Help; wat moet ik met mijn pony?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Help; wat moet ik met mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 10:50

Alvast sorry voor het lange verhaal. Ik zit echt met mijn handen in het haar en weet niet meer wat ik moet doen..

Vorig jaar juni heb ik een paar pony's gekocht. Ik was net afgestudeerd en had nog geen baan, ik was opzoek naar wat extra tijdinvulling waar ik ook nog iets van kon leren. De bedoeling was ze in te rijden en te verkopen.

Een hiervan kwam van een meisje van 12. Zij had hem als beleerde pony gekocht, maar hij bleek toch nog te onervaren te zijn voor haar, daarom moest hij weer weg. Ik begreep dit wel, het was een 5 jarige hengst. Ik nam aan dat het gewoon geen handige combi was en dat het na castratie en vertrouwen opbouwen wel goed zou komen. Verder stond de pony hele dagen op stal, ookal was het zomer, dus ik vond dat hij een kans verdiende.

Ik ben volledig overnieuw begonnen met beleren en dit pakte goed uit. Ik heb geen problemen met hem ervaren en na 5 maanden kon hij een net dressuur proefje lopen, springen, crossen en buitenrijden. Hij was braaf en goed te rijden op vreemd terrein en door een kind alleen op de trailer te zetten. Ik besloot dat hij klaar was om naar een nieuwe baas te gaan.

Al snel had ik leuke mensen gevonden, waar hij het zeker goed zou krijgen. Hij werd echter afgekeurd bij de klinische keuring. Alles was goed op de volte draven na. Er werd gedacht aan slappe kniebanden. Het advies was doortrainen en sterker maken en later opnieuw in de verkoop doen. Ik had echter inmiddels meer ongeluk gehad met een ander paard en veel hoge dierenartskosten gehad (slokdarmverstopping waar dat paard uiteindelijk aan is overleden) en een baan gevonden waardoor ik te weinig tijd had om fanatiek te trainen met deze pony.

Mijn buurmeisje zocht nog een paard om te verzorgen. Probleem opgelost dacht ik, pony werd getraind en ik kreeg er ook nog wat geld voor..
Meisje reed echter op een gehandicapte manege dus had niet veel ervaring. Maar aangezien de pony zo braaf was en het best goed ging, had ik besloten dat ze ook zonder mijn toezicht kon gaan rijden. Dit ging een aantal maanden goed, totdat ze problemen kreeg met opstappen. Dit werd niet met mij besproken dus het werd erger zonder dat ik het wist. Ik reed de pony ook nog, maar dan ging het wel goed.

Op een dag hebben ze er met 3 man aan gehangen zodat het meisje op kon stappen. Pony raakte in paniek en gooide haar eraf. Nog een keer opstappen en toen kon ze wel gaan rijden. Ze hadden mij echter nog niets verteld... dus toen ik er de volgende dag op ging raakte de pony weer in paniek en steigerde. We vielen samem achterover.
Ik heb een dikke maand niet kunnen rijden. Daarna hebben we het heel langzaam weer opgepakt maar het vertrouwen in opstappen was bij de pony volledig weg.

Mijn buurmeisje is gestopt met rijden en ik ben heel hard aan het opstappen gaan werken. Dit gaat nu goed, maar ik ben zelf doodsbang. Ik durf niet te rijden en de pony voelt dit. We komen zo niet verder en mijn frustratie wordt steeds groter. De pony doet erg zijn best maar heeft echt vertrouwen van de ruiter nodig om verder te komen.

Wat kan ik nog doen?! Eigenlijk wil ik gewoon heel graag van de pony af, ik ben doodsbang terwijl het best een lief dier is die hier zeker niet alle schuld aan heeft. Ik weet zeker dat als iemand anders weer vol vertrouwen met hem aan de slag gaat dat het goed gaat. Maar er is al zoveel geld gaan zitten in DA, lessen, stalling, verzorging etc dat ik het niet kan opbrengen om hem in training te zetten bij iemand.
Voor de slacht vind ik hem eigenlijk te goed en te jong.
Verkoop ben ik heel bang dat niemand hem wil hebben of dat ik hem voor zo weinig weg moet doen dat ik vrijwel zeker weet dat hij in de handel terecht komt. En dat gun ik hem niet. Ik ben zelf ook fel tegen het verkopen van een dier met problemen. Ik vind het mijn verantwoordelijkheid die ik niet kan afschuiven op een ander. Maar in dit geval denk ik dat hij het ergens anders misschien beter kan hebben, een frisse start kan maken.. maar hoe vind je zo'n huisje? Hoe weet je zeker dat hij niet in de handel komt?

