waar kopen kleine handelstallen hun paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Joelle

waar kopen kleine handelstallen hun paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 14:39

ik had echt geen idee waar ik dit moest plaatsen dus heb ik het hier gedaan. -O-

ik was eigenlijk wel heel benieuwd waar je als kleine handelsstal je paarden koopt.
ik zie bijvoorbeeld op marktplaats een paar stallen die dan wat in de paarden handelen maar ik vraag me nou echt af waar ze dan die paarden weg hebben.
halen ze die ook gewoon van marktplaats ed. af of gaat dat anders?
het gaat dan om bedragen van €2000 tot €5000 maar dan moet je die paarden dus al redelijk goedkoop inkopen anders heb je geen winst genoeg.
maar als ik op Marktplaats kijk dan is een beetje goed paard particulier zo €3500 dus hoe kan dat? :D

misschien is het een beetje een aparte vraag maar ik vraag het me echt al heel lang af hoe zoiets gaat haha. :+

brand los zou ik zeggen *\o/* :Y)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:42

Misschien van markten, boertjes en fokkers? Wst is dan de achterliggende reden van deze vraag? Zoek je een goedkoop paard?

Weet je, er zijn genoeg mensen / particulieren die in eens van hun paard afmoeten. Ze gaan scheiden, worden zwanger of raken werkeloos. Als je snel van je paard af wil ga je nuet uitgebreid adverteren enzo. Dan bel je een handelaar. Die geeft meteen contant een bedrag en haalt hem op. Meestal is dat een laag bedrag.

En vooral als je paard een klein of groot mankementje heeft. Dan is het lastig verkopen. Dan is vaak de handelaar de optie voor veel mensen.
Laatst bijgewerkt door piezze op 11-07-16 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 14:46

piezze schreef:
Misschien van markten, boertjes en fokkers? Wst is dan de achterliggende reden van deze vraag? Zoek je een goedkoop paard?

jaa dat zou opzich kunnen maar ik denk dat de meeste goede paarden niet allemaal op een markt staan.
nee ik was gewoon wel benieuwd omdat ik toch steeds meer van dat soort stallen tegenkom.

piezze

Re: waar kopen kleine handelstallen hun paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:47

Weet niet of je voor goede paarden bij kleine handelaartjes moet zijn. Een echt goed paard vind heel snel zijn weg naar een eigenaar. Daar hoef je niet mee te leuren, echt niet.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:49

Waarschijnlijk hebben ze contacten met (kleine) fokkers en andere handelaren. Soms zetten mensen ook hun paard neer bij een (handels)stal om het paard voor hun te verkopen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:49

Als je je oor te luister legt, en ook direct de beurs kunt trekken als zich een kans voordoet, dan zijn er een heleboel goede en/of leuke paarden te koop voor relatief weinig geld.
Handige stallen zetten daar dan een leuke ruiter op, slingeren hem (in witte bandages) op de foto en verkopen zo'n dier met een plusje.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:49

ED -> PP

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:00

Ik heb mijn eigen paard veel te goedkoop weg gedaan.. Aan een kleine handelaar..

Ik werd zwanger en mijn baas heeft mij daardoor ontslagen (werkte bij het UWV, de ironie). Weinig geld voor m'n paard maar redde het nog net. Verzorger erbij genomen maar mijn paard kon niet met 2 verschillende "bazen" overweg. Ik had de keuze verkopen of houden als grasmaaier.

Na lang nadenken heb ik besloten mijn paard te verkopen. Ze was nog jong en had een goede basis en veel potentie dus als grasmaaier vond ik het erg zonde. Omdat ik tegen de 7 maanden aanliep moest ze binnen een maand weg.

Op marktplaats stonden toen 3 advertenties van kleine handelaren. Degene bij wie ik het beste gevoel kreeg is ze toen heen gegaan, voor een veel lager bedrag dan dat ik had kunnen krijgen als ik de tijd had gehad en zelf nog op zou kunnen stappen. (Dat gong niet met mijn buik).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:01

Handelaren hebben het grote voordeel dat ze paarden per accuut kunnen overnemen en zo komen veel mensen die omhoog zitten met paarden bij hen terecht.
En als je paard echt weg met, door omstandigheden en liever gisteren dan morgen, dan ben je bereid alles aan te nemen dat je geboden krijgt.
En zo komen ze voor een appel en een ei aan paarden uit diverse hoeken, gewoon omdat de eigenaar er van af moet.

