paard aanschaf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvette1967

paard aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 14:09

Goedemiddag,

Ik heb een beetje algemene vraag. Misschien té algemeen, maar ik weet even niet of ik er goed aan doe. Ik weet ook niet of ik deze vraag op de juiste plek heb gezet.

Ik heb een paard op het oog, alleen is hij inmiddels 17 jaar. Het is de bedoeling om hem (=ruin) recreatief te gaan rijden, dressuur, proefjes, buitenritten, beetje springen en veeeeeeeel knuffelen.
Is hij dan niet te oud? Ik zou het vreselijk vinden als we maar kort van hem zouden kunnen genieten, alhoewel ik hem ook weer een fijne oude dag wil bezorgen..... Het schijnt dat hij goed gezond is, nooit kreupel geweest. Zowiezo zou ik als ik verder ben hem wel door een arts willen laten keuren, wie kan daar wat meer over vertellen over de betrouwbaarheid van een keuring?

Graag hoor ik div. meningen om voor mijzelf de juiste leeftijd in te schatten van wat goed zou zijn, met welke keuring dan het meest geschikt zou zijn. Uiteraard weet ik dat je ook een dosis geluk moet hebben, net als bij honden, katten etc. is niet goed te bepalen of een dier oud zal worden.

troi

Re: paard aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:36

Toen ik op zoek was keek ik tot 18 jaar mits het paard door een klinische keuring zou komen en de prijs ernaar was. Vaak zijn het fijne leermeesters!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:40

Dat hangt zeer af van hoe er met het paard is omgegaan en wat jou verwachtingen van hem zijn. Leeftijd hoeft niet veel te zeggen. Is hij op dit moment gezond en fit?
Zelf zou ik niet snel kiezen voor een onbekend "ouder" paard. Als je genoeg rijervaring en je er eigenlijk nog jaren en jaren plezier van wilt hebben, zou ik zelf gaan voor een wat jonger dier. Maar garantie heb je natuurlijk nooit... Aangezien jij alleen recreatief wilt rijden, hoeft 17 helemaal niet te oud te zijn. In ieder geval grondig laten keuren en de benen op de foto zetten.

Yvette1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:41

dankjewel IeanR voor je antwoord, goede tip van de benen op de foto zetten ;)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:47

Ik zou ook foto's maken van de benen ook al zal het geen superduur paard zijn.
Het verdriet wat je hebt als hij na een paar maanden artrose blijkt te hebben is groot.
Overigens zijn goede foto's geen garantie he? Maar geeft wel een indicatie over hoe lang hij nog mee kan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:49

Ik vraag me af of het zinnig is de benen te laten fotograferen. Als een paard al wat ouder is is er altijd wel wat op aan te merken.
Overigens vind ik 17 jaar voor een eerste paard een prima leeftijd...

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:59

Dan zou ik ook de rug op de foto zetten. Maar ik verwacht ook dat je altijd iets kunt zien wat niet helemaal goed is, maar daar hoeft hij geen last van te hebben. Ik denk dat je meer hebt aan betrouwbare informatie over z'n medische geschiedenis. Wat de eigenaar zegt is bijvoorbeeld niet altijd even betrouwbaar. Als hij echt nooit kreupel was, dan zegt dat volgens mij meer. Een klinische keuring lijkt me relevanter en voor jouw doeleineem hoeft 17 jaar niet oud te zijn. Ik zelf zou alleen eerder een pony van die leeftijd aanschaffen dan een paard. Paarden lijken op de leeftijd vaak toch net wat ouder dan een pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:18

Ik zou eerder kijken naar hoe het paard getraind is afgelopen jaren. Is hij altijd netjes bereden, geen gekke dingen mee gedaan, netjes opgevoed etc. Verder zeker laten keuren, wellicht ook de benen idd maar ook bloedonderzoek.

Yvette1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 17:21

hij staat al een poosje stil omdat de eigenaar ziek is. en ik zag overigens dat ik me vergist heb, hij is 13 i.p.v. 17 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:23

Yvette1967 schreef:
hij staat al een poosje stil omdat de eigenaar ziek is. en ik zag overigens dat ik me vergist heb, hij is 13 i.p.v. 17 :)

Dat is een betere leeftijd, maar ik vind het wel een nadeel dat hij stilstaat. Hoe weet je zeker dat hij braaf is in het rijden? Heb jij de ervaring om hem weer op het oude niveau te brengen?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:24

Jonge meid bij ons op stal heeft ook een trouwe leermeester van 17. Ze heeft hem ik sneltreinvaart door de klasses gereden en gaat nu z1 starten!
In goede conditie en gezondheid kan hij nog heel wat jaartjes mee hoor!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 18:09

Ik verplaats dit topic van ED naar PP aangezien het niks met paardgerelateerde bedrijven te maken heeft.

