Een paard paard laten zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Een paard paard laten zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:40

Na de vele topics over het 'perfecte uiterlijk', het kleuren, veelvuldig wassen en modieus kleden van paarden, leek het me wel wat om eens een topic te openen voor mensen die hun paard gewoon paard laten zijn. Die niet meedoen aan de hype om een paard te vermenselijken, maar het gewoon in zijn/haar waarde laat.
Zijn er nog meer bokkers die hun paard echt paard laten zijn? Dus lekker het land op, zoveel als maar kan (liefst 24/7, maar dat is regio afhankelijk), alleen datgene poetsen wat nodig is om zonder schuren het tuig op te doen, de manen, sokken, windharen, snorharen en staart op de natuurlijke wijze laten groeien (omdat het een functie heeft), tevreden zijn met een sjabrak dat niet bij het halster of rijbroek 'matcht', enzovoorts. Ben erg benieuwd! :D
En foto's zijn altijd welkom! :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:42

Ja hoor, hier zo één. Al zal een matchende halster toch niets verkeerds brengen aan het niet-paard-zijn van mijn paard? Haha. Dat is gewoon puur voor mij!

:)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:45

Goh, de paarden zijn hier wel echt paard maar als er gewerkt wordt zijn ze wel proper en matcht alles wel :-)... Ik ben een setjesmiep en ik vind het een uiting van respect naar het paard toe dat je kwalitatief goed en proper tuig gebruikt (en zeker ook goed passend) maar ze staan hier wel gewoon 24/7 buiten in kudde, met wintervacht en veromfraaide manen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:45

Hm... er zit ook nog iets tussen he. :o

Wij laten onze paarden stuk voor stuk zoveel mogelijk paard zijn.
Niet 24/7 op het land, wel 24/7 buiten met een schuilstal.
Geen deken als het niet nodig is, wel een deken als het wel nodig is.
Sokken blijven zitten als het er niet af hoeft, maar bij eentje moet dit er wel af vanwege beenproblemen.
Wij poetsen meer dan alleen de zadelplek, om rainrott te voorkomen, maar niet zoveel dat ze geen huidvet meer over hebben.

Wat belangrijk is om je paard paard te laten zijn, is dat je kijkt naar de behoefte die specifiek dát paard nodig heeft.
Dus niet ALLE paarden dekenloos laten staan als er eentje tussen staan met zomereczeem of niet voldoende wintervacht.
Dus niet ALLE paarden hun sokken laten houden, als het vanwege mok of andere problemen beter is om ze eraf te halen.
Niet ALLE paarden 24/7 in de wei als er ook hoefbevangen of insulineresistente paarden bij zitten.

Dus gewoon kijken naar wat elk paard individueel optimaal gelukkig maakt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:46

Ik ben gewoon een luie eigenaar. Toen ik wel zelf heen kon en zonder beperking borstelde ik vaak alleen noodzakelijke omdat het een pokke klus is met die kleigrond en het vroeg donker is in de herst en winter. Hij staat altijd buiten, puur omdat het goedkoper is. Dure kleding vind ik zonde, wordt toch vies.
Dus geen filosofie erachter, gewoon gemakzucht en budget haha

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:47

KoudbloedKim schreef:

Sokken blijven zitten als het er niet af hoeft, maar bij eentje moet dit er wel af vanwege beenproblemen.
Wij poetsen meer dan alleen de zadelplek, om rainrott te voorkomen, maar niet zoveel dat ze geen huidvet meer over hebben.

Wat belangrijk is om je paard paard te laten zijn, is dat je kijkt naar de behoefte die specifiek dát paard nodig heeft.
Dus niet ALLE paarden dekenloos laten staan als er eentje tussen staan met zomereczeem of niet voldoende wintervacht.
Dus niet ALLE paarden hun sokken laten houden, als het vanwege mok of andere problemen beter is om ze eraf te halen.
Niet ALLE paarden 24/7 in de wei als er ook hoefbevangen of insulineresistente paarden bij zitten.

