Springen, maar hoe te beginnen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bodon

Springen, maar hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 15:44

Hey allemaal,

In het verleden heb ik altijd op in de paardensport gereden, maar de uitdaging begon ik te missen bij mijn vorige discipline. Aangezien ik de paarden toch begin te missen, zit ik erover te denken om te gaan springen. Alleen, waar en hoe begin ik?

Hoewel ik weet dat ik behoorlijk kan rijden, heb ik geen enkel verstand van de springsport. Om gelijk een springpaard te kopen zonder enige kennis, hulp of zelfs enige basiservaring lijkt mij iets overhaast. Helaas heb ik ook geen vrienden in deze tak van de sport, dus dat maakt het moeilijker.

Hoe zijn jullie in de sport gekomen? Mijn ambitie ligt niet bij een laag niveau, maar natuurlijk snap ik dat ik bij een begin moet beginnen. Op een manege starten zie ik echter niet zitten. Het beste zou iets zijn om wat goede lessen te krijgen bij een goede stal met dito paarden, maar waar vind je ni zoiets? De meeste stallen zullen hun paarden niet voor een beginner gebruiken.

En waar moet ik aan denken qua aankoopbedragen voor een paard in de springsport voor bijvoorbeeld een leerpaard dat mij veel kan leren en zelf bijvoorbeeld comfortabel z springt? Is een budget van bijvoorbeeld 15.000 daarvoor voldoende of heb je toch echt meer nodig?

Ben benieuwd hoe jullie in de sport terecht kwamen!

HorseTopShop

Re: Springen, maar hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:17

Je kan eerst ergens springles nemen... Ik zou niet weten hoe je het anders moet gaan doen.
Ik ben in de sport gekomen met mijn Haflinger. Gekocht als veulen en bleek het springen erg leuk te vinden. Sprong met gemak parcoursen van 1,40m. We wonnen ook vaak van de zogenaamde "springpaarden".

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:18

In de springsport is een ruim begrip. Als je gewoon wedstrijden wil springen is een paard van 15000 best overdreven veel. Verwacht je tussen de toppers te gaan rijden. Ja dan is je budget echt veel te weing.

Ik snap dit soort vragen nooit zo.
Ik bedoel. Als je doktorandus wil worden en je hebt alleen nog de lagere school gedaan dan is het toch ook logisch dat ie eerst nog even de havo / vwo doet?

Je kan dus makkelijk een paard kopen tussrm de 5 en de 8 duizend en het zelf gaan leren. Wie weet vind je het helemaal niet zo leuk als je dacht? Beter besteed je je 15000 euro aan een goede springinstructeur. Aan het paard ligt het meestal niet in de basissport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:21

Wacht even.. Je hebt nog nooit gesprongen en nu ineens bedacht dat je wil springen en tot de hogere klasses wil komen?!

Als je 15000 euro te besteden heb, dan zou ik eens opzoek gaan naar een instructeur waarbij je op een van zijn paarden een aantal lessen kunt nemen. En dan eerst maar eens zien of je het wel echt leuk vind en of je oog heb voor de sprong.

Jasmijn10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:47

Privé les is altijd goed en kan geen kwaad!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:48

TAO >> PP

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:52

Euhmm.. Zo makkelijk is het niet om in de hogere sport te komen hoor..

Je zou eerst eens een leuk paard kunnen kopen dat braaf een redelijk sprongetje kan maken en dan investeren in lessen. Wie weet vind je het wel helemaal niet leuk.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:53

ja TS, als het zo makkelijk was om aan de top te komen, dan zaten we daar nu bijna allemaal.
Verwacht nu niet dat je het succes en het talent kunt kopen.
Ga eerst maar weer eens lekker dressuurmatig rijden, zodat je het gevoel van een paard zitten weer terug hebt. Daarna kun je voorzichtig doorgaan met het springen, ik zou nog geen paard kopen, maar probeer ergens goede lessen te krijgen.
De 2e jaar heb je voldoende aan een normaal kwalitatief paard, mocht blijken dat je echt het talent hebt en dan nog steeds die ambities, dan zou je verder kunnen kijken.
Succes, hou ons op de hoogte, en misschien ooit zien we je dan voorbij komen in de uitslagen van hogere springrubrieken.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:58

ik ben begonnen met balkjes draven, toen een klein kruisjes en steeds hoger.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:07

Als ik jou was zo ik opzoek gaan naar een leuk allround paard, en die vind je wel vanaf 5.000 euro. Voordat je als beginnende springer op top niveau zit ben je misschien wel een paardenleven verder. Bovendien als het niet bevalt, is 15.000 veel geld voor een paard. Met een allround paard kun je lekker bij de basis beginnen en zo je weg naar boven springen, en ook gewoon lekker dressuur rijden, dan heb je nog geld zat over voor goede instructie. De instructie is namelijk waar het uiteindelijk op aankomt, je kan nog zo'n duur paard kopen maar als beginnende ruiter kom je daar ook geen Z parcour meerond. Het is vooral heel veel oefenen, en leren inschatten. Maar wat bedoel je met top niveau? hebben we het dan over Z springen? Een Z springpaard kun je onder de 15.000 krijgen afhangend van de leeftijd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:11

Knorretjee schreef:
ik ben begonnen met balkjes draven, toen een klein kruisjes en steeds hoger.

