Paarden en relatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doriendr

Paarden en relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 10:58

Hallo iedereen,

Ik rijd al heel mijn leven paard en ga wekelijks 1 tot 2 keer wandelen (neemt ongeveer 4 à 5u tijd in beslag, soms langer). Mijn droom is altijd geweest om een eigen paard aan huis te hebben, ik ben mij zeer bewust van de tijd en het geld dat hier naartoe zal gaan.
Nu zit ik eerder met een ander probleem namelijk dat mijn partner mij hierin niet volgt, hij houdt absoluut niet van paarden en blijft liever uit de buurt. Hij wil over enkele jaren gaan bouwen en zegt dat hij het niet ziet zitten om een stal + een weide naast ons huis te hebben. Laat staan dat hij eens mijn paard zou verzorgen indien ik naar het buitenland moet voor mijn werk. Ik zet zijn argumenten eventjes op een rij (de belangrijkste staat eerst).

1) Tijd: eten geven, de stal kuisen, je zal nog meer willen paardrijden, ...
2) Geld: vooral 'wat als' er iets gebeurt en hij ziek wordt, we dienen trailer te kopen, aangepaste auto, ...
3) Afhankelijkheid, we kunnen nooit meer halsoverkop op weekend vertrekken,... (klopt niet, er zijn altijd oplossingen hiervoor)
4) Ruikt niet lekker
5) Hij blijft in het land voor mij (hij wou graag naar het buitenland verhuizen) dus vindt hij dat ik ook wel iets mag opofferen.

Nu begin ik hierdoor serieus te twijfelen aan mijn relatie aangezien ik natuurlijk heel graag mijn droom wil waarmaken en het moeilijk kan begrijpen dat hij zo weinig interesse of begrip toont... Met een paard in een manege heb je nooit dezelfde band als een paard dat je dagelijks thuis verzorgt?

Zijn er nog mensen met dergelijke situatie? Dien ik nou echt die droom opzij te schuiven en mijn paard naar een manege te brengen? (ik heb momenteel nog geen eigen paard maar zit in een organisatie waar we paarden verzorgen/rijden).

Dorien

maava

Re: Paarden en relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:02

Met een paard op een pension/manege/bij een ander kan je nog steeds dezelfde band hebben als dat die thuis staat.
Waarom wil je het paard persee thuis en niet bij een ander behalve de band die je dan zou hebben?

Blijf hiermee vooral met je man communiceren en laat je keuze niet te veel afhangen van een forum vol met paarden liefhebbers.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:05

Ik vind een tussenoplossing zoals jezelf aangeeft wel acceptabel. Paard kopen maar elders stallen. Als hij echt niks met paarden heeft, vind ik niet dat je hem kan verplichten. Vergis je niet in het onderhoud van stallen, paddocks, weide, rijbak en dergelijke. Daarbij is het ongewenst en niet paardvriendelijk om een paard alleen te houden, dus hoe wil je dat oplossen? 2 paarden aan huis?
Als je zelf het paard financieel kan onderhouden, vind ik niet dat hij je de droom van een eigen paard kan ontzeggen. De stelling van 'hij blijft in het land voor mij' vind ik erg flauw. Ik neem aan dat hij van je houd en zelf gekozen heeft hier te blijven omdat hij jou niet wil missen?!
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 15-07-16 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:06

Ik.. -O-

We zijn pas 19 en 22. Heb hem laatst voor het eerst mee naar mijn bijrijdpaard genomen en ik wist dat hij bang was maar niet zo bang en we kregen echt hysterisch erg ruzie op stal. Hij wilt het allemaal wel proberen maar hij is per direct geirriteerd.

Ook toen ik aangaf dat ik in de nabije toekomst graag mijn eigen paard wilde aanschaffen zei hij dat hij er nooit een cent aan zal uitgeven, we dan maar nooit kinderen moeten krijgen want ja daar is dan noooooit meer geld voor met een paard. Etc etc.

Breekt me wel hoor, hij wilt ook idd naar het buitenland verhuizen, moet ik echt niet aandenken, alstjeblieft niet zeg.

