Vakkenpakket VMBO-GT?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weidemaatje

Vakkenpakket VMBO-GT?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 14:13

Hooi bokkers,

Ik zit nu in Havo-2 en ga naar Gt-3. Ik moet een vakkenpakket kiezen, maar heb geen idee wat slim is. Ik kan kiezen tussen: Natuurkunde, Scheikunde, Economie, Wiskunde, Frans, Geschiedenis en Aardrijkskunde. Ik wil sowieso frans en aardrijkskunde gaan doen. Dan moet ik er nog 2 kiezen. Op dit moment sta ik onvoldoende voor natuurkunde, scheikunde, geschiedenis en wiskunde. Opzich is geschiedenis niet een groot probleem. Natuurkunde en scheikunde wil ik sowieso gaan laten vallen. De ergste onvoldoende is een 4.57 voor wiskunde. Liever wil ik dus wiskunde laten vallen, maar veel mensen zeggen dat dit niet slim is voor later.
Het probleem is ook dat ik nog geen idee heb welk beroep ik wil doen. Ik heb al wel wat op internet gezocht wat me leuk leek maar ik kan niet veel vinden. Ik wil wel wat gaan doen in de richting paarden, maar ik heb geen idee wat. Of met schrijven (bij een tijdschrift bijvoorbeeld).

Mijn vraag is dus: Welke vakkeuze lijkt jullie het slimste voor mij / over het algemeen? Ik moet dus 4 vakken kiezen. Je zou me ook kunnen een Pb kunnen sturen.

Mvg, Yvonne

Sannens

Re: Vakkenpakket VMBO-GT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:19

VMBO GT is natuurlijk wel anders dan Havo 2. Hierdoor zou een onvoldoende voor wiskunde op Havo, niet standaard een onvoldoende voor wiskunde op VMBO zijn.

Wiskunde is wel een vak waar je later veel aan hebt, dus ik zou je dat inderdaad wel aanraden.

In combinatie met Frans en Aardrijkskunde, zou ik dan kiezen voor Geschiedenis of Economie. Waarom deze vakken? Omdat die naar mijn idee het beste in het rijtje passen. Bij het kiezen van economie maak je het weer makkelijker voor jezelf om later toch een andere richting vervolg opleiding te kiezen dan dat je nu denkt. Met economie hou je veel opties open. :)

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 15:00

@sannens jaa klopt. ik denk dat ik voor economie & wiskunde kies. bedankt!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:38

Zou je later nog weer op willen stromen naar HAVO of HBO (via MBO)?
dan echt wiskunde kiezen, want dat is volgens mij verplicht vanaf HAVO :).
Verder passen economie en geschiedenis idd in dat rijtje, ze horen niet voor niets bij profielen die je anders in havo had gekozen :)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:59

Wiskunde is niet verplicht op de havo! Wel raad ik je het ook aan ;)
Je zegt dat je in de paarden wilt zitten en evt tijdschriften?
Ik zou dan kiezen voor:
Nederlands
Wiskunde
Engels
Frans
Aardrijkskunde
Duits
Biologie

Ik heb het vakkenlijstje niet bij de hand dus weet niet of deze combi kan/mag :P

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:24

Je mag dus maar 4 vakken kiezen?

Vakken die ik zelf zou kiezen zijn wiskunde, nederlands, engels en biologie. Eventueel economie in plaats van biologie. Economie en biologie zijn vakken die bij meerdere opleidingen verplicht zijn, dus het lijkt me handig om die te kiezen als je een bepaalde richting op wilt. Wiskunde, nederlands en engels zijn gewoon erg handig en een goede basis.

Maar goed, ik heb zelf geen VMBO gedaan dus ik weet niet precies hoe dat zit bij de vervolgopleidingen daar. Vergeet niet dat het niveau een stukje lager is dan HAVO, dus je hoeft zeker geen problemen te hebben met wiskunde op het VMBO als je dat wel hebt op de HAVO. Heb je geen begeleider op school die je hiermee kan helpen?

Succes!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:50

Aangezien Biologie niet in het rijtje stond heb ik die weggelaten in mijn overwegingen.

Bij VMBO werk je meestal met profielen, waarin een bepaald aantal vakken al verplicht zijn. Is dat bij jou ook zo TS?

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:54

Is wiskunde niet een verplicht vak? Was bij mij in elk geval wel zo.. (weet niet of daar wat in veranderd is in 3 jaar tijd?)

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:00

Ik wist bij het kiezen ook niet welke richting ik op wou. Ik heb toen gekozen voor wiskunde, biologie, economie en daarnaast Duits. Duits vond ik èèn van de makkelijkere vakken en ik moest er 4 kiezen dus daarom Duits erbij. Door dit pakket stonden de sectoren landbouw, economie en zorg en welzijn op mijn diploma, kon ik nog veel kanten mee op :+
Nederlands en Engels waren daarnaast verplichte vakken dacht ik...

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:11

Pff nou, ik heb op de havo wiskunde ook lekker laten vallen. Dat was zogezegd ook niet slim. Wel voor mij, want met wiskunde zou ik nooit geslaagd zijn. Er is bijna geen werkgever en geen vervolgopleiding die naar je cijferlijstje kijkt, of als ze dit wel doen zullen ze het niet erg vinden als ze wiskunde niet kunnen zien. Mocht dit wel het geval zijn, dan moet je op het werk dus iets met wiskunde gaan doen, en als je daar toch al niet zo goed in was.. Tsja, waarom zou je dat soort werk dan willen? :+

_love12_ schreef:
Is wiskunde niet een verplicht vak? Was bij mij in elk geval wel zo.. (weet niet of daar wat in veranderd is in 3 jaar tijd?)
Dit is volgens mij nog niet zo op de mavo. Bij mij was dit op de havo net veranderd toen ik het nog wel mocht laten vallen. Rekenen is nu verplicht op alle niveau's geloof ik, maar daar hoort je school extra begeleiding voor te geven. Maar misschien hebben ze dit alweer laten zitten, want die rekenexamens waren ook geen succes.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:28

Op HAVO is wiskunde weldegelijk verplicht hoor, sinds 2015 :) (https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ht-op-havo)
Dus, TS, als je door wil stromen, echt voor wiskunde gaan! Sowieso is wiskunde op vmbo echt een ander niveau (ik heb bijles gegeven op VMBO wiskunde examen niveau), en het is echt wel handig voor later.

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:48

Heel erg bedankt iedereen!
Ik heb uiteindelijk met jullie adviezen gekozen voor: Economie, Aardrijkskunde, Frans en Wiskunde.