Hoeveel les nemen als beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keavyseancy

Hoeveel les nemen als beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 18:56

ik ben nu 17, en druk opzoek naar een paardje omdat ik het me nu eindelijk kan veroorloven, en ik totaal geen manege fan ben. Maar ik ben 3 jaar geleden gestopt vanwege de maneges hier in de buurt, en ik vraag me af hoeveel les je nodig hebt, als ''beginner'' ik ken de basis en weet wat ik wel en niet moet doen, maar een ervaren ruiter ben ik niet. Vandaar deze vraag, omdat ik m'n paard niet wil belasten met mijn fouten en ik wel wat tips kan gebruiken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:59

Ik verplaats dit topic van ED naar MA.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Hoeveel les nemen als beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:01

Je kan toch gewoon gelijk les nemen op je nieuwe paard?

keavyseancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 19:03

Bellatrix schreef:
Je kan toch gewoon gelijk les nemen op je nieuwe paard?

Ja tuurlijk, maar hoeveel? Ik heb ook niet echt iemand met wie ik dit soort vragen kan bespreken ofzo dus daarom weet ik echt even niet waar ik het allemaal zoeken moet haha

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:05

Als je genoeg begeleiding hebt kun je inderdaad toch ook les nemen met je eigen paard? Hoeveelheid, ja, dat kun je zelf denk ik het best inschatten samen met een fijne instructrice.

Solica

Ik zou gewoon 1x in de week of 1x in de 2 weken les nemen. Dan heb je tussen de lessen door fijn de tijd om alle informatie en advies nog eens rustig door te nemen en toe te passen.

Danielleeee_

Kan je niet beter weer eerst een tijdje op de manege beginnen om de basis op te pakken, voordat je een eigen paard gaat kopen?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:17

Als ik jou was zou ik eerst op zoek gaan naar een verzorgpaard/bijrijdpaard en dan daar les mee nemen. Of idd nog even manege lessen volgen, zodat je 't weer in de vingers hebt.
Met je eigen paard zou ik sowiso les nemen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:21

Met mijn ervaren pony leste ik aan het begin 1x in de week (kwam toen van een manege). Later 1x in de 2 of 3 weken.

Met mijn nieuwe jonge paard ben ik begonnen met 2x in de week (en 1x zelf en 1x longeren) voor wat ondersteuning bij het opleiden. Nu 6 jaar later les ik gemiddeld 1x per twee weken.

Om zelf de basis weer te bevestigen zou ik tijdelijk beginnen met 2x per week en dan afbouwen naar minder (direct met eigen paard).

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:23

Nu je jezelf nog een beginner noemt zou ik inderdaad ook eerst op een ander paard wekelijks les nemen. Misschien is er een manege die je wel bevalt? Of kun je iemand vinden die les geeft op een eigen paard?
Zo kun je ook meer inzicht krijgen in wat voor een paard je wilt en welke eigenschappen je belangrijk vind.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:28

ik zou op een manage priveles nemen..
direct ook met de vermelding dat je dat doet om op korte termijn een eigen paard aan te schaffen en of ze je willen helpen om te bepalen wat voor jou het beste type paard is..

op die manier werk je gericht aan je doel, heb je iemand die je kan adviseren in een goede aankoop is voor je en kun je een beetje uit de voeten zodra je je paardje vind.

Gelijk op je eigen paard lessen is leuk, heel leuk.. maar wat als het in het begin niet lekker gaat en je vertrouwen raakt beschadigd? OP een manage staan er dan tig anderen waar ze je met wat hulp weer op gang helpen. waarbij je je vertrouwen in paarden en paardrijden weer kunt opbouwen..

Het zou heel akelig zijn als je op zich wel het juiste paard treft, maar op het verkeerde moment, waardoor je dan met een vertrouwens issue komt te zitten en je met hem/haar niet meer verder zou durven.. terwijl als je m een paar maanden later zou hebben genomen, er wellicht geen vuiltje aan de lucht zou zijn.

Ik zou voor een manege kiezen, juist door de grote verscheidenheid aan paarden.. leren paardrijden is kilometers maken.. en verschillende paarden hebben verschillende manieren van rijden en verschillende karakters.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:37

ik zou wel 1st weer gaan lessen voordat je een eigen paard gaat kopen. Al was het maar dat je dan een instructrice hebt die je kan adviseren bij de aankoop van een paard.

je hoeft niet perse op een manege te gaan rijden. Ik heb nadat ik de manege zat was 2 jaar bij een instructrice aan huis gereden die les gaf op 1 van haar eigen paarden. Heb daar in korte tijd toen zoveel geleerd. Behalve het rijden toen ook leren longeren, zowel enkele als dubbele lijn, freestylen, grondwerken enz enz En bovendien meer over verzorging geleerd. Het is af en toe zoeken naar zo een iemand, maar ik vond het heel waardevol.

Aangezien jij aangeeft al 3 jaar niet gereden te hebben is het dan sowieso niet verstandiger om 1st een poosje een bijrijpaard te nemen, zodat je echt een goed idee hebt waar je aan begint. Niet alleen qua rijden, maar ook qua omgang en gedrag van een paard kan je zo 1st veel leren en af en toe nog bijgestuurd worden door iemand.

Qua hoeveelheid les: Ik kocht een erg groen paard en was in het begin onzeker en bang om dingen te verpesten. Dus ik heb de 1e 2 maanden alleen maar gereden met instructrice erbij. Daarna elke week blijven lessen. Maar dat komt ook wel doordat als ik in mn 1tje in de bak rij ik me stierlijk verveel en dan na 20 minuten wel vind dat ik klaar ben. Als iemand me vertelt wat ik moet doen en ik leer ondertussen dan is een half uur zo voorbij.

keavyseancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 19:41

Hier heb ik veel aan, hartstikke bedankt!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:42

Het lijkt me inderdaad verstandiger om eerst weer op een manege of inderdaad op een paard van een ander te lessen. Bovendien is de overstap van drie jaar niets met paarden naar een eigen paard wel erg groot. Heb je voor de rest wel al ervaring met het verzorgen van paarden etc? Tussen op de manege rijden en een eigen paard zit namelijk nogal een verschil. Een eigen paard kost toch al gauw minstens 2 uur per dag.