Dit is precies hoe ik het bedoel. :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 20:47

vuurneon schreef:
Ik ben gewoon een luie eigenaar. Toen ik wel zelf heen kon en zonder beperking borstelde ik vaak alleen noodzakelijke omdat het een pokke klus is met die kleigrond en het vroeg donker is in de herst en winter. Hij staat altijd buiten, puur omdat het goedkoper is. Dure kleding vind ik zonde, wordt toch vies.

:D

Esaqar

Re: Een paard paard laten zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:50

Eens met KoudbloedKim! Zo gaat het hier ook!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 20:53

KoudbloedKim schreef:

tja...helemaal niets aan toe te voegen.Scheelt veel typen. :+

Mijn paarden zijn gedeeltelijk paard en gedeeltelijk mijn plezier :D ...ik bedoel,snachts binnen,deken op als ik het koud vind,vliegenkapje,
Ik zit er niet op,omdat ik van mening ben dat ze daar niet voor gemaakt zijn.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:04

Ja ik!! Paarden stonden altijd 24/7 buiten maar nu alleen in het donker op stal omdat m'n nieuwe paard het fijner vindt op stal en gaan de rest ook maar mee.

Edit: Met schuilstal uiteraard! Dekens alleen de 2 paarden omdat die gereden worden en wel weer de wei op moeten. Maar zodra het enigszins mogelijk is dekens direct af. Manen mogen groeien tegen vliegen en ook sokken laat ik zitten, maar controleer wel dagelijks op mok etc. Wei is ook ingericht als natuurlijke omgeving, voor zover mogelijk..
Laatst bijgewerkt door MaaikeMarlou op 05-07-16 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:06

Hier ook hoor, het enige wat bij mij altijd matcht is de kleur van mijn touw bij het halster. Je zal maar een tik hebben.
Het is lastig omdat de commersie en het antropomorfisme soms zo aan je opgedrongen worden. Wat er allemaal niet verzonnen wordt wat paarden nodig hebben. Ik lach me vaak suf als er weer een topic langs komt van iemand die vraagt wat ze moet kopen voor haar nieuwe paard.. Jeemig de peemig alsof iedereen met een paard milionair is.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:07

Mijn ex verzorg hafje stond 24/7 buiten, weer of geen weer.. Geen deken gewoon haar eigen vacht die haar warm houd. Geen gefiemel en gedoe met der. Ze was ook nooit ziek, in 8 jaar tijd heb ik de dieren arts er maar 1 keer bij gezien.. (op de entingen na!)

Resultaat, altijd een paard paard, vrolijk, nooit ziek.. Heerlijk!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:11

Ik ga mee met KBK! Mijn HB merrie kan niet 24/7/365 op de wei, maar met de huidige wei en de huidige weersomstandigheden gaat het prima. Eind augustus is het grasseizoen voor haar helaas weer afgelopen. Zij heeft ook snel last van oogontstekingen door vliegen, dus krijgt ze een vliegenkap op.
Mijn ruin wordt momenteel erg gepest door de dazen en krijgt daarom een vliegendeken op. Hij staat meer in de schuilstal momenteel dan op de wei, en ik wil wel dat hij voldoende eet. Idem voor de KWPN'er.
Ik hou niet van scheren, maar afgelopen voorjaar had de shet het zo ontzettend warm dat ze in de stal op het beton ging liggen om af te koelen. Ze was goed aan het verharen, maar het ging gewoon niet hard genoeg met die temperaturen. Dus scheerapparaat erbij en een paar keer een klein stukje geschoren.

