Vage kennis zomaar bij paarden op het land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovecappie

Vage kennis zomaar bij paarden op het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:10

Hallo allemaal!
Ik heb geen flauw idee of dit hier goed staat, dus sorry alvast daarvoor :j

Nou heb ik dus vandaag een situatie meegemaakt, waarvan ik niet zo goed mee wat ik ermee moet. Ik hoop dat er misschien mensen zijn die ook een soort gelijk iets hebben meegemaakt, en ik wil jullie vragen wat jullie in deze situatie zouden doen.

Al een paar maanden komt er een man met zijn zoontje van een jaar of 9/10 bij mij op stal. Het blijkt dus dat het een soort vage kennis is van mijn stalgenootje, tevens ook mijn vriendin. Zij kent hem zelf ook niet goed, het is weer een oude schoolvriend van haar moeder ofzo, die sinds een paar jaar weer contact heeft gezocht met hun? Mijn vriendin weet zn naam en waar ie woont, maar daar blijft t bij.

Die man vind één van de paarden van mijn vriendin dus helemaal geweldig. Mocht het nou net zo zijn dat precies dat paard op het zelfde stukje land staat als die van mij (met nog 2 andere).
Maar goed, hij komt wekelijks naar stal, ook als mijn vriendin er niet is, om te 'kijken' bij dat paard. Dan neemt ie me toch een hele gevulde boodschappen tas mee met oud brood, wortels, appels, zuikerklontjes, kroppen sla en weet ik het wat allemaal nog meer.
Laat nou dan net het geliefde paard een heerlijk volgevreten, ronde Haflinger zijn, wat al deze extra lekkernijen totaaal niet nodig heeft.

Mijn vriendin heeft al een aantal keer aangegeven dat het niet de bedoeling is dat het paard zoveel binnen krijgt. De paarden staan 24/7 op het land, met nog een baal hooi er bij ook. Dus een heel wit brood, de halve appelboom en een doos zuikerklontjes werkt nou niet bepaald bevoordelijk voor het ideale gewicht. Het frustrerende is dat de man altijd op stal is, wanneer mijn vriendin er niet is, maar de verzorger van het paard(een meisje van 11 die geen idee heeft natuurlijk, de man verteld dat hij de eigenaar 'kent' dus je gaat er dan vanuit dat het goed zit). Mijn vriendin heeft aan dr moeder gevraagd contact op te nemen met hem en de situatie uit te leggen (en dat zoveel zuiker niet goed is voor een paard).

Nou komt dus het mooiste. Ik kom vanmorgen vroeg aan op stal, wil mijn paard uit het land halen en zie ineens de man ín het land staan. Het is dus totaal niet te bedoeling dat er zomaar vreemde bij de paarden het land op lopen!
Ik loop naar hem toe en vraag wat hij aan het doen is. Hij was het voer aan het verdelen, want er was hem verteld dat zoveel voer niet goed was voor een paard.

Ten eerste is het zoals iedereen weet zo oerdom om op een weiland brood uit te gaan delen terwijl er 4 chagerijnige pismerries om je heen (en verdomme je zoontje) staan. Mijn merrie heeft in het verleden een ander paard een gebroken been getrapt omdat er in de paddock gevoerd werd door (ook) een onbekende. Ik wil niet op mn geweten hebben dat dat kind straks een hoef op zn voorhoofd gedrukt krijgt!
Ten tweede, hoe haal je het in je hoofd om zomaar andermans paarden te gaan voeren terwijl het nog duidelijk gemaakt is dat het niet goed is (voor 1 paard niet goed betekend voor alle paarden niet goed, lijkt mij?)
Ten derde, alsof het nog niet erger kon, zag ik half aangevreten haribo snoepjes op de grond liggen??? "Ja, die had ik ook over. Mijn zoontje vond deze niet zo lekker, maar de paarden schijnbaar ook niet, ha ha ha. Ze spuugden ze allemaal uit"