Soms vraag ik me af of hij het me allemaal wel gunt. Dit vraag ik dan ook en maak ook alles bespreekbaar. Hij gaf aan dat hij wel graag nog eens mee wilde maar na het ongelukje die ik met mijn bijrijdpaard heb gehad afgelopen weekend wilt hij volgens mij nooit meer mee. En dat allemaal omdat hij als ventje van 4 'gebeten' was, had ie zn hand maar plat moeten houden toen hij een snoepje gaf aan dat dier. :') :=

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:10

Een relatie is geven en nemen... Ik kan me voorstellen dat hij er niet op zit te wachten om voor je paard(en want 1 alleen is ook geen optie.....) te willen gaan zorgen als jij weg bent of ziek wordt... Er gaat flink wat tijd inzitten als het niet je hobby is, tja....

Waarom niet gewoon op pension?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:10

Stel dat je je relatie zou beeindigen heb je dan wel de gelegenheid om je paard aan huis te houden ? Ik vind een paard aan huis persoonlijk niet zo heel belangrijk. Wel is het belangrijk dat je gesteund wordt in je hobby, anders komen er met de loop der jaren toch irritaties ben ik bang...
Dus ik denk dat je voor jezelf prioriteiten moet stellen.
Ik heb vroeger echt wel een vriendje de deur gewezen omdat er gezeur was over mijn paard. Dat werkt gewoon niet. Maar een tussenweg vinden als je vriend je verder support moet toch mogelijk zijn ?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:11

Wat een pussy's allemaal zeg :')

Nee maar eventjes zonder grapjes. Laat je hobbies je nooit afnemen door je "geliefde". Je hoeft geen vent te zoeken die helemaal into de paardenwereld is maar wel iemand die je hobby respecteert.

Laten we de situatie eventjes andersom plaatsen. Jouw vriend/vriendin doet bijvoorbeeld ook een gevaarlijke sport (want ja paardrijden is gevaarlijk) zoals parachutespringen ( :+ ). Dan zou jij het andersom ook niet verbieden hem zoiets te laten doen. Het is zijn hobby, zijn leven, zijn risico. Waarschijnlijk doen die van jullie niet zoiets geks maar wie weet wat zij nog in de toekomst voor plannen hebben. Zouden wij dan zeker ook moeilijk moeten gaan lopen doen?

Misschien als jullie het eens zo verwoorden naar jullie mannen toe dat het de situatie wat verbeterd en dat ze er wat meer begrip voor hebben.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:12

Dominique; Maar waarom wil je hem perse mee en hem erin betrekken? Mijn man heeft ook niks met paarden en komt nooit op stal. Enkele keer voor een klusje oid of een keer op wedstrijd kijken, meer niet hoor. Het is mijn hobby, niet die van hem, hij heeft eigen hobby's.

Bij ons is pas een paard gekomen toen onze dochter ook besmet bleek met het paardenvirus en ik het paard zélf kon bekostigen. Want ja, ja kan er niet omheen: een paard kost veel geld in onderhoud en er gaat veel tijd in zitten.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 15-07-16 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Doriendr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:12

Het is gewoon anders, ik wil dit echt... wakker worden naar buiten gaan, paardje zien, eten geven, er bijgaan wanneer je maar wilt. Fantastisch toch. Ik ben mij zeer bewust van de negatievere kanten, paarden houden is niet iets 'nieuws' voor mij.

Ik heb inderdaad ook een beetje het gevoel dat hij het mij niet gunt omdat ik er veel tijd wil insteken. Hij zeurt ook altijd en zegt eerder: 'kom je gauw thuis?' in plaats van 'hopelijk maak je veel plezier'. Zeer frustrerend.

Uiteraard koop ik er een gezelschapspaaard/pony bij, dit weet ie wel nog niet...

MarliesV

Re: Paarden en relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:12

TS (en ook Dominique) ik zou mij meer zorgen maken over de relatie en de manier van omgang met elkaar dan over of ik een paard aan huis 'mag' in de toekomst.

Ik beluister een nog al cd-van-jou-cd-van-mij verhaal waarbij ik mij afvraag wat de gezamenlijke factor in de relatie is, wat bind jullie? Duidelijk niet de toekomstwensen en dromen.