_O-

Ja, zo begint het vaak!
Zo ook bij mij.

Neem eens een paar keren een springles op een manege en dan kun je zien of het wat is voor jou en of je het wel leuk is, begin daar maar eens mee. Hebben ze daar paarden voor klaarstaan speciaal voor dit doel. En dan zo verder kijken.........

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:20

Is het een optie om eerst springles te nemen op een manege, of bij een springinstructeur op zijn springpaard?

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:21

Ik zou springles nemen meestal begint dit met de cafaletti oftewel balkjes lopen.
Na de balkes kun je rustig aan beginnen met een kleine hindernis al is het van 5cm.
Vervolgens doe je bv 10cm.
Daarna 20cm enz...

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:25

Voordat je veel geld uit gaat geven aan springlessen en zelfs al een paard, is het misschien een idee om eerst één lesje op een manege te rijden? :Y) Er zal vast wel iets te regelen zijn met een privé springles, dan kun je kijken of je het wat vindt. Misschien zal het de eerste les alleen wat cavaletti zijn, maar ja je moet ergens beginnen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:45

Je bericht roept nogal wat vraagtekens op..
Hou oud ben je, wat heb je gedaan in de paardensport, en heb je überhaupt wel eens gesprongen?

Je hebt het hier over 0 ervaring, maar wel over het Z.. :?
Heb je ooit op een oxer af gereden van 1.30..??
Je rijdt dan wel op een echte hindernis af.. en jij moet het dier plaatsen voor de afzet zodat je er niet doorheen klapt, of zodanig fouten maakt dat je paard de stop in gaat..

Ik denk dat je er veel te licht over denkt, en je met een ervaren paard eerst de B maar eens door moet zien te komen.. :x
Begin bij het begin.. balkenwerk.. en zoek de juiste begeleiding ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:18

Ik vind het op zijn minst een wat opmerkelijke openingspost.

uitdaging missen in de vorige discipline?
laten we er voor het gemak maar even vanuit gaan dat dat dressuur was?

Maar wanneer verlies je nu toch de uitdaging? Hebben we hier te maken met een suptopsportruiter die een olympisch waardige Kur op Muziek kon rijden met een compleet ontspannen paard die een was met z'n ruiter?

dat je het niet leuk meer vind, soit. Maar geen uitdaging meer? zelfs topruiters hebben nog iedere dag uitdagingen binnen hun beroep om de hoogst mogelijke doelen te bereiken.

Behoorlijk kunnen rijden, doch geen verstand van springsport.
Vind ik ook opmerkelijk?

ik ben een recreatieve ruiter met een zeer gematigd talent. Heb in het verleden lessen gehad op maneges, sinds een jaar een eigen pony en daar regelmatig dressuurles mee en twee maal een crossless gehad.

Maar ik heb wel een globaal goed idee wat er bij zou moeten komen kijken om te gaan springen.. zowel om mijn vaardigheden daarin te vergroten, als wat betreft de kwaliteiten van mijn pony en wat ik zou moeten doen en laten. En sowieso valt 'hoe je hogerop raakt' wel zo'n beetje onder simpel op te zoeken algemene basiskennis bij het paardrijden.

ik heb het gevoel dat je wellicht in je jonge jaren wat gereden hebt, misschien zelfs wel wat wedstrijdjes gereden hebt (onderlinge wellicht?) maar jezelf ietwat overschat?

Ik zou zeggen.. Ga naar een manege die ook springles geeft..
sommigen wisselen dressuurlessen met springlessen af..
andere verplichten dat je eerst een bepaald niveau bereikt in dressuur en dan springles neemt naast je dressuurlessen.

dan zal blijken of je ook het talent bezit om wat in de springsport te gaan doen en kun je vandaaruit kijken naar wat voor springpaard met talent het beste bij je past. Beste is dan dat je, als ik je openingspost lees, naar een goede spring handelsstal gaat waar ze je kunnen zien rijden en aan de hand van je budget een passend paard kunnen gaan zoeken als bemiddelaar.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:09

Je openingspost komt op mij over als een ik ben 13 en heb al 12 jaar rijervaring op wilde Arabische hengsten verhaal.
Als je echt zo ervaren bent als je hiermee wilt laten overkomen dan weet je zelf vast wel waar je terecht kunt voor springlessen

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:13

Idd, zoek een manege en begin met springles :-)...