M1 debuut met m'n bolle Friesje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caaroo

M1 debuut met m'n bolle Friesje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 14:14

Hi allemaal!
Eergister hebben mijn bolle pony Friso en ik ons M1 debuut gemaakt. Omdat er prachtige foto's van zijn gemaakt, leek het me weleens leuk die op Bokt te delen! :D We hebben 176.5 en 166 gereden, maar dat gaf helemaal niets. Waren er namelijk in mijn ogen nog totaal niet klaar voor en zijn puur voor de lol en feedback een keertje gestart alvast. Dus 3.5 punt van winst af zitten voor een allereerste keer maakt mij heel blij *\o/*

Friso en ik zijn niet bepaald het ultieme dressuurteam.. Ik heb reuma dus moet maar net een goede dag hebben, ook in de training zorgt dit vaak voor problemen. Zo voel ik bijvoorbeeld vaak niet goed wat ik doe met mijn handen. Ik moet nog een beetje leren accepteren dat het soms gewoon echt niet lukt. Op zo'n moment dan iets makkelijkers gaan doen en stoppen als het goed gaat.. Daar ben ik het nog niet altijd mee eens, maarja, boos op je paard zitten en het stronteigenwijs blijven proberen werkt ook niet echt :+

Daarnaast is Friso natuurlijk een lekker rond en kort paard met een heel slim koppie erop! Hij grijpt meteen z'n kans om lui te doen als ik er even niet bij ben... Wat dat betreft leert hij me wel supergoed om consequent te rijden.

Nou goed, genoeg gekletst. De foto's zijn gemaakt door Ingrid Truijens, natuurlijk ben ik er heel blij mee! Alles is gemaakt tijdens de tweede proef van 166 punten. Een groot probleem voor ons op wedstrijd is dat Friso in de tweede proef zijn impuls totaal verliest en gewoon niet meer gehoorzaam is aan het been. Zeker nu ik niet meer met zweep mag rijden is dat pittig.. Deze proef hoorde je mij dan ook regelmatig DOOR! of HUP! roepen :') Ik ben van plan binnenkort eens een proefgerichte clinic op te zoeken oid, want hier moet echt aan gewerkt worden! Dus tips voor impulsbehoud en gehoorzaamheid aan 't been zijn meer dan welkom :D

Handhouding ben ik me superbewust van + zadel lijkt erg naar voor te liggen, maar wordt regelmatig nagekeken!

1| Eerste rondje door de bak, lijk nog wat onzeker :D
Afbeelding

2| Yesss, daar gaan we! Heel charmant zo met de ogen dicht! Paard weet de weg wel ;)
Afbeelding

3| HANDJES! Ugh
Afbeelding

4| Door een S, denk ik:
Afbeelding

5| <3 Kwijlbakkes
Afbeelding

6| Middendraf blijft lastig voor hem, toch blij met hoe hij hier loopt
Afbeelding

7| Poging tot schouderbinnenwaarts :D Hou 'm hier zelf te strak vast helaas
Afbeelding

8| Braaf peerd...
Afbeelding

9|
Afbeelding

10| Wat een bolletje is het ook hè :+
Afbeelding

11| Doei!
Afbeelding

12| Even emotioneel en trots doen.. Nooit gedacht dat we überhaupt ooit M1 zouden starten samen.
Afbeelding

Hoop dat jullie net zo van m'n knollie kunnen genieten als ik! :D
Laatst bijgewerkt door Caaroo op 20-06-16 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Re: M1 debuut met m'n bolle Friesje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:17

Wat een knappert!

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:20

Dat rood staat jullie goed :)

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:21

Wouw dit is echt een prachtige Fries! Wat heeft hij een geweldige hals :~
Jullie zijn een hele leuke combinatie om te zien! En dat rood staat jullie beeldig.

Enneeee, is hij nou zo groot of ben jij gewoon klein? O:)

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 15:29

Dank jullie wel! :D Ben zelf ook heeeel blij met onze rode outfit!

ilonamandjes: Hij is 1.57m hoog en ik ben 1.65, dus eigenlijk zijn we allebei best klein :') Moet zeggen dat hij op sommige foto's wel groter oogt dan hij is!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:39

Caaroo schreef:
Dank jullie wel! :D Ben zelf ook heeeel blij met onze rode outfit!

ilonamandjes: Hij is 1.57m hoog en ik ben 1.65, dus eigenlijk zijn we allebei best klein :') Moet zeggen dat hij op sommige foto's wel groter oogt dan hij is!

