik vorig jaar een heel mooi armbandje gekregen van zijn eigenaresse van zijn staarthaar. Hier ben ik nog steeds heel blij en wijs mee.

Gelukkig ga ik hem woensdag weer zien, zal wel al moeilijk worden.. Ik blijf daar dan twee dagen, dus heb mooi de tijd met hem.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:09

Begrijpelijk ...

Veel plezier hier in de achterhoek volgende week. Nog wat mooie herinneringen maken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:21

Oh, dat is wel ontzettend lief van haar dat je die armband hebt gekregen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:16

wat jammer dat de tijd voor monty gekomen is. ik ken hem van voor hij naar jou ging.