Je kinderwens aan de kant moeten schuiven, je wens om in het buitenland te wonen niet door laten gaan, je wens om een paard aan huis te hebben in de koelkast zetten.
Allemaal prima te doen als je een gezamenlijk doel voor ogen hebt en een fijne relatie. Dan is het geven en nemen, nu is het zo'n strijd lijkt het wel.

Paard aan huis is niet zaligmakend trouwens, ik heb ze aan huis gehad en moet eerlijk zeggen, nu op 1 km van huis op een doe het zelf stal bevalt mij minstens zo goed. Geen weideonderhoud/mestafvoer/zelf voer inkopen/hooi halen/stro halen/bak slepen enz.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:14

Ik zou ook voor een tussenoplossing gaan geloof ik. Een paard aan huis heeft wel een heel veel grotere impact dan een paard in pension, daar moet je imo allebei achter staan. Maar of jij nou naar je paard gaat of gaat wandelen, dat maakt qua beleving voor je partner al een stuk minder heftig misschien.
Als het probleem veel groter is, in de zin dat hij je de hele hobby niet echt gunt, denk ik dat het al dan niet een eigen paard en al dan niet aan huis misschien niet je grootste probleem is...

Shirley

Als dit je aan het twijfelen brengt, zit er serieus meer mis tussen jullie -O-

Santos_05
Fotograaf

Mijn man had niets met paarden, maar is nu net zo gek als ik :D

Is het niet het onbekende? En daarbij, ieder zijn/haar eigen hobby toch? Hij bijv. zijn voetbal (incl 3e helft waardoor ze de hele zaterdag weg zijn) en jij je paarden.

Maar als je man niet mee wil helpen in de verzorging zou ik een eigen paard in volpension zetten. Dan kan je altijd weg wanneer je wilt (paard wordt verzorgd), trailer + trekauto hoeft in eerste instantie niet (zorg voor een backup) enz. Als je echt wilt kan je wel een oplossing vinden.

Doriendr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 11:14

Als ik het graag aan huis wil, moet ik hem er wel bij betrekken. Wanneer het zover is en we over bouwplannen praten ga ik natuurlijk goed uitkijken of er weides ind e buurt zijn, dat er plek is voor een stal / enz.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:15

eigen paard aan huis + ruikt niet lekker.. Dat ligt er maar helemaal aan hoe je je grond in deelt en hoe groot je kavel is.. Reken wel dat met een paard aan huis, vooral als je partner eigenlijk niet zo 'into' paarden is, je een redelijk groot kavel moet hebben.. Zodat je tuin en erf hebt en de paarden meer naar achteren kunt zetten.. Een eigen 'oprit' naar de wei, waar je dan ook de schuilstal, opslag en mesthoop hebt is dan een oplossing.. Vroeger altijd paarden achter het huis gehad, maar nooit last van 'luchtjes' in of om het huis.

vergeet niet, dat wanneer je alles zelf doet, de zin om ook nog te gaan rijden waarschijnlijk behoorlijk verminderd.. je bent dan immers al 1-2 uur bezig geweest en om m dan nog te gaan zadelen, rijden, naverzorging.. Wat ik om mij heen hoor is dat het net zo leuk blijft om een paard te hebben, heerlijk om te genieten dat ze bij huis staan, maar te opzichte van elders in vol/halfpension, neemt het rijden af.

punt 5 vind ik emotionele blackmail.. ik neem aan dat dit in een verhitte discussie gezegd is.. Maar dat terzijde, waarom wil je niet naar het buitenland? want de opties om paarden te houden in duitsland/frankrijk/spanje/portugal/italië zijn vaak al gunstiger dan hier in Nederland al was het maar omdat je meer grond voor minder geld kunt krijgen.

3) Afhankelijkheid, we kunnen nooit meer halsoverkop op weekend vertrekken,... (klopt niet, er zijn altijd oplossingen hiervoor)

klopt wel.. Er zijn wel 'altijd oplossingen', maar of dat goede en vertrouwde oplossingen zijn, daar sta je heel anders in wanneer je eenmaal een eigen paard hebt. Natuurlijk kun je een goede verzorger vinden.. maar tenzij dat een tiener is, heeft zo iemand ook zijn eigen leven en verplichtingen/wensen.. Kan dus goed zijn dat wanneer je vriend je wil verassen met een weekendje weg, je verzorger dan ook net niet kunt.