Yvette1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 19:28

onze dochter kan goed rijden en ik hoop wel dat ze kan proefrijden, maar wij hebben zelf geen ervaring met paarden die een periode stil hebben gestaan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:38

Wel dan moet je dus iemand mee nemen die dat wel kan beoordelen... Of ben ik nu weer te simpel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:26

mrie schreef:
Wel dan moet je dus iemand mee nemen die dat wel kan beoordelen... Of ben ik nu weer te simpel

Nee dat bedoel ik ook. Als je niet kan proefrijden of ze is niet vooruit te branden if weet ik het, zou ik haar lekker laten staan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:44

13 is echt niet oud. Daar kan je nog veel plezier van hebben. Sowieso laten keuren
Vraag of er iemand van de manege mee gaat bijv de instructrice.
Sowieso proefrijden, als dat niet kan dan niet kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:47

Joolien schreef:
Ik zou eerder kijken naar hoe het paard getraind is afgelopen jaren. Is hij altijd netjes bereden, geen gekke dingen mee gedaan, netjes opgevoed etc. Verder zeker laten keuren, wellicht ook de benen idd maar ook bloedonderzoek.

Hoe hij getraind is kan je toch slecht checken Joolien; je moet de verkopers maar op hun blauwe ogen geloven en vertrouwen. Gewoon laten keuren. Vind het wel een grote 'maar' dat hij nu al een tijd stilstaat: wie weet heb je een heel ander paard als hij een beetje in conditie komt....

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:52

Grappig... paard is dus veel jonger dan je dacht. 13 is een pracht leeftijd meestal...vaak hebben deze paarden alles al mee gemaakt en de eerste streken zijn er vaak (wij hebben een 21 jarige die nog steeds dezelfde streken als 5-jarige heeft) al wat uit. Lijkt me een ideale leeftijd. Dat wil niet zeggen dat 17 dat niet is... het gaat uiteindelijk over dat specifieke paard en hoe de conditie etc. is en wat je er mee wilt.. Is dat goed , zou het mij beslist niet uitmaken als het paard 17 is (of 13)

Yvette1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 12:17

Bedankt voor de reacties allemaal, keuren wil ik in ieder geval voor de koop doen, ik denk aan een soort aankoop keuring én misschien ook een röntgen keuring.
We zijn verder nog in overleg en het klinkt allemaal goed, maar we weten pas meer als we het paard in levende lijve hebben gezien en meegemaakt, en dan nog, tuurlijk blijft het altijd een risico, maar ja, dat heb je met andere dieren ook ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:00

Wat gaat dat paard van jou kosten, als de keurings kosten hoger zijn dan de aanschafprijs dan ben je verkeerd bezig.

Yvette1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 18:48

mrie schreef:
Wat gaat dat paard van jou kosten, als de keurings kosten hoger zijn dan de aanschafprijs dan ben je verkeerd bezig.

Daar heb je wel een punt..... € 1.500,=;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:04

Een paard van 1500,- laat ik niet keuren, moet er bij zeggen dat ik een bosruiter ben. Dat is toch een andere belasting dan een wedstrijdpaard heeft. 1500,- daarvan weet ik dat ik een risico neem; het paard is goedkoop. Ik kan kiezen dat risico te nemen of het paard te laten staan, maar ik ga dan geen toeters en bellen uit de kast trekken. Neem iemand mee die sjoege van paarden heeft en je kan vertellen wat bij dit paard opvalt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:15

Ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren, (€1800)zegt niet veel maar meerdere paarden gezien die goed liepen en op de buigproef stokkreupel.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:21

Ik zou m'n paard wel helemaal lagen keuren, rug foto's and all!
Misschien stom hoor maar mocht je later ontdekken dat ie kissing spine heeft of hoef katrol maakt de prijs die paard heeft gekost toch niks uit?
Je koopt een paard om er van te genieten en geen geld aan dierenartsen te betalen. Of nog erger nr een korte tijd al afschijnt te moeten nemen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:24

leeftijd zegt gelukkig niks
mijn pony is 18 en heb van de week voor het eerst een rodeo gehad en ben op haar nek beland haha
kijk naar je wensen zijn deze haalbaar is hij klinische gezond