Dus, sorry voor het lange verhaal, mijn vraag.. Wat kan ik doen met een super lieve pony die met wat geduld zeker geschikt is voor recreatief werk, maar die momenteel niet voorgereden kan worden aan kopers en een klein medisch probleem heeft?

Angela

Re: Help; wat moet ik met mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:29

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat de kans groot is dat de pony ergens last van heeft gekregen, en dat is gaan uiten?

Hoe vaak is het zadel in te tussentijd gecontroleerd en aangepast? Wanneer was de tandarts er voor de laatste keer? Paarden in die leeftijd moeten echt minimaal 2 keer per jaar een tandarts zien, en de zadelmaker kun je iedere 3 maanden laten komen het eerste jaar dat ze onder het zadel zijn.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:33

Wat zeggen Evelien en Elske ervan? Misschien kunnen zij de pony van je overnemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:57

Een paar maanden geleden was er (voor de zoveelste keer) een topic van iemand die zich afvroeg of waarom ze niet gewoon een paar pony's/paarden kopen, ze in 3 maand doorrijden om ze dan met winst te verkopen en er zo makkelijk een paar centjes aan te verdienen.
Jouw topic is exact alles waar iedereen die persoon toen voor gewaarschuwd heeft, namelijk dat doorrijden niet altijd goed gaat, paarden ziek kunnen worden en de mens/ruiter ook niet per se altijd inzetbaar zal zijn waardoor je er in de meeste gevallen alleen maar geld op toelegt, dus ik hoop echt heel erg dat die persoon ook meeleest... :x

Het enige wat je in mijn ogen met deze pony kunt doen is je verlies nemen en hem op een professionele stal zetten met de opdracht dat zij hem verder rijden en voor jou verkopen en in ruil daarvoor geen stalgeld krijgen maar een deel van/de volledige verkoopprijs.
Dan hoef je er zelf niet meer op, je hoeft niet voor de stalling/het inrijden te betalen, de pony komt weer in een ritme en kan onder begeleiding door geinteresseerde kopers gereden worden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 13:07

Mijn verlies heb ik al lang en breed genomen. Beter gezegd heb ik er al duizenden euros op toegelegd. Mijn geld en geduld is op.

Als je een goede trainer weet die het op die manier doet hoor ik het graag. Een deel van de verkoop prijs mogen ze best hebben, alles wat mij betreft. Maar ik ga er niet 1000 euro tegenaan gooien om hem te laten trainen met het risico dat ik hem nooit verkoop..

Evelien heeft mij al heel vaak les gegeven en mijn buurmeisje ook maar ik heb niet het idee dat we nog verder komen. En elke week les kan ik niet meer betalen. Ze passen er zelf helaas niet op anders had ik maanden geleden al overwogen om hem daar in training te zetten.

Pony is al tig keer door jan en alleman nagekeken en zou pijnvrij moeten zijn. Op die knie na waar hij wat last van kan hebben, maar ik denk niet dat het probleem daar zit. Grondwerk gaat perfect en ook in vrijheid ontlast hij dit helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:07

Het klinkt alsof je Parelli georienteerd bent? Er zijn verschillende Parelli of andere NH trainers in Nederland waarvan een deel ook een eigen locatie heeft met handelspaarden. Als dat je ding is dan zou je daar kunnen kijken, dat varieert van Marijke de Jong, de Horse & Human Academy tot de Lazy2Seven Ranch. Gewoon bellen/mailen en vragen wie er plek/zin heeft. Als ze interesse hebben dan zullen ze wel langs willen komen om er zeker van te zijn dat er behalve het opstappen en de knieen geen andere problemen zijn, maar als je ze aanbiedt dat zij (een groot deel van) de verkoopprijs komen houden en ze de pony terug kunnen sturen als het niet lukt, dan zie ik niet waarom de meer handel georienteerde trainers daar nee tegen zouden zeggen - tenzij de pony natuurlijk zo klein is dat zij ook niemand hebben om erop te zetten.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:34

Is er niet iemand in je omgeving die goed kan rijden die je kan vragen een tijdje te rijden tot hij goed genoeg is voor de verkoop?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 19:27

Dat is nog wel een idee idd :) bij voorkeur Parelli georienteerd daar is hij nu ook mee bekend, maar ieder ander die met rust en vertrouwen te werk gaat is ook prima.
Ze moeten het dan echter wel doorzetten. Ik wil hem niet terug als het niet lukt. Dat heb ik in mijn omgeving gezien, dier werd van hot naar her gesleept en werd er echt niet beter van. Trainers zijn heel leuk, maar helaas niet allemaal even goed als ze beweren te zijn. Pony is 140, dus niet heel klein.

Iemand in mijn omgeving heb ik niet en ik zie dit ook niet zitten. Dan blijf ik verantwoordelijk.