Als ik zou willen en startkapitaal had, zou ik binnen een week 40 paarden bij elkaar kunnen hebben voor heel weinig geld... er zijn nu eenmaal veel mensen die ineens inzien dat en paard toch wel veel werk is of teveel geld opslokt, of gaan scheiden, langdurig ziek zijn geworden, gaan studeren, noem maar op, of gewoon wat anders willen.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:10

Wij zijn ook kleinschalig alleen verkopen we vaak paarden onder de 3.000 enkele keren een paard wat duurder... maar er komen paarden op onze pad en enkele keren wat zieligs op de markt of andere handelaar... maar dat komt omdat wij vaak paarden hebben met een verleden ;)
Dus op het algemeen zoeken we geen paarden voor de verkoop ze worden soms letterlijk hier gedropt

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 07:02

oh oke bedankt voor jullie antwoorden! :D

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:48

Zag vandaag een partij van 40 shetlanders te koop staan, waarschijnlijk voor export
Natuurlijk iets anders dan de rijpaarden bij een handelstal, maar als je grote "partijen" koopt zijn ze vaak ook goedkoper.. En inderdaad even leuke foto's maken dan en ze komen weer op marktplaats o.i.d.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:46

Vaak zijn het het handelaren/boeren onder elkaar die een hele club tegelijk overnemen of ze zien er winst in.
Ik weet wel, mijn hengst komt ook van een handelaar af en ik heb een brief gestuurd naar de fokker omdat ik het verkooppraatje van de handelaar niet geloofde en ik toch wat over hem wilde weten.
Overigens was mijn hengst toen bijna 1 jaar, leek een heel schraal diertje, wel heel mak en lief in de omgang, zag er gezond uit, liep goed en de handelaar zei dat het net bij hem was. Dat hij hem uit friesland had gekocht met een hele club andere jonge paarden.
Ik kreeg een bericht terug van de fokker(of eigenlijk de meid die die beste meneer hielp op zijn stal) met allemaal foto's verhalen en eindelijk de waarheid waar mijn hengst vandaan komt. Ik vond het echt geweldig.
Het blijkt dus dat mijn hengst door die meneer uit hobbyfok is geboren uit een merrie en hengst die hij zelf in bezit heeft. Echter bleek deze meneer best aan de leeftijd, had wel 2 dames die hem hielpen op stal, maar had besloten te stoppen met fokken. De hengst (vader van mijn hengst) was al verkocht naar een dame die hem wilde uitbrengen in de dressuur. De merrie (moeder van mijn paard) was nog daar op stal, en is nu in eigendom van een van de dames die de meneer hielp. Het uitgangspunt van die meneer en de dames was het opvangen van 'verwaarloosde' paarden en deze een fijn en goed thuis geven en daar een veulentje uit fokken voor de hobby. Mijn hengst is een tijd op die stal gebleven tot die meneer besloot in te gaan slinken qua paarden. Mijn dier is toen verkocht naar iemand die beloofde hem een goed thuis te geven en in de dressuur te gaan uitbrengen als hij oud genoeg was. Tegen afspraak in heeft zij hem vrij snel daarna verkocht naar een handelaar. Waarschijnlijk snel geld ofzo? Die handelaar heeft hem doorverkocht aan de handelaar waar ik mijn paard uiteindelijk van heb verkocht.
Dus zo kan het ook goed. Met goede bedoelingen je paard verkopen met de hoop op een goed en permanent huis.
Maar goed, hij is nu bijna 1,5 jaar bij mij. en gaat echt neit weg!
Mijn hemel moet er niet aan denken!

Maar ik denk inderdaad ook van boeren op markten en noem maar op.
Uit het buitenland misschien? Maar als het te duur is om dat in te voeren dan zullen ze dat niet zo snel doen denk ik.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:32

RoyceMack schreef:
Maar ik denk inderdaad ook van boeren op markten en noem maar op.
Uit het buitenland misschien? Maar als het te duur is om dat in te voeren dan zullen ze dat niet zo snel doen denk ik.

naar het buitenland en paarden uit het buitenland halen is net zo makkelijk voor de meeste handelaars als wij een paard in Nederland halen ;) zonder dat het veel kost.