Wanneer een "klik" tussen twee paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amiraanouk

Wanneer een "klik" tussen twee paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 09:49

Hay,
Ik heb een klein vraagje; Als een nieuw paard op proef komt, wanneer zie je dan dat het klikt tussen hem en het andere paard? Is het bijvoorbeeld normaal dat ze de eerste paar dagen een beetje happen naar elkaar om zo hun plek in de groep te bepalen? En, wanneer zie ik het verschil tussen 'wel met elkaar kunnen staan' en 'vriendjes zijn'?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:58

Tot nu toe heb ik elke keer als er een nieuw paard bij kwam na een week wel echt gezien dat ze er bij mochten staan etc. De eerste dagen gejaag is heel normaal maar hoeft niet altijd.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 10:16

Azmay schreef:
Tot nu toe heb ik elke keer als er een nieuw paard bij kwam na een week wel echt gezien dat ze er bij mochten staan etc. De eerste dagen gejaag is heel normaal maar hoeft niet altijd.

Dus zodra ze na een paar dagen samen kunnen eten en samen in bijv. een schuilstal staan, dan gaat het goed?

Sammie

Re: Wanneer een "klik" tussen twee paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:30

Dat zou eigenlijk de eerste dag al moeten kunnen hoor. Ze zullen alleen in het begin wat meer lelijk doen naar elkaar. Dat is de rangorde bepalen. Ze horen iig niet constant achter elkaar aan te zitten of elkaar tot bloedens toe te verwonden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:42

amiraanouk schreef:
Azmay schreef:

Dus zodra ze na een paar dagen samen kunnen eten en samen in bijv. een schuilstal staan, dan gaat het goed?

Samen eten of schuilstal weet ik eigenlijk niet, in ieder geval niet zo snel. Op mijn vorige stal waren die van mij de enige die elkaar tolereerde bij het eten. Ik weet niet wat voor schuilstal je hebt maar die kleine ruimte is vaak ook nog even eng.

Elkaar echt verwonden heb ik nog nooit gezien overigens, allemaal veel spektakel maar niets echt pijnlijks.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:48

Oh ik wel hoor := Flinke kalen plekken op de rug en zijkant en bijtafdrukken met oppervlakkig bloed :j

En dan de beschadigingen die ijzers kunnen doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:50

Sammie schreef:
Oh ik wel hoor := Flinke kalen plekken op de rug en zijkant en bijtafdrukken met oppervlakkig bloed :j

En dan de beschadigingen die ijzers kunnen doen.

Daar heb je geen ijzers voor nodig hoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:57

Nee dat klopt er staat ook : En dan als in daarnaast.. Zonder ijzers kunnen er ook zat grove beschadigingen optreden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:05

om te bepalen of het maatjes zullen worden of vriendje voor het leven, of slechts elkaar dulden is lastig te bepalen.. zelfs slechts elkaar dulden is prima, ze hebben dan elkaar als ze behoefte hebben.

Meestal is het wel vlot duidelijk of er sprake is van een mogelijke match zodat ze een wei kunnen delen of dat het absoluut niet zal gaan..

Een beetje jagen, een hap, een beetje lakschade, zijn allemaal nog acceptabele zaken. Als er echt agressie bij komt kijken, dan kun je ze wellicht beter scheiden voor er echte problemen ontstaan. De vraag of ze dan ooit bij elkaar kunnen staan. misschien, waarschijnlijk niet echt een lekkere combinatie. als het paard op zich is en hij moet uiteindelijk die match vormen, dan zou ik persoonlijk het risico niet nemen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:10

Een derde erbij wil trouwens ook nog wel een helpen als scheidsrechter als twee er flink ruzie maken met elkaar. Niet de ideale combi, maar dan is er iig wel een soort van kudde.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:19

Ik heb dit nu ook.
Een nieuw paard in een kudee van 3 vrienden voor het leven.
Mijn ruin is de leider mijn nieuwe wil dat ook zijn. Je ziet een join up alleen geeft ze nog niet over. We hebben ze al een aantal keer bij elkaar gezet alleen 's avonds weer 2 om 2. Mijn ruin jaagt wel maar gaat ook gewoon grazen als ze afstand houd. Als ze te dichtbij komt, gaat die op haar af zij gaat gillen en hij gaat weer weg soms meppen ze naar elkaar

