grondwerk effectief dominante pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleurvosje

grondwerk effectief dominante pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 20:31

Hoi bokkers!

Ik ben van plan met grondwerk te starten aangezien mijn 24 jarige e pony en ik niet meer zo fanatiek gaan trainen en rijden samen, en het gewoon enorm leuk is!

Ze is erg dominant, ook onder het zadel maar aan de hand valt het nog mee. Onder het zadel heeft ze de laatste tijd het trucje Door Hoe ze me er bijna iedere keer weer af weet te krijgen, nu vanwege haar leeftijd (begrijp me niet verkeerd hoor, 24 valt nog best mee qua leeftijd en gezond en fit is ze ook nog) vind ik het niet zo'n must meer dat ik dit met nog weer meer lessen en worstelingen op ga lossen.
Nu is mijn vraag of grondwerk ook wat bijdraagt bij een dominante pony, of ze dan niet wat gemakkelijker in de omgang word en dat ze wat fijner onder het zadel hiervan wordt.

Groetjes!

Ingrid_92

Re: grondwerk effectief dominante pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:41

Wat mij bij gebleven is in de lessen over gedrag en grondwerk met verschillende rotten uit het vak is dat dominante paarden niet bestaan. Een paard gedraagt zich op de manier wat in zijn situatie het veiligst is. Een pony die in zijn huidige kudde of tegenover zijn huidige eigenaar dominant gedraagt, zal dat niet per se doen in een andere kudde of bij een ander persoon, daar kan hij zich misschien juist heel onderdanig gedragen. Was voor mij heel verhelderend.

Kijk dus vooral naar wat je zelf doet/laat, hoe je houding is etc. Grondwerk kan daar zeker bij helpen. Daar begint alles eigenlijk mee ;) Ik weet niet of je een beetje in de richting van de Belgische grens woont, maar ik weet iemand die super interessante lesdagen organiseert.

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 20:59

Haha nee helaas niet, helemaal Noord :')
Dankjewel! Ik zal er zeker eens op Letten!
;) we gaan donderdag beginnen en we zullen zien of ze het wat vind haha ! ;)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:40

woon je dicht bij utrecht^^ de eigenaar van mijn verzorgpony is helemaal geweldig vind ik zelf met vrijheidsdressuur (ik bewonder haar echt) en ze geeft ook lessen, je kan haar op instagram vinden: unipown

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:42

het maakt volgendsmij niet eens uit of je dichtbij utrecht woont, want jij moet haar treinkosten betalen *(vgm) en dus gaat ze best ver

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 17:24

Aha oké! Dankjewel! Ik zal haar eens opzoeken :) ik zal morgen wel even laten weten hoe ze het oppikt, ik wil beginnen met volgen, Halthouden en achterwaarts. Zien of ze het wat vindt! :)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:30

Grondwerk is juist goed voor dominante pony's! door het grondwerk verkrijg je wederzijds respect en vertrouwen, wat zorgt voor de juiste leiderschapsverhouding. Hierdoor worden dominante pony's ineens de makkelijkste, mits het goed gebeurd natuurlijk ;)