Misschien is zoals al gezegd is een bijrijdpaard/leasepaard een goede tussenstap voor je een eigen paard koopt.

keavyseancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 19:46

brechtje122 schreef:
Het lijkt me inderdaad verstandiger om eerst weer op een manege of inderdaad op een paard van een ander te lessen. Bovendien is de overstap van drie jaar niets met paarden naar een eigen paard wel erg groot. Heb je voor de rest wel al ervaring met het verzorgen van paarden ed? Tussen op de manege rijden en een eigen paard zit namelijk nogal een verschil. Een eigen paard kost toch al gauw minstens 2 uur per dag.

Misschien is zoals al gezegd is een bijrijdpaard/leasepaard een goede tussenstap voor je een eigen paard koopt.

Ja qua verzorging zit alles wel goed, heb ook wel vriendinnen gehad met paarden waarmee ik regelmatig mee naar stal ging. Ik geef jullie idd gelijk dat het verstandiger is om eerst weer even een basis te creëren, maar ik zie er zo tegenop om dit op een manege te doen, aangezien ik er zoveel slechte ervaringen mee heb. En in Almere zijn er weinig tot geen mensen met paarden aan huis, die lessen geven dat maakt het heel lastig.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:46

Om even een vergelijking te maken; mijn vader is begonnen met rijden toen hij 51 was.
Heeft bijna een jaar gelest op de manege (privé lessen, wekelijks) en heeft daarna een
paard gekocht. Ik heb hem overal bij geholpen maar goed hij doet in principe alles zelf.

Hij heeft wel een super braaf, bomproef leerpaard gekocht wat echt goud waard is. Mijn vader
vraagt regelmatig dingen aan mij (zijn merrie staat gestald bij mij thuis) en ik geef hem vaak tips.
Hij heeft eerst zelf 'aangerommeld' maar gaat vanaf volgende maand weer privé lessen. Het gaat
super goed en ze hebben heel veel plezier samen.

Het kan dus echt wel. Ik zou je wel aanraden een braaf leerpaard te kopen en hem/haar te stallen
bij mensen met ervaring die jou ook willen helpen af en toe. Veel succes en plezier bij je zoektocht! :D

keavyseancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 19:54

xApple schreef:
Om even een vergelijking te maken; mijn vader is begonnen met rijden toen hij 51 was.
Heeft bijna een jaar gelest op de manege (privé lessen, wekelijks) en heeft daarna een
paard gekocht. Ik heb hem overal bij geholpen maar goed hij doet in principe alles zelf.

Hij heeft wel een super braaf, bomproef leerpaard gekocht wat echt goud waard is. Mijn vader
vraagt regelmatig dingen aan mij (zijn merrie staat gestald bij mij thuis) en ik geef hem vaak tips.
Hij heeft eerst zelf 'aangerommeld' maar gaat vanaf volgende maand weer privé lessen. Het gaat
super goed en ze hebben heel veel plezier samen.

Het kan dus echt wel. Ik zou je wel aanraden een braaf leerpaard te kopen en hem/haar te stallen
bij mensen met ervaring die jou ook willen helpen af en toe. Veel succes en plezier bij je zoektocht! :D

Wat fijn! Daar ben ik dus ook naar opzoek, gewoon een maatje hoeft helemaal geen ZZ paradepaardje te zijn. Dankjewel!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:12

Vergis je niet... de gemiddelde manegeruiter weet niet wat hem overkomt als ie op een sportpaard stapt. Dat is van een lelijke eend naar een Ferrari. Als jij al 3 jaar niet gereden hebt zou ik eerst weer wat kilometers gaan maken.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:26

Als je met je eigen paard gaat lessen zou ik in ieder geval in het begin 1x per week doen. Ik merkte vroeger dat bij 1x in de 2 weken ik op den duur niet meer echt iets wist om te doen. Nu heb ik nog steeds 1x per week les en vind het heel fijn zo! Je hebt elke keer maar een paar dagen dat je 'alleen' moet rijden aangezien ik het altijd heel moeilijk vond om te bedenken wat ik zou oefenen en hoe ik zou rijden.

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 03:12

Ik zag je opmerking over Almere staan en kom het niet laten om te reageren. In Almere zitten meerdere maneges met elk hun eigen stijl. Als je er zo tegenop ziet om op een manege te gaan rijden, zou ik gewoon is bij alledrie (zoveel kan ik me herinneren, woon er al even niet meer) een proefles vragen. Dan kan je kijken waar jij je het prettigst bij voelt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:20

Ik denk dat het een kwestie is van het juiste eigen paard vinden. En helaas kun je daarin ook bedrogen worden. Maar er zijn echt sportpaarden die ook geschikt zijn voor beginners. Ik bezit zelf zo'n paard. Iedereen kan er op weg. Alle knopjes tot en met de Z zitten er op, maar je moet ze wel weten te vinden. Elke hindernis wordt gesprongen als jij maar niet hindert. En op buitenritgaan kan ook. is alleen af en toe iets lui voor het been en wat zwaarder in de mond. Maar hierdoor juist geen heethoofd. Zo'n paard moet je zien te vinden. En dan daarmee gaan lessen.
Gewoon eerst 1 keer per week. En dan liever priveles dan een groepsles.