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:29

Het heeft echt even tijd nodig hoor.
Ik sta nu op een eigen plekje en er moest een tweede pony bijkomen. Eerste dagen stonden ze zo ver mogelijk uit elkaar. De dagen erna beide steeds wondjes en ook dat de een de ander aan vloog vanuit het niets er flink getrapt en gejaagd werd. Natuurlijk vond ik het spannend, maar het heeft tijd nodig. Heeft echt met het bepalen van de rangorde te maken. Na een week zie je vaak de rust wederkeren. Bij mij staan ze nu zelfs te kroelen. Als je dat ziet weet je dat het goed gaat komen. Ook kan je het zien dat als er gelegen word of gerold ze op hun gemak zijn.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:34

Bij mijn merrie was het 1x gillen naar elkaar en vanaf dat moment onafscheidelijk. Kan dus snel gaan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:51

Jaren geleden had ik een jonkie die zeker wel een maand echt buitenbeentje was in een kudde van 4 (constant wegjagen, happen, trappen echt niet fijn) om vervolgens de dikste maatjes met de kuddeleider te worden. Die kreeg door mijn jonkie helemaal een tweede jeugd en heeft nog nooit zoveel gespeeld incl speelsteigeren en happen naar elkaars enkels om vervolgens elkaar heerlijk te groomen. Toen had ik de hoop eigenlijk al opgegeven.

Maw, pas na maanden weet je echt of het wel of niet een kans heeft.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:23

Het kan heel verschillend zijn. Mijn fjord was nog de beste vrienden met de pony die haar op dag 1 alle kanten van het weiland heeft laten zien. Heb het beest tot op de dag van vandaag niet meer zo hard zien rennen :+ Met andere pony's en paarden zijn er eigenlijk nooit klappen gevallen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:35

Dit is een kwestie van de betrokken paarden goed kennen/goed observeren.

Je ziet het vaak wel gauw aan de onderlinge lichaamstaal.
De leeftijden - met name als er een groot verschil is, in de zin dat de ene nog niet volwassen is - kan ook een grote rol spelen. Het is vaak handig er toch eerst even een aantal dagen (of zo lang nodig tot je inzicht hebt) een draadje er tussen te zetten, zodat ze over de draad elkaars geur e.d. kunnen opnemen.

Het toevoegen van een nieuwe aan en bestaande groep (kudde) kan de héle dynamiek van die groep totaal veranderen ( maar dat hóéft niet).
Mijn ruin Tink x Fries Bonte Jaopie had enorm de pest aan zijn "maatje" de Shetlanderruin Bartje, maar viel op de eerste dag dat-ie haar zag al head over heels in love met mijn merrieveulen: zie foto:

Afbeelding

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 19:03

Bedankt allemaal. :) Dus eigenlijk ken een proeftijd (waaronder ik 2/3 weken versta) niet altijd genoeg zijn om te zien of het klikt?

Een draadje ertussen is opzich een goed idee, alleen ben ik bang dat mijn Shet daar gewoon dwars doorheen gaat en trapt. Mijn andere pony zou dat nog wel prima vinden maar m'n Shet loopt door alles heen. Is het dan misschien slim om ze in een groot weiland te zetten zodat ze de ruimte hebben?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:05

amiraanouk schreef:
Bedankt allemaal. :) Dus eigenlijk ken een proeftijd (waaronder ik 2/3 weken versta) niet altijd genoeg zijn om te zien of het klikt?

Een draadje ertussen is opzich een goed idee, alleen ben ik bang dat mijn Shet daar gewoon dwars doorheen gaat en trapt. Mijn andere pony zou dat nog wel prima vinden maar m'n Shet loopt door alles heen. Is het dan misschien slim om ze in een groot weiland te zetten zodat ze de ruimte hebben?

Lijkt me lang genoeg om te zien of het echte vriendjes gaan worden, als je dan nog niets ziet klikt het niet echt denk ik. Betekend niet dat ze niet bij elkaar in de wei kunnen staan.

Een groot weiland is altijd prettiger.