kun je een paard "leren" buitenrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

kun je een paard "leren" buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 20:26

Mijn verzorgpaard Marron wil niet naar buiten. in de bak is hij super braaf, maar één stap het bos in en hij wordt gelijk onrustig. niet meteen wegspurten ofzo, maar hoofd omhoog, neusgaten opengesperd, dribbelen, enz. hij is 22 jaar (doet dat ertoe?) maar mijn vraag is, kun je dat trainen, leren ofzo? ik zou het erg leuk vinden om buiten te rijden, maar als het echt niet kan, tja.
groetjes,
Jeika. :)

Dizzy505

Re: kun je een paard "leren" buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:28

Je kan een paard niet "leren" buiten rijden maar wel er voor zorgen dat hij went aan de situatie buiten waardoor hij veel meer zal gaan ontspannen. Duidelijkheid brengt ontspanning

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 20:29

en hoe pak ik dat aan? uiteraard met begeleiding :)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:30

Vaker kleine stukjes gaan. Het kan dat buitenrijden hem nog te veel prikkelt. Je kan beginnen met uitstappen buiten het erf, en dan uitbouwen als dat bij jou en je paard past. Alleen of met een meer ervaren paard kan ook positief werken.
Laatst bijgewerkt door maava op 23-06-16 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:30

Ken je geen ervaren ruiter en paard om met jullie mee te gaan?
Dan kan hij daar steun aan hebben, werkt vaak het beste :j

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:31

Jeika schreef:
en hoe pak ik dat aan? uiteraard met begeleiding :)

Ik zou als ik jou was eens beginnen met eens te kijken hoe snel de pony schrik. Voorzichtig gewoon in de bak met verschillende voorwerpen. Een soort schriktraining en misschien kan je als dat goed gaat later gewoon lekker met hem gaan wandelen zodat hij lekker kan wennen. Wel onder begeleiding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:32

Samen met een ervaren verkeersmak paard gaan buitenrijden.
Eerst in de bak rijden of longeren zodat eventueel overtollige energie er al uit is en dan beginnen met een klein rondje uitstappen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 20:33

bedankt voor de tips! ik heb de mogelijkheid om met iemand mee te gaan :) maar ik doe het sowieso voorlopig nog niet. maar ik zou het graag willen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:40

alle paarden moeten ergens beginnen!
eerst aan de hand in het bos, en kleine stukjes, enzovoort..

kimmie636

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:58

Ja dat kan heel goed. Heb ik namelijk ook gedaan met mijn paard.
Ik ben als eerste er ernaast gaan lopen na het rijden even lekker buiten uitstappen.
En dat een hele tijd gedaan. Daarna uitstappen erop en iemand die ernaast mee liep. Dit ook een hele tijd gedaan. Toen een klein rondje erop en iemand ernaast mee gefietst die mijn paard aan een touwtje had. Daarna sommige stukjes zonder touwtje gedaan. En allen vast gepakt als er iets engs kwam. Inmiddels is mijn eerste buiten rit allen een feit. Het liefste heb ik nog wel dat er iemand mee fietst en dat raad ik je ook sterk aan. Heel veel paarden hebben echt iets aan die fietser. ;) Heel veel succes met jou verzorg pony. En nooit zomaar allen op buiten rit gaan, neem altijd telefoon mee en zeg tegen iemand welk rondje je gaat doen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:02

Uitstappen, na het rijden in het bos en dan met een paard mee. Steeds verder weg. steeds langer.
Kilometers maken en een stabiel paard er naast is enige wat helpt wennen

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:08

Het is natuurlijk ook erg spannend buiten, je zal merken dat hij rustiger wordt als buiten rijden gewoner wordt.

EvalynnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:53

Ik ben van mening dat dit wel degelijk mogelijk is. Mijn paard was in het begin echt heel schrikkerig, wegrennen e.d. Door middel van door blijven gaan is hij nu een super fijn paard op buitenrit. Daarnaast helpen wij ook wel eens andere paarden op buitenrit.

Denk wel dat het verstandig is als je extra paard mee neemt op buitenrit (het liefst 2) die wel veel gewend is (zijn) :)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:54

Inderdaad een ervaren paard voorop, dan volgen ze meestal wel :) of met hem gaan wandelen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:56

Ik heb een naar ongeluk gehad in het duin een paar maanden geleden en heb met kleine stapjes voor zowel mijzelf als mijn paard de angst kleiner weten te maken. Eerst gewoon alleen de straat uit en terug, vervolgens naar een vriendin(1 km ong) en vervolgens echt naar het duin en naar het strand. Alleen gaan doen we inmiddels ook weer! Mijn vorige paard wilde met geen mogelijkheid naar buiten dus daarmee ben ik eindeloos wezen wandelen zodat ze de ervaring kreeg dat naar buiten gaan no problem was.