Een jaar lang met mijn vriendinnetje Amethist...
Begin 2015 kreeg ik de kans een superleuk paard te leasen, namelijk Amethist. Toen ze bij mij kwam was ze nogal verwaarloosd, dof, half jaar (!) niet naar de hoefsmid geweest, entingen niet op orde, heel mager en heel groen. Geregeld kreeg ik de vraag waarom ik aan zo'n paard was begonnen maar ik vond het niet erg. Ik had er vertrouwen in dat het goed zou komen met genoeg training en veel liefde.
Vanaf het begin was ik verliefd op haar en ik was destijds echt blij met de kans om haar te leasen. Ze zou bij mij komen te staan en ik zou eigenlijk helemaal vrij zijn in de dingen die ik met haar deed, mits in overleg. Ik ging vaak naar stal, bouwde rustig de training op en had ontzettend veel aan mijn lieve vriendinnetje en instructrice Daphne Ketelaars (Vicky_88 op Bokt) die mij geweldig hielp want Amethist was mijn eerste ''eigen'' paard. Ook van mijn beste vriendin Fanny kon ik onwijs veel steun verwachten en hielp ze me waar ze kon.
Amethist was niet altijd even makkelijk, heel groen en ook ik had niet bijster veel ervaring met jonge paarden dus we hadden wel eens ruzie (wat wil je met 2 vrouwen bij elkaar
) maar we kregen een steeds betere band doorheen het jaar.Van de eigenaren hoorde ik helaas niet veel en ook de afspraken kwamen ze 9 van de 10 keer niet na. Hier ga ik niet verder op in (eventueel in pb) maar dat was wel een bron van ergernis. Ondertussen had ik 2 bijbaantjes naast mijn school om Amethist te kunnen onderhouden want ik moest het grotendeels zelf doen. Gelukkig kreeg ik wel regelmatig steun van mijn ouders, zeker omdat ze het zo goed vonden dat ik zelf hard werkte voor mijn paard. Van de eigenaren zag ik niks.
In een jaar ben ik 3 keer van stal verhuisd omdat het niet beviel, maar waar ik ook stond kreeg ik wel te horen dat ik hard werkte voor mijn paard en dat ik zo vaak kwam ook al had ik het zo druk. Zeker op de laatste stal hadden we het heel goed naar onze zin. This werd goed verzorgd en de sfeer was super.
Ondertussen trainde ik hard door met Amethist want ons doel was wedstrijden rijden.
Helaas bouwde de ergernissen tussen de eigenaren en mij steeds verder op, omdat zij hun afspraken nooit nakwamen en ik ze in een jaar tijd misschien 4 keer heb gezien. Ik heb dus maar 1 wedstrijd kunnen rijden en kort daarna vonden de eigenaren mij ineens niet meer goed genoeg en hebben ze zonder pardon Amethist weer bij mij weggehaald.
Doorheen het jaar hoorde ik van veel verschillende mensen veel slechte dingen over de eigenaren en dat zij mij nooit hebben betaald en hun afspraken niet nakwamen was voor ons de druppel dus hebben we ze voor de rechter gesleept, de rechtzaak loopt nu nog.
Ondanks de eigenaren heb ik een mooi jaar gehad met een prachtig paard en heb ik echt van haar genoten, ondanks dat we weleens ruzie hadden
We hebben heel veel mooie momenten beleefd en ik heb daar een aantal van gebundeld in een filmpje van ons samen.Veel kijkplezier!
The love for horses gives you the best friends, in animals and in humans.