Onderlinge Paradressuur wedstrijd Arnhem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Onderlinge Paradressuur wedstrijd Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 20:36

Afgelopen weekend heb ik meegedaan aan een onderlinge paradressuur wedstrijd. Waarom? Omdat een vriendin van mij heel erg enthousiast was en ik eigenlijk wel benieuwd was of het heel anders zou zijn dan reguliere wedstrijden.

Ik had in 2013 mijn eerste en laatste (reguliere) onderlinge wedstrijd gereden, wat een drama was dat (linkje naar het topic waar je een collage kan zien van deze wedstrijd: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1879234). Ik reed met veel te veel druk, zat niet lekker in mijn vel en het was ook nog eens snikheet met die outfit. Dus naar aanleiding van die wedstrijd had ik het volgende doel: ontspanning voor paard en mijzelf.

Opbouw: 30 minuten proefrijden (omdat iemand anders ook op het zelfde paard reed werd deze tijd gehalveerd zodat we beiden konden "proeven" van het paard), dit was binnen. Losrijden in de buitenbak, maximaal 10 minuten. En dan naar de binnenbak om de proef te rijden.

Ik reed niet met mijn eigen paard maar met een manege paard. Leuk beestje, geen fijne beweging. We reden de Grade 3 Novice proef (linkje naar de proef).

Ontspanning was er dus ik had mijn doel behaald *\%/* . Aan het einde van de dag kregen we het protocol. We hadden 60.22%

Misschien nog leuk om te weten over mij: Ik ben begonnen met paardrijden in december 2012. En sinds maart 2015 heb ik een eigen paard (voormalig manege paard) en volgen wij samen het Parelli Programma.

Proefrijden
Ik heb ongeveer 10-15 minuten proefgereden. Je mag dan voelen hoe het paard beweegt en of dit een match is. Ik vond de beweging echt niet lekker zitten maar het karakter van het paard vond ik wel heel leuk. Deed mij een beetje aan mijn eigen paard denken (lekker eigenwijs :x ).

Afbeelding

Losrijden
Tijdens het losrijden heb ik veel beloond in de vorm van: halthouden, halststrekken, een gang langzamer, teugels laten vieren, aaien, stembeloning etc. Alles wat ik kon bedenken en wat haalbaar was op dat moment als beloning en waarvan ik dacht dat het op dat moment een passende beloning zou zijn. Ik heb hem constant bezig gehouden: voltes, van hand veranderen, stelling, overgangen. En uiteindelijk hadden we een hele fijne "communicatie" en voelde hij lekker ontspannen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Proef
Scheef bij het binnenkomen. Het halthouden ging totaal niet, terwijl dat in het losrijden juist goed ging. Daar baalde ik enorm van, loslaten en verdergaan denk ik dan maar. Er zaten een paar hele fijne stukken tussen. Toen we in vrije stap van hand moesten veranderen ging hij in draf, heel jammer, ik kreeg hem pas op het laatste moment terug en heb dus maximaal 3 passen daarvan kunnen laten zien. En bij het galopperen op de rechterhand ging hij in de linkergalop en ook daar kreeg ik hem niet meer terug en toen ging het race-knopje aan :evaw: . Uiteindelijk terug gekregen en weer verder gegaan met de proef alsof er niks gebeurt was :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben van de foto's als dat ik gedaan heb van de wedstrijd. Volgende keer zou ik graag met mijn eigen paard deelnemen.

Mijn stijgbeugelriemen hadden flink wat langer gemogen en verder heb ik geen/weinig verstand van dressuur dus alle tips zijn welkom!!

Papilio

Re: Onderlinge Paradressuur wedstrijd Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:07

Super gedaan hoor meid! Het was een aangenaam beeld om te zien en vriendelijke rijstijl. Wel hadden je teugels af en toe meer op maat gemogen. Maar ik vind het vooral knap hoe je de proef gereden hebt op een vreemd paard, vreemde manege en you did it! Ik vond het gezellig je weer gezien te hebben! Op naar de volgende keer?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:19

Hoi demi!
Je kunt trots zijn op jezelf hoor.stoer op een paard dat je niet kent.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:54

Ik vind het een leuk beeld geven :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 22:07

@Papilio: Dankjewel voor je compliment en de tip! Volgende keer zeker weer :D

@Laura1982: Hihi, ik ben alleen niet Demi :o Dankjewel, ik ben zeker trots op hoe het gegaan is :))

@MaritB: Dankjewel. Had van te voren niet verwacht dat het nog zo goed zou gaan <3

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 05:12

Sorry Dominique ik haal jullie met naam nog wel eens door elkaar

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 08:58

Laura1982 schreef:
Sorry Dominique ik haal jullie met naam nog wel eens door elkaar

Maakt niet uit, ik ben ook nog niet zo lang "lid" van de groep :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 07:31

Ik ken je verder niet en ik snap dus ook niet waarom je para dressuur rijd? Wat voor beperking heb je dan dat je para rijd?

Wel knap hoor, zo op een vreemd paard even 10 minuten rijden en dan gelijk een proefje doen.