Snor-, oog- en oorharen blijven altijd zitten. Die haren eraf knippen (op bijknippen van de oorharen bij enorme modder+huidvetklonten na) vind ik eigenlijk gewoon dierenmishandeling.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:13

Ik ben het ook helemaal eens met KoudbloedKim :j . Ik probeer mijn paard zoveel mogelijk gewoon paard te laten zijn, maar zodra ik merk dat het haar even zelf niet helemaal lukt, help ik haar.
Helaas maakt zij niet genoeg wintervacht aan om de winter goed door te komen, dus krijgt ze wel eens dekentje op. Net als een vliegendeken, 't arme beest zat bij de vorige eigenaar (zelfde omstandigheden, boerengebied) helemaal onder het bloed van de beten, dat gun ik haar niet. Maar zodra het flink waait gaat ie ook gewoon af zodat ze wel even lekker kan rollen enzo. Sokken, tastharen, enz blijven ook gewoon zitten, omdat ik het nut er niet van zie om ze weg te halen bij mijn paard en ik een paard toch mooier vind met :o
Op stal moeten ze bij ons ook niet, ze mogen in de schutstal als ze dat graag willen (en dat willen ze ook wel degelijk), maar we hokken ze niet elke nacht standaard op. Mijn paard raakt overigens ook heel erg gestrest van op stal staan, dus ik ben blij dat ik nu op een stal sta waar het mogelijk is haar 24/7 buiten te laten staan :)

En ik ben stiekem ook wel een beetje zoals vuurneon :o
Laatst bijgewerkt door Karla op 05-07-16 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:15

Ik sluit me aan bij vuurneon. Net dekje als we weggaan, maar anders niet. Kleren.... worden toch vies. Paarden 24/7 buiten, veel beter voor ze. Paarden staan ook aan huis, dus hoef voor niemand mooi te zijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:17

Ach wat is vermenselijken... Ik heb ons alle 3 altijd als dieren gezien...
Dus ik stelde mijzelf idd niet hoger als mijn nu dierbare sterretjes aan de hemel.

En voor de rest wat KBK zegt, niets meer aan toe te voegen.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:18

Mijn pony's mogen inderdaad gewoon heerlijk paard zijn. Enkel als we op show gaan of een fotoshoot hebben moeten ze netjes zijn, de rest van de tijd mogen ze zo vies zijn als ze willen, en borstel ik ze ook niet voor het trainen. Al hun haar blijft gewoon zitten. Ze staan 24/7 buiten zonder dekens, al doe ik mijn haflinger in de winter wel een deken op omdat hij geen wintervacht krijgt. En kleding? Ik doe gewoon aan wat ik die dag al aan had, heb niet voor niets een wasmachine.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:19

Hier ook... Altijd buiten met schuilstal. Zoveel mogelijk weidegang. Heb de weide dan wel open, mochten ze teveel last hebben van de vliegen mogen ze rustig binnen staan.
Dekens doen we zo weinig mogelijk aan. Had vliegendekens gekocht, maar helaas gingen deze slechts 10 minuten mee. -O-

Heb wel dekens in geval van nood, mocht er een keer koliek met onderkoeling komen, maar in de regel staat alles zonder deken buiten.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:29

vuurneon schreef:

haha ik ook. Ik ben bv echt niet van het poetsen, kwam dat even mooi in mijn straatje uit toen ik las dat je dat sowieso zo min mogelijk moet doen om natuurlijke regenjas in tact te houden. Heb ik wel de mazzel dat ik een paard heb die gruwelijk schoon is opzich zelf.

Ik loop er op een gemiddelde staldag bij als een zwerver, mooi voor de afdragertjes. Paard daar en tegen was wel altijd voorzien van duur tuig en allemaal goed kwalitatieve spullen. Voor mezelf altijd goede rijlaarzen en de rest kan me niet schelen. Zelfs van die hoge paardrijsokken heb ik afgeschaft, moet openritsbare laarzen voldoen gewone ook prima.

