grote E pony of Paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donna3007

grote E pony of Paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 11:36

Hey

Mijn draver moet ik helaas weg doen, hij is atactisch.(heb in gisteren te horen gekregen) Erg jammer want hij houd ontzettend van springen ✨. Maar over een tijdje wil ik wel een nieuwe pony/paard. Wat Zouden jullie doen? Een E pony of paard? Mijn draver was 1.68 denk ik. Ik moet wel zeggen; ik heb eigenlijk niks met pony's. Paarden heb ik meer mee, maar ik ben zelf 1.59 & ze zeggen dat de de springsport bij de pony's leuker is dan bij de paarden. Ook omdat ik zelf geen trailer heb en ik wel met anderen mee kan rijden naar wedstrijd, maar iedereen hier heeft een pony dus dan is het qua vervoer voor mij misschien ook handiger.. Maar goed, ik heb dus niet zoveel met pony's. Dus ik zit te denken: een grote E pony , (bijvoorbeeld paardgefokt?) voor in de springsport of toch een paard! Maar dan kan ik dus niet altijd mee op wedstrijd agz de rest tussen de pony's start.. En ik wil wel heel graag springen. Wat Zouden jullie doen?.. Een grote E of een paard?

elenaMM77

Re: grote E pony of Paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:39

met een paard mag je niet bij de ponies starten.
ik zie dat je dertien bent.

persoonlijk zou ik voor een e pony gaan, zodat je nog lekker een poos bij de jeugd kunt starten.
ik heb zelf een e pony, kruising arabier met kwpn, niet specifiek paard of spring gefokt, maar toont als een klein paard.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:48

Als je straks door wilt bij de paarden, en geen afscheid wil nemen van je paard, dan zou ik voor een paard gaan. De meiden die nu 13 zijn, starten over een paar jaar ook bij de paarden.

Maar als je gezellig voor de lol met vriendinnen wil rijden, springen en af en toe starten, kun je met een grote E lang vooruit hoor!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:53

met een e pony mag je rustig bij de paarden starten skippy..
tenzij je dan zo hoog loopt dat je e pony met geen mogelijkheid over de sprongen te krijgen is ;)..

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:37

er zijn wel wat paarden die te klein gebleven zijn en daardoor E-pony zijn. Dan heb je dus bijv gewoon een KWPN-er maar kan je nog wel lekker bij de pony's rijden. Ponywedstrijden zijn idd erg leuk en aangezien je nog wel even hebt tot je 18e zou ik dat doen. Daarna kan je overstappen naar een paard of evt gewoon tussen de paarden starten met die pony, want je hebt in principe ook een paard, alleen is hij net een stukje kleiner gebleven, maar dat verschil merk je weinig van

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 05:36

@elenaMM77: i know, maar of je bovenin mee gaat rijden in het springen, dan moet je paard echt op karakter het tempo bijhouden... Daarom mijn opmerking dat als het vooral voor de lol is ze er lang plezier van kan hebben. Ik ben zelf 1,75 en mijn paard 1,55, ik hoef geen kasteel zelf. Het is een keuze ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 05:41

Hangt er ook vanaf waar TS woont, in België bestaat er geen E pony, bij ons is dat gewoon een paard en mag je dus ook bij de paarden starten ermee. :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 06:37

@SVRL, klopt. En in mijn geval heb ik een Amerikaan onder mijn kont, en is dat per definitie een paard ;) Maar e-pony is een ruim begrip ook: met eentje van 1,569 red je het misschien best lang tussen de paarden in het springen - paardgefokt met een lang been. Maar met een van 1,48 die ook nog ponygefokt is, is dat een heel ander verhaal.

Maar TS geeft helder aan dat ze niet van de pony's is. En dan ben je met 13 in principe oud genoeg, en met haar lengte op zich ook groot genoeg, om met een paard te rijden. Bij voorkeur niet eentje van 1,75 bij haar lengte, maar eentje van 1,62-1,65 is ook prima. Alleen kan ze daar niet bij haar vriendinnen mee starten tussen de pony's.

Uiteindelijk ligt de keuze bij de ruiter natuurlijk. Zelfs als ik weer dressuur zou gaan starten, zou ik geen paard van 1,75 willen - terwijl met mijn lengte de gemiddelde dressuurruiter zou zeggen dat dat het mooiste staat... ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:21

Skippy01 schreef:
@elenaMM77: i know, maar of je bovenin mee gaat rijden in het springen, dan moet je paard echt op karakter het tempo bijhouden... Daarom mijn opmerking dat als het vooral voor de lol is ze er lang plezier van kan hebben. Ik ben zelf 1,75 en mijn paard 1,55, ik hoef geen kasteel zelf. Het is een keuze ;)

klopt absoluut skippy, maar volgens mij is TS nog niet begonnen aan wedstrijden en lijkt dit om onderlinge wedstrijden te gaan (aanname, die indruk heb ik op dit moment. Idem met dat ze mij Nederlands lijkt).. Dus voor ze echt bij de pony's al een flink end gevorderd zal zijn (weet niet of ze al L dressuur start?) is ze ook al een paar jaartjes verder.

niet zo van de pony's zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat je ook zelf het prettig vind om tussen volwassenen te starten.. dat zijn dingen die ze voor zichzelf dan zal moeten uitmaken eerst.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:34

@ElenaMM77 heb je wel een punt. Tussen de volwassenen is toch vaak wel heftig...

Mijn grote manco is altijd dat ik het zo zonde vindt als er NU een paard komt die over zo'n enorm korte tijd (een jaar of 2, 3 misschien) ingewisseld moet worden voor een groter exemplaar... (ik ben een enorme softie denk ik wat dat betreft...)

Dus misschien is de belangrijkste vraag die TS zich moet stellen wat haar uiteindelijke doel is: écht 'de sport' in, of onderling starten... En als ze dan écht de sport in wil, kan ze de afweging maken of ze dan nu fanatiek met een pony gaat starten en die wil verkopen als ze wil meekomen bij de paarden, of dat ze liever nu al een paard koopt en daarmee dus nu al bij de volwassenen gaat starten... Als ze onderling wil starten, maakt het natuurlijk weinig uit: dat kan die e-pony zeer zeker ook :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:24

WD-V >>> PP

Donna3007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 12:27

Geen onderling , maar gewoon officieel wedstrijden rijden bv B Parcour Om te beginnen of BB

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:51

Ik zeg absoluut een E-pony. Kun je nog jaren mee starten in de ponysport en dat is echt veel leuker voor iemand van jouw leeftijd. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:56

Ik zou voor een E-pony gaan. Buiten NL kennen ze het gegeven E-pony niet eens, dus er zijn best "te klein uitgevallen" paarden te vinden die dus ook een paardenbouw hebben en niet het eigenwijze karakter ve pony.
Ikzelf heb bv een EV van 1.56m in België omwille van stokmaat zowel als ras een paard.

En dat een pony niet meekan bij de paarden qua hoogte... Ik had vroeger het idee dat de D-pony's makkelijk tot 1.10 en 1.20 niveau geraakten dan de paarden...

denisetaheri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:08

Zou in jou geval voor een paard gaan omdat je niks met pony's hebt... maar als je toch bij de ponys wilt starten toch voor een grote e pony gaan??.