Haha ja dan oogt hij inderdaad groot, het lijkt een enorme buffel! Maar hij blijft prachtig <3

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 18:30

ilonamandjes schreef:
Haha ja dan oogt hij inderdaad groot, het lijkt een enorme buffel! Maar hij blijft prachtig <3

Dank voor het compliment! Soms zie ik 'm in de wei lopen en moet ik wel een beetje aan een neushoorn denken :+ Denk omdat hij lekker stevig is haha, echt een oud type Fries nog. Maar laat ik dat nou net ook echt supermooi vinden, vooral z'n speknek <3 Kom jouw schoonheid(!!!) maar eens een dagje ruilen met de mijne 8-)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:32

Ik had niet gezien dat dit M was. Ik dacht mijn hemel hoe kom ik ooit de B door als dit paard al geen winstpunten haalt. Maar gelukkig is het M. Ziet er goed uit, veel plezier verder samen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:33

Dat rood staat je prachtig! <3
En erg mooi paard, gefeliciteerd met je debuut!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:35

Caaroo schreef:
ilonamandjes schreef:

Dank voor het compliment! Soms zie ik 'm in de wei lopen en moet ik wel een beetje aan een neushoorn denken :+ Denk omdat hij lekker stevig is haha, echt een oud type Fries nog. Maar laat ik dat nou net ook echt supermooi vinden, vooral z'n speknek <3 Kom jouw schoonheid(!!!) maar eens een dagje ruilen met de mijne 8-)

Haha, lijkt me leuk! Kom ik een dagje op jouw speknek rijden en jij een dagje op mijn dikbil :P en ja ik geef je gelijk, dat oude type Fries is juist prachtig... me like! :D

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:40

knappe fries mooi zadel <3

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:57

Wat gaaaaaf die rode accenten overal. Zeer smaakvol en prachtig op zo'n zwarte. Topkeuze.

Ik geloof graag dat je zadel regelmatig nagekeken wordt, maar ik denk dat je hem tijdens het opzadelen gewoon wat meer naar achteren moet leggen.

En nou die M1 door! :)

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 19:11

Bedankt voor de leuke reacties weer! :D Haha dabbo19, op een Fries met de naam Friso moet natuurlijk wel een Fryso zadel liggen :j

Rije, ik moet eerlijk toegeven dat ik achteraf ook pas zag dat 'ie zo ver naar voren lag! Inderdaad iets beter opletten dus voordat ik erop stap :o

Ik ben benieuwd hoe ver we gaan komen, niet zo lang geleden was ik blij als we een rondje konden galopperen haha. We hebben eigenlijk altijd gezegd dat we op ons hoogtepunt zijn als we een winstpunt hebben gereden in het M1. Was eigenlijk van plan daarna ook niet meer te starten met hem, maar die nieuwe proeven zijn zo leuk om te rijden! *\o/*

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:58

Wat een leuk paardje zeg! Je weet waar je mee bezig bent dus het moet vast allemaal goedkomen! Maar blijf wel ook naar je eigen lichaam luisteren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:02

Leuke foto's, de laatste vind ik vooral geweldig <3

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:04

Je weet zelf wanneer het genoeg is, dus lekker doorgaan met die wedstrijden. Zo op de foto's ziet het er goed uit!

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 16:16

Dank jullie!

Kalender7 schreef:
Wat een leuk paardje zeg! Je weet waar je mee bezig bent dus het moet vast allemaal goedkomen! Maar blijf wel ook naar je eigen lichaam luisteren.

Dat is af en toe nog best lastig :') Als je zelf zo graag wilt en je lichaam eigenlijk niet... Zeker omdat Friso dat meteen oppikt en die kans grijpt om zich te gaan misdragen, waardoor ik juist weer langer door wil rijden. Op dat punt is het eigenlijk al te laat. Gelukkig heb ik super begeleiding en werk ik zelf ook hard om mentaal en fysiek ietsje meer op één lijn te krijgen. :j

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:57

Je mag trots zijn wat je met Friso hebt bereikt! <3

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:08

Wauw <3

Toen Friso op de Schimmelkroft stond vond ik hem al prachtig maar nu <3 <3 <3

JollyJum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:07

Ziet er super netjes uit en je mag ook zeker trots zijn !
Geniet er van en ga zo door :j