Tip voor de volgende keer. Juist meer gas er op en teugels wat korter. En meer gas er op zeg ik, omdat het paard op alle foto's enorm sloft met de achterbenen. Dat zit idd helemaal niet lekker en komt de gangen zeker niet ten goede.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 08:22

Ik vind het heel knap hoe je toch zo maar even een proef rijdt op een onbekend paard :)
Kun je misschien (eventueel via pb) vertellen waar dit is en hoe het paard heet? Ik heb heel erg het idee dat ik hem ken.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:57

goed gedaan ! ook ik zou je aanraden wat actiever te rijden en wat kortere teugels. ik ben ook wel heel benieuwd wat je heb (mag in pb ) .

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:24

Ook ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd waarom je meedoet aan de Para.. Ik zie zo met het blote oog niks wat erop wijst dat je aan de Para mee moet doen :+ Mag ook via pb!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:32

Grappig om te lezen hoe mensen zeggen met blote oog zie ik niets. Dat je niets ziet wil niet zeggen dat ze niets mankeert soms is dat best lastig uit te leggen

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 12:48

He wat leuk dat is bij mij op stal! Ik rijd Azrael, die ken je vast wel :) Met de grote bles.
Ziet er lekker ontspannen uit, en dat voor de eerste keer op een vreemd paard.
Volgens mij heeft dit paardje in het verleden vrij hoog in de dressuur gereden! Als het het paard is wat ik denk dat het is hoor. Staan meerdere vosjes, dus lekker wat meer bij elkaar rijden en dan is z'n beweging wellicht ook wat beter, nu valt ie wat uit elkaar!
Maar netjes gereden, nette houding ook ,en misschien zie ik je nog op stal! :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 17:41

Ik ben inderdaad ook heel benieuwd wat je hebt. Ziet er leuk uit ts!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 19:54

Wow een heleboel reactie :) hopelijk sla ik niemand over.

Ik zie in een heleboel reacties voorbij komen wat ik heb. Ik heb taaislijmziekte (Cystic Fibrosis) en dus een verminderde longinhoud en spierkracht. Ik ben heel snel door mijn energie heen. Officieel hoor ik dan volgens mij niet bij Paradressuur (ik weet niet precies hoe dat zit) maar dit was een onderlinge wedstrijd dus hier kon ik wel aan mee doen. Het is dus inderdaad niet met het blote oog te zien.

Deze wedstrijd was bij Manege in 't Biobos, Arnhem en het paard heette Flip :)

Hihi Leeneliefje ik ken de paarden daar allemaal niet, was de eerste keer dat ik op deze manege kwam. Volgend jaar zou ik graag met eigen paard mee doen.

Volgens mij heb ik nu op alle vragen antwoord gegeven. Dan rest mij alleen nog om te bedanken voor de complimenten en natuurlijk voor de tips. Die kan ik ook meenemen naar mijn eigen paard. Daar zijn we momenteel ook mee bezig actiever/voorwaartser te rijden en ook daar moet ik wennen aan kortere teugels.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:23

@leeneliefje, ik denk dat je Zigo bedoelt :) dat is een andere vos die heeft volgens mij m2? gelopen :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 05:13

Papilio schreef:
@leeneliefje, ik denk dat je Zigo bedoelt :) dat is een andere vos die heeft volgens mij m2? gelopen :)

Ik dacht rando ook!

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:37

leeneliefje schreef:
Papilio schreef:

Ik dacht rando ook!

Haha ja die ook volgens mij :) maar dit is Flip

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:19

Haha jeetje alle vosjes komen voorbij :')

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 13:26

Hihi ze lijken ook best wel veel op elkaar. Weet jij wat meer over Flip, Leeneliefje?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:43

xxdomiixx schreef:
Hihi ze lijken ook best wel veel op elkaar. Weet jij wat meer over Flip, Leeneliefje?

Nee! Ik rijd niet op de manegepaarden maar sta met een pensionpaard op t biobos. Enige wat ik van Flip weet is dat t een schatje is haha :*

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 18:36

leeneliefje schreef:
xxdomiixx schreef:

Nee! Ik rijd niet op de manegepaarden maar sta met een pensionpaard op t biobos. Enige wat ik van Flip weet is dat t een schatje is haha :*

Haha misschien bij de meeste wel maar bij mij ging hij nog even stieren dat draakje, Maureen zei ook dat hij dat af en toe deed. Ik vond het niet erg, ken het van mijn eigen paard. Maar verder was hij wel heel erg lief, en zolang hij veel beloond werd deed hij het ook echt super. Alleen tijdens de proef kon ik hem niet zo veel belonen als ik had gewild (af en toe stiekem in een hoek, teugels even iets langer) en dat merkte ik ook dat hij daardoor dwarser werd. Waarschijnlijk doet hij dat normaal niet als hij niet steeds beloond werd, ik heb hem denk ik een beetje te veel verwend tijdens het losrijden :o

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:01

haha geef je 'm een vinger! ..... vul maar in :p

Misschien ben ik er volgende wedstrijd ook wel bij, misschien tot dan!

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 01:36

leeneliefje schreef:

Kom je ook naar Adam? :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:41

Papilio schreef:
leeneliefje schreef:

Kom je ook naar Adam? :)

Adam? Wat is daar dan?
:P