Op zich zijn er geen bezwaren tegen het houden van een paard aan huis, maar ik denk dat je vriend wel de rooskleurigheid probeert te temperen en de vanzelfsprekendheid waarmee je ervan uitgaat dat je vriend wel 'even' iets oppakt afzwakt..

Mijn vriend houd ook niet zo van paarden, ik mag blij zijn als hij luistert als ik er wat over vertel.. Maar an sich geniet hij van het feit dat ik ervan geniet..

Maar de klussen doen? alleen als ik doodziek op bed lig waarschijnlijk en zelfs dan pas na enkele dagen (hoef alleen weide te mesten) als het er naar uit ziet dat ze anders in hun eigen stront zouden rond moeten stampen.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen te stallen bij een pensionstal in de buurt.. of als je persee echt zelf alles wil doen.. Een stuk land van nabije buren huren. Zodat je vriend ook echt kan meekrijgen hoe vaak en intensief je ermee bezig bent.. T.z.t. kun je dan altijd nog besluiten om je paard naar huis toe te halen als hij meer overtuigd is dat paarden leuk zijn om je heen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:16

Doriendr schreef:
Het is gewoon anders, ik wil dit echt... wakker worden naar buiten gaan, paardje zien, eten geven, er bijgaan wanneer je maar wilt. Fantastisch toch. Ik ben mij zeer bewust van de negatievere kanten, paarden houden is niet iets 'nieuws' voor mij.

Ik heb inderdaad ook een beetje het gevoel dat hij het mij niet gunt omdat ik er veel tijd wil insteken. Hij zeurt ook altijd en zegt eerder: 'kom je gauw thuis?' in plaats van 'hopelijk maak je veel plezier'. Zeer frustrerend.

Uiteraard koop ik er een gezelschapspaaard/pony bij, dit weet ie wel nog niet...

Maar hij wil dit echt niet schijnbaar? Het is toch wel iets waar je samen achter moet staan. Waarom niet eerst een paard kopen en in pension zetten en hem aan het idee laten wennen van een eigen paard?

0000

Ik denk dat als je het er al niet normaal over kunt hebben dat je eigenlijk 2 paarden wil/gaat kopen, je echt een ander probleem hebt.

Captain

Maureen_M schreef:
Nee maar eventjes zonder grapjes. Laat je hobbies je nooit afnemen door je "geliefde". Je hoeft geen vent te zoeken die helemaal into de paardenwereld is maar wel iemand die je hobby respecteert.

Laten we de situatie eventjes andersom plaatsen. Jouw vriend/vriendin doet bijvoorbeeld ook een gevaarlijke sport (want ja paardrijden is gevaarlijk) zoals parachutespringen ( :+ ). Dan zou jij het andersom ook niet verbieden hem zoiets te laten doen. Het is zijn hobby, zijn leven, zijn risico. Waarschijnlijk doen die van jullie niet zoiets geks maar wie weet wat zij nog in de toekomst voor plannen hebben. Zouden wij dan zeker ook moeilijk moeten gaan lopen doen?

Misschien als jullie het eens zo verwoorden naar jullie mannen toe dat het de situatie wat verbeterd en dat ze er wat meer begrip voor hebben.

Amen! _O_
Ik had ook zo'n ex. Waren de weekenden bij elkaar, als ik bij hem was kon ik niet naar mijn paard maar als hij bij mij was verwachtte hij ook dat ik thuis bij hem bleef. Dikke doei, ik ging dan gewoon lekker. Hij verwachtte van mij dat ik mijn hobby (hobby? >;) More like a lifestyle) op zou geven want dat had hij ook gedaan. (Daarmee bedoelde hij voetbal wat hij al 3 jaar niet meer deed, en toen kende hij me nog niet eens. :+) Voor mij nooit meer zo'n zeurdoos.