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:49

wat leuk dat jullie in de M1 hebben gestart!! en wat een leuk dier heb je daar :)
Het is inderdaad duidelijk te zien dat hij nog veel meer impuls nodig heeft maar dat is ook zeker niet makkelijk zo de eerste keer zonder zweep! dan kunnen ze je echt voor de gek houden. Hij loopt bijna overal echt ''achter'' het been aan, dit maakt het ook een stuk moeilijker om hem gesloten te houden en door hem fijn door de M1 oefeningen te krijgen. Ik weet nog dat mijn oude pony hier ook last van had zodra de zweep wegging, sowieso zonder zweep oefenen helpt maar wat ik altijd deed met mijn instructrice was het volgende; Ik reed zonder zweep en ze wist dondersgoed wanneer ik wel of niet mijn zweep erbij had en kakte ook meteen in als ik geen zweep had, wat we dan deden was dat mijn instructrice mijn zweep in haar hand had, in de buurt bleef en als ze inkakte mij dan hielp met de zweep vanaf de grond (niet echt aantikken maar meer dreigen was bij haar al voldoende). Daar was ze dan wel van onder de indruk en als we dat consequent bleven volhouden bleef ze op een gegeven moment ook door lopen, maar dit kon wel een maand duren :P

Ook heb ik nog een tip voor je schouderbinnenwaarts, ik neem aan dat je paard de hulp voor de sb nog moet aanleren, dan is het handig als dat meteen goed gebeurd natuurlijk zodat je dat later niet meer hoeft te corrigeren. Wat je nu doet is vooral met je binnenbeen en de binnenteugel de hulp geven, dit is eigenlijk precies verkeerd om. Wat er nu gebeurd is dat hij z'n achterhand naar buiten brengt in plaats van z'n schouder naar binnen, en door je binnenhand wel buiging aanneemt maar niet zijn schouder naar binnenzet, wat nu eigenlijk precies de bedoeling is.
Met je buitenbeen en buitenteugel breng je zijn schouder op het derde spoor (dus naar binnen) en daarmee begrens je hem met je binnenteugel. Met je binnenteugel bewaak je ook de buiging. (maar let op bewaken, dus je geeft geen constante hulp) In het begin zal hij vooral van de hoefslag af lopen en dan houd je je binnenbeen er gewoon aan om dat te voorkomen, maar je houd je binnenbeen recht naar beneden, niet naar achteren zoals je nu doet. Het zal lastig zijn in het begin maar daarna heb je er zo veel meer aan! Als hij deze hulp eenmaal snapt kan je het nu ook uitbreiden met bijv schakelen in de sb waardoor je de sb steeds sterker maakt.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd :P

heel veel succes!

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 09:27

ierusju schreef:
Je mag trots zijn wat je met Friso hebt bereikt! <3

<3 dankje meis!

xxxmh schreef:
Toen Friso op de Schimmelkroft stond vond ik hem al prachtig maar nu <3 <3 <3

Hihi wat leuk! Ja hij heeft er een hoop spieren bijgekregen sinds toen!

JollyJum schreef:
Ziet er super netjes uit en je mag ook zeker trots zijn !
Geniet er van en ga zo door :j

Dank je wel!

Laura01234 schreef:
Wat je nu doet is vooral met je binnenbeen en de binnenteugel de hulp geven, dit is eigenlijk precies verkeerd om. Wat er nu gebeurd is dat hij z'n achterhand naar buiten brengt in plaats van z'n schouder naar binnen, en door je binnenhand wel buiging aanneemt maar niet zijn schouder naar binnenzet, wat nu eigenlijk precies de bedoeling is.

Je hebt helemaal gelijk over SB! Op deze foto luisterde hij al niet goed meer en dook hij meteen uit de hoek van de hoefslag af, mijn reactie daarop was, zoals op de foto te zien is, verkeerd en een beetje lomp. :+ Maar hoe jij het uitlegt, zo zijn we er thuis ook mee bezig. Ik moet inderdaad goed opletten dat ik m'n binnenteugel niet zo strak aanneem en hem zo de ruimte niet geef om überhaupt te doen wat ik van hem vraag.. Als we nu een goede schouderbinnenwaarts rijden is hij krap aan op drie sporen, maar het moet echt nog wel meer 'opzij'. Ik hoop dat als we het technisch op de goede manier volhouden, hij dat vanzelf steeds meer gaat doen..

Ook bedankt voor je tips mbt impuls! Ik heb een filmpje van de proef gekregen waarop je ook heel duidelijk kunt zien hoe hij me in de maling neemt met z'n tempo. We gaan er inderdaad hard mee aan de slag!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:01

stoer dier hoor, keurig!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:29

Wat gaaf!

Mooie foto's inderdaad.
Ik vind dat je echt trots mag zijn hoe je hem rond stuurt hoor.

Ziet er goed uit!

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:31

Dat vind ik ook een mooi type fries!
Hele gave foto's ook, zeker die laatste is erg bijzonder.