In september ben ik van een dressuurstal naar een paddockparadise gegaan. Paard moest vanwege blessure minimaal 9 maanden op rust, leek me geen goed plan, dus dan maar 24/7 naar buiten. Had al jaren gewetens bezwaren dat hij in de winter zoveel binnen stond, dus dat is ook gelijk opgelost. Maar jemig, wat heb ik moeten wennen aan het feit dat mijn mooi knappe gladharige spanjaard er maanden uit heeft gezien als een uit de kluiten gewassen shetlander. Hij moest zelf ook wennen, want meneer was altijd van mening dat hij allergisch was voor nattigheid :D Dus in het begin stond ie bij elke denkbeeldige regendruppel al in de schuilstal, maar tegenwoordig blijft hij meestal buiten als het regent. Wel lang getwijfeld of ik hem er wel een plezier mee deed

Sluit me verder geheel aan bij de post van KBK

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:31

Hier blijven ze wel paard. Al gaan ze 's nachts op stal. Poetsen doe ik mijn jaarling amper. de 20+ plusser wel, vanwege haar eczeemdeken.

Sokken, manen ect laat ik lekker groeien. Juist mooi.
Vlechten ben ik dan wel dol op. :D

Wel halsterkoopgek :j maarja, ze is nog in de groei O:)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:33

Tja, probeer mijn kleintje wel zo veel mogelijk haar ding te doen.
Loopt met een halster om omdat als er wat is ik haar gelijk kan opvangen/weghalen.
Heeft een vliegendeken om omdat het steekt van de dazen.
Wordt elke dag geborsteld, deels om op teken te controleren.
En ze staat s'nachts binnen, omdat ik aan haar merkte dat dat beter voor der was toen ze nog 24/7 buiten stond.
Maar voor mij mag ze nog wel altijd pony zijn, als ze iets niet wilt hoeft het niet.
En als ze buiten wilt blijven staan mag dat.
Ik vind het vooral belangrijk om ook mijn intuïtie te volgen, en niet bijvoorbeeld blind op 24/7 buiten , dekenloos en zo min mogelijk borstelen te staren omdat ik heb geleerd dat mijn onderbuik gevoel vaak gelijk heeft, en ik merk aan mijn pony dat zij op deze manier het gelukkigst is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:35

vuurneon schreef:

Ligt aan je naam denk ik ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:36

VSW -> PP

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:37

Ja hier ongeveer niet mega extreem maar vermenselijk ze ook zeker niet, paard mag paard zijn. Maar borstel wel regelmatig 1 omdat ik het leuk vind, 2 omdat ik de poep vlekken vies vind. Wassen gebeurd maar af en toe (meestal na de winter en Als we x een fotoshoot hebben)
Ze staan 24/7 buiten, swinters op paddock en verharding en schuilstal, zomers op de wei met strook begrazing.

Setje vind ik leuk, soms match ik, bv als we foto's maken, maar vaak lijk ik wel een hippie met al die kleuren.

Mijn veulen staat in Tsjechie 24/7 buiten, in een gemengde leeftijd kudde. Bijna puur natuur (ze staan op een afgesloten weide en swinters krijgen ze hooi. Verder zal alleen ik haar dingen als halster/poetsen leren als ik er een x op bezoek ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:45

Ik kan niet zeggen dat ik poetsen een straf vind, maar om nou voor je lol zo'n heel beest te poetsen... Ik zie er nu al tegenop dat [***] helaas een schimmel wil worden, want nu valt alle modder en zand van 24/7 buiten rondvarkerenen niet zo op.
Qua tuig... Ja, ik heb toch echt een hoofdstellentic dus daarvan heeft hij er vijf, maar qua halster is het praktisch of het is er niet: 1 touwhalster en 1 stalhalster, allebei felgeel en reflecterend want als je de straat op gaat met wandelen of de trailer en er gebeurt iets dan is reflectie altijd veiliger dan donkerbruin leer. Ik weer niet of [***] in het diepst van zijn hart een fashionista is of niet, maar ik hoop voor hem van niet, anders heeft hij het met mij als eigenaar slecht getroffen. :')