Scheef zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaah

Scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 10:17

Hoi!
Ik heb een probleempje. Ik zit heel vaak scheef op mijn bijrijdpaardje (tinker kruising.) Maar ook op de manege waar ik 6,5 jaar rijd heb ik hier last van. Dat heb ik dan zelf niet door. Dus dan denk ik dat ik voor mijn doen recht zit, maar eigenlijk zit ik dan scheef. Of dan denk ik dat ik naar binnen zit, maar dan hang ik soms naar buiten. Soms leun ik ook teveel op 1 beugel. Het is al wel heel erg verbeterd.

Ik ben niet specifiek scheef op 1 kant, maar ik merk wel dat ik vaak naar buiten zit als ik stelling of lengtebuiging vraag. Ik loop en zit wel gewoon rechtop als ik niet op een paard zit.

Er is geen spiegel op de plek waar ik rijd dus daar kan ik niet op letten. Ik rijd nu veel zonder zadel en zonder beugels om aan mijn balans te werken.

Heeft iemand tips of oefeningen zodat ik rechter ga zitten?

Sure_lee

Re: Scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:21

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:23

Ik ben een paar maanden geleden gestart met flexchairtraining. Dit heeft mij geholpen meer bewust te worden van mijn lichaam, waardoor ik rechter zit.

Rosaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 10:27

Sure_lee schreef:
Houding en zitles nemen?
Misschien zit zij bij je in de buurt? Mijn bijrijdster is er erg over te spreken.

http://www.bokt.nl/markt/ad/400450/houd ... m-z-niveau

Dit zit helaas niet bij mij in de buurt. Ik heb ook gewoon af en toe les op haar (niet door een officiële instructrice) en ik ben het ook zeker van plan, maar dat komt nu nog even niet uit.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:30

centered riding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:38

Ik heb zitles gehad voor mijn afwijking naar rechts.En de linkerbeugel is 1 gaatje langer dan rechts.Dus daardoor zit ik al meer rechtop.

sharonxflica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:08

Heb er zelf ook last van wel minder dan eerst +:)+
ging altijd naar links zitten werd vaak tegen me gezegd iemand zei misschien is je zadel scheef?
dus wij naar de zadelmaker idd scheef (zijn daarna gelijk naar een andere gegaan die het wel goed doet)
misschien dat proberen?
maar omdat ik best lang gwn scheef heb gereden ben ik het gewend geraakt en deed ik het nog steeds :(

Wat zeker heel erg helpt is vragen aan degene die je lesgeeft of idk of hij/zij vaak wil zeggen dat je scheef zit hierdoor ga je er steeds meer op letten.

zorgen dat je goed bent aangesingeld anders ga je makkelijk schuiven.

hoop dat je hier iets aan hebt

groetjeeesss, :wave:

Rosaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 19:48

sharonxflica schreef:
Heb er zelf ook last van wel minder dan eerst +:)+
ging altijd naar links zitten werd vaak tegen me gezegd iemand zei misschien is je zadel scheef?
dus wij naar de zadelmaker idd scheef (zijn daarna gelijk naar een andere gegaan die het wel goed doet)
misschien dat proberen?
maar omdat ik best lang gwn scheef heb gereden ben ik het gewend geraakt en deed ik het nog steeds :(

Wat zeker heel erg helpt is vragen aan degene die je lesgeeft of idk of hij/zij vaak wil zeggen dat je scheef zit hierdoor ga je er steeds meer op letten.

zorgen dat je goed bent aangesingeld anders ga je makkelijk schuiven.

hoop dat je hier iets aan hebt

groetjeeesss, :wave:

Bedankt voor de tips. Ik heb dit niet alleen op mijn verzorgpaardje, maar ook op de manege, dus het ligt toch wel echt aan mezelf. Ik ga het zeker vragen, want de instructrice op de manege zegt het dus nooit als ik iets verkeerd doe (of juist wel goed doe), dat zegt ze alleen maar tegen 3 van de 8 mensen uit mijn groepje. Als iets bijvoorbeeld niet lukt dan moet ik ook wel een paar keer doorvragen voordat ik een nuttig antwoord krijg, terwijl ze het bij de andere 3 dus uit zichzelf al zegt. Dus van haar hoor ik nooit of ik scheef zit oid. Dus dat is wel een handige tip. En de andere instructrice zie ik maar heel af en toe, die zegt het wel altijd.

D_eem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:17

Zitles is inderdaad de beste oplossing. Dan kan je je helemaal focussen op je eigen lichaam ipv op het paard.

Zo vanaf de computer is het moeilijk te beoordelen waar de oorzaak precies ligt, maar je zou eventueel kunnen proberen je gewicht eens overdreven naar rechts en vervolgens naar links te verplaatsen. Probeer die beweging dan steeds kleiner te maken totdat je het midden vindt en probeer dit punt dan steeds terug te vinden. Probeer dit de eerste keren eens zittend of staand voor een spiegel zodat je zeker weet dat je het midden hebt. Als je op het paard zit kan je instructrice dienen als spiegel ;)

Succes!

Rosaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 21:52

Hoi! Ik heb gisteren les gehad maar toen ik aan de instructrice vroeg of ze wil zeggen als ik scheef zit, zei ze dat ik altijd scheef zit en heeft ze er voor de rest geen aandacht meer aan besteed. We reden ook wel met zijn negenen maar toch. En als ik dus zitles wil moet dat ook van haar en daar heb ik dan niet zo'n zin in :n