BigOne

Tja, als mijn man vroeger mij niet gesteund had in de paardenwereld dan was hij nu niet mijn man geweest. Hij heeft totaal niets met paarden maar heeft altijd gezegd dat iedereen zijn hobby's moet hebben. Bij jullie is het een patstelling, jij wilt niet naar het buitenland dus hij gunt jou geen paard, lijkt me niet echt prettig, zo'n relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:17

Maureen_M schreef:
Wat een pussy's allemaal zeg :')

Hij verbiedt het haar toch helemaal niet :? ? Ik kan het best begrijpen hoor, dat hij geen paard aan huis wil. Precies om de bovenstaande argumenten. Ik zou serieus overwegen om gewoon een paard in volpension te zetten, als ie daar nog problemen mee heeft wordt het wellicht een ander verhaal.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:19

Je moet vooral doen waar jij je zelf goed bij voelt. Deel je dromen eens, voor hem kunnen er namelijk ook voordelen aan zitten. Misschien een ruimte om zijn hobby te doen thuis?

Ik ben vrijgezel en mijn relatie is stuk gelopen om precies deze reden.
Ik wil niet egoïstisch over komen. Maar dit leven is kort, ik wil mijn leven leiden zoals ik het wil en me niet laten tegenhouden door andere mensen. Ik wil mijn dromen volgen en laat me door niemand tegenhouden. Een partner erbij is leuk, maar ik kies toch echt voor mijzelf en mijn beesten en mijn dromen. Uiteindelijk moet ik aan het einde van mijn leven kunnen denken: ja, ik heb alles uit het leven gehaald, ik heb mijn dromen waar kunnen maken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:20

Tja ik had een ex die niks met paarden had, paarden bij huis en veel werk er aan maar was op vlak van paarden gelukkig maar met vent niet.

Nu nieuwe vriend die paard helemaal niet erg vind en ook met liefde mee ging naar stal en snapt dat ik het nodig heb. En nu heb ik mn paard verkocht en doen we samen andere leuke dingen en kijken we samen naar de toekomst. Het kan heel raar lopen en ik zou kijken waar je gelukkig van wordt, al kan dat dus wel in een paar jaar zo veranderen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:22

Er zijn genoeg andere mogelijkheden om een paard te stallen. En zelfs aan huis is er nog de mogelijkheid tot verzorger of buren/familie.

Het idee dat jou man jou niet wil steunen in jou droom (en misschien lees ik het verkeerd), jou droom niet eens accepteert. Vindt ik niet echt een fijne relatie.

Ik snap zijn punt: ik blijf voor jou in het land, dus jij moet ook een soort opoffering doen. Maar de opoffering maken door jou droom te vernietigen (want dat is hoe ik het zie), vindt ik echt not done.

Mijn paard is voor mij mijn ontspanning, mijn vriend houdt van golf, en loopt ook 3 a 4x in de week 2.5 uur op de golfbaan en elke zondag een wedstrijd van 5 uur. Ik laat hem daar vrij in, en hij laat mij vrij in mijn hobby. Af en toe ga ik eens met hem mee de golfbaan op, en af en toe gaat hij eens mee naar mijn paard. Ik vindt dat het zo hoort, je moet vrij kunnen doen waar je van houdt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:22

Hoezo geef je je droom op voor een vent? Dat is het laatste wat ik zou doen. Gelukkig helpt mijn vriend mij met alles en vind het geweldig dat ik rij (zolang ik heel blijf :+ ) maar heb altijd al gezegt dat ik mijn paarden voor niks en niemand opzij schuif.

Als je man een beetje van je houdt zal die vast wel een keer willen voeren of iets dergelijke. Ben bang dat hij het echt niet wil en dat je je paarden opzij moet laten schuiven... Erg jammer ;(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:23

Wij hebben de paarden aan huis en als je relatie dat niet ziet zitten dan zou ik dat niet doen. Het is fantastisch maar heeft ook nadelen en moest er niet aandenken daar een partner te hebben die dat niet wil. Denkend aan het regelen van hooi en stro, onderhoud van weide en stal, ziek paard in de nacht, vele kosten, stro en hooi in je huis, vliegen, mestlucht, mestbak, enz. Daar moet je beide van houden wil je je niet ergeren. Ik zou niet kunnen leven met een partner die daar niks mee heeft.