Ik heb geen flauw idee of dit hier goed staat, dus sorry alvast daarvoor
Nou heb ik dus vandaag een situatie meegemaakt, waarvan ik niet zo goed mee wat ik ermee moet. Ik hoop dat er misschien mensen zijn die ook een soort gelijk iets hebben meegemaakt, en ik wil jullie vragen wat jullie in deze situatie zouden doen.
Al een paar maanden komt er een man met zijn zoontje van een jaar of 9/10 bij mij op stal. Het blijkt dus dat het een soort vage kennis is van mijn stalgenootje, tevens ook mijn vriendin. Zij kent hem zelf ook niet goed, het is weer een oude schoolvriend van haar moeder ofzo, die sinds een paar jaar weer contact heeft gezocht met hun? Mijn vriendin weet zn naam en waar ie woont, maar daar blijft t bij.
Die man vind één van de paarden van mijn vriendin dus helemaal geweldig. Mocht het nou net zo zijn dat precies dat paard op het zelfde stukje land staat als die van mij (met nog 2 andere).
Maar goed, hij komt wekelijks naar stal, ook als mijn vriendin er niet is, om te 'kijken' bij dat paard. Dan neemt ie me toch een hele gevulde boodschappen tas mee met oud brood, wortels, appels, zuikerklontjes, kroppen sla en weet ik het wat allemaal nog meer.
Laat nou dan net het geliefde paard een heerlijk volgevreten, ronde Haflinger zijn, wat al deze extra lekkernijen totaaal niet nodig heeft.
Mijn vriendin heeft al een aantal keer aangegeven dat het niet de bedoeling is dat het paard zoveel binnen krijgt. De paarden staan 24/7 op het land, met nog een baal hooi er bij ook. Dus een heel wit brood, de halve appelboom en een doos zuikerklontjes werkt nou niet bepaald bevoordelijk voor het ideale gewicht. Het frustrerende is dat de man altijd op stal is, wanneer mijn vriendin er niet is, maar de verzorger van het paard(een meisje van 11 die geen idee heeft natuurlijk, de man verteld dat hij de eigenaar 'kent' dus je gaat er dan vanuit dat het goed zit). Mijn vriendin heeft aan dr moeder gevraagd contact op te nemen met hem en de situatie uit te leggen (en dat zoveel zuiker niet goed is voor een paard).
Nou komt dus het mooiste. Ik kom vanmorgen vroeg aan op stal, wil mijn paard uit het land halen en zie ineens de man ín het land staan. Het is dus totaal niet te bedoeling dat er zomaar vreemde bij de paarden het land op lopen!
Ik loop naar hem toe en vraag wat hij aan het doen is. Hij was het voer aan het verdelen, want er was hem verteld dat zoveel voer niet goed was voor een paard.
Ten eerste is het zoals iedereen weet zo oerdom om op een weiland brood uit te gaan delen terwijl er 4 chagerijnige pismerries om je heen (en verdomme je zoontje) staan. Mijn merrie heeft in het verleden een ander paard een gebroken been getrapt omdat er in de paddock gevoerd werd door (ook) een onbekende. Ik wil niet op mn geweten hebben dat dat kind straks een hoef op zn voorhoofd gedrukt krijgt!
Ten tweede, hoe haal je het in je hoofd om zomaar andermans paarden te gaan voeren terwijl het nog duidelijk gemaakt is dat het niet goed is (voor 1 paard niet goed betekend voor alle paarden niet goed, lijkt mij?)
Ten derde, alsof het nog niet erger kon, zag ik half aangevreten haribo snoepjes op de grond liggen??? "Ja, die had ik ook over. Mijn zoontje vond deze niet zo lekker, maar de paarden schijnbaar ook niet, ha ha ha. Ze spuugden ze allemaal uit"
En nu natuurlijk de vraag, wat moet ik hier in hemelsnaam aan doen? Ik heb natuurlijk gelijk mijn vriendin gebeld. Ik heb het gemeld bij de stalhouder, maar die heeft de man blijkbaar nog nooit gezien (De stalhouder werkt ook overdag bij boeren in de buurt, alleen zijn vrouw en dochter zijn altijd aanwezig). Hij baald als een stekker dat er zomaar mensen op zn erf komen, ook hij wil dit absoluut niet hebben. Maar ja, hij weet niet eens hoe de man eruit ziet. Ik heb echt geen flauw idee wat ik hiermee moet joh.. Mijn paard is koliekgevoelig, heeft al 2 keer onder het mes gelegen. Een 3e keer gaat ze niet overleven, en met zulke mensen kom je niet ver.