Ouders overwegen paard te kopen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stroopkoek

Ouders overwegen paard te kopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 15:16

Hoi bokkers!

Het is waarschijnlijk elke paardengek zijn droom, een eigen pony! :j
Ik heb op dit moment een leuke verzorgshet waar ik 3x in de week ben en dit bevalt prima. Dit komt mede ook door de eigenaresse ;) Ik heb afgelopen zaterdag wedstrijd gereden op deze shet en mijn ouders gingen rijden met de trailer. Dit ging super en ik merkte dat ze het allebei super vonden om met een 'eigen pony' op stap te gaan! Ook zouden we wel weten waar we de pony stallen of bij mijn verzorgshet of bij een boerderij hier vlakbij.

Mijn ouders hebben ook al gevraagd aan de eigenaar van de stal waar mijn verzorgshet staat hoeveel het kost om daar een pony te stallen (€175 inc voer enz) Ze zijn dus wel aan het na denken om een pony voor mij te kopen! Ze staan eigenlijk op het randje van de cirkel. :D Nu wil ik weten hoe ik ze in die cirkel krijg! Ik houd niet van zeuren en begrijp dat dit geen zin heeft, maar hoe kan ik ze dat laatste zetje geven? Ik heb al veel overtuig pogingen gedaan...

Hoop dat jullie paardengekken me kunnen helpen!

Anoniem

Re: Ouders overwegen paard te kopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:19

Als jij laat zien hoe enthousiast jij bent met pony's misschien dat ze dan zien hoe blij ze je er mee maken. Kan je ze niet eens meenemen naar je verzorgpony?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:19

Neem ze zo veel mogelijk mee naar je verzorgpony en ga nu vooral niet zeuren ;-)...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:22

Ga ''sneaky'' op de bokt markt of op marktplaats naar leuke pony's kijken. terwijl (een van je) ouders over je schouder mee kunnen spieken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:23

Zorg dat je laat zien dat je je goed verdiept hebt. Dus maak eens een kostenberaming. Want met alleen stalling en voer ben je er nog niet. Je pony zal om de 8 a 10 weken naar de hoefsmid moeten, ontwormd en ingeënt moeten worden en er komen altijd wel extra kosten bij kijken waar je vooraf niet aan denkt, likstenen bijvoorbeeld. Ook moet je tuig hebben dat netjes past, dat is niet goedkoop over het algemeen. Hebben ze voldoende geld achter de hand als de pony ziek wordt? Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat je zo 100 euro kwijt bent als je de dierenarts op de stoep hebt staan. Bij een serieuze blessure of ziekte kan dat bedrag snel oplopen.

En kijk ook eens hoeveel tijd je dagelijks denkt kwijt te zijn. Is dit te combineren met school en andere hobby's? Wie zorgt er voor de pony als jullie weg zijn, op vakantie bijvoorbeeld of als je ziek bent? Als je laat zien dat je de verantwoording aankan en alles serieus hebt overwogen zal het voor je ouders minder eng zijn om de stap te zetten denk ik

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:24

Het lijkt erop dat je het al precies goed doet. Inderdaad niet gaan zeuren of overdreven hard je best gaan doen. Succes!

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 15:24

Dankje voor het reageren!
Ik neem ze eigenlijk wel zo vaak als het kan mee.
Heb ook al echt met ze rond de tafel gezeten en ik weet precies dat er ook onverwachtse kosten van de DA etc bij kunnen komen. Ik ga eigenlijk vaak met mijn moeder (mijn vader is allergische voor katten, paarden, honden enz) De shet staat hier zo'n 10 minuten met de auto vandaan (?) met de fiets word het 30 min. Hier heb ik zelf geen problemen mee. Mijn moeder vind als ik laat zien dat ik het ook echt ga fietsen (ben nu eigenlijk nog alleen maar gebracht) dat we de pony daar best kunnen stallen!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:30

Laat je ouders rustig uitzoeken wat een paard daadwerkelijk kost en help ze daarbij :j Je moet bijvoorbeeld ook overwegen of je wel of niet gaat verzekeren, maar ook welk bedrag ze willen uitgeven aan de aanschaf van een paard, hoeveel ze achter de hand hebben of willen hebben als er onverwachte kosten zijn.