En nu natuurlijk de vraag, wat moet ik hier in hemelsnaam aan doen? Ik heb natuurlijk gelijk mijn vriendin gebeld. Ik heb het gemeld bij de stalhouder, maar die heeft de man blijkbaar nog nooit gezien (De stalhouder werkt ook overdag bij boeren in de buurt, alleen zijn vrouw en dochter zijn altijd aanwezig). Hij baald als een stekker dat er zomaar mensen op zn erf komen, ook hij wil dit absoluut niet hebben. Maar ja, hij weet niet eens hoe de man eruit ziet. Ik heb echt geen flauw idee wat ik hiermee moet joh.. Mijn paard is koliekgevoelig, heeft al 2 keer onder het mes gelegen. Een 3e keer gaat ze niet overleven, en met zulke mensen kom je niet ver. -O-

pien_2010

Re: Vage kennis zomaar bij paarden op het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:13

OPG → PP

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:14

Misschien wordt het tijd dat die moeder van je vriendin hem er eens op aanspreekt..
En anders stalhouder> politie, ongewenst bezoek op het erf die de gezondheid van de paarden in gevaar brengt. Dan moeten zij maar eens met de man gaan praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:15

Duidelijk vertellen dat hij helemaal niet welkom is als je vriendin er niet is? Hij heeft daar niks te zoeken en blijkbaar valt het kwartje van niet voeren niet dus ik zou hem duidelijk maken dat het privéterrein is en dat jullie het niet prettig vinden dat hij er alleen heen gaat, ook met het oog op zijn eigen veiligheid.

Dammie

Wat een rotsituatie. Kan die vriendin niet met stadhouder bij hem langsgaan en nog eens heel goed uitleggen dat hij a) dit niet mag doen en b) de stalhouder de politie inschakelt als hij nog een keer op de wei komt.

mrie

Je geeft de man te verstaan dat hij noch zijn zoontje nog langer welkom zijn op stal of in de weide. Dat als je hem daar aantreft je aangifte daarvan zult doen. Dat je dit ook met de overige stalgenoten zult bespreken maar dat jij er geen vertrouwen in hebt dat hij jullie aanwijzigingen over NIET voeren na zal komen. Dat je bovendien geen verantwoordelijkheid wilt dragen voor ongelukken in de weide en dat jij dus wel moet voorkomen dat hij daar nog ooit een voet zet. (vervolgens overhandig je hem zijn eigen persoonlijk my little pony om vet te mesten)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:20

Ik zou gewoon duidelijk zeggen dat andere paarden ook geen vreemd voer mogen, en dat het voor jouw paard zelfs levensgevaarlijk is. Dat soort mensen bedoelen het vast niet slecht, maar hebben gewoon totaal een verstand van paarden. Dus gewoon duidelijk zeggen dat ze de paarden mogen aaien, maar niet voeren en niet in de wei erbij!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:24

De stalhouder is gruwelijk in gebreke!
Maakt niks uit dat hij er zelf overdag niet is, hij moet zorgen dat jullie paarden veilig staan en daar voor zorgen.
Gek dat zijn vrouw dus daar ook nooit geen melding van gemaakt heeft als zij wel thuis is.

Maak dus zo snel mogelijk een foto van die gek en bezorg die aan de stalhouder en zijn vrouw en zogauw hij gespot wordt, hem ter plekke het erf af sodemieteren -:(-

Em wat jij er mee moet, hem het velds af schelden, is hij helemaal gek.
Een hartig woordje spreken met je vriendin en/of haar moeder en de stalhouder moet zorgen dat vreemde niet op het erf komen!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:31

Ik vind dat je heel rustig gehandeld/ gereageerd hebt.. Ik ben bang dat ik het niet zo netjes had gedaan. Ik had de man waarschijnlijk niet zo netjes te woord had gestaan, ik had hem duidelijk gemaakt dat dit gedrag hier en nu eindigt. En dat hij 5 seconde had om zijn "rotzooi" en zijn kind uit de wei kon halen. Als hij uit de wei was had ik hem wel netjes en rustig uitgelegd waarom ik zou reageer. En dat dit echt de laatste keer is dat hij de paarden voert dan wel in de wei loopt dat ik anders de politie voor hem bel..
De beste man bedoeld het misschien wel goed, maar heeft duidelijk geen verstand van zaken en geen idee over hoe paarden kunnen reageren.. Veiligheid voor alles voor zowel jullie paarden als voor hem en kind.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:33

Van mij zouden ze niet eens mogen aaien, van het een komt het ander. Gelukkig is het niet jouw kennis dus je hoeft hem niet te vriend te houden. Duidelijk vertellen dat het priveterrein is en dat hij alleen het erf op mag als jouw vriendin er is. Je gaat bij hem toch ook niet in de achtertuin zitten ?

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:56

Bedankt allemaal! :)

Ik hoop ook zeker dat de moeder van mijn vriendin hier wat mee gaat doen. Vind het ook totaal geen fijn idee dat zomaar iedereen het land op kan lopen, maar goed. Voor derest ziet ie eruit als een aardige kerel die inderdaad gewoon het beste wil doen, maar in plaats daarvan juist het tegen over gestelde van goed doet.
Ik hoop maar dat het een keertje tot hem door dringt en dat ie gewoon, in ieder geval, UIT het land blijft en geen eten meeneemt!
Die beesten krijgen eten genoeg en hebben niks te klagen, daar hoeft hij niet voor te zorgen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:26

Dat hij er uitziet als een aardige kerel zegt niks. Die man heeft daar niks te zoeken. Ik vraag me al af: hoe weet hij dat dat paard van je vriendin daar staat? En waarom is dat kindje niet op school? Het komt over als een hele rare manier van doen.
Ik zou hem duidelijk door de stalhouder de wacht aan laten zetten. Er is een adres en telefoon nummer bekend, ik vind het de taak van die stalhouder om hem weg te houden van zijn erf.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:39

Pauline, ik weet niet waar dit is, maar midden Nederland heeft al vrij volgens mij? en zuid Nederland volgende week.. vraag is dus of er vandaag dan nog les gegeven is? Anders had TS natuurlijk ook niet op stal kunnen zijn ;)

paard van die vriendin, weet ie via die vriendin of diens moeder natuurlijk. hij kwam er immers niet voor het eerst?

stalhouder moet hier ingrijpen en als de man niet wegblijft via de politie.. ondertussen moet de moeder van die vriendin een hartig woordje met die man spreken.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 22:51

Wij hebben hier inderdaad al vakantie (Noorden). En inderdaad wat Elena zegt, dat zal ie via hun weten en hij zal hier ook wel in de buurt wonen (mn paard staat in hetzelfde dorp als waar mn vriendin, en ik denk dus ook die man woont, ik zelf woon in de stad er naast).

Weg houden van het erf zal zeker gaan gebeuren, althans, zolang de man niet terug keert. Mijn stalhouder is daar gelukkig ook heel streng op en is wat dat soort dingen betreft een echte boer, met een echte "wat hier niet hoort komt er ook niet in-instelling".

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:56

Ik zou hem netjes maar héél duidelijk vertellen dat je hier niet van gediend bent. Dat hij het mss allemaal goed bedoeld maar dat hij niet zomaar de wei in kan. Ten eerste omdat je dat niet wilt en ten tweede omdat het gevaarlijk is ( schoppende paarden)
En ten tweede omdat de paarden ziek worden van het brood, snoep en weet ik het allemaal en dat HIJ vast niet zit te wachten op een rekening van de dierenarts!! Want die stuur je natuurlijk gelijk door!
Daarbij is een paard een eigendom en zonder toestemming blijf je van iemands eigendom af.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:31

Benoem dat je vriendin en haar moeder niet goed weten wie deze beste meneer is. Dat iedereen al een aantal keren aangegeven heeft dat het voeren niet gewenst is, dat snoep absoluut niet voor paarden bedoeld is, jouw paard koliekgevoelig is en een ander paard eerder een gebroken been getrapt heeft omdat een onbekende stond te voeren, de staleigenaar alleen paardeneigenaren op zijn erf wil hebben en dat jij nu dus de boodschapper bent die komt vragen om liever een ander paard te zoeken om zijn kroppen sla en fruitmand aan te voeren. Vraag hem gewoon om niet meer op het erf te komen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:43

nog ff een detail het zijn sssssssuikerklontjes, geen zuikerklontjes...hoe kom je d'r op!
Verder zou ik ze de wei uit bonjouren op zo'n manier dat ze nooit meer terug durven komen....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 03:05

Billy schreef:
nog ff een detail het zijn sssssssuikerklontjes, geen zuikerklontjes...hoe kom je d'r op!
Verder zou ik ze de wei uit bonjouren op zo'n manier dat ze nooit meer terug durven komen....

Ja hoor......... alles gelezen en ik heb er een hekel aan om zo te moeten reageren, maar Billy hierboven zegt PRECIES wat ik ook denk en wilde zeggen.

Dus daar komt: amén:
_/-\o_

toch een extra toevoeging; hoe goed of niet goed ik iemand ken; NIEMAND voert mijn pony's zomaar ongevraagd. Dan vergelijk ik het altijd maar met het aanbieden van een flinke zak snoep aan andermans kind zonder te vragen (en liefst nog vlak voor etenstijd), dat doet je toch ook niet?!

Die kerel heeft daar werkelijk niks te zoeken. Laat 'm maar naar de kinderboerderij gaan met z'n zoontje.

en idd; het is Suikerklontje en GEEN Zuikerklontje :(:) :j

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 05:15

Aantal jaren geleden iets soortgelijk gehad, alhoewel ik in jouw geval waarschijnlijk diegene wel weg gejaagd had. :o

Paard staat met vrienden in een vol weiland, alle weersomstandigheden mooi. Valt ineens terug in gewicht, en wordt echt goed verzorgd. 2 á 3 maal daags langs, tandarts, geen tekorten, worm infectie uitgesloten, etc. En toen in afwachting van dierenarts, en bloedonderzoek.
Er stond meer dan genoeg gras, andere paarden ook rond. Maar onder het mom van 'je moet wat ondertussen' baaltjes hooi bij. Deze lagen buiten paarden bereik, en ik legde meerdere keren p/d hooi verder in het land zodat het OP het gras lag.

Dacht een onbekende goed te doen, door balen hooi (zo met touw en al overigens) over het draad bij de ingang te gooien. Midden in het zand dus, want paarden creëeren aan het hek vaak zo'n plaatsje.
Daarop een waarschuwingsbrief neergehangen, met tekst en uitleg. Inmiddels was de diagnose van een darmziekte gesteld, en de term zandkoliek duidelijk vernoemd. (Dacht, dan schrikken ze wel met googelen.) Dit heeft gelukkig geholpen, op deze manier waren buurtbewoners ook op de hoogte van de situatie.
Toevoeging: mijn tel nr heeft trouwens altijd aan het land gehangen, echt.. Vraag dat dan na ofzo als je een dun paard ziet, of bel van mijn part de dierenbescherming...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 06:59

Duidelijk zijn. Heel duidelijk zijn.

Niet 'ik heb het liever niet", nee.... Deze paarden zijn in staat uw zoontje zo het ziekenhuis in te trappen. Koliek door uw toedoen? U mag betalen, paar duizend euro zo'n operatie. Van mij part met je eigen moeder even langs hem gaan, het gaat ook op jouw paard immers. Je hoeft niet iemand te kennen om er wat van te kunnen zeggen.

Maar denk dat bij zo'n hardnekkig geval het effectiever is een boze volwassene erop te zetten.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:51

Ben wel benieuwd of er al afspraken zijn gemaakt met deze vage kennis en je er geen last meer van hebt??

carmenknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:54

Ik weet niet hoe koliek gevoelig je paard is, en ook niet hoe snel ze een merrie (of een kind) trapt, maar als je hem er weer ziet misschien hem die dingen kort en simpel en nog iets erger uitleggen, dat hij geen stap meer in de wei durft te zetten.

Je gaat toch ook niet opeens de tuin van een kennis in en alle planten water geven. En haribo snoepjes........ ik huil