Dit topic is heel handig voor de kosten! [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Tijd is ook erg belangrijk, ik neem aan dat je op de middelbare school zit? Misschien ga je hierna wel studeren, altijd handig om even over na te denken :)

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 15:49

Klopt ik zit op het middelbaar.

Heb al goed nagedacht over hoe ik mijn tijd indeel!
Mijn broer voetbalt sinds kort ook in het dorp waar de shet staat (de wei is naast het voetbalveld) dus als hij gebracht word s'avonds kan ik lekker dingen doen met mijn pony! Ik kan ook altijd nog gaan fietsen.

De eigenaresse studeert ook en daarom zocht ze een verzorgster voor haar shet, misschien ga ik tegen die tijd ook een verzorgster zoeken... :D

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 16:24

Welke leeftijd is ongeveer goed voor je eerste eigen pony?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:27

Wiens leeftijd informeer je naar? De jouwe of die van de pony?

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 16:28

De pony

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:46

Leeftijd van de pony hoeft niks te zeggen, sommige zeggen dat een wat oudere pony alles al goed kent en makkelijke beginpony is, terwijl je ook zulke ponys van 5/6 er bij hebt lopen. En met les kom je al heel ver, wel zal ik als ik jou was, als je bij verschillende ponys gaat kijken evt proefrijden niet de pittigste neemt die je bijna niet aan kan, snap je :) de klik moet er zijn ,heel veel plezier! x

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:02

Dankjewel @kelsycolver! *\o/*

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:09

Wil je zelf ook een Shetlander of een grote pony waar je op kan rijden? Anders moet je de kosten van zadel/hoofdstel nog mee rekenen.

Als het een Shetlander wordt. Wat zijn je plannen? Wil je gaan mennen?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:12

PP-->YRT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:13

Is het gelukt dan?? Jaloers :P

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:24

Het word wel een grote rij pony (mijn moeder wil ook gaan rijden) dus zadel en hoofstel moet ik er inderdaad bij rekenen!

Heb nog geen bevestiging gehad maar net even met mijn vader wat paardjes bekeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:25

sat_nath schreef:
Het word wel een grote rij pony (mijn moeder wil ook gaan rijden) dus zadel en hoofstel moet ik er inderdaad bij rekenen!

Heb nog geen bevestiging gehad maar net even met mijn vader wat paardjes bekeken

Wat voor een wil je precies? Ik wil wel meezoeken. Heb net een heeeele leuke binnen 25 km van Zuid Bijerland gezien. Stuur je ff een pb.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:26

Ja fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:27

sat_nath schreef:
Ja fijn!

jaaa :9 :9 :9 :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:28

Heb je hem ontvangen??

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:28

Let wel dat de kosten per maand veel hoger gaan uitvallen, in jouw geval zal ik rekenen op 250 euro per maand. Je moet om de twee maanden de hoefsmid laten komen, verder heb je nog inentingen en ontworming (ook rond de 3 a 4 keer per maand). Ook komt er nog een zadelmaker bij voor opvullen en je normale tuig wat ook eens in de zoveel tijd wordt vervangen (kapot gaan of iets anders willen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:29

liekec schreef:
Let wel dat de kosten per maand veel hoger gaan uitvallen, in jouw geval zal ik rekenen op 250 euro per maand. Je moet om de twee maanden de hoefsmid laten komen, verder heb je nog inentingen en ontworming (ook rond de 3 a 4 keer per maand). Ook komt er nog een zadelmaker bij voor opvullen en je normale tuig wat ook eens in de zoveel tijd wordt vervangen (kapot gaan of iets anders willen).

TS heeft aangegeven dat ze dit weet. Haar vraag was om tips te geven hoe ze haar ouders net dat laatste duwtje geeft :